Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

szczelina wentylacyjna pełne deskowanie, papa, listwy dystansowe, sinizna


luki_

Recommended Posts

Witam wszystkich Forumowiczów !

 

Buduje się drugi rok i często odwiedzałem forum ale do pory tylko od strony czytającego :)

 

Mam kilka pytań odnośnie szczeliny wentylacyjnej.

Jesteśmy przed ociepleniem poddasza, dach dwuspadowy, deskowanie pełne + nadbitka, papa, dachówka ceramiczna.

Planowane:

szczelina wentylacyjna, welna szklana(ursa platinum albo isover super mata) 15 cm miedzy krokwie + welna szklana15 cm ponizej krokwi, folia paroizolacyjna pod welna i plyty GK.

 

Wracajac do szczeliny.

Wylot jest w zrobiony w kalenicy, wlot rozwiązaliśmy tak:

Zdjęcie 29.12.2015, 20 26 19.jpg

Zdjęcie 29.12.2015, 20 26 29.jpg

Musiałbym dorzucić jaśniejsze zdjęcie i pokazać jak to wygląda z zewnątrz(zrobię jak będę za dnia na budowie), w skrócie, do listew przytwierdzonych do krokwi przymocowana została boazeria pomalowana na kolor nadbitki prowadząca poziomo od ścianki kolankowej do nadbitki, z zachowaniem 3 cm szczeliny wentylacyjne pomiędzy nadbitką a boazerią, do zabezpieczenia przed owadami została przymocowana zszywkami moskitiera aluminiowa 2x2 mm.

 

W dalszej części(od wlotu do kalenicy) szczelina wentylacyjna miała być zachowana przez przykręcenie do krokwi i centralnie pomiędzy krokwiami do deskowania, listew dystansowych 3,2 x 3 cm(wyciete z desek podlogowych), do listew chciałem przymocować membrane paroprzepuszczalną, żeby nie przewiewało wełny, tak to miało wyglądać, zdjęcie bez planowanej membrany:

Zdjęcie 04.01.2016, 21 26 46.jpg

Listwy już mam... ale okazało się że drewno jest mokre, prawdopodobnie z sinizną i kto wie jeszcze czym. Nie mam jak oddać bo trochę przeleżało u nas, ostatecznie mogę wykorzystać do zabudowy na strychu kanałów reku ktorą i tak planowałem albo jakiegoś innego tworu na działce, przy takim wykorzystaniu listwy będą widoczne więc jakby coś wychodziło można wtedy je dodatkowo impregnować, w wypadku zastosowania do szczeliny to już gorzej bo po zabudowaniu dostęp będzie niemożliwy.

 

Kilka pytań:

1. Jeszcze nie zacząłem przykręcać listew(poza zdjęciem powyżej), więc pytanie czy cała koncepcja to nie przerost formy nad treścią?

2. Poniżej kilka zdjęć samych listew, czy to sinizna, pewnie jeszcze coś? Czy przykręcenie takich mokrych listew nie przeniesie mi tych grzybów na więźbę?

Zdjęcie 05.01.2016, 19 11 23.jpg

Zdjęcie 05.01.2016, 19 12 17.jpg

reszta zdjęć w linku w pyt. 4

 

3. Jeżeli ich nie przykręcać to czy można zamiast tego dać sam sznurek + po środku 2 paski styro 3 cm (podpatrzone u jednego z forumowiczów) na zszywki, albo sam sznurek, czasami mamy spore odległości miedzy krokwiami, obawiam sie ze sam sznurek nie zapewni pełnej drożności szczeliny. Sama wełna zaplanowana na 15 cm bo krokwie to ok. 18 cm.

4. Dodałem jeszcze kilka zdjęć samej więźby, na pojedynczych deskach widać jakiś grzyb, najczęściej na tych które były niedokładnie okorowane, grzyba nie widać na krokwiach, jętkach. Wystarczy to zmieść i profilaktycznie prysnąć Kuprafungiem? Ocieplenie i zabudowa planowane na koniec lutego.

Właśnie się dowiedziałem że można dodać maksymalnie 5 zdjęć, więc wszystkie są dostępne tutaj:

https://www.dropbox.com/sh/zlvcg8r7xafo95j/AAC7GAbpEm2j5wDsPv8vQJYYa?dl=0

 

5. Mamy jeszcze problem z samą murłatą, ścianka kolankowa otynkowana, ale odległość od spodu krokwi do ścianki to około 40 cm, nie chcemy tak mocno obniżać sufitu na skosie głównie ze wględu na okna, wykonawca proponuje domurowanie miedzy czołem ścianki a murłatą suporeksu + otynkowanie(obawiam się, że będzie pękać na styku ścianka suporeks) lub wklejenie na ściankę kolankową dodatkowej płyty GK(ale tu spore koszty), pytanie czy są jeszcze jakieś alternatywy? (to że wehikuł czasu na budowie by się przydał to już wiem :) najlepiej chyba przed zakupem/adaptacją projektu).

 

Przy okazji jak ktoś ma namiar na fajną :) hurtownie budowlaną w Poznaniu lub okolicy z wełną, profilami, GK to poproszę o namiar.

Ja mogę polecić dostawcę styro z którym nie mieliśmy problemów ale to w większych ilościach czyli na podłogi albo elewację, ale to na priv żeby nie robić reklam.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A) Z membraną to już nie szalej - masz pełne deskowanie z papą to membrana jest już zbędna.

B) Te listwy też sobie odpuść - wystarczy sam sznurek gęsto prowadzony i mocno naciągnięty. Jeżeli miejscowo gdzieś dociśniesz wełnę do desek to też nic się nie stanie. Daj sznurek 4cm od desek to wystarczy żeby został prześwit.

C) Ocieplenie połaci musisz połączyć z ociepleniem ścian.

D) Jeżeli masz z 8cm podparcia pod ten suporeks to nie powinno być problemu. Jeżeli między murłatą a licem ściany zostało mniej to dałbym GK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołączę się do tematu. Mam taki sam dach - czyli po koleki - krokwie>OSB>papa>kontrłaty/łaty>blacha.

Rozumiem, że wentylować wełnę pod OSB powinienem.

Jeśli tak - to chciałbym szczelinę zrobić albo za pomocą membrany - albo zwykłej siatki tynkarskiej.

 

Jedną lub drugą przybiłbym do boków krokwi - takie zakłady rozciągnięte na krokwiach przybiłbym tackerem (lub ewentualnie cienkimi listewkami)

 

Poradźcie proszę:

 

1. Czy rzeczywiście muszę wentylować? Może jednak mogę dać wełnę do samego OSB - na styk?

2. Jeśli wentylować - to czy sens dawać membranę? Czy wystarczy siatka/sznurek?

3. Czy wełnę 20cm ze zwoju uda mi się ścisnąć do 17cm (bo krokiew ma 20 a 3cm zabierze szczelina)

 

Dzięki z góry.

Wentyl.jpg

Wentyl.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

1. Czy rzeczywiście muszę wentylować? Może jednak mogę dać wełnę do samego OSB - na styk?

2. Jeśli wentylować - to czy sens dawać membranę? Czy wystarczy siatka/sznurek?

3. Czy wełnę 20cm ze zwoju uda mi się ścisnąć do 17cm (bo krokiew ma 20 a 3cm zabierze szczelina)

 

Dzięki z góry.

 

1 tak / nie

2 nie/ sznurek

3 nie rób tak .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wentylacja jest bardzo potrzebna ! szkoda że nikt o tym nie myśli na etapie wykonywania poszycia dachu ! ja wykonuje to tak- między krokwie do tych listewek (listwy kup suche nie muszą być impregnowane ) przybij wiatroizolację ( najpierw posmaruj silikonem dekarskim pomoże ci by łatwiej zamocować zszywkami i będzie szczelniej ) następnie nabij na to płytę pilśniową bitumowaną ( papniakami) a następnie do tego możesz docisnąć wełnę ! masz dodatkow poszycie które w razie przecieków ochroni wełnę - ja proponuję tą szczelinę 5cm i bardzo ważne wlot i wylot powietrza zrób to najpierw , między każdą krokwią musisz mieć otwory na dole i w kalenicy by tam swobodnie powietrze krążyło ! Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie jest utrudnianie tylko zrobienie tego porządnie ! sznurek nie zabezpieczy przed przeciekiem ani przed wilgocią niesioną w powietrzu !

 

Od zabezpieczenia przed przeciekiem to jest krycie wstepne ktore ma byc szczelne.

Szczelina jest glownie po to aby zima kiedy wystepuje kondensacja w welnie wprowadzic zimne powietrze, ktore jak wiemy ma mala wilgotnosc.

Wiec nie wiem o jakiej wilgotnosci Ty piszesz.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiele rzeczy ma być - nie zawsze są , poza tym myśl na 10 lat do przodu anie na jeden sezon nie chcę się z tobą kłócić przedstawiam swój punkt widzenia ! pamiętaj że powietrze tam krąży przez cały rok w ciepłe i wilgotne miesiące też ! wełna zawsze powinna być zabezpieczona wiatroizolacją .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiele rzeczy ma być - nie zawsze są , poza tym myśl na 10 lat do przodu anie na jeden sezon nie chcę się z tobą kłócić przedstawiam swój punkt widzenia ! pamiętaj że powietrze tam krąży przez cały rok w ciepłe i wilgotne miesiące też ! wełna zawsze powinna być zabezpieczona wiatroizolacją .

 

Dla mnie zbedny wydatek. Ale lobby producentow membran znajdzie zawsze wytlumaczenie aby nawet przy deskowanym dachu wprowadzic swoj produkt.

Nie pisze, ze Ty do nich nalezysz.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie - dzięki za odpowiedzi.

Finalnie robię tak:

1. Wentyluję. Tu finalnie nie było wątpliwości. 3 cm od OSB.

2. Szczelinę robię sznurkując, ewentualnie tam gdzie chcę mieć pewność 100% że wełna nie będzie przechodzić przez sznurek i przywierać do OSB - dotakerowałem pasy siatki tynkarskiej - szczelina jest ładna, równa, drożna - aż po samą krawędź dachu.

Nie dawałem membrany ze względu na jej wątpliwą żywotność, koszty i zasadność w "suchym" miejscu.

 

3. Jeśli chodzi o ściskanie wełny z 20 do 18cm to nie do końca rozumiem dlaczego to jest problematyczne.

Dam przykład:

Isover Unimata lamda 0,39 - grubość 5cm: w rolce jest 19,2 m2 (czyli 16mb ściśnięte do jednej rolki)

Isover Supermata lambda 0,33 - grubość 5cm w rolce jest 11,4m2 (czyli w tej samej rolce ściśnięte tylko 9,5mb - dużo mniej metrów, a objętościowo to rolka jest taka sama)

 

Z tego wynika że cieplejsza wełna jest bardziej gęsta.

Nie bardzo wierzę, że samo włókno szklane to zupełnie inne włókno w tych produktach. To raczej właśnie kwestia struktury.

 

Więc ściskając 20cm do 17cm zagęszczam ją więc zwiększam jej termoizolacyjność.

 

Źle myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo źle - jak pisze na rolce 20 to musisz mieć 20 wtedy wełna osiąga optymalną i deklarowaną przez producenta izolacyjność - pamiętaj że izolatorem jest w głównej mierze powietrze które się znajduje w wełnie jeżeli ją dasz za ciasno pogorszysz parametry to samo jak dasz za luźno ( tzn. zaczniesz rozwarstwiać _):bash:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dasz 20cm ściśnięte na 18 to w najlepszym wypadku parametry będziesz miał jak 18cm nie możesz wtedy liczyć że masz 20cm. pisał o tym przedstawiciel isovera czy innej wełny i dokładnie to tłumaczył na tym forum z wykresami itd. A poza tym jak dasz na ścisk i przez sznurki to pewnie po jakimś czasie te 2 cm dopchają się do tych desek. Generalnie ściskanie wełny jest dość częstym błędem wynikającym z niewiedzy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja podbiłem po łacie po bokach do krokwi 18cm do tego folia paroprzepuszczalna 15cm wełny i pod krokwie drugi 15 oczywiście wlot powietrza w podbitce i wylot w kalenicy od strychu gdzie mam nie ocieplony jeszcze dach mam wgląd w tą szczelinę wentylacyjną jest tam sucho nic nie łazi i wyraźnie czuć przepływ powietrza. Zrób najlepiej jak potrafisz, z doświadczenia wiem że jak się nie zrobi czegoś dobrze to się to mści wcześniej niż się tego ktokolwiek spodziewał.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...