Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Materiały wbudowane - z czego budujesz dom, jak ocieplasz, w co wyposażasz


Recommended Posts

Zdecydowaliśmy się murować ściany z betonu komórkowego ze względu na parametry cieplne tego materiału oraz łatwość obróbki. Korytka na kable można wykuć bez problemu, a do docinania elementów wystarczy ręczna piłka. Murowanie ścian z bloczków betonowych na klej jest nie tylko łatwe i szybkie, ale także pozwala na wyeliminowanie potencjalnych mostków termicznych na spoinach. Użycie zaprawy zwiększa ryzyko powstania mostków termicznych, co może doprowadzić nawet do zagrzybienia ściany. Przy wyborze betonu komórkowego dużą zaletą była także cena- niższa od ceramiki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda tez jest taka że właściwie na każdym etapie zarówno planowania jak i realizacji inwestycji musimy znaleźć złoty środek miedzy jakością materiałów a ich ceną.

My budowaliśmy z betonu komórkowego na spoinie z zaprawy - fakt - przed otynkowaniem i ociepleniem z zewnątrz zdarzały sie nawet (BA!) takie sytuacje ze widzialem milimetrową przestrzeń miedzy fugą a pustakiem aż na przestrzał. Ale na szczęście akurat to bylo w garażu. Poza tym..bardziej przykladalbym wagę do porządnego ocieplenia styropianem z zewnątrz. U nas wybór padł na system z termoorganiki. Bardzo wazna rzecz to sprawdzić jaki współczynnik przenikania ciepla ma styropian który "wciskają" nam nieraz sprzedawcy. Ja zrobiłem styropian 12cm na ścianach, 10cm nisko na tzw podmurówce czyli ocieplenie fundamentów i podłogi.

 

Zapomniałem dodać ze mamy ściany zewnętrzne grubości 30cm, wewnętrzne nośne 24cm, zaś dzialowe z tzw połówki pustaka - o grubości 12cm. Wszystkie ściany mamy murowane, nawet te na poddaszu. Jakos nie wierzę robieniu ścian systemem GK na stelażu.

Skosy na poddaszu mamy wymurowane z pustaków 12cm przeplatane zbrojeniami. Dzieki temu mogłem od góry poddasze ocieplić styropianem zamiast wełny, a ponadto na poddaszu nic mi nie pęka ani nie rysuje.

Okna? Niestety myśmy sie nadziali na oszusta i dlatego mamy najtańsze plastiki. Przy pierwszej zimie wyszło, ze mimo wyregulowania docisków - byly straty ciepla na uszczelkach. Pewnie będą za jakiś czas do wymiany i sie kupi jakies tam energooszczędne..

Przy wyborze okien dachowych ważna jest grubość ościeżnicy. Nie mówię ze muszą być od razu markowe ( my nie mamy markowych) ale mamy dość dobre jakościowo. W łazience na poddaszu warto zamontować okno wykonane z tworzywa. Tutaj wspomnę że przy oknach dachowych mało kto zwraca uwagę na długość ołowianego kołnierza zewnętrznego - im dłuższy tym lepszy.

Na koniec jeszcze kilka słów o rynkach. Zdecydowaliśmy sie na tynki tradycyjne cementowo-wapienne kładzione maszynowo. Moze i nie są gladkie jak powierzchnia lustra..ale za to oddychają i dzieki temu w domu nie mamy nigdzie wilgoci i zagrzybionych rogów ( ważne aby taki tynk tradycyjny malować farbą ktora tez "oddycha" a nie lateksem).

Ewentualnie po takim tynku tradycyjnym w celu wygładzenia powierzchni można pociągnąć rzadko spotykane gładź wapienno - cementową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Tylko plyta wielowarstwowa lub szkielet z pianka lub wata szklana, plus barira wodszcelna i masz cieniutkie a rownoczesnie bardzo cieple sciany. Okna 3 komorowe, i super dobre podwoje drzwi wejsciowe.

Kilka elemntow przemawia za takim budynkiem. Latwosc zmiany polozenia scian itd. Latwa i lekka a co za tym idzie pasywna konstruckja z prefabrykowanych elemntow .

Beton, silikaty, czy inne ceramiczne elemnty sa ptrzestarzale i za drogo kosztuje ich wyprodukowanie i montaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Plyta fundamentowa ocieplona od spodu i z boków styropianem na calej powierzchni a w niej szwedzki system ogrzewania podlogowego cieplym powietrzem. Pozwala to na szybkie ( czas budowy plyty 4 dni) budowanie oraz latwosc meblowania pomieszczen bez kaloryferów. Powierzchnia po zalaniu betonem nadaje sie do bezposredniego kladzenia podlóg.

Sciany Ytong energo+ na spoinie klejowej - szybkie i dokladne budowanie. Unikniecie mostków termicznych. Latwe bruzdowanie i tynkowanie. Równa powierzchnia juz na wymurowanej scianie ulatwia prace wykonczeniowe.

Izolacja scian (20 cm) i stropu (30cm) welny mineralnej - eliminuje mostki termiczne w miejscu kontaktu z dachem. Istotna jest w tym wszystkim dokladnosc wykonania w polaczeniu z dobrymi materialami = trwalosc i wydluzenie okresu miedzy remontami. Dom jest parterowy stad bez okien dachowych. Okna drewniane, dwukomorowe, trzyszybowe spelniajace przyszle wymagania UW 0,9 ; cieply montaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na materiałach, szczególnie tych które potem trudno zmienić, nie warto oszczędzać. Od początku kierowałem się tym ze ma być solidnie, i z materiałów które mają ugruntowaną pozycję na rynku. Nie chciałem iść w stronę mniej znanych (co często przekłada się na cenę) czy wręcz nowych materiałów, bo budowa własnego domu to nie miejsce na takie eksperymenty :)

 

Na początku fundament. Od początku byłem pewny że chcę go ocieplić i to wbrew radom jakie wkoło słyszałem ze to strata pieniędzy itp. Koszt materiału na takie ocieplenie to zaledwie 1200 zł w moim wypadku (Aqua 10 cm) a położyłem go sam. Fundamenty to tradycyjna ława i ściany z betonitów.

 

Ściany to już pustaki ceramiczne Porotherm. Ceramika ma swoich przeciwników i zwolenników, moim zdaniem ma sporo zalet , które przewyższają wady tego materiału. Myślałem też nad betonem komórkowym ale trochę martwiła mnie jego duża nasiąkliwość. Ostatecznie po długich rozważaniach wybrałem ceramikę poryzowaną.

 

Okna (także te dachowe) mają być przede wszystkim ciepłe wiec 3-szybowy pakiet od razu był pewniakiem.

 

Na dach kładę dachówkę ceramiczną, wiec tu też idę raczej w stronę solidnego materiału, sprawdzonego. Pod to na pewno pójdzie solidne ocieplenie minimum 30 cm wełny. Na ściany chcę dać styropian grafitowy około 12-15 cm.

 

Również podłogi chcę ocieplić solidnie i dać co najmniej 15 cm (chociaż kusi mnie 20 cm).

 

Jeśli chodzi o wyposażenie to tutaj już za specjalnie nie szaleję. Chciałbym zamontować rolety zewnętrzne, chociaż mam już zrobione nadproża i nie przygotowałem miejsca na rolety co może utrudnić sprawę. Nad wentylacją mechaniczną też myślałem ale koszty i opinie które usłyszałem sprawiły ze ostatecznie robię wentylację grawitacyjną.

 

Ogrzewanie ma być na ekogroszek (brak gazu), ale planuję też kolektory słoneczne na potrzeby ciepłej wody. Oczywiście podłogówka w większości pomieszczeń na parterze.

 

Mimo ze nie zamierzam póki co ogrzewać domu pompą ciepła , a węglem, to mimo wszystko chcę zainwestować w dobre ocieplenie domu, tak aby w przyszłości nie martwić się mostkami cieplnymi i stratami ciepła. Uważam ze mimo sporych kosztów , w gruncie rzeczy się to opłaca i zwróci się w przyszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...