jajmar 26.07.2004 16:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2004 Czy zmianę belek w więźbie ze stalowych na drewniane można zrobić w trakcie budowy - jak sądzicie? Teoretycznie to zmiana konstrukcji wiec odpowiedni wpis do dzinnika budowy i po klopocie. Ale jezeli zabudujesz to od spodu plyta g-k i chcesz zaryzkowac to przeciez na odbiorze Ci tnkow nie rozedra:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 29.07.2004 10:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2004 Rozmawiałem z konstruktorem i zadałem mu proste pytanie. Jeżeli do 7,00 rozpiętości wystarcza zwykła więźba krokwiowa, to jeżeli ja mam 7,40 to muszę od razu mieć krokwie, jętki i płatwie NA DODATEK STALOWE z 2 ceowników 200 mm? Coś mi tłumaczył, że przyjął obciążenie dachu (od pokrycia) zgodnie z jakąś normą czyli 90kg/m kw. Psiakrew nie rozumiem dlaczego 90kg/m kw jeżeli moja dachówka nie może ważyć więcej niż 45 kg/ m kw. Słyszał ktoś o takim sposobie obliczeń??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romi_25 29.07.2004 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2004 Wg normy jest coś koło tego dla dachówki, ale gdyby nawet przyjął ci 100 to jak pisałem w tym wątku można spokojnie zastosowac konst. drewnianą. Gość projektuje zdecydowanie na wyrost, jak piszesz również w innym wątku o słupkach ścianki kolankowej co 75cm!Poza tym stosowanie Polskich Norm nie jest obowiązkowe. Jeśli masz rzeczywistą wartość obciązenia równą 45 to sztuczne podwyższanie trzymajac się normy nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 29.07.2004 11:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2004 Wg normy jest coś koło tego dla dachówki, ale gdyby nawet przyjął ci 100 to jak pisałem w tym wątku można spokojnie zastosowac konst. drewnianą. Gość projektuje zdecydowanie na wyrost, jak piszesz również w innym wątku o słupkach ścianki kolankowej co 75cm! Poza tym stosowanie Polskich Norm nie jest obowiązkowe. Jeśli masz rzeczywistą wartość obciązenia równą 45 to sztuczne podwyższanie trzymajac się normy nie ma sensu. Dzięki romi_25. Łaskawie zgodził się "pozdejmować trochę obciążeń", będę czekał na rezultaty. Póki co kilka dni spędzę na oczekiwaniu, aśnić będą mi się nowe drewniane płatewki 20 x 50 cm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 30.07.2004 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2004 uwzględniając powyższe wypowiedzi nie zgadzam się z kilkoma tj. z ROMI 25-jeśli już upieracie się przy słupkach to nie daje się ich w ciągu ścianek działowych, ale na nich i to dodatkowo na umieszczonych poziomo, na ściankach 2m odcinkach drewna( np.fragmentach jętki itp.) w przeciwnym razie nie uporacie się później z pęknięciami na ściankach działowych, gdyż słupek drewniany a ściana z innego materiału, a ponadto dach pracuje i możecie to sami zaobserwować w trakcie wykonywania więźby. I jeszcze jedna uwaga do MAMOŃ - krokwie 8x16 a może zróbcie 6X18 tak jak jest u mnie (więcej ocieplenia wlezie między krokwie a i tak ich wymiarowanie jest ho, ho- wręcz pod dachówkę). Dajcie sobie spokój z tym metalem na płatwie- zróbcie je normalne drewniane o odpowiednich wymiarach i przestańcie się tym przejmować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 30.07.2004 11:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2004 rafallogi - a co to są normalne wymiary drewnianych płatwi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 30.07.2004 12:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2004 płatwie 12x18 lub 10x20 murłaty 14x14 koniecznie mocowane śrubami fi 14 do wieńca plus blaszki mocujące krokiew do murłaty (ok. 2,00 zł/szt.) jętki np. 5x16 najlepiej podwójne i mocowane do krokwi oprócz gwoździ, na śruby (cięte najlepiej z metrowych prętów gwintowanych ) plus duże podkładi kwadratowe. Łaty,kontrłaty- 2,5x5 , 5x4 Deski okapowe/wiatrówki proponuję ze względu na oszczędności wykorzystać z desek szalunkowych 15 lub 14 cm/ 13-12 cm no chyba, że wiatrówka będzie bez obróbek blacharskich to wypadałoby dać tu ładną deskę heblowaną. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 30.07.2004 16:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2004 rafallogi - dzięki, myślę, że z tych "blaszek" skorzystam ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 02.08.2004 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 A tak wogóle to Ty Mamoń budujesz już drugą chałupę??? tak jakoś mi tu wychodzi...tu dziennik budowy, tam zamierzam budować...no, no gratulacje- ludzie to mają kapuchy... Daj znać jakie rozwiązania przyjąłeś. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 02.08.2004 09:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 A tak wogóle to Ty Mamoń budujesz już drugą chałupę??? tak jakoś mi tu wychodzi...tu dziennik budowy, tam zamierzam budować...no, no gratulacje- ludzie to mają kapuchy... Daj znać jakie rozwiązania przyjąłeś. Pozdrawiam. Buduję tylko jedną chałupę. Tak nawiasem mówiąc to jeszcze nie zacząłem. A w dzienniku budowy piszę wyraźnie na początku, że prawdziwego dziennika jeszcze nie mam. Obecnie szukam wykonawców i zaopatrzenia w materiały ... pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Baranina 02.08.2004 11:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 Hello. Tez skonczylem polibude - niezly wyczyn, co? )) Podjarany tymi wszystkimi wzorami, rozniczkami, modulami E i G, sigmami i R - z zafascynowaniem przeliczalem sasiadom stropy, podciagi, balkony. Gleboko wierzac, ze to co robie jest super wazne, no i takie gornolotne ) Rzeczywiscie cos w tym jest. Ale patrzac z dystansu na budowlana rzeczywistosc, to rozwazania typu 8x16, czy 5x18 biora w leb! Wszystko zalezy od tego, co sie uwzgledni w obliczeniach, jaki przyjmie schemat itd. A wystarczy siegnac pamiecia jakies 30 lat wstecz. Nikt na wioskach i powiatach nie liczyl stropow, scian przekroi elementow wiezby... Powstaly bardzo interesujace konstrukcje drewniane - postawione przez ludzi, ktorzy wiedze zdobywali z ojca na syna, a jedynym wyznacznikiem wytrzymalosci bylo stwierdzenie - bedzie dobre! Te fanaberie ze stala w wiezbach, to jakas kpina! Dajcie spokoj! Skomplikowane dachy w katedrach sa o konstrukcji wylacznie drewnianej i to czesto bez mega przekrojow! Przy wiekszych rozpietosciach platwi, mozna spokojnie opierac je na scianach wewnetrznych - z praktyki lepiej sie to sprawdza - bo z tymi slupami drewnianymi chowanymi w scianach, to tylko same klopoty! Po otynkowaniu praktycznie na bank wszystko peka i rysuje sie! Trzeba maskowac to karton-gipsem, pozniej dodatkowo jakies czary odprawiac przy polaczeniach plyta-tynk mineralny, ach... Praktycznie przy domkach jednorodzinnych, niezaleznie o stopnia skomplikowania dachu obyloby sie maksymalnie na przekrojach krokwi 8x18, jetek 6x16, platwi 15x20, murlat 16x16. Wyjatkiem sa krokwie koszowe, te sa bardziej masywne, ale w wiekszosci nie ma sensu pchac grubszych niz 15x20. Takie jest moje zdanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 02.08.2004 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 inż. Baranina --kopiujesz -niemalże mój pierwotny post w tym temacie, oblewasz go dodatkowo tekstem... rozumiem, że zgadzasz się z tym co napisałem? A swoją drogą gratuluję ukończenia polibudy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Baranina 02.08.2004 11:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 Bo ja taki bajkopisarz jestem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Filo 02.08.2004 12:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 Witam, Korzystając z takiej mnogości konstruktorów w tym wątku chciałbym prosić o wzór/program/link do strony, który pomógłby policzyć minimalny przekrój belki drewnianej (o długości X, nie obciążonej) luźno opartej końcami na podporach bądź zakotwionej do ścian ?A jeśli powyższe jest trudniejsze niż przypuszczam to będę wdzięczny za gotowiznę dla belek 7,3m i 5,5m swobodnie podpartych na końcach (oparte odcinkami 10cm). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Baranina 02.08.2004 12:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 Drogi Filo. Co sie bedziesz babral w drewnie. Daj ceowniki stalowe 2[ 200. Na pewno starczy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 02.08.2004 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 inż. Baranina - czytałeś swój powyższy post na temat przewagi drewna nad stalą? ludzie szukają tu informacji i niejednokrotnie pomocy, bo wiele ich kosztuje to, co właśnie budują lub planują budować. Więc zastanów się...Pozdrowienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inż. Mamoń 02.08.2004 21:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2004 Jako autor tego wątku chciałbym uporządkować dyskusję i popieram prośbę Filo o wzór/program/link do strony, który pomógłby policzyć minimalny przekrój belki drewnianej (o długości X, nie obciążonej) luźno opartej końcami na podporach bądź zakotwionej do ścian ? A jeśli powyższe jest trudniejsze niż przypuszczam to będę wdzięczny za gotowiznę dla belek 7,3m i 5,5m swobodnie podpartych na końcach (oparte odcinkami 10cm). Sam z kolei poproszę o przypadek belki drewnianej obciążonej w kilku punktach (np odcinek płatwi o długości 4,5 metra obciążony w 5 - 6 miejscach opartymi krokwiami). Zamiast o wynik chętniej poproszę o program lub inny przepis do samodzielnego wykonania ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafallogi 03.08.2004 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2004 Filo - domyślam się, że chcesz zamontować sobie belki sufitowe, lub coś w tym rodzaju? Twoje i Mamonia pytanie skierowane jest bardziej do projektantów, którzy nie kwapią się coś.... a my, bardziej doświadczeni praktyką z cyferkami na bakier.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Filo 03.08.2004 14:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2004 Filo - domyślam się, że chcesz zamontować sobie belki sufitowe, lub coś w tym rodzaju? Twoje i Mamonia pytanie skierowane jest bardziej do projektantów, którzy nie kwapią się coś.... a my, bardziej doświadczeni praktyką z cyferkami na bakier.... Dokładnie ! chce podwieśić udawane belki sufitowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
QBQ 10.08.2004 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2004 Do autora postu:Twoja wiezbe mozna bez problemow wykonac jako drewniana, sadze ze beda to przekroje zblizone do tego co wyliczyl romi 25. Slupki oczywiscie tez drewno (szczegolnie ten slupek przy schodach tobylaby porazka.Uwazam rowniez z e konieczny jest slupek w sciance dzialowej przy schodach (prawa platew) to chyba tez sugeruje romi25.Uwazac nalezy na platew prawa aby nie przeszla przez komin, bo sadzac z rysunku wypada mnie wiecej w jego skrajnej czesci.No i slupki w sciance dzialowej. Tu tez radzilbym sie zastanoic nad tym aby byy na wierzchu jesli sciana murowana bo bedzie scianka na styku drewno-mur pekac. Ewentualnie wchozi w gre sciana z plut GK i ukryty slupek. Sadzez ze slupki 10x10 lub 10x12 powinny w zupelnosci wystarczyc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.