dropsec 12.01.2016 23:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2016 Witam, Potrzebuję pilnej porady forumowiczów najlepiej z życia wzięte. Obecnie za 3 dni będę zalewał strop w domu z poddaszem użytkowym 240 m2 użytkowej. Mam oferty od 3 firm, ale każda twierdzi co innego... martwi mnie kilka spraw: 1) Czy kanały poprowadzić w podwieszonym suficie (wys. 270cm obecnie, minus 20 cm wtedy sufit w miejscach instalacji), czy też zrobić już teraz przepusty przez strop ? Za pierwszą opcją przemawia chyba tylko fakt że nie muszę już decydować w którym miejscu chcę anemostaty, ale za to może utrudnić to montaż kanałów oraz szczególny układ wizualny sufitu dopasowany do kanałów (lub prawie). Za drugą opcją przemawia fakt że kanały poprowadzę dosłownie jak chcę w warstwie izolacji podłogi piętra, ale za to już teraz muszę zdecydować gdzie? 2) Gdzie umieścić jednostkę reku... niestety jak to chyba u każdego, nie przemyślałem że pom. kotłowni. mam pod sypialnią z góry. Mam 3 opcje: a) Reku na poddaszu nie użytkowym (taki stryszek dodatkowy dość wysoki 2,4m - plusem będzie to że łatwiej pociągnąć kanały w dół i z pewnością krócej, a także mogę umieścic go w dowolnym miejscu, a minusem to że tam jest zimniej (bo nie planowałem tam dawać dodatkowej izolacji) a także gdzieś trzeba odprowadzić skropliny ? b) Reku w pom. kotłowni - niestety, kanały główne musiałyby iść przez ścianę sypialni (ew. wyprowadzone w warstwie posadzki parteru tak by wyszły w garderobie obok sypialni), boje się o odgłos - piętro niżej z kotłowni... niby strop monotlityczny i 10 cm styro akustycznego, ale mam obawy. Zaletą jest to że to najbardziej dogodne miejsce w sensie temperatury, c) Reku na tylniej ścianie kotłowni czyli w garażu - niestety temperatura tam jest najniższa bo garaż nie jest grzany a tylko ocieplony, za to może odgłos będzie mniej słyszalny 3) Pomieszczenia wentylowane, rozumiem że garaż nie wnetylować przez reku, ale kotłownie ? (tam tylko pompa ciepła jest) 4) Wybór jednostki - parter bez garażu i kotłowni to 108m2, a piętro po podłodze to 133m2(użytkowe 119m2) a) Paul novus 450 - cena finalna ze wszystkim to bagatela 27 000 netto b) Thessla Airpack 600V - cena finalna ze wszystkim to 21 800 netto c) Zehnder ComfoAir 550 - cena ze wszystkim 21 500 netto d) Vents VUT 550 VB EC - cena ze wszystkim 20 500 netto 5) Podłączenie wyciągu z okapu - wiem i czytałem że NIE, bo to zakłucenie gospodarki obiegu powietrza, ale w takim razie co mam zrobić z okapem który będzie prawdopodobnie nad pół-wyspą w kuchni ? 6) Poniżej wersje rozmieszczenia anemostatów - która wersja jest optymalna najbardziej ? lub gdzie jest błąd ? Wersja wykonana przez dystrybutora Zehnder: Wersja wykonana przez dystrybutora Thessla: Wersja wykonana przez dystrybutora Paul: Ktoś coś podpowie? Bo mam wrażenie że rozmawiając z każdą firmą dostaję sprzeczne informacje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Gos**c 13.01.2016 07:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 (edytowane) 1) zrobić już teraz przepusty przez strop2) a) zawsze mozna wykonac małą zabudowę i ocieplić, jednak musisz rozwiązać odpływ skroplinb) mam reku w kotłowni obok sypialni, ściana z BK i nic nie słychać a słych mam wyczulonyc) stracisz na sprawności ale rozwiązanie nie najgorsze3) zrób tam wyciąg i ustaw minimalny wywiew. 4) a) b) c) d) Wszystkie za duże!!! Wentylacja będzie chodzić między 50-80m3 na godz. W sporadycznych przypadkach, czyli wietrzenie na chwilę ustawisz 200-300m3 na godz. 5) pochłaniacz 6) Za dużo wyciągów. Główny wyciąg w łazience. Z korytarza i przedsionka do usunięcia, z małej garderoby też. Jak dasz wyciąg (z minimalnym przepływem powietrza) w kotowni to ten w przedsionku i garderobie będzie niepotrzebny.. Wyciągi:1, Mała łazienka dół2. Kotłownia3. spiżarnia4. Kuchnia5. Duża łazienka6. Pralnia Nawiewy:W pokojach po 1.W sypialni(ach) po 2.Salon 2Jadalania 1Pom. rekreacyjne 1 lub 2 w zależności od intensywności i sposobu używania Jak sie boisz to daj także przepusty w garderobach. Zawsze można przykręcic anemostat. Edytowane 13 Stycznia 2016 przez Gos**c Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kemot_p 13.01.2016 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 1) zrobić już teraz przepusty przez strop Rozumiem, że przed zalaniem stropu dobrze byłoby już mieć projekt WM, tam będzie rozrysowane ułożenie kanałów i lokalizacja anemostatów. Jeśli z jakiś powodów, nie będę miał wtedy jeszcze projektu to mam kilka pytań: 1. Jakiej średnicy zrobić te przepusty w stropie? 2. W jaki sposób prowadzi się kanały pionowe? Kucie w ścianie, jakiś komin, czy zabudowa k-g? 3. Jednostkę planuję ustawić w kotłowni na parterze, kanały wentylacji parteru w poprowadzone w podłodze poddasza. A gdzie umieścić kanały do wentylacji poddasza? Czy na poddaszu anemostaty można zamontować przy podłodze (kanały prowadzone byłyby w podłodze poddasza), czy w suficie, podobnie jak w przypadku parteru (kanałami prowadzonymi nad sufitem poddasza). Pytam, ponieważ planuję wykonanie lanych skosów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dropsec 13.01.2016 14:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 Patatay - Dzięki za zaangażowanie, ale mam pytania i wątpliwości. 1) Jak zrobić teraz, jak ten projekt jest w zasadzie w fazie przygotowawczej tzn. nie są określone odległości od ściany/okien anemostaty, mogę dać na "oko" ale czy potem nie okaże się że za daleko lub za blisko, bo tam miała być np. lampy led/sofa/stół lub coś innego. Obawiam się że zrobię tylko na gotowca takie proste np. w WC i kotłowni i garderobach, a resztę zostawie do decyzji podczas wykonastwa - rozsądne ? 2)ab - tak, tylko u mnie kanały by szły tuż za moją głową na ścianie, nie sądzę by te piony były bezgłośne ?c 3) ok 4) Dlaczego za duże, piszesz aby dać 50-80m3/h - ale nas jest 4 osoby w domu, to już na wstępnie powinno chyba być 4 x 30 = 120m3 przy normalnym bycie, możesz to bardziej rozpisać dlaczego tak uważasz (chyba że masz tak samo i jest ok?) - wiadomo też że czym mniejsza jednostka tym mniejszy spręż, a kanałów u mnie sporo (to nie domek 100m2, a prawie 250). Kubatura wentylowana to około 600m3 - zatem wymiana powietrza powinna być około 0,6 krotności = 360m3/h, a urządzenie ma pracować w trybie pracy normalnej na około 55% wartości nominalnej = 560 m3. 5) ok, na to wygląda 6) Co do wyciągu z kuchni, spiżarni i wc - ok, ale wyciąg 1 tylko dla 3 pomieszczeń: kotlownia, wiatrolap i garderoba to faktycznie nie za mało, masz to sprawdzone ?W sypialniach dlaczego po 2 ? Tam faktycznie tak dużo trzeba ruchu powietrza ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Gos**c 13.01.2016 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 (edytowane) 1) Jak nie jesteś pewien to zostaw to firmie. Dla nich nie będzie problemem zrobić przewierty przez strop.Także rozsądnie rozzstawić to na później. 2)b - Niestety ciężko wypowiedzieć mi się czy będzie to słyszalne w nocy czy nie. Jak masz obawy i nie jesteś pewien czy zdołasz wygłuszyć wełną to niestety inne rozwiązanie. 4) Poczytaj w wątkach o WM o praktycznie wszyscy mają ustawione do 100m3 na godz. Tylko w sporadycznych przypadkach zwiększana jest wydajność, np. impreza, jakieś zapachy w domu . Jeśli będziesz wentylował za mocno to po prostu wysuszysz dom i wilgotność będzie za niska. Nie jest to zdrowe dla ludzi. Sama długość kanałów nie jest dużym oporem dla powietrza. Najwięcej stracisz na filtrze i wymienniku.6) Mam wyciąg w przesionku i jest zakręcony. Jak dasz za dużo wyciągów to za mały strumień będzie w łazience. Poza tym wyciąg w kotłowni gwarantuje ruch powietrza w tych pomieszczeniach. Garderoba... szczególnie na przy wejściu jest blisko drzwi wejściowych poza tym to jest jak szafa, po co wentylacja?W sypialniach wszyscy dają po 2 i ja też tyle mam. Dwie osoby to jednak inaczej niż jedna. Rano się budzę i wciąż świeże powietrze, brak wody na szybach mimo zamkniętych drzwi. Edytowane 13 Stycznia 2016 przez Gos**c Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Gos**c 13.01.2016 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 Rozumiem, że przed zalaniem stropu dobrze byłoby już mieć projekt WM, tam będzie rozrysowane ułożenie kanałów i lokalizacja anemostatów. Jeśli z jakiś powodów, nie będę miał wtedy jeszcze projektu to mam kilka pytań: 1. Jakiej średnicy zrobić te przepusty w stropie? 2. W jaki sposób prowadzi się kanały pionowe? Kucie w ścianie, jakiś komin, czy zabudowa k-g? 3. Jednostkę planuję ustawić w kotłowni na parterze, kanały wentylacji parteru w poprowadzone w podłodze poddasza. A gdzie umieścić kanały do wentylacji poddasza? Czy na poddaszu anemostaty można zamontować przy podłodze (kanały prowadzone byłyby w podłodze poddasza), czy w suficie, podobnie jak w przypadku parteru (kanałami prowadzonymi nad sufitem poddasza). Pytam, ponieważ planuję wykonanie lanych skosów? 1. takie aby potem weszła rura od skrzynki tzw. rozpręznej. Rura ma przeważnie 125mm średnicy. Możesz to zrobić np wstawiając przed zalaniem stropu rurę kanalizacyjną fi160 2. zależnie od domu. Trzeba znależć najmniej inwazyjną drogę. Kucie w ścianie lub zabudowa KG. 3. Anemostaty im wyżej tym lepiej. Mogą być w ścianie. Miejsce w pomieszczeniu ma mniejsze znaczenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dropsec 13.01.2016 20:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 3. Anemostaty im wyżej tym lepiej. Mogą być w ścianie. Miejsce w pomieszczeniu ma mniejsze znaczenie. Miejsce ma znaczenie o tyle że jak będzie za blisko drzwi (np w pokoju) to ograniczy to w pełni wymianę powietrza, ponieważ będzie się ona odbywała od anemostatu do szczeliny pod drzwiami najkrótszą drogą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dropsec 13.01.2016 20:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 1) Jak nie jesteś pewien to zostaw to firmie. Dla nich nie będzie problemem zrobić przewierty przez strop. Także rozsądnie rozzstawić to na później. Dobra w takim razie jak sugerujesz, pomysł mam taki że w pomieszczeniach których wiem gdzie będą to zrobię już przepusty z rury fi160, a pozostałe zostawię na wykonanie przez instalatorów. 4) Poczytaj w wątkach o WM o praktycznie wszyscy mają ustawione do 100m3 na godz. Tylko w sporadycznych przypadkach zwiększana jest wydajność, np. impreza, jakieś zapachy w domu . Jeśli będziesz wentylował za mocno to po prostu wysuszysz dom i wilgotność będzie za niska. Nie jest to zdrowe dla ludzi. Sama długość kanałów nie jest dużym oporem dla powietrza. Najwięcej stracisz na filtrze i wymienniku. Zgadzam się że długość kanałów może nie ma dużego znaczenia ale ich ilość już tak, czym większy dom tym więcej pomieszczeń no i więcej kanałów na które trzeba rozdzielić przepływ. Ale dziś w takim razie czeka mnie długa noc z wątkami o WM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Gos**c 13.01.2016 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 Miejsce ma znaczenie o tyle że jak będzie za blisko drzwi (np w pokoju) to ograniczy to w pełni wymianę powietrza, ponieważ będzie się ona odbywała od anemostatu do szczeliny pod drzwiami najkrótszą drogą. Może nie wypowiedziałem się jasno. Dobrze, że o tym napisałeś. Dobrze jest wybierać miejsce pod anemostaty zapewniające przepływ powietrza w pomieszczeniu. Nie ma jednak dużego znaczenia czy anemostat będzie metr dalej czy bliżej od wzorcowego położenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.