madejp 01.06.2016 16:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 Tak sobie policzyłem trochę, i wychodzi mi, że przy WM o wydajności 350 m3 (czyli dla domu o pow. ok 130m2) i różnicy temperatury 10* między powietrzem w domu a na wyjściu wentylacji mechanicznej (czyli np. chcemy utrzymać 25C w domu, a jesteśmy w stanie schłodzić powietrze w WM do 15C) jesteśmy w stanie uzyskać moc chłodniczą 1kW (wyszedłem od 1kJ/K*m3 pojemności cieplnej powietrza). W sumie niedużo. Ale jeśli przewymiarujemy wentylacje do 700m3 (2xkubatura dla 130m2 domu) i damy radę ochłodzi powietrze z WM do 5C, to mamy już 4kW. To może starczyć dla dobrze ocieplonego domu i gdy dbamy o zasłanianie okien przed słońcem itp. Wady jakie to rozwiązanie wg mnie ma. Trzeba zrobić izolacje WM, a i tak mogą być problemy w miejscu wypływu powietrza z wentylacji.Brak regulacji stopnia chłodzenia pomieszczeń. Moim zdaniem można by zaryzykować dodanie klimakonwektora do WM, po wcześniejszym ustaleniu czy izolacja WM nie będzie zbyt dużym kosztem, o ile to nie będzie jedyne źródło chłodzenia. Jak dodatkowe źródło dałbym właśnie podłogówkę. To mogłoby być dobre rozwiązanie dla tych, co się boją zimnej podłogi - podłoga nie musiała by być aż tak bardzo chłodzona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_John 01.06.2016 17:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 Instalacja wentylacji również musiała by być przystosowana do wydajności 700 m3/h.A to nie jest jednoznaczne z tym, że będzie pracowała poprawnie przy wydajności 100 m3/h (Zimą) Takie uniwersalne instalacji najczęściej uwidaczniają jeszcze bardziej wady obu rozwiązań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jbloch 01.06.2016 18:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 Tak sobie policzyłem trochę, i wychodzi mi, że przy WM o wydajności 350 m3 (czyli dla domu o pow. ok 130m2) i różnicy temperatury 10* między powietrzem w domu a na wyjściu wentylacji mechanicznej (czyli np. chcemy utrzymać 25C w domu, a jesteśmy w stanie schłodzić powietrze w WM do 15C) jesteśmy w stanie uzyskać moc chłodniczą 1kW (wyszedłem od 1kJ/K*m3 pojemności cieplnej powietrza). W sumie niedużo. Ale jeśli przewymiarujemy wentylacje do 700m3 (2xkubatura dla 130m2 domu) i damy radę ochłodzi powietrze z WM do 5C, to mamy już 4kW. To może starczyć dla dobrze ocieplonego domu i gdy dbamy o zasłanianie okien przed słońcem itp. Wady jakie to rozwiązanie wg mnie ma. Trzeba zrobić izolacje WM, a i tak mogą być problemy w miejscu wypływu powietrza z wentylacji. Brak regulacji stopnia chłodzenia pomieszczeń. Moim zdaniem można by zaryzykować dodanie klimakonwektora do WM, po wcześniejszym ustaleniu czy izolacja WM nie będzie zbyt dużym kosztem, o ile to nie będzie jedyne źródło chłodzenia. Jak dodatkowe źródło dałbym właśnie podłogówkę. To mogłoby być dobre rozwiązanie dla tych, co się boją zimnej podłogi - podłoga nie musiała by być aż tak bardzo chłodzona. A jeśli będziesz wentylował z wydajnością 700 m3 na H to będzie się działo z wilgotnością w domu ,czy np. nie zejdziesz do poziomu 20%? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jbloch 01.06.2016 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 Ja jak włączę WM na 300 m3/h to wyraźnie czuć powiew powietrza z nawiewników , żeby nie nazwać dość wyraźnie pizga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 01.06.2016 18:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 A jeśli będziesz wentylował z wydajnością 700 m3 na H to będzie się działo z wilgotnością w domu ,czy np. nie zejdziesz do poziomu 20%? Wilgotność podczas upałów jest w przedziale 55-60% przy wentylowaniu non stop z wydajnością ponad 600m3/h i GWC ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 01.06.2016 18:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2016 Instalacja wentylacji również musiała by być przystosowana do wydajności 700 m3/h. A to nie jest jednoznaczne z tym, że będzie pracowała poprawnie przy wydajności 100 m3/h (Zimą) Takie uniwersalne instalacji najczęściej uwidaczniają jeszcze bardziej wady obu rozwiązań. Rozumiem że wiesz to z doświadczenia...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 02.06.2016 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2016 Tak sobie policzyłem trochę, i wychodzi mi, że przy WM o wydajności 350 m3 (czyli dla domu o pow. ok 130m2) i różnicy temperatury 10* między powietrzem w domu a na wyjściu wentylacji mechanicznej (czyli np. chcemy utrzymać 25C w domu, a jesteśmy w stanie schłodzić powietrze w WM do 15C) jesteśmy w stanie uzyskać moc chłodniczą 1kW (wyszedłem od 1kJ/K*m3 pojemności cieplnej powietrza). W sumie niedużo. Niedużo, ale przy akumulacyjnym parterowym domu, ograniczeniu zysków cieplnych (w tym zamykaniu okien i nie wietrzeniu domu w upał) ma to szansę zadziałać. Zauważ, że jasiek71 tak sobie chłodzi dom i ponoć to wystarcza (pomimo zasilania chłodnicy nie wodą lodową a ze stosunkowo wysokotemperaturowego GWC). Ale jeśli przewymiarujemy wentylacje do 700m3 (2xkubatura dla 130m2 domu) i damy radę ochłodzi powietrze z WM do 5C, to mamy już 4kW. To może starczyć dla dobrze ocieplonego domu i gdy dbamy o zasłanianie okien przed słońcem itp. Myślę, że 4kW mocy chłodniczej na cały dom 130m2, gdy system reaguje autonomicznie na każde zwiększenie temperatury (powiedzmy odchyły o pół stopnia do nastawy), to jest znacznie więcej niż potrzeba -- i nawet nie trzeba by było się zbytnio ograniczać z zyskami słonecznymi. Gorzej jeśli jest poddasze, bo tam z połaci nieźle grzeje a i akumulacji chłodu w ścianach mało. Wady jakie to rozwiązanie wg mnie ma. Trzeba zrobić izolacje WM, a i tak mogą być problemy w miejscu wypływu powietrza z wentylacji. Brak regulacji stopnia chłodzenia pomieszczeń. ZTCW przewody WM (oczywiście biegnące swobodnie, a nie zalewane w podłogach) są zazwyczaj już z izolacją. Brak regulacji to największy problem, różnice w temperaturach pomiędzy parterem a pierwszym piętrem (względnie poddaszem jeszcze bardziej) mogą być drastycznie różne. Ba, nawet w pokojach na tym samym poziomie a położonych na północy i zachodzie mogą być różne. Dlatego właśnie po długich rozważania zrezygnowałem z pomysłu chłodzenia via WM i przestawiłem kierunek na dedykowane klimakonwektory zasilane wodą lodową. Moim zdaniem można by zaryzykować dodanie klimakonwektora do WM, po wcześniejszym ustaleniu czy izolacja WM nie będzie zbyt dużym kosztem, o ile to nie będzie jedyne źródło chłodzenia. Jak dodatkowe źródło dałbym właśnie podłogówkę. To mogłoby być dobre rozwiązanie dla tych, co się boją zimnej podłogi - podłoga nie musiała by być aż tak bardzo chłodzona. Wg mnie chłodzenie podłogi to BARDZO zły pomysł. Teraz chłodzę poddasze splitem i po dłuższym chłodzeniu, choć podłoga w zasadzie ciepła, jest bardzo nieprzyjemnie. A jeśli będziesz wentylował z wydajnością 700 m3 na H to będzie się działo z wilgotnością w domu ,czy np. nie zejdziesz do poziomu 20%? Przecież usunięcie wilgoci to podstawowy efekt chłodzenia, nawet jeszcze przed obniżeniem temperatury. Dlatego dla mnie (i pewnie nie tylko dla mnie) bardziej znośne jest 40sC w Egipcie z wilgotnością 15% niż 30sC w PL z wilgotnością 60-80%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jbloch 02.06.2016 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2016 Wilgotność podczas upałów jest w przedziale 55-60% przy wentylowaniu non stop z wydajnością ponad 600m3/h i GWC ... A jak to się dzieje ,że drewno tartaczne ,odpowiednio ułożone i zadaszone na wolnym powietrzu wysycha do 15% , skoro powietrze jest w przedziale 55-60% , jak tosię dzieje że teraz u mnie powietrze ma wilgotność 51% a w domu mam 36% ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 02.06.2016 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2016 A jak to się dzieje ,że drewno tartaczne ,odpowiednio ułożone i zadaszone na wolnym powietrzu wysycha do 15% , skoro powietrze jest w przedziale 55-60% , jak tosię dzieje że teraz u mnie powietrze ma wilgotność 51% a w domu mam 36% ? a czy wilgotność drewna to wilgotność powietrza? chodzi chyba o procentową zawartość wody w drewnie, która może być inna niż w powietrzu. w domu od połowy maja nie zdarzyło mi się mieć wilgotność mniejszą niż 50%. nie wiem jak to robisz, może wytłumacz co się dzieje z wodą, skoro nawiewasz wilgotne powietrze z zewnątrz. jedyny sposób to schłodzić to powietrze i ponownie ogrzać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 02.06.2016 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2016 A jak to się dzieje ,że drewno tartaczne ,odpowiednio ułożone i zadaszone na wolnym powietrzu wysycha do 15% , skoro powietrze jest w przedziale 55-60% , jak tosię dzieje że teraz u mnie powietrze ma wilgotność 51% a w domu mam 36% ? Ale nie bez powodu drewno się sezonuje min 3 lata. Drewno tak wysycha głównie w zimie, i kluczem jest, że w lato z powietrza nie zdąży go znowu pobrać. ZTCW nawet jak się wysuszone drewno zleje obficie wodą (typu tydzień opadów atm.), to bardzo wolno przyjmuje wodę albo raczej, bardzo szybko później wysycha. Takie to drewno "głupie" jest. Powietrze to kompletnie inna sprawa, zresztą weź poprawkę, że mowa o wilgotności względnej, która to wartość jest zależna od temperatury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
elrow23 16.06.2016 14:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2016 drewno schnie rok. inna sprawa, że są maszyny które osuszają je w kilka tygodni. a co do pomp ciepła to dobre pytanie - jaki wpływ ma jego wilgotność na działanie takiej pompy? bo w przypadku gruntu raczej nie ma się o co martwić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
surgi22 25.06.2016 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2016 Niedużo, ale przy akumulacyjnym parterowym domu, ograniczeniu zysków cieplnych (w tym zamykaniu okien i nie wietrzeniu domu w upał) ma to szansę zadziałać. Zauważ, że jasiek71 tak sobie chłodzi dom i ponoć to wystarcza (pomimo zasilania chłodnicy nie wodą lodową a ze stosunkowo wysokotemperaturowego GWC). Myślę, że 4kW mocy chłodniczej na cały dom 130m2, gdy system reaguje autonomicznie na każde zwiększenie temperatury (powiedzmy odchyły o pół stopnia do nastawy), to jest znacznie więcej niż potrzeba -- i nawet nie trzeba by było się zbytnio ograniczać z zyskami słonecznymi. Gorzej jeśli jest poddasze, bo tam z połaci nieźle grzeje a i akumulacji chłodu w ścianach mało. ZTCW przewody WM (oczywiście biegnące swobodnie, a nie zalewane w podłogach) są zazwyczaj już z izolacją. Brak regulacji to największy problem, różnice w temperaturach pomiędzy parterem a pierwszym piętrem (względnie poddaszem jeszcze bardziej) mogą być drastycznie różne. Ba, nawet w pokojach na tym samym poziomie a położonych na północy i zachodzie mogą być różne. Dlatego właśnie po długich rozważania zrezygnowałem z pomysłu chłodzenia via WM i przestawiłem kierunek na dedykowane klimakonwektory zasilane wodą lodową. Wg mnie chłodzenie podłogi to BARDZO zły pomysł. Teraz chłodzę poddasze splitem i po dłuższym chłodzeniu, choć podłoga w zasadzie ciepła, jest bardzo nieprzyjemnie. Przecież usunięcie wilgoci to podstawowy efekt chłodzenia, nawet jeszcze przed obniżeniem temperatury. Dlatego dla mnie (i pewnie nie tylko dla mnie) bardziej znośne jest 40sC w Egipcie z wilgotnością 15% niż 30sC w PL z wilgotnością 60-80%. Nie zgodzę się z tym że chłodzenie podłogi to bardzo zły pomysł . W tej chwili mam 23 C w domu , na zewnątrz 35 C . Jedyna niedogodność że tam gdzie gres trzeba chodzić albo w skarpetkach albo w klapkach , na parkiecie można na bosaka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hajnel 26.06.2016 10:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2016 Też chłodzę podłogówką i jest ok. W domu 22-24 stopnie. Surgi jaką temperaturę masz na zasilaniu i powrocie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nigel 25.08.2016 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2016 Też chłodzę podłogówką i jest ok. W domu 22-24 stopnie. Surgi jaką temperaturę masz na zasilaniu i powrocie? A jakie macie chłodzenie? Aktywne, czy pasywne? Też chciałbym chłodzić podłogòwka, tylko musze do mojej PC dokupić moduł chłodzenia. Nie wiem, czy ma to być moduł chłodzenia pasywnego, czy arktywnego. PC to gruntòwka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eSbek 28.08.2016 07:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 U mnie jest konfiguracja Vitocal (gruntowa) + NC Box + konwektory PowerKon NT (sypialnie) + podłogówka - przedpokoje, łazienki, salon z kuchnią. Podłoga sie nie poci (działa to juz 5 lat) ale jest ustawiona lokalna regulacja na 22-23st w salonie, nizej nie probowalem. W lazienkach nie mam lokalnej regulacji automatycznej i też się nie poci. Do tego NC Box ma czujnik wilgotnosci, zapewne pomaga. Uzywam Natural Cooling, pompa sama sie przełącza na chlodzenie lub grzanie w zależnosci od temperatury zewnętrznej, konwektory muszą zostac wyposażone w przełącznik (zima/lato) lub jak ja to zrobiłem czujnikiem NTC na zasilaniu konwektora który wykryje czy jest zimna czy ciepla woda (są wejścia dedykowane zarówno dla przełącznika jak i czujnika + konfiguracja zworkami i na wyswietlaczu LCD, zawór na zasilaniu otwiera sie co 15 minut - wartośc konfigurowalna - puszcza wodę aby czujnik mogł wykryc temp ja mam o ile pamięc nie myli <18 st - chlodzenie, >23 - grzanie). Konwektory są troche głośne w przypadku dużych róznic (>2-3 stopnie) pomiędzy temperatura zadaną a aktualna w pokoju, można się pobawić prędkosciami i troche przyciszyć, ogólnie po jakims czasie pracy (1-2h w zależności kiedy właczylismy konwektor - ktos w moim domu oszczędza kasę i jęsli nie trzeba to konwektory sa na OFF - ile prądu bierze wysiwetlacz LCD plus mały moduł elektroniki? hehe) działa na najniższym biegu i da sie spać. NC BOX 5 lat temu 9kPLN, konwektory naścienne przykładowo 2700zł najkrótszy (125cm), 4000zl najdłuższy (200cm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bariloche 28.08.2016 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 Nie zgodzę się z tym że chłodzenie podłogi to bardzo zły pomysł . W tej chwili mam 23 C w domu , na zewnątrz 35 C . Jedyna niedogodność że tam gdzie gres trzeba chodzić albo w skarpetkach albo w klapkach , na parkiecie można na bosaka Ok. A jaką temperaturę ma (miała) woda wpuszczona w podłogówkę na wejściu ? I jaką temperaturę ma posadzka/podłoga - sprawdzałeś może ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eSbek 03.09.2016 10:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2016 Nie mam czujnika co idzie do podłogi ale czujnikiem zamontowanym na konwektorze zmierzyłem kiedys jakies 16-17 (wyzwietlacz na konwetkorze ustawia sie by wysietlal tylko jedna wartosc, na stale mam temp. w pokoju, jak sie pogrzebie mozna przestawic i to kiedys zrobiułem jak ustawialem progi wlaczenia chlodzenia na konwektorze. Podłogowka nie wiem ile ma, nie mierzyłem, ale mam Regulator CF-MC Danfossa (jak mowilem regulujacy lokalnie czyli w salonie) z termostatem z czujnikiem podłogowym CF-RF pilnującym także temperatury podłogi (MIN i MAX). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
giman 11.09.2016 19:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2016 Przeczytałem temat i wiem, że kilka razy już napisano, że WM nie nadaje się do schłodzenia domu w lecie, ale czy nadaje się do skutecznego powstrzymania wzrostu temperatury? Jak na zewnątrz mam +30 to będę nawiewał te +30 do domu i temperatura będzie rosła i osiągnie wewnątrz owe +30 (albo coś bliskie temu).Czy taka chłodnica wpięta w wentylację i dmuchająca jakimiś +20 zamiast +30 nie powstrzyma wzrostu temperatury na tyle skutecznie, że porządny upał w salonie nie zdąży się rozkręcić przed nastaniem wieczora? Być może nie byłby to pełen komfort ale miałby szansę być zauważalnie lepszym komfortem niż bez tej chłodnicy. Jak to jest w praktyce? Planuję parterówkę ok 130m2, wszędzie podłogówka i pompa P-W. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Konsultant Viessmann 12.09.2016 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Planuję parterówkę ok 130m2, wszędzie podłogówka i pompa P-W. Co do pierwszej części pytania - może niech wypowiedzą się osoby, które użytkują taką instalację. Ja chciałem zapytać o urządzenie, w które zamierzasz zainwestować. Czy masz już może konkretne na oku? Lub chociaż producenta? Chętnie przedstawię ofertę firmy Viessmann w zakresie powietrznych pomp ciepła. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 12.09.2016 08:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2016 Przeczytałem temat i wiem, że kilka razy już napisano, że WM nie nadaje się do schłodzenia domu w lecie, ale czy nadaje się do skutecznego powstrzymania wzrostu temperatury? Jak na zewnątrz mam +30 to będę nawiewał te +30 do domu i temperatura będzie rosła i osiągnie wewnątrz owe +30 (albo coś bliskie temu). Czy taka chłodnica wpięta w wentylację i dmuchająca jakimiś +20 zamiast +30 nie powstrzyma wzrostu temperatury na tyle skutecznie, że porządny upał w salonie nie zdąży się rozkręcić przed nastaniem wieczora? Być może nie byłby to pełen komfort ale miałby szansę być zauważalnie lepszym komfortem niż bez tej chłodnicy. Jak to jest w praktyce? Planuję parterówkę ok 130m2, wszędzie podłogówka i pompa P-W. Ciepła nawiewanego WM jest stosunkowo mało. Największe zyski są ze słońca oraz z wietrzenia (przeciągów). Jeśli zatem odseparujesz słońce (markizy/rolety uniemożliwiające słońcu penetrowanie podłóg), oraz nie będziesz wietrzyć ścian dużą ilością ciepłego powietrza, to masz szansę temperaturę utrzymać chłodnicą zainstalowaną w WM (pod warunkiem ew. zwiększenia wydatku, odpowiedniej mocy takiej chłodnicy oraz gdy na chłodnicy będzie jednak poniżej 10sC). Mankamentem chłodnicy w WM, co mnie ostatecznie zniechęciło do takiego systemu, jest brak sterowalności. Tj. chłodzi się wszystkie pomieszczenia, choć nie wszystkie potrzebują jednakowego poziomu chłodzenia. Tj. pokoje na południu i zachodzie (z reguły salon/jadalnia), dodatkowo z większymi oknami i otwieranymi oknami tarasowymi, są narażone na wyższe temperatury niż te na wschodzie czy północy (w tym łazienki, gdzie obniżanie temperatury, nawet w lato, nie służy komfortowi). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.