Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wycena dachu i problem z typem tarcicy


nuxe

Recommended Posts

Dostaliśmy wycenę dachu - 69 tys netto, od potencjalnego Wykonawcy i zastanawiam się co na to odpowiedzieć. Liczyłam, że będzie taniej...

A w dodatku zmieniliśmy teraz membranę na pełne deskowanie i to jeszcze bardziej podniesie cenę.

Dach_wycena.jpg i rzut: R-06_wiezba.jpg

 

Parametry dachu podane przez projektanta:

Dach kopertowy o spadku połaci 22,5 stopnia, pokryty dachówką ceramiczną Creaton Optima w kolorze miedziana angoba.

Więźba dachowa wykonana w układzie krokwiowo – płatwiowym. Murłaty 14/14cm kotwione w wieńcu śrubami stalowymi M16 w maksymalnym rozstawie, co 150cm. Krokwie 8/16 oparte na murłatach. Płatwie, słupy i podwaliny 16/16cm. Łączenia elementów drewnianych dachu należy dodatkowo wzmocnić łącznikami metalowymi do konstrukcji drewnianych. Drewno konstrukcyjne klasy K-27/C30. Drewno konstrukcyjne należy zabezpieczyć odpowiednimi preparatami przeciw grzybiczymi i ogniochronnymi, a łączenia metalowe farbą antykorozyjną.

Okap dachu w postaci gzymsu poziomego w konstrukcji drewnianej, obudowany sklejką wodoodporną lub płytą OSB, zabezpieczony wełną mineralną twardą z wykończeniem tynkiem cienkowarstwowym w systemie BSO.

Rury spustowe oraz obróbki blacharskie z blachy powlekanej w kolorze grafitowym. Na daszkach nad wejściem i tarasem rynny stalowe ukryte w maskownicy gzymsu – odprowadzenie wody podłączone do rur spustowych z dachu głównego.

 

Mamy też problem z ustaleniem jakiego typu będzie tarcica ujęta w wycenie Wykonawcy. Zależy nam żeby był to materiał już odpowiednio wysuszony i zaimpregnowany. Dostaliśmy odpowiedź, że: "Drewno konstrukcyjne klasy 3 zaimpregnowane zanurzeniowo z certyfikatem dopuszczenia do stosowania w budownictwie". I jeszcze Wykonawca wspomniał, że drewno może sobie spokojnie przeschnąć na dachu więc nie musi być użyte to suszone przez kilka sezonów. Czy taka odpowiedź powinna mi wystarczyć?

 

Proszę podpowiedzcie, jakie parametry drewna powinniśmy wpisać w umowie, żeby nie okazało się, że mamy dach z najgorszego materiału, mokrego i byle jak zaimpregnowanego?

Edytowane przez nuxe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klasa 3 oznacza, że z sękami. To raczej nie problem.

I klasa – bez sęków, jednolita barwa, równomierne, prostoliniowe usłojenie,

II klasa – nieliczne i niewielkie sęki (o średnicy do 6 mm), nieznaczne różnice barwy, słoje lekko zakrzywione, pofalowane,

III–IV klasa – dopuszczalne sęki o średnicy większej niż 6 mm, barwa i usłojenie elementów mogą się wyraźnie różnić.

 

Co do ceny,

Mi za dach wyszło około 300 PLN/m2 brutto - pełne deskowania, papa, dachówka ceramiczna Robben, 3 okna Velux, rynny, obróbki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wilgotność drewna iglastego nie powinna być wyższa niż 18%, można sprawdzic przy odbiorze wilgotnościomierzem.

Klasa drewna jak w projekcie.

Impregnacja to nie kolor. Preparaty do zabezpieczania drewna i materiałów drewnopochodnych przed korozją biologiczną powinny

być zgodne z wymaganiami PN-C-04906:2000, wymaganiami podanymi w aprobatach technicznych.

Sposób impregnacji zgodnie z umową i zgodnie z wytycznymi stosowania środka.

Kierownik budowy zna szczegóły.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kolegi ZbyszekT

Podane klasy I-III to klasy tarcicy a nie elementów konstrukcyjnych.

Równiez nie jest nic znaczące stwierdzenie : Drewno konstrukcyjne klasy 3.

Dla przykladu: tarcica z sosny klasy I nie jest pod względem wytrzymałości równoważna tarcicy tej samej klasy z jodły czy topoli.

Edytowane przez młotek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wycena taka sobie, specyfikacja materialowa bez szczegolow wiec trudno oceniac co w zeczywistosci ma zamiar zastosowac wykonawca. Drewno w projekcie masz C30 wiec jest to juz lepsza klasa wytrzymalosciowa a nie pierwsze z brzegu. Musisz dopytac o szczegoly, inaczej prosisz sie o klopoty przy ew. rozliczeniu. Jesli chcesz drewno suszone i placisz za suszone to bajki o tym ze drewno przeschnie sobie i tez bedzie dobrze wloz miedzy bajki. Proste- chcesz mokre to placisz jak za mokre, chcesz suszone to placisz za suszone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C 30. Wątpie, co do tego że takie bez długiego szukania dostaniesz. Projektant zaszalał. Nie wiem dlaczego. To juz nie lepiej było obniżyć klase a zwiększyć przekroje?

Rozsądek podpowiada dac przykładowo klase powszechnie dostępna C24, a krokwie np. 10x20 i po kłopocie. płatwie 18x20 . Jedziesz do sąsiedniej wsi i znajdziesz odpowiednią klase drewna . Nie mówie o wilgotności tylko klasie drewna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom się jeszcze nie buduje. Czekamy na Pozwolenie na Budowę. Architekt opóźnia się z Projektem Wykonawczym (i kosztorysem) dlatego trudno jest mi zweryfikować wycenę od tego wykonawcy.

Trochę się zmartwiłam tymi uwagami do konstrukcji dachu. Liczyłam, że parametry są dobrane optymalnie. No cóż trzeba będzie zgłosić to architektowi do zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Trochę to trwało, ale w końcu umęczyliśmy architekta w sprawie tej podwyższonej klasy drewna K27, którą wpisał do projektu. Wskazaliśmy mu, że klasa ta jest aż "nazbyt bezpieczna" na nasze potrzeby a poza tym b. trudno dostępna na rynku (ta z certyfikatem). Dodatkowo jest to archiwalna nazwa klasy wytrzymałościowej drewna, która już od dawna nie funkcjonuje na rynku.

Ostatecznie dostaliśmy odpowiedź od konstruktora: że K-27 to był błąd w opisie - nowa norma zmieniła klasyfikację drewna konstrukcyjnego. Drewno, zgodnie z normą dla konstrukcji drewnianych, jest zaprojektowane w klasie C24 (nie jest to bezpośredni odpowiednik dla K27, bo nowa norma klasyfikuje drewno w trochę inny sposób).

Czyli na dachu będzie drewno C24.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Tak się czyta te wasze opinie co się zbiorą do kupy i doradzają jeden drugiemu nie mając pojęcia o drewnie. Tartaki przystępując do przetargu Państwowego na drewno dostają drewno takie jakie im leśniczy załaduje, a w lesie nie wycinają dobrego drewna(zdrowe rośnie sobie dalej). Drewno które tartaki zakupują nie jest w 100% zdrowe chyba że ktoś ma znajomości w lesie.Zanim drewno zostanie wywiezione z lasu leży tam minimum miesiąc. Powiedzcie co zmieni że kupisz droższe drewno które będzie przesuszone na tartaku, niż to że naturalnie przeschnie zamontowane na dachu/? a już wam mówię : Nic ponieważ będzie w taki sam sposób zamontowane a to czy więźba przyjedzie wysuszona i na deszczu się napije wody i zacznie się kręcić nikt tego nie bierze pod uwagę. A co do waszej impregnacji powiedzcie jaki impregnat da gwarancję że drewno się nie zapali ? Żaden to jest tylko pic na wodę i naciąganie na koszta klienta. Podstawą jest to że gdy drewno przyjedzie ma być całe okorowane ( w tych miejscach gdzie jest jakaś kora) bo w późniejszym etapie wejdzie tam kornik .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...