Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Indywidualna stodoła w technologii Izodom2000


Recommended Posts

Witam - bardzo fajny dziennik. Gratuluje szybkosci.

Dzięki. Szybkość nie taka jak zakładałem, miało być szybciej :)

 

Napedzasz te maty z paneli a nadwyzka "idzie do sieci" ?

Gdzies czytalem, ze to tak dziala ze musisz calosc produkcji "sprzedac" dostawcy, a pozniej taniej masz prad od niego.

Na wstępie małe sprostowanie. Prąd z fotowoltaiki nie służy tylko do grzania. To taki błąd myślowy często spotykany podczas porównywania solarów do fotowoltaiki. Prąd to prąd, potrzebujemy go do prania, gotowania, oglądania TV, podgrzewania wody itp. W zależności od usłonecznienia i naszego zapotrzebowania mamy różne dni, raz mamy nadwyżki a raz nie. Akumulatorów na razie nie mamy więc akumulatorem jest "sieć". Nie ma takiego czegoś, że najpierw oddajemy prąd a potem jeśli potrzebujemy to go kupujemy. To co produkujemy to w pierwszej kolejności idzie na nasze potrzeby a reszta dopiero leci do sieci. Proste to jest, tylko trzeba o tym na spokojnie poczytać i przeanalizować.

 

Dalbys rade ogrzac caly dom tylko tymi matami ? (oczywiscie majac reku i GGWC-myslalem o eliminacji PC).

Tak właśnie jest. Ogrzewanie domu jest realizowane za pomocą mat. Nie mamy kominka i innych systemów grzewczych. Z pompy ciepła zrezygnowałem tylko dlatego żeby uprościć instalacje w domu. Brak rurek ogrzewania podłogowego, buforów itp znacznie ułatwił nam budowę i życie. Zawsze to parę problemów wykonawczych mniej a zawsze się one zdarzają, mniejsze lub większe. Poza tym nie chciałem zabierać z metrażu powierzchni potrzebnej na kotłownię. Unikaliśmy wszelkich komplikacji na etapie projektowania i podczas budowy i głównie dlatego mamy maty.

 

Czy realna wydajnosc paneli by ci na to wystarczyla ? (szczegolnie zima)?

Tak, moc paneli jest dobrana do mocy mat grzejących. Inaczej sobie tego nie wyobrażam. Zresztą tak czy siak to instalacja fotowoltaiczna nie ma zupełnie sensu jeśli nie pokrywa zapotrzebowania na energię w domu. Jaki jest sens kłaść na dach np.4 kVp jeśli w dni pochmurne, deszczowe czy przy zaśnieżonych panelach mamy niewielkie uzyski, pozwalające jedynie na naładowanie komórki czy laptopa? Nie ma tu logiki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 259
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzieki za wyczerpujace informacje.

 

Mam jeszcze pytanie odnosnie ponizszego

.... A bez prądu w skrzynce (przerwa w dostawie) nie ma też odbioru prądu z modułów PV - tak mi tłumaczył instalator.

 

Jesli dobrze zrozumialem to na wypadek braku pradu w sieci nie wykorzystasz pradu z PV w domu ? i po to bedziesz mial agregat spalinowy?

Czy chodzilo Ci o brak odbioru przez siec jesli nie ma pradu w sieci ?

 

Moge wiedziec ile masz kW z metra PV? - bede mial mniejszy dach wiec sie zastanawiam na ile mi kW starczy miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli dobrze zrozumialem to na wypadek braku pradu w sieci nie wykorzystasz pradu z PV w domu ? i po to bedziesz mial agregat spalinowy? Czy chodzilo Ci o brak odbioru przez siec jesli nie ma pradu w sieci ?

 

Moge wiedziec ile masz kW z metra PV? - bede mial mniejszy dach wiec sie zastanawiam na ile mi kW starczy miejsca.

Nie przeliczałem tego w ten sposób więc nie wiem ile jest mocy z metra kw. Trzebaby cofnąć się w Dzienniku gdzie podawałem producenta i parametry paneli.

 

Co do przerw w dostawie prądu to tak właśnie jest, jeśli nie masz inwertera hybrydowego to gdy jest przerwa w dostawie od strony dostawcy to prądu z paneli też nie będzie. W chwili kiedy zamawiałem mój inwerter hybrydowe miały kosmiczne ceny więc się na to nie zdecydowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam się w Twoim dzienniku :)

 

Trafiłem na niego przypadkiem, albo nie przypadkiem, a z ciekawości odnośnie technologii budowy, przeczytałem cały i jestem pełny podziwu :) Bardzo fajnie to wszystko wygląda i tempo prac powala na kolana. Sam osobiście będę budował tradycyjnie ale system jest super!

 

Podoba mi się parę rozwiązań z Twojego dziennika więc będę tu zaglądał :)

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, zapraszam chociaż niewiele tu informacji dla samorobów :)

 

PS: pojawiają się pytania o powierzchnię i moc jednostkową naszej instalacji fotowoltaicznej. Jeśli dobrze zmierzyłem moduł to mamy:

28 modułów po 1.658m2 = 41.45m2

Moc zainstalowanych modułów to 7kWp a moc maksymalna falownika 6125W

Tak więc marketingowo mamy 169W z metra kwadratowego instalacji

A faktycznie to będzie ok. 148W/m2 instalacji i do rozważań proponuję brać tę drugą, prawdziwą wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Zbyt długie przerwy oznaczają, że dzieje się "cośtam cośtam" :)

Była montowana wentylacja mechaniczna, rodziło się to z bólem ale mamy to. Pierwszego dnia ekipa popełniła falstart ponieważ przyjechała kompletnie nieprzygotowana: nie było pompy obiegowej do GGWC, chłodnica okazała się nagrzewnicą a do tego zapomniało im się, że potrzebują rusztowania do zamontowania jednego anemostatu w wysokim salonie. Dzień urlopu zmarnowany, ale już się do tego przyzwyczaiłem.

 

Tak więc WM robiona była w sumie w trzech aktach. Jeszcze jest kilka rzeczy do zrobienia ale już ich pogoniłem i sam poprawię niedoróbki. Oczywiście za sprzęt zapłaciłem im prawie rok temu a za robociznę raczej nie zamierzam, no może jakąś część. Tyle czasu obracali moją kasą więc na pewno już na tym zarobili :p

 

Ale do rzeczy. Wybraliśmy rekuperator firmy Bartosz Vena Standard, model 4EC, ponieważ na papierze wygląda to obiecująco (jak na razie nie było okazji sprawdzić jak działa odzysk, mamy lato).

 

Tak to wygląda po ustawieniu:

 

http://imageshack.com/a/img924/9209/ViVp1r.jpg

 

Tabliczka eko:

 

http://imageshack.com/a/img922/1240/y08pFQ.jpg

 

Do sterowania mamy sterownik STW-2 oraz dotykowy ekran:

 

http://imageshack.com/a/img922/7789/rlY5dM.jpg

 

Wstępnie w projekcie była nagrzewnica połączona z glikolowym wymiennikiem ciepła ale zmieniliśmy to na chłodnicę zamontowaną na wlocie świeżego powietrza do domu:

 

http://imageshack.com/a/img924/3907/70OKFr.jpg

 

Dlaczego tak? Ponieważ panowie od wentylacji doszli do wniosku, że rekuperator z tak dużym i wydajnym wymiennikiem ciepła poradzi sobie z ujemnymi temperaturami na czerpni a będzie bardziej komfortowo w domu przy nawiewie realizowanym przez chłodnicę. Temperatura czynnika chłodzącego z pionowego odwiertu wynosi ok 10*C. Na razie chłodnica daje obiecujące wyniki, zobaczymy w zimie czy rekuperator da radę bez wsparcia.

 

Tak wygląda chłodnica:

 

http://imageshack.com/a/img924/1904/qu989d.jpg

 

Instalacja GGWC na razie wygląda kiepsko i wymaga jeszcze dopracowania ale o tym później.

 

http://imageshack.com/a/img922/1297/3mwoFz.jpg

 

W tle widać zbiornik wyrównawczy do glikolu, taki jak do solarów:

 

http://imageshack.com/a/img923/745/DRBeql.jpg

 

Jako że mieszkamy wśród sadowników i innych rolników, zdecydowaliśmy się na urządzenie oczyszczające powietrze dostarczane do pomieszczeń. Jest to rodzaj lampy UV:

 

http://imageshack.com/a/img923/7065/F5QJtQ.jpg

 

Update:

 

Oczyszczacz powietrza wygląda tak

 

http://imageshack.com/a/img924/7214/qkwJiB.jpg

 

http://imageshack.com/a/img923/1006/oD4NPa.jpg

 

http://imageshack.com/a/img922/3001/NHJyQa.jpg

 

O tym, że urządzenie działa sygnalizuje zielona diodka a ogólnie żadnych smrodków w domu nie czuć więc może działa? :cool:

 

W taki sposób jest realizowane sterowanie przepustnicą bypasu, taka przekładnia planetarna:

 

http://imageshack.com/a/img923/691/wUQjo1.jpg

 

A na start dostaliśmy filtry typu F7. Zobaczymy ile wytrzymają:

 

http://imageshack.com/a/img924/8792/BjpMsy.jpg

 

A teraz troszkę dziegciu do tej beczki miodku. Otóż wentylacja została uruchomiona i po kilku dniach pracy zauważyłem, że pomieszczenia które mają najkrótsze kanały do anemostatów są najlepiej wentylowane (mają najniższą temperaturę). Postanowiłem pochodzić po domu z kamerką FLIR i zobaczyłem w czym problem. Generalnie problem jest w lenistwie i olewczym podejściu do pracy człowieka odpowiedzialnego za rozprowadzenie i izolowanie kanałów.

 

Zaczynamy od błędów już na samym początku czyli od instalacji glikolu w GGWC. Brak izolacji skutkuje ogrzewaniem się czynnika zanim doleci do chłodnicy, bez sensu:

 

http://imageshack.com/a/img922/3257/Bq9arD.jpg

 

Zakupiłem już otuliny kauczukowe i taśmy klejące i zajmę się tym niedługo:

 

http://imageshack.com/a/img922/7430/xViEmd.jpg

 

Idziemy dalej. Tak wygląda czerpnia. Od razu na wejściu mamy straty zimna i wstępne, niepotrzebne ogrzewanie powietrza (a mamy gorące dni):

 

http://imageshack.com/a/img922/7920/vSZ7rh.jpg

 

Ktoś zapomniał to zaizolować i stąd taki wynik:

 

http://imageshack.com/a/img922/7470/YLRZ2t.jpg

 

Tu z kolei mamy ucieczkę ciepła z wyciągu z pomieszczeń zanim wleci do wymiennika rekuperatora, co da niższe temperatury w zimie:

 

http://imageshack.com/a/img923/6636/B7y8xc.jpg

 

Wchodzimy na strych i już wiemy, dlaczego temperatura na strychu jest niższa niż u dziecka w pokoju, do którego leci najdłuższy kanał przez cały strych:

 

http://imageshack.com/a/img922/5332/uFGuQS.jpg

 

Tak to wygląda z bliska:

 

http://imageshack.com/a/img923/381/0HLDS3.jpg

 

Źle zaizolowana skrzynka rozprężna:

 

http://imageshack.com/a/img923/3235/35qZAJ.jpg

 

Kanały flex, mimo że osłonięte jakąś tam otuliną z gąbki, oddają sporo chłodku na strych i ostatecznie do pomieszczeń na poddaszu dolatuje powietrze już mocno podgrzane. Tu mamy pokój od południowego zachodu więc w najgorszej sytuacji. Jeszcze nie ma żaluzji/rolet w oknach więc mocno się nagrzewa i potrzebuje intensywnego chłodzenia a tu nic z tego:

 

http://imageshack.com/a/img922/9940/hCd6UR.jpg

 

A tutaj dowód że wentylacja jest wydajna a GGWC z pionowym odwiertem daje radę. Żeby nie było, że w całym domu jest tak źle:

 

http://imageshack.com/a/img924/8017/sPF0FH.jpg

 

Tak więc czeka mnie troszkę pracy, głównie na strychu. Zacząć oczywiście muszę od uzupełnienia izolacji między krokwiami, bo wciąż tego nie zrobiliśmy. Powinno to skutkować mniejszym nagrzewaniem się strychu i mniejszym nagrzewaniem się skrzynek i rur wentylacji. Potem trzeba będzie przykryć styropianem wszystkie kanały i poprawić izolację skrzynek rozprężnych.

 

 

Wspominałem o podłogach. Przygotowujemy się do wykończenia podłóg mikrocementem Bautech Creativo. Żeby nie był to zwykły beton na podłodze, wybraliśmy fajny efekt nieuporządkowania, taki jak na tej dużej próbce:

 

http://imageshack.com/a/img922/1645/NB0wyj.jpg

 

Ekipa już zaczęła działać i jest to chyba pierwsza ekipa, która traktuje sprawę poważnie. Zaczynają pracę o 4 rano :eek:

 

Na początek zebrali wierzchnią warstwę maszyną z siatką ścierną:

 

http://imageshack.com/a/img923/8989/f6BVnp.jpg

 

Wykonano też uzupełnienia dylatacji i poprawki pęknięć:

 

http://imageshack.com/a/img922/2881/LNVMZx.jpg

 

Używamy oczywiście żywicy systemowej Bautecha:

 

http://imageshack.com/a/img924/6508/Z3Q3bp.jpg

 

Następny etap to zagruntowanie całości żywicą:

 

http://imageshack.com/a/img922/6579/HvEGy4.jpg

 

A kolejny etap jutro. Ciąg dalszy nastąpi :)

Edytowane przez Pan Kejk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

 

Tą chłodnicę daliście na wlocie świeżego powietrza, ale przed czy za rekuperatorem? Ile taka chłodnica kosztuje?

 

My nad betonem na posadzkę też się zastanawiamy. Jaka cena za m2 wychodzi? Nam jedna firma zaproponowała 220 zł/m2 ale na razie nie szukałem dalej.

Jak ta ekipa planuje sobie poradzić z dylatacjami? Jak na razie wygląda to tak, jakby je zalepili żywicą i planowali całość pokryć tym mikrocementem. Tymczasem dylatacja powinna zostać dylatacją do ostatniej warstwy posadzki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

 

Tą chłodnicę daliście na wlocie świeżego powietrza, ale przed czy za rekuperatorem? Ile taka chłodnica kosztuje?

 

Chłodnica kosztowała ok. 1800zł i jest już za rekuperatorem, tak żeby schładzać powietrze w gorące dni. W zimne dni, kiedy bypas będzie zamknięty, pompa glikolu będzie wyłączona i chłodnica nie będzie działać.

 

My nad betonem na posadzkę też się zastanawiamy. Jaka cena za m2 wychodzi? Nam jedna firma zaproponowała 220 zł/m2 ale na razie nie szukałem dalej.

Jak ta ekipa planuje sobie poradzić z dylatacjami? Jak na razie wygląda to tak, jakby je zalepili żywicą i planowali całość pokryć tym mikrocementem. Tymczasem dylatacja powinna zostać dylatacją do ostatniej warstwy posadzki :)

 

Beton robi nam firma, która jest przedstawicielem Bautecha więc zna się na rzeczy. Po eksperymencie z wykonawcą który twierdził, że się zna a niewiele umiał wolałem wziąć poważnego wykonawcę. Cena za metr Creativo wychodzi ok. 280zł/m2 ale to zależy od zakresu prac, podłoża, zabezpieczenia podłóg po wykonaniu prac itp. Przedział jest chyba od 250 do 300zł.

 

A co do dylatacji to będą, bez obaw. Przecież to jeszcze nie koniec prac :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za trochę chaotyczne wpisy, ale nie miałem świadomości, że mam takie zaległości.

Uzupełnienie do tematu wentylacji mechanicznej i działania glikolowego wymiennika ciepła. Czujnik umieszczony na kanale za chłodnicą pokazuje, że (mimo braku izolacji instalacji glikolu) chłodnica całkiem dobrze daje sobie radę. Różnica 8 stopni to dla mnie dobry wynik. Szkoda, że go marnujemy kiepską izolacją kanałów na strychu, ale jak pisałem wcześniej, da się to poprawić. Dodatkowo po zaizolowaniu kauczukiem rurek instalacji powinno być jeszcze lepiej:

 

http://imageshack.com/a/img922/954/I2YfGi.jpg

 

Jak już jesteśmy w temacie temperatur to przedstawiam odczyty czujników pod domem od początku roku. Górne wykresy to płyta fundamentowa a dolne to podbudowa pod izolacją płyty. Ten skaczący wykres w górę i w dół to płyta fundamentowa pod garażem, jest tam tylko 2cm izolacji i dlatego jest bardziej podatna na zmiany temperatur w garażu. Ogólnie widać, że dom się "rozbujał" po zimie. Od połowy marca zaczęły pracować maty grzejne, które przestały pykać gdzieś na początku maja przy ustawionych 22,5*C. Po zimnym kwietniu, kiedy temperatura w domu oscylowała wokół 21*C temperatury w płycie zaczęły rosnąć. Wnioskuję, że 5cm izolacji grafitowym styro dawało wystarczająco dobrą barierę przy małej różnicy temperatur w domu i w płycie fundamentowej. Temperatura w płycie zaczęła rosnąć dopiero gdy w domu zaczęło być regularnie dosyć ciepło (24-26 w dzień). Za to temperatury podbudowy pod płytą ledwo ruszyły czyli izolacja spełnia swoją rolę.

 

http://imageshack.com/a/img923/9624/SRTwyW.jpg

 

I jeszcze dla porównania odczyty temperatur teraz i rok temu. Widać, że podbudowa jest chłodniejsza niż rok temu. Ciekawe czy to przez ostrzejszą zimę czy też płyta fundamentowa blokuje dopływ ciepła do ziemi.

 

http://imageshack.com/a/img923/2232/4WSV7G.jpg

 

 

I na koniec wpisu jedno zdjęcie z prac nad naszymi betonowymi podłogami. Dzisiaj na żywicę poszedł piasek, jeśli dobrze zapamiętałem 0,2-0,8mm, który w połączeniu z żywicą stworzy warstwę sczepną. Nadmiar piasku, który nie zespoił się z żywicą oczywiście zbiera się.

Panowie zaczynają z samego rana, podczas gdy niektórzy przewracają się dopiero na drugi bok, więc nie miałem możliwości udokumentować ich prac, może jutro coś się uda pyknąć.

 

http://imageshack.com/a/img923/750/qQcLZV.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj kolejny dzień z podłogami. Mamy już mostek szczepny w postaci piasku w zaschniętej żywicy. Tak więc po wyschnięciu podkładu z żywicy, piasek nadmiarowy został zmieciony a następnie poszła maszyna do przetarcia podłogi w celu pozbycia się zbyt mocno wystających ziarenek piasku z zaschniętej żywicy. Podłoga wyglądała mniej więcej tak:

 

http://imageshack.com/a/img924/3272/FIrTjZ.jpg

 

 

Następnie nałożona została baza przy pomocy pac. Jest to bardzo cienka warstwa.

 

http://imageshack.com/a/img924/6329/Fzpjbf.jpg

 

Tak wygląda podłoga po tym zabiegu:

 

http://imageshack.com/a/img923/4981/2Jh9JZ.jpg

 

Jutro baza zostanie odpowiednio potraktowana żeby wydobyć efekt a potem będzie nakładany Finish.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłóg ciąg dalszy.

Po warstwie bazowej przyszedł czas na warstwę Finish, która jest w postaci białego proszku. Miesza się ją z wybranym barwnikiem w odpowiednich proporcjach w celu uzyskania wybranego odcienia podłogi. U nas są szarości więc barwnik czarny. Ale korcił mnie czerwony albo zielony :)

 

Składniki:

 

http://imageshack.com/a/img922/4594/o8qYv7.jpg

 

Materiał nakładany jest pacą. Potem jest docierany pacą przy okresowym zraszaniu wodą w celu uzyskania efektu przypalenia wierzchołków. Efekt wygląda tak:

 

http://imageshack.com/a/img924/1520/DrFSPH.jpg

 

Po wyschnięciu tej warstwy nakłada się lakier, który uwydatnia szczegóły:

 

http://imageshack.com/a/img924/1038/2lM4Uj.jpg

 

:yes:

 

O szczegółach technologicznych nie będę się wymądrzał ponieważ lepiej to za mnie zrobią specjaliści w filmie, który już niedługo zaprezentuje MuratorTV :cool:

 

http://imageshack.com/a/img923/2923/e6KApH.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodnica kosztowała ok. 1800zł i jest już za rekuperatorem, tak żeby schładzać powietrze w gorące dni. W zimne dni, kiedy bypas będzie zamknięty, pompa glikolu będzie wyłączona i chłodnica nie będzie działać.

 

 

 

)

Jeżeli chłodnicę masz za rekuperatorem to otwarcie by passu tylko podnosi temperaturę nawiewu...

Co innego jeżeli chłodnica jest przed rekuperatorem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chłodnicę masz za rekuperatorem to otwarcie by passu tylko podnosi temperaturę nawiewu...

Co innego jeżeli chłodnica jest przed rekuperatorem...

 

Przez otwarcie bypassu rozumiem sytuację kiedy bypass w rekuperatorze działa a więc powietrze z czerpni jest kierowane od razu do mieszkania. Jako że powietrze wywiewane z domu ma ok 25*C to wg mnie lepiej jest jeśli chłodnica w postaci GGWC jest ZA rekuperatorem. Jeśli byłaby przed to wstępnie schłodzone powietrze z czerpni zdążyłoby się nieco zagrzać lecąc przez te dodatkowe 3-4 metry kanałów rekuperatora i reszty instalacji przed wlotem do rur prowadzących do skrzynek rozprężnych. A tak chłodzone jest bezpośrednio przez wlotem do nich. Bo raczej nie da się tego idealnie zaizolować co zresztą widać na zdjęciach z FLIRa.

Chyba że źle to rozumiem, czego nie wykluczam bo nie jestem specjalistą w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez otwarcie bypassu rozumiem sytuację kiedy bypass w rekuperatorze działa a więc powietrze z czerpni jest kierowane od razu do mieszkania. Jako że powietrze wywiewane z domu ma ok 25*C to wg mnie lepiej jest jeśli chłodnica w postaci GGWC jest ZA rekuperatorem. Jeśli byłaby przed to wstępnie schłodzone powietrze z czerpni zdążyłoby się nieco zagrzać lecąc przez te dodatkowe 3-4 metry kanałów rekuperatora i reszty instalacji przed wlotem do rur prowadzących do skrzynek rozprężnych. A tak chłodzone jest bezpośrednio przez wlotem do nich. Bo raczej nie da się tego idealnie zaizolować co zresztą widać na zdjęciach z FLIRa.

Chyba że źle to rozumiem, czego nie wykluczam bo nie jestem specjalistą w tym temacie.

 

Usytuowanie chłodnicy jest jak najbardziej poprawne...

Przy zamkniętym obejściu powietrze nawiewane na pomieszczenia ( chłodnicę...) ma temperaturę zbliżoną do tej jaka jest w domu a przy otwartym obejściu powietrze wlatujące na chłodnicę ma temperaturę zbliżoną do tej na zewnątrz budynku...

Jeżeli mamy np na zewnątrz 30* i więcej to z takiej temperatury musimy schładzać powietrze a jeżeli mamy zamknięte obejście to ta temperatura będzie niższa bo bardziej zbliżona do tej wewnątrz pomieszczeń...

Tak naprawdę to by pass nie jest do niczego potrzebny w twoim przypadku gdyż sam rekuperator pomaga także odzyskać trochę chłodu...da się to zaobserwować na wyrzutni...

Przy otwartym obejściu temperatura na wyrzutni będzie niższa czyli tracimy chłód z domu...( W sytuacji kiedy temperatura zewnętrzna jest wyższa niż w domu...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Usytuowanie chłodnicy jest jak najbardziej poprawne...

Przy zamkniętym obejściu powietrze nawiewane na pomieszczenia ( chłodnicę...) ma temperaturę zbliżoną do tej jaka jest w domu a przy otwartym obejściu powietrze wlatujące na chłodnicę ma temperaturę zbliżoną do tej na zewnątrz budynku...

Jeżeli mamy np na zewnątrz 30* i więcej to z takiej temperatury musimy schładzać powietrze a jeżeli mamy zamknięte obejście to ta temperatura będzie niższa bo bardziej zbliżona do tej wewnątrz pomieszczeń...

Tak naprawdę to by pass nie jest do niczego potrzebny w twoim przypadku gdyż sam rekuperator pomaga także odzyskać trochę chłodu...da się to zaobserwować na wyrzutni...

Przy otwartym obejściu temperatura na wyrzutni będzie niższa czyli tracimy chłód z domu...( W sytuacji kiedy temperatura zewnętrzna jest wyższa niż w domu...)

 

Zgadza się, dzięki. Cały czas działa u mnie sugestia, że rekuperator służy do podgrzania powietrza a przecież jest to wymiennik ciepła, który działa w obie strony. Czyli jeśli dobrze rozumiem najlepiej bypass ustawić na Auto a do sterowania bypassem dać sygnał z czujnika temperatury na wywiewie z pomieszczeń, ustawiając odpowiednią wartość i o nim zapomnieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witaj Pan Kejk!

Przychodzę z rewizytą ;) W końcu udało mi się przeczytać Twój dziennik. Kawał dobrej roboty. Właśnie u mnie jest na tapecie temat rekuperacji i izolacji rur i skrzynek. Spodobały mi się Twoje otuliny na rury od reku. Rury ułożone w warstwie styropianu na podłodze poddasza (10 cm styro), chyba nie wymagają dodatkowej izolacji?

Natomiast rury na stropie na nieogrzewanym poddaszu, mimo, że będą w warstwie wełny mineralnej, chętnie otuliłabym jeszcze jakąś osłoną.

Gratuluję postępów, zazdroszczę etapu budowy i będę podglądać poczynania ;) Interesująco wygląda efektywność Twojego systemu grzewczego. Świetny patent z ogrzewaną ścianą zamiast drabinki na ręczniki. Muszę pomyśleć nad takim rozwiązaniem dla grzania akumulacyjnego. Co umieścić w ścianie, żeby utrzymało temperaturę przez kilka godzin po grzaniu?

Pozdrawiam :bye:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Dzięki za odwiedziny. Chociaż żaden ze mnie specjalista i jest to moja pierwsza budowa to staram się pisać jak najlepiej umiem żeby inni nie wyważali otwartych drzwi :)

 

Otulina na rurki wentylacji byłaby skuteczna jeśli byłaby ciasno i szczelnie połączona. U mnie instalator zwyczajnie powsuwał niedbale otulinę na rury i dalej olał temat. Ja to będę jeszcze poprawiał. Zostało mi jeszcze parę metrów maty aerożelowej więc owinę nią te najdłuższe kanały na strychu a potem okleję folią aluminiową i będzie zamiast wełny. Resztę najprawdopodobniej okryję szczelnie wełną z folią aluminiową. W zimie, w te najgorsze mrozy, na strychu miałem temperaturę w jeszcze niezamieszkałym domu ok +5*C a teraz dzisiaj było +28*C więc im więcej tej izolacji na kanałach wentylacyjnych tym lepiej. Zwłaszcza, że wentylacja u nas ma też za zadanie chłodzić przy pomocy GGWC.

Za to jeśli chodzi o podłogę poddasza to jest bardzo dobrze, temperatura powietrza na anemostacie oddalonym ok. 8m od chłodnicy (liczę długość kanału) ma ok 17-18*C przy temperaturze zasysanego powietrza ok 25*C. Zwracam jednak uwagę na prowadzenie rur wentylacji w podłodze, która ma być blisko okien bo taka podłoga lubi się mocno nagrzać. W zimie to nawet lepiej ale w lecie gorąca podłoga będzie grzać rury wentylacji. W takich miejscach mocniej izolowałem okolice rur, np. płytami Thermano i dokładnie pianowałem wszystkie wolne przestrzenie przy rurach.

 

Co do grzejących ścian to maty ścienne rozgrzewają się do ok 49*C i ściana w tym miejscu jest ciepła przez dłuższy czas, nie wiem dokładnie ile, ale ręczniki po wieczornym prysznicu są suche jak z magla gdy rano idziemy się myć. W miejscach mat ściennych nic nie kombinowaliśmy z materiałem ścian, tylko tynkarze dali inny rodzaj tynku. Chyba to gdzieś przy pisaniu o tynkach zaznaczałem. Ale pewnie możnaby poeksperymentować z materiałem o dużej akumulacji i z tego zrobić w tym miejscu działówkę.

Edytowane przez Pan Kejk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko to znalazłem na telefonie, ponieważ wtedy układaliśmy wszystko sami i to była gonitwa z czasem bo ekipa od miksokreta już powoli kończyła inną robotę i zaraz po nas już mieli następną.

Krótki komentarzdo zdjęć: kiedy góra rur licowała się z izolacją podłogi pianowałem mocno cały kanał, aż piana wejdzie w każdą pustą przestrzeń. Następnie przykrywałem to zwykłą folią do pakowania paczek styropianu i dociskałem kawałkiem płyty OSB albo szeroką deską. Pod obciążeniem piana rozszerzała się w kierunku szczelin wokół rur zamiast iść do góry na zmarnowanie. Następnego dnia zdejmowałem obciążenie i mieliśmy ładnie zatopiony w pianie kanał. Na zdjęciach etap przed pianowaniem rur.

 

http://imageshack.com/a/img923/5034/ifqSzJ.jpg

 

http://imageshack.com/a/img923/5660/zITcAW.jpg

 

http://imageshack.com/a/img923/9788/cxwl8r.jpg

 

http://imageshack.com/a/img924/6786/lecdP8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ta ekipa planuje sobie poradzić z dylatacjami? Jak na razie wygląda to tak, jakby je zalepili żywicą i planowali całość pokryć tym mikrocementem. Tymczasem dylatacja powinna zostać dylatacją do ostatniej warstwy posadzki :)

 

Na to i inne pytania może odpowie film wykonany w naszym domu :)

 

http://muratordom.pl/filmy/remont-i-wykonczenie/wykonczenie-wnetrz/10-pytan-o-posadzke-dekoracyjna-z-mikrocementu,0_ktvogs9a/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...