Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Odpływ liniowy - moja realizacja


_unnamed

Recommended Posts

Odpływ liniowy - wydawałoby się, że jest to bardzo popularne rozwiązanie. Jednak jak przyszło mi szukać szczegółowych porad w temacie samodzielnego wykonania takiego rozwiązania to temat okazał się dość problematyczny. Jako, że koniec końców udało mi się sprostać wyzwaniu postanowiłem zebrać w jednym miejscu informacje i przedstawić krok po kroku jak ta praca wyglądała w moim przypadku. Być może poniższa instrukcja okaże się komuś pomocna.

 

Zanim przystąpimy do prac, należy wybrać lokalizację odpływu w brodziku. Do wyboru mamy szereg wariantów:

1. na styku ściany i podłogi - tzw. odpływ ścienny. Tu wymagane jest największe zagłębienie odpływu w posadzce.

2. w lekkim dystansie od ścian - ok 5cm

3. w połowie brodzika - Tu zagłębienie odpływu jest dwukrotnie niższe niż w przypadku 1.

4. pod drzwiami kabiny - W tym przypadku brodzik jest wyniesiony nad poziom podłogi łazienki a spdek realizowany jest spod ściany do drzwi

 

Gdy już wiemy gdzie montujemy i mamy zakupiony odpływ, zaczynamy:

 

Krok 1. Ustawienie odpływu

Na odpowiedniej głębokości względem docelowej posadzki osadzamy odpływ i podłączamy go do kanalizacji. Wymagany spadek, głębokości itp. znajdziemy na instrukcji odpływu - parametry te zależą m .in. od wydajnośći odpływu, wydajności prysznica, deszczownicy.

Ja wybrałem opcję montażu nr. 2. Dla ułatwienia wykonałem z gk wkładki dystansowe.

 

DSC_0161.JPG

 

Jako, że mój odpływ nie posiadał nóżek, wykonałem je z resztek rury kanalizacyjnej:

 

DSC_0162.JPG

 

W tym momencie warto już zalać syfon - po pierwsze by sprawdzić szczelność połączeń a po drugie by nie inhalować się fetorkiem.

Po dokładnym wypoziomowaniu docisnąłem odpływ, aby się nie poprzesuwał.

 

DSC_0163.JPG

 

Dla ułatwienia prac w kolejnych krokach unieruchomiłęm odpływ z pomocą pianki niskoprężnej:

 

DSC_0164.JPG

 

Po obcięciu nadmiaru pianki:

 

DSC_0165.JPG

 

Krok 2. Wykonanie wylewki ze spadkiem

Gdy odpływ jest już ustawiony, podłączony i unieruchomiony możemy przystąpić do wykonania spdaku. W zależności od lokalizacji brodzika może być potrzeba wykonania dylatacji od ścian.

 

DSC_0166.JPG

 

Aby spadek był równy wygodnie jest zastosować prowadnice - w moim przypadku z profili do gk. Wybierając wylewkę, należy zwrócić uwagę na czas jej wiązania i moment dopuszczenia dalszych prac glazurniczych.

 

DSC_0167.JPG

 

Po wstępnym związaniu usuwamy prowadnice, uzupełniamy szpary i całość zacieramy na gładko.

 

DSC_0170.JPG

 

Gdy wylewka zwiąże otrzymujemy następujący obraz:

 

DSC_0183.JPG

 

Krok 3. Hydroizolacja

W moim przypadku ściany prysznica nie były zbyt gładkie a dodatkowo były pocięte ze wzgledu na instalację baterii podytnkowej dlatego zaciągnąłem je klejem i zatopiłem siatkę (tę do ociepleń)

 

DSC_0184.JPG

 

Gdy klej związał przystąpiłem do mazania hydroizolacją. Wybrałem dwuskładnikową masę hydroizolacyjną na bazie żywic.

Zacząłem od wklejania taśm do hydroizolacji. Taśmy poszły na wszystkie narożniki wewnętrzne i wokół odpływu oraz w miejscu połączenia wylewki prysznica i podłogi. Tamśmy wklejałem na masę hydroizolacyjną.

 

DSC_0215.JPG

 

Następnie zaciągnąłem masą płasczyzny. Przy stosowaniu baterii podtynkowych należy zwrócić uwagę, czy producent nie dostarcza dedykowanych kołnierzy uszczelniających. Kołnierze te użyjemy właśnie na tym etapie.

 

DSC_0216.JPG

 

Krok 4. Ułożenie płytek, fugowanie.

Zasadą jest by na hydroizolacje stosować kleje elestyczne do płytek. Płytki należy ułożyć w sposób zapewniający spadek w kierunku odpływu z każdej strony. Rant powstały poprzez obniżenie brodzika wykończyłem płytkami przyciętymi pod kątem. Do fugowania zastosowałem fugę epoksydową ze względu na jej wodoodporność i łatwość utrzymania w czystości. Zastosowałem ją również do narożników wewnętrznych i połączenia płytek z odpływem - mimo, że zaleca sie stosowanie w te miejsca spoin trwale elastycznych (silikonu). Postanowiłem jednak zaryzykować - jeśli coś popęka to wtedy maznę silikonem. Jeśli nie, to wygtrałem i będę miał prysznic bez grzyba.

 

DSC_0270.JPG

 

DSC_0272.JPG

 

Teraz pozostaje tylko zamontować kabinę i jazda próbna :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładna robota, ładna relacja : )

 

Dodam od siebie, że jakby ktoś robił takie coś to niech zwróci uwagę na odpowiedni rant np. w przypadku gdy nie ma typowej kabiny a szyba z boku, raz wykonywaliśmy pewne prace i gość od plytek musiał robić poprawki bo po zamontowaniu bateri - natrysku okazało się, że albo za dużo wody się zbierało albo bateria - natrysk była na stałe pod takim kątem że woda się przelewała przez taki mały chromowany rant na końcu kabiny : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Gość grend

Jaki zrobiłeś spadek ?

Jeszcze brakuje zdjecia rozpoczecia spadku z plaszczyzną bo to jest newralgiczny punkt i zastanawiam się jak go dobrze wykonac. Wpadłem nawet na genialny sposób aby w zaprawie gumówką zrobić wyciecie i w to włozyć płytkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spadek zrobiłem korzystając z prowadnic - wylewkę zaciągałem po prowadnicach.

Też się zastanawiałem co zrobić w tym miejscu gdzie wylewka ze spadkiem łączy się z wylewką na płaszczyźnie. Ostatecznie wyciąłem takie długaśne trójkąty z płytek i wyszlifowałem je pod kątem 45st - podobnie jak krawędzi przyległych płytek z poziomej płaszczyzny. Najpierw przykleiłem płytki na spadku. Potem w powstałej bruździe te trójkąty na sztorc i poczekałem aż klej zwiąże. Potem płytki z poziomej płaszczyzny. Nacinać nic nie trzeba bo jak przyjdą płytki na spadku to i tak tworzy się bruzda.

Edytowane przez _unnamed
poprawna kolejność klejenia płytek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

.. ale spadek jaki masz ? - 2cm, 5cm ?

... ten trójkat przy rozpoczeciu ma 1 mm, później 2 mm - przeciez tego nie wykonasz, wycinając - trzeba na pczatku zrobic z 1,5-2 cm i ten naddatek zrobic głebiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spadek ma ok 2,5% czyli przy odpływie wychodzi ok 2cm.

Ten trójkąt nie musi być taki ostry na początku - bo w pierwszej części spadku i tak przyjdzie fuga. Więc trójkąt jest de facto trapezem i startuje od ok 1,5cm (ok 2mm fuga między pionem a poziomem + 9mm grubość płytki na płaszczyźnie ze spadkiem + 4mm kleju).

 

Mała poprawka - najpierw przykleiłem płytki na płaszczyźnie ze spadkiem - dzięki czemu zrobiła się bruzda ułatwiająca wklejenie tego pionowego trapezu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

... i właśnie o to chodzi - tu jest ten problem... Najprostszym rozwiazaniem jest zrobi odpływ miedzy dwoma scianami nie trzeba wrowadzać jakiegoś artyzmu

Jakim narzędziem szlifowałeś ten trapez ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za miłe słowa.

 

W przypadku płyty fundamentowej to rzeczywiście może być problematyczne - chyba najefektywniej byłoby zprojektować łazienkę z podłogą dwupoziomową - część podłogi podnieść o ok 15 cm i tam umieścić kabinę. Coś jak tu: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4a/39/7b/4a397b104f9e07a589c3a91bc2fa70b9.jpg

tylko akurat prysznic dać na podwyższeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam,

Co prawda jestem teraz na etapie układania styropianu, ale myśląc już do przodu mam pytanie.

We wszystkich filmikach montują odpływ do chudziaka. Czy jest to konieczne?

U mnie będzie 24 cm styropianu i wydawało mi się że montaż odpływu na styropianie nie jest błędem.

U Ciebie widze nóżki z pvc, ale nie widze czy opierają się one na chudziaku czy na jakieś warstwie styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
To, że płytki wystają ponad rant to kwestia wysokości rantu. Odpływ ma kołnierz, który musi licować z wylewką. Następnie idzie hydroizolacja, taśma elastyczna, klej do płytek i płytki. Szczelność jest realizowana na poziomie kołnierza - pod płytkami. Szparę między rantem odpływu a krawędzią płytki wypełniłem fugą (epoksydową).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem: rant odpływu ACO to 13mm. Hydroizolacja (2 powłoki + taśma) to 6mm, klej ok 5mm (to zależy od formatu płytek) i płytka grubość 7mm. I tak powstaje uskok 5mm.

Tyle roboty wykonałeś a koncowy najważniejszy etap niestety spartoliłeś po to jest ten 13mm rant aby sie spokojnie zmieścic ma byc równo z rantem lub max 1mm wyzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...