Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam. Mam pytanie do osób, które miały do czynienia z klejem uniwersalnym Termoorganika TO-KU do styropianu i siatki zbrojącej. Tak mówią napisy na opakowaniu. Wg. przedstawiciela Termoorganiki kleju można użyć również na siatkę jako drugą warstwę (pod tynk). Pytanie. Czy jest to wykonalne. Klej z włóknami po wyschnięciu jest bardzo twardy, ale trudniej się uciąga, a ponadto podobno również nałożona warstwa potrafi nieregularnie wklęsnąć. Czy ktoś zastosował ten klej jako drugą warstwę?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/208137-jakie-jest-zastosowanie-kleju-termoorganika-to-ku-z-w%C5%82%C3%B3knami/
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Poprawne wykonanie przedstawiam w klku zdaniach poniżej, każde inne może być przyczyną powstania błędów. Są to wyłącznie błędy wykonawcze.

 

Warstwę zbrojoną przy pomocy kleju TO-KU i siatki z włókna szklanego (potocznie: etap zatapiania siatki) wykonuje się na powierzchni płyt styropianowych, które zostały przymocowany do ściany zewnętrznej budynku. Wykonanie warstwy zbrojonej polega na naniesieniu kleju na powierzchnię płyt w grubości ok. 3mm, w którym należy zatapiać siatkę z zachowaniem ok. 10 cm zakładek. Ułożona siatka powinna być napięta i przykryta całkowicie ok. 1 mm warstwą kleju.

W praktyce wykonawcy dzielą ten etap na dwie części, gdzie w pierwszej części wykonuje się zasadniczą pracę zatopienia siatki, a w drugim etapie wykonuje się pracę polegającą na wyrównaniu warstwy zbrojonej przez tzw. szpachlowanie ewentualnych nierówności cienką warstwą kleju uniwersalnego TO-KU. Jeżeli prace wykonane są zgodnie ze sztuką budowlaną, nie ma przeciwskazań by takie prace wykonać. Należy zwrócić uwagę, by przed nałożeniem warstwy kleju (warstwa szpachlowa wyrównująca), ewentualne zgrubienia pozostałe po zatopieniu siatki usunąć mechanicznie. Warstwa szpachlowa (jeśli wykonawca zadecyduje, że chce w taki sposób przygotować podłoże pod tynk) musi być maksymalnie cienka, zbyt gruba warstwa kleju może powodować pęknięcia.

TO: mocny ten klej, multum cementu tam jest dane, troszkę wapna piasek kwarcowy plus chemia (jakbym miał stawiać to dwa rodzaje;) i zachodzi tam bardzo fajna reakcja)....

Witam Wszystkich. Pozwolę sobie kontynuować ten wątek i opiszę ciąg dalszy moich problemów z ociepleniem i elewacją. Ale po kolei. Ocieplenie rozpocząłem późną jesienią zeszłego roku. Styropian Swisspor grafitowy 0,33 - 20 cm z zakładkami. Klej To-Ku do tego kołkowanie. Styropian był klejony po obwodzie oraz na placki w środku. Na etapie klejenia styropianu problemów nie było. Następnie wykonawca zabrał się za zatapianie siatki. Po zakończeniu tej czynności pojawił się kierownik budowy sprawdzając równość powierzchni i piony i co tu dużo mówić, zadowolony nie był. Okazało się, że powierzchnia domu jest "pofalowana" i wymaga sporych poprawek. Wykonawca po fakcie tłumaczył po fakcie, że nie mógł wyrównać powierzchni styropianu, gdyż podczas szlifowania "wydłubywały" mu się całe kulki styropianu. Cóż w tym momencie i tak mleko się rozlało. Kierownik budowy zarządził wyrównanie powierzchni nakazując w miejscach gdzie warstwa kleju będzie grubsza, ponowne zatopienie siatki. Tak też zostało uczynione. Z tym, że ten etap prac był już robiony w grudniu, a po przyjściu mrozów w okolicach Świąt, prace zostały przerwane do początku lutego, po czym kontynuowane, jednak nie były to warunki idealne do pracy, gdyż w dzień temperatura utrzymywała się w okolicach +5 +10, natomiast w nocy potrafiła spaść do zera, a nawet niżej. Kwestię niepotrzebnie zużytego materiału przez wykonawcę pomijam.

Najgorsze jednak dopiero przed nami. Mianowice kilka dni temu okazało się, na jednej ze ścian klej popękał. Pojawiła się pajęczynka w postaci ok. 10 pionowych nieregularnych pęknięć od dołu styropianu o długości ok. 1-1,5 m. Na razie na innych ścianach pęknięć nie ma. Wykonawca tłumaczył się tym, że klej mógł w nocy przemarznąć. Ja jednak pamiętam, że ściana na której pojawiły się pęknięcia była robiona w grudniu przez przymrozkami. Prawdopodobnie przyczyną pęknięć jest zbyt gruba warstwa klej, pomimo drugiej siatki oraz faktu, że klej jest z włóknami.

Poradźcie co teraz można zrobić. Nie wiadomo czy pęknięcia nie pojawią się na innych ścianach. Jedna z nich, kilka dni temu, przed wyschnięciem kleju mogła w nocy przemarznąć, ale pomimo odwilży pęknięć na razie nie ma. W grę wchodzi nałożenie na pęknięcia kolejnej warstwy kleju z siatką. Czy próbować zeszlifować klej? Ale jak? Łatwe to nie będzie z powodu twardości kleju i obecności w nim włókien.

Nie wiem, czy jest to wykonalne bez uszkodzenia, czy zniszczenia styropianu. Myślałem raczej o głębszym szlifowaniu, ale nie wiem przy pomocy jakich narzędzi, właśnie w powodu twardości kleju. Nakładanie kolejnej siatki z klejem bez szlifowania też chyba jest proszeniem się o problemy.
Dziękuję za poradę. Pomijając bardzo duże koszty, to wydaje mi się, że nie jest to potrzebne. Pęknięcia, a dokładniej, to takie delikatne zarysowania pojawiły się tylko na jednej ścianie. W sumie, to nie można wykluczyć też chyba, że ta ściana osiadła (w środku na tej ścianie nie ma pęknięć, ale na tej wysokości mam płytki w garażu). Dlatego myślałem o jakimś zeszlifowaniu powierzchni i nałożeniu kolejnej warstwy siatki z klejem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...