Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wycena instalacji


Jacek135

Recommended Posts

A z drugiej beczki, ciągle męczy mnie ten bufor, czy w takim razie w nocnej taryfie grzejąc nie okaże się że temperatura w pokojach np. o 3 w nocy jest na tyle wysoka, że będę pompa przestanie dalej grzać....a potem będzie mi dogrzewać co kilka godzin wchodząc w drogą (nie drugą) taryfę ?

 

taki bufor musiałby mieć kilka tys. litrów pojemności, żeby w ogóle poczuć jego obecność przy grzaniu poza tanią taryfą. chyba że chciałbyś go zasilić wysoką temperaturą, ale wtedy COP leci na szyję i lepiej sobie czasem podgrzać w drogiej. jeśli masz odpowiednio grubą wylewkę i murowany, dobrze zaizolowany dom, to na pewno nie będzie tak, że będziesz musiał przegrzewać w taniej taryfie, żeby mieć odpowiednią temperaturę w drogiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 243
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Bufor jest zbędny a wręcz szkodliwy bo tracisz na sprawności grzejąc go do wysokich temperatur,masz rację,że w nocy jak sterownik stwierdzi,że nie trzeba grzać to nie będzie grzać ale wahanie temp.do godzin południowego okienka to max.0,5st.C czyli praktycznie nie odczuwalne i ustawisz sobie tak sterownik,żeby pompa się nie włączała.Zresztą jak wejdzie godzinę czy dwie nawet w droższą taryfę to chyba nie zbankrutujesz bo nawet wtedy 1kWh wyjdzie ok.0,18zł czyli tyle samo co wungiel ;)

Buforem u Ciebie jest wylewka.

 

U Artura tak będzie, że spadnie o 0,5C bo ma w sumie z 30cm betonu i parterówkę! U ciebie spadnie o 1C, a to już poczujesz. Potem w 2h taniego prądu podgrzejesz o 0,2C-0,5C ubierzesz sweter, rozpalisz kominek i będziesz się cieszył z komfortu w taniej taryfie. Ale zaoszczędzisz 2tyś na buforze.

Budujesz duży dom, porównaj stosunek kubatury do ilości akumulacji u ciebie i u Artura... Poczytaj dziennik mwie - dom pasywny, grzany kablami w drugiej taryfie i codziennie kominek dla komfortu...

W tym sezonie niezamieszkały dom zużył prądu za ok. 1200zł grzany do 19-20C + kominek 2-3 razy w tygodniu palone deski z budowy. Jest sens się przejmować 2 taryfą? Ale spadek o pół stopnia od 6 rano do 13 to u mnie pobożne życzenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra już prawie mnie przekonaliście... fakt jest taki że człowiek czasem za bardzo zapędza się w ekonomie i liczy każdy 1kW i przelicza to na pln. Z drugiej strony patrząc jeżdzę samochodem który pali 13l... i jakoś tego nie przeliczam ;D Chyba się czasem za bardzo nakręcam...

 

Najbardziej obawiam się nocy/ranka aby nie wstać i nie musieć ubierać ciepłego swetra... bo szczerze głupio się przyznać ale żona mnie chyba zabije jak jej taki dom wybuduje... :p Ma być komfortowo, tzn. w nocy chłodno, rano ciepło :p Jak mam to zrobić..., potem w ciągu dnia to wiadomo że każdy w pracy/szkole, ale przychodzi godzina 16-19 i fajnie byłoby mieć znowu komfortowo.. i wykąpać się w ciepłej wodzie w dużej wannie 300litrowej.

 

Czyli podsumowując, wszystko ustawię na sterowniku PC, po doświadczeniach jak szybko wychładza mi się podłogwa/dom będe wiedział kiedy załączać pompę (w nocy) by rano było ciepło, to samo później w okienku dziennym taniej taryfy.

A co z CWU - ile nagrzewa się taki zbiornik 300l - powiedzmy że wylewam pełna wannę 300l i za 40 min. chce ktoś wziąć przysznic - co wtedy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Dobra już prawie mnie przekonaliście... fakt jest taki że człowiek czasem za bardzo zapędza się w ekonomie i liczy każdy 1kW i przelicza to na pln. Z drugiej strony patrząc jeżdzę samochodem który pali 13l... i jakoś tego nie przeliczam ;D Chyba się czasem za bardzo nakręcam...

 

Najbardziej obawiam się nocy/ranka aby nie wstać i nie musieć ubierać ciepłego swetra... bo szczerze głupio się przyznać ale żona mnie chyba zabije jak jej taki dom wybuduje... :p Ma być komfortowo, tzn. w nocy chłodno, rano ciepło :p Jak mam to zrobić..., potem w ciągu dnia to wiadomo że każdy w pracy/szkole, ale przychodzi godzina 16-19 i fajnie byłoby mieć znowu komfortowo.. i wykąpać się w ciepłej wodzie w dużej wannie 300litrowej.

 

Czyli podsumowując, wszystko ustawię na sterowniku PC, po doświadczeniach jak szybko wychładza mi się podłogwa/dom będe wiedział kiedy załączać pompę (w nocy) by rano było ciepło, to samo później w okienku dziennym taniej taryfy.

A co z CWU - ile nagrzewa się taki zbiornik 300l - powiedzmy że wylewam pełna wannę 300l i za 40 min. chce ktoś wziąć przysznic - co wtedy ?

Tak to wygląda u mnie,praktycznie nie zależnie od temp.na zewnątrz jesli chodzi o utrzymywaną temperaturę w domu.

Po kilku dniach z G12W spostrzeżenia mam takie:

-od 22-23 grzeje cwu

-od 23.10-6 grzeje c.o

-od 13-15 grzeje cwu i c.o z priorytetem cwu.

O godz. 6.00 temp.w salonie 23,2 w sypialni 22,8 po przyjściu do domu ok.17 temp.w salonie 22,8 w sypialni 22,2 o godz 22 temp.w salonie 23,1 w sypialni 22,4.

Temp zasilania ustawiona na max.36st C.

Wentylacja śmiga cały czas na 4 biegu z 7.

Dobowe zużycie w takim przypadku przy temp. 0-2st.C to ok.15kWh w tym 3,5kWh na cwu,ogrzewanie nocne 7-9kWh.

Ok.godz.19-20 czuć wyraźnie że ogrzewanie nie chodzi.

 

Za kilka dni zmniejsze krzywą bo zona sapie że za gorąco i będzie max.35st.C.

Pierwszy sezon miałem G11 ale po drugim już z G12W na trzeci i kolejne zostałem przy G12W ;)

Co do zasobnika i cwu,też mamy tylko wannę i w wannie się kąpiemy i myjemy i na 3 osoby 300l grzane do rana i do 15 starcza i ciepłej wody nie zabrakło nigdy.Z tym,że mamy znacznie mniejszą wannę niż 300l ;) Po całkowitym opróżnieniu zasobnika ponowne nagrzanie go do 46st.C zajmuje max.1h.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Artura tak będzie, że spadnie o 0,5C bo ma w sumie z 30cm betonu i parterówkę! U ciebie spadnie o 1C, a to już poczujesz. Potem w 2h taniego prądu podgrzejesz o 0,2C-0,5C ubierzesz sweter, rozpalisz kominek i będziesz się cieszył z komfortu w taniej taryfie. Ale zaoszczędzisz 2tyś na buforze.

Budujesz duży dom, porównaj stosunek kubatury do ilości akumulacji u ciebie i u Artura... Poczytaj dziennik mwie - dom pasywny, grzany kablami w drugiej taryfie i codziennie kominek dla komfortu...

W tym sezonie niezamieszkały dom zużył prądu za ok. 1200zł grzany do 19-20C + kominek 2-3 razy w tygodniu palone deski z budowy. Jest sens się przejmować 2 taryfą? Ale spadek o pół stopnia od 6 rano do 13 to u mnie pobożne życzenie...

 

rozumiem, że masz inne doświadczenia

ale są i inne jak moje:

Ja nie mam płyty fundamentowej, mas betonu i jakoś temperatura nie spada i nie rośnie o 1-2 st a bardziej o 0,3-0,5 st między grzaniem. Do tego mam 60% domu w ogrzewaniu ściennym czyli mniej betonu niż w posadzce - szybciej się nagrzewa i stygnie. Uwaga: taniej taryfy mam 12h a nie jak większość 10h.

Dom pasywny dogrzewany kominkiem to jakieś nieporozumienie i chyba efekt "spartaczenia" gdzieś systemu lub ocieplenia i nie jest to szczerze dobry przykład dla innych.

 

Nie mniej jednak w tym przypadku - ale od innej strony argumentacji- zgodzę się, z Tobą ten dom z tą PC nie utrzyma temperatury tylko w taniej taryfie i bedzie miał spadki temperatur między grzaniem.

 

Artur72 - ty czytasz co piszą inni czy piszesz ciągle to samo na ślepo?

Jak ty człowiekowi -dropsec- co podaje obciążenie cieplne domu 5,9 kW a w zasadzie blisko 6kW i zapytuje następnie o pompę 8kW Atlantica opisujesz i wklejasz zrzut tej PC i piszesz, że wejdzie 1-2 h w drogą taryfę? On w tą taryfę wejdzie częściej. Znacznie częściej. Nie znaczy to, że to jest źle, ale nie pisz o 1-2h dziennie drogiej taryfy w mrozy bo w mrozy (kilka dni w roku) to on będzie nią grzał prawie 24h na dobę!

Nie porównuj swojego 3 czy 3,5kW obciążenia cieplnego i PC ze sprężarką 12kW utrzymaną programowo 9KW do -15 st C! Gdzie moc masz taką, że nadmiar w posadzce zostanie ale w jego domu z 6kW obciążenia i mocą PC 8kW a w morzy przy-10st C= 6,5kW to co ma w posadzce po grzaniu 10h zostać na zapas? NIC. Może na 2-3h, ale nie więcej.

 

Dropsec - bufor bym odrzucił. PC dobrał jaka uważasz od 8kW Atlantica do 9kW Panasonica. Instalator policzy ci programem producenta ile obie PC "około" pójdą w drogiej taryfie. Atlantic na pewno więcej niż Panasonic 9kW Tcap, ale Panasonic jest droższy w zakupie. Wybór zależy od tego ile chcesz wydać, ile płacić na rachunki bieżące itp. P.S. Jaką temperatur dałeś do obliczeń w domu? Normowa +20 st C i tyle chcesz? Bo jak masz +23 st C (jak n[: Ja) to obciążenie z 0,5kW wzrośnie. To jednak z 20 t C aby dojść do 23 st C to już masz 15% więcej na oko a dokładnie poproś kogoś od OZC to zmieni i poznasz ten wzrost dokładniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Chyba się nie zrozumieliśmy ;)Oczywistym jest,ze ten Atlantic 8kW przy -20st.C przez 24h nie tylko będzie grzal przez 24h ale też wspomoże się grzałka nawet.Te 2-3h grzania poza tanią taryfa było w odniesieniu do bufora,że nawet jak zabraknie temp.w domu przy odpowiednio dobranej mocy grzewczej to lepiej właśnie wejść w droższa taryfę niż pakować bufor.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozumiem, że masz inne doświadczenia

ale są i inne jak moje:

Ja nie mam płyty fundamentowej, mas betonu i jakoś temperatura nie spada i nie rośnie o 1-2 st a bardziej o 0,3-0,5 st między grzaniem. Do tego mam 60% domu w ogrzewaniu ściennym czyli mniej betonu niż w posadzce - szybciej się nagrzewa i stygnie. Uwaga: taniej taryfy mam 12h a nie jak większość 10h.

Dom pasywny dogrzewany kominkiem to jakieś nieporozumienie i chyba efekt "spartaczenia" gdzieś systemu lub ocieplenia i nie jest to szczerze dobry przykład dla innych.

 

Nie mniej jednak w tym przypadku - ale od innej strony argumentacji- zgodzę się, z Tobą ten dom z tą PC nie utrzyma temperatury tylko w taniej taryfie i bedzie miał spadki temperatur między grzaniem.

 

Mi cały czas chodzi tylko o to, żeby na ślepo nie robić instalacji na zasadzie bo ktoś tak ma i działa, i 95% ogrzewa w taniej. Są różne domy, różne instalacje, różne potrzeby i trzeba to mieć na uwadze żeby sobie kuku nie zrobić.

 

Napisz coś więcej o twojej instalacji bo jest ciekawa - z jakich rur, do jakiej Tzew jesteś w stanie utrzymać się w taniej taryfie z taką małą różnicą temp., no i jaki dom, jakie zapotrzebowanie cieplne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi cały czas chodzi tylko o to, żeby na ślepo nie robić instalacji na zasadzie bo ktoś tak ma i działa, i 95% ogrzewa w taniej. Są różne domy, różne instalacje, różne potrzeby i trzeba to mieć na uwadze żeby sobie kuku nie zrobić.

 

Napisz coś więcej o twojej instalacji bo jest ciekawa - z jakich rur, do jakiej Tzew jesteś w stanie utrzymać się w taniej taryfie z taką małą różnicą temp., no i jaki dom, jakie zapotrzebowanie cieplne.

 

ocieplenie jak w stopce

 

1. parter 80m2 podłogi (grzanych 70m2) - 10m2 pompowni nie grzane (bezpośrednio) a temp. i tak ok 20 st C

1A. parter 30m2 grzane ściennym, 40m2 grzane podłogówką

 

2. piętro 85m2 podłogi (grzane 85m2)

2A. około 25m2 podłogówki, w 60m2 grzeje ścienne (z czego ścian mam zajęte mniej niż posadzki z jakieś 40, maks 45m2. W tym ok 20m2 gęsto na mijankę 10cm)

 

3. Dom ok 46/kWh dla +20 st C (obciążenie chyba 4,9kW), i około 56kWh/m2/rok dla +23 st C (obciązenie 5,6kW).

 

4. Posadzki mam wylane z 6,5-7,5cm, maks cm (nie pamiętam, ale nie 5cm i nie 8cm) na pietrze z 6cm. Na ściany cement-wapno ok 3,5 cm plus gładź.

 

5. Dom grzeje TCap 9Wk 1 faza do maks 34 st C zasilania podłogówki. Sezon 2013/2014 100% tania taryfa. ten sezon ok 99% tania taryfa. Dom nagrzewa się wolno i wychładza wolno. Tania taryfa 12h na dobę. W tym roku tylko kilka dni pierwszych stycznia wjechałem w drogą taryfę ok 4h dziennie i w połowie stycznia z 2 dni.

Około minus 10-13 st C w dzień i 13-18 st C w nocy zaczynam grzanie w 2 taryfie. Około. Dokładnie nie wiem. Mam jeszcze zapas by podnieść temp. zasilania CO.

 

6. Temp. pilnuje termostat. 23,2 st C na noc (22.00-7.00) i 23,4 st C na dzień (13.00-16.00)/. CWU ustawione okienka 2x 1h do 49st C czyli PC grzeje do 51 st C.

 

7. Dom w lesie. Mało słońca. Zyski słoneczne słabe. Ściany typowy portherm 24cm; strop tradycyjny-lany 15cm.

 

8. Latem chłodzenie domu w upały (powyżej 30 st C jak w lato 2015) zajmuje ok 6-8h dziennie (od 13.00 start w taniej do ok 20.00). Piętro było około 24.5 st C. Wydłużam chłodzenie i zmniejszam temp chłodzenia bo wkraplała się woda na ścianie. Chłodzę ostatnio jak pamiętam wodą ok 16-17 st.C - tylko piętro. Oczywiście przy lecie temp w domu bardziej się rozjeżdżają miedzy chłodzeniem a nie chłodzeniem niż zimą przy grzaniu, ale i tak dla mnie to chłodzenie bije klimę - niski koszt inwestycji jak masz PC, brak nawiewu - dla mnie zaleta, koszt do 50zł na sezon letni 2015 - a był gorący, warunek -chłodzic regularnie w trybie auto z termostatu (odwracasz temp. na termostacie)

Edytowane przez lukasza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozumiem, że masz inne doświadczenia

ale są i inne jak moje:

Ja nie mam płyty fundamentowej, mas betonu i jakoś temperatura nie spada i nie rośnie o 1-2 st a bardziej o 0,3-0,5 st między grzaniem. Do tego mam 60% domu w ogrzewaniu ściennym czyli mniej betonu niż w posadzce - szybciej się nagrzewa i stygnie. Uwaga: taniej taryfy mam 12h a nie jak większość 10h.

.

 

A dlaczego niby ścienne ma mieć mniejsza akumulacje - podłogowe ma wylewkę (cementową) kładziona na pól sucho więc zawiera więcej pęcherzyków powietrza niż tynk kładziony na mokro po drugie pod wylewką jest styropian a pod ściennym dalej masa akumulacyjna jak jaszcze silikat to dopiero akumulacja.

Jedyna różnica to szybszy czas reakcji ściennego (i anhydrytu na podłodze) bo rurki płytko i "zalewane" na mokro.

Edytowane przez mkm silesia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalator policzy ci programem producenta ile obie PC "około" pójdą w drogiej taryfie.

A masz wiedze jakim programem ma to wyliczyć? Nie wiem czy producenci wypuszczają jakieś programy do obliczeń, podejrzewam że raczej, że tylko jakieś tabele doboru PC.

 

P.S. Jaką temperatur dałeś do obliczeń w domu? Normowa +20 st C i tyle chcesz? Bo jak masz +23 st C (jak n[: Ja) to obciążenie z 0,5kW wzrośnie. To jednak z 20 t C aby dojść do 23 st C to już masz 15% więcej na oko a dokładnie poproś kogoś od OZC to zmieni i poznasz ten wzrost dokładniej.

 

Mam daną temperaturę projektową +20stopni, ale zastanawiam się gdzie to się zmienia, wczoraj w nocy przeszukałem wszystkie opcje i ustawienia w OZC audytor 6.5 i nie znalazłem :/ (chciałem zmienić na 22 lub 23 st i sprawdzić co wyjdzie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz wiedze jakim programem ma to wyliczyć? Nie wiem czy producenci wypuszczają jakieś programy do obliczeń, podejrzewam że raczej, że tylko jakieś tabele doboru PC.

 

 

 

Mam daną temperaturę projektową +20stopni, ale zastanawiam się gdzie to się zmienia, wczoraj w nocy przeszukałem wszystkie opcje i ustawienia w OZC audytor 6.5 i nie znalazłem :/ (chciałem zmienić na 22 lub 23 st i sprawdzić co wyjdzie).

 

Dla kazdego pomieszczenia okreslamy zadaną temperaturę, to bardzo proste, wpisujemy w polu projektowa temperatura wewnętrzna w pomieszczeniu w okresie grzewczym zadaną wartosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

drop - w każdym pomieszczeniu na górze zakładki masz do zmiany temperaturę projektową....

 

Dzięki, faktycznie :)

Zmieniłem na 23 w większości pomieszczeń oprócz holu wejściowego i spiżarni. Wyszło ciut więcej na 6,5kW, ale tragedii nie ma. Fakt to tylko teoria, praktyka pokaże prawdę czy OZC zrobione jest poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ja się cieszę że trafiłem na ten temat jeszcze nie dawno miałem dylemat jaki system grzewczy zaprojektować do swojego domu teraz już widzę że PC powietrzna będzie idealna , a jeszcze wczoraj rozważałem olej opałowy :eek:.

Domek ok 120 metrów , parterowy typ. stodoła jeśli dobrze go ocieplę to będzie ideał ...

Zastanawiam się tylko jeszcze nad fundamentami , zrobić go na płycie czy ławach nie jestem przekonany choć skłaniam się do płyty .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące szczegółów instalacji:

- czy według Was warto dopłacać do izolacji kauczukowej rur miedzianych instalacji freonowych (65zł za mb) względem otuliny białej standard ?

 

- czy wykorzystujecie sterownik przewodowy/bezprzewodowy pokojowy ? podobno może być on wykorzystywany jako termostat pokojowy ale nie jest to zalecane rozwiązanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, ceny takie jak podałeś. Nie rozumiem dla czego instalatorzy tak oszczędzają, 200zł w skali całej inwestycji to nie majątek....

Na Twoim miejscu kupił bym kauczukową w necie i niech ją zamontuje w cenie papierowej

 

Przypominam że rura cu chłodnicza bez otuliny jest droższa od tej w białej otulinie czyli dochodzi droższa rura + otulina kauczukowa + robota przy nakładaniu otuliny (wypadało by mieć odpowiednią taśmę do klejenia tych kauczukowych otulin) no i oferta partacza znów wygrywa - no nie kochani oszczędni inwestorzy? :cool:

 

p.s. podpowiem że rura cu miękka do c.o. jest tańsza od tej do freonu więc jest kolejne pole do popisu dla oszczędnych i partaczy

Edytowane przez mkm silesia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...