Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Koszt materiałów: płyta vs ławy


Clinu

Recommended Posts

to co piszesz pokazuje nie to ile jest temperatury tylko ile się ciepła traci.

Każda izolacja ma jakąś przewodność cieplna im mniejsza izolacja tym więcej ciepła przechodzi.

Zastanów się jeżeli pod domem byłaby temperatura 16 stopni nez ingerencji z zewnątrz to żaden menel by nie zamarzł zima.

To co jest pod domem to wynik tego że ciepło z domu ucieka do gruntu, i dlatego jest te pseudo ogrzewanie. Przecież te pomiarowe 16 stopni nie bierze się z nikad.

A jeżeli już ogrzewać piasek pod domem jako pewien rodzaj akumulatora to dużo lepiej spisują się fundamenty tradycyjne (chyba że zaizolujesz płytę 1,4m w głąb, a tego nikt nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to co piszesz pokazuje nie to ile jest temperatury tylko ile się ciepła traci.

Każda izolacja ma jakąś przewodność cieplna im mniejsza izolacja tym więcej ciepła przechodzi.

Zastanów się jeżeli pod domem byłaby temperatura 16 stopni nez ingerencji z zewnątrz to żaden menel by nie zamarzł zima.

To co jest pod domem to wynik tego że ciepło z domu ucieka do gruntu, i dlatego jest te pseudo ogrzewanie. Przecież te pomiarowe 16 stopni nie bierze się z nikad.

A jeżeli już ogrzewać piasek pod domem jako pewien rodzaj akumulatora to dużo lepiej spisują się fundamenty tradycyjne (chyba że zaizolujesz płytę 1,4m w głąb, a tego nikt nie robi.

Nie wiem czy jest sens tłumaczyć po raz kolejny ale spróbuję. Temperatura gruntu waha się i jest zależna głównie od temperatury powietrza zewnętrznego. Na pewnej głębokości jest stała, tam zmiany temperatury powietrza już nie sięgają. Jeżeli przykryjesz grunt czymś izolującym, np domem to jego temperatura osiągnie tę stałą dla gruntu, pod warunkiem, że nie dopuści się do ucieczki ciepła przez strefy brzegowe. Jest jednak jeszcze dodatkowe źródło ciepła - dom, który ten grunt podgrzewa od góry. W lecie to ogrzewanie nie kosztuje nic, w zimie trzeba za nie zapłacić. Po jakimś czasie temperatura stabilizuje się, dla izolacji około 10cm na poziomie około 14 - 16cC. W domu jest 21 - 22oC. Delta 5 - 8K. Dla takiej delty trzeba liczyć straty całoroczne. Porównaj to teraz z deltą dla sezonu grzewczego dla ścian. Jest trzy razy większa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny.

Piszesz że temperatuea jest przyjmowana jako stała to prawda.

Piszesz że pod domem temperatura pod domem się srabilizuje na 16 stopni zalóżmy....i widzisz kolego samo to że ram jest cieplej oznacza że ten grunt jest ogrzewany przez dom (lato nie na tutaj nic do rzeczy bo latem w piecu nie palisz). Sam piszesz że zimą dopłacasz, jeszcze wcześniej pisałeś prawdę że przy domach pasywnycg izolujesz aby te grosze nie uciekały...to po co piszesz że ziemua ogrzewa?

Nie jestem laikiem w tych sprawach.

 

Gdybyś przestał grzaç zimą to co? Temperatura by dalej była na plus 16?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny.

Piszesz że temperatuea jest przyjmowana jako stała to prawda.

Piszesz że pod domem temperatura pod domem się srabilizuje na 16 stopni zalóżmy....i widzisz kolego samo to że ram jest cieplej oznacza że ten grunt jest ogrzewany przez dom (lato nie na tutaj nic do rzeczy bo latem w piecu nie palisz). Sam piszesz że zimą dopłacasz, jeszcze wcześniej pisałeś prawdę że przy domach pasywnycg izolujesz aby te grosze nie uciekały...to po co piszesz że ziemua ogrzewa?

Nie jestem laikiem w tych sprawach.

 

Gdybyś przestał grzaç zimą to co? Temperatura by dalej była na plus 16?

Sorry ale piszesz tak nieczytelnie, że mam problem ze zrozumieniem. Piszę przecież, że grunt jest ogrzewany przez dom. I w zimie i w lecie. Gdyby nie to miałby stałą temperaturę na poziomie 10oC czyli taką jaka jest na głębokości na której nie ma już sezonowych wahań temperatury. Wbrew temu co piszesz podgrzewanie w lecie ma znaczenie, bo podnosi i to znacznie średnioroczną temperaturę pod domem. Rozpoczynasz sezon grzewczy z 16oC pod domem a nie z 10oC.

Sam piszesz że zimą dopłacasz, jeszcze wcześniej pisałeś prawdę że przy domach pasywnycg izolujesz aby te grosze nie uciekały...to po co piszesz że ziemua ogrzewa?
Nie rozumiem o co ci chodzi. Przeczytaj dokładnie co napisałem, bo zdaje się nie wszystko pojąłeś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clinu,

 

za kilka tygodni będę wylewał płytę. CO do Twojej wyceny:

 

1. Piasek - musisz założyć wymianę po metrze więcej. Wychodzi 130 m2, około 65m3. Piasek wychodzi 1,8 przelicznik do zagęszczenia więc ze 120 m3 piasku - masz niedoszacowane.

2. Zbrojenie - ja mam siatkę 25 cm z fi 12 i wzmocnienie pod ścianami nośnymi. Wychodzi 1 800 kg na 100m. Powinno się założyć 15 kg stali na m2 do kalkulacji. Stal niedoszacowana. Nie wiem jak w innym rejonach ale od kwietnia tona stali na śląsku wzrosła o 500 zł!

3. Srytopian bok - nie lepiej zrobić z XPSa - tylko 100 zł na m3?

4. Folia - coś niedoszacowana. Ja chce kupić folie 0,50mm 6 na 25 m. Koszt 400 zł

5. Dystanse, rury arot na przepusty, pianki itp - dodatkowo 500 zł

6. Bednarka na uziom utokowy to też kilka stów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana gruntu ma uzasadnienie tylko i wyłącznie, kiedy był nasyp niekontrolowany, lub zalega warstw torfu - który nie daje możliwości

zabudowy płyty - bezpośrednio na nim. Argument o jakimś przymarzaniu .. ok jest ale są też inne metody na posadzenie domu, a nie wywalanie nastu kubików piachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clinu,

 

za kilka tygodni będę wylewał płytę. CO do Twojej wyceny:

 

1. Piasek - musisz założyć wymianę po metrze więcej. Wychodzi 130 m2, około 65m3. Piasek wychodzi 1,8 przelicznik do zagęszczenia więc ze 120 m3 piasku - masz niedoszacowane.

2. Zbrojenie - ja mam siatkę 25 cm z fi 12 i wzmocnienie pod ścianami nośnymi. Wychodzi 1 800 kg na 100m. Powinno się założyć 15 kg stali na m2 do kalkulacji. Stal niedoszacowana. Nie wiem jak w innym rejonach ale od kwietnia tona stali na śląsku wzrosła o 500 zł!

3. Srytopian bok - nie lepiej zrobić z XPSa - tylko 100 zł na m3?

4. Folia - coś niedoszacowana. Ja chce kupić folie 0,50mm 6 na 25 m. Koszt 400 zł

5. Dystanse, rury arot na przepusty, pianki itp - dodatkowo 500 zł

6. Bednarka na uziom utokowy to też kilka stów

 

Ad.1 Przyjąłem warunki niemal idealne, tj. humus 30cm, później piasek średni, wody gruntowe nisko. Uwzględniłem podsypke na 50cm, i wydaje mi się, że w tym względzie nie potrzeba tego zwiększać, przynajmniej tak drastycznie.

 

Ad. 2 Przyjąłem dość lekki domek i przy uproszczonej symulacji takie zbrojenie wyszło, choć cenę stali wziąłem średnią ze strony internetowej 2,5zł/kg, nie sprawdzałem tego w okolicy.

 

Ad. 3 Oczywiście można zrobić boczki i opaskę z XPS, trzeba by dołożyć 1000zł do płyty, a miałem zamiar zrobić wersję oszczędną :p, ale jestem świadom wyższości XPS nad EPS 200, więc nie mogę się z tobą nie zgodzić

 

Ad. 4 Cóż, dałem folie 0,3mm po średniej cenie 1zł/m2, myślę że masz rację w tym względzie, po zastanowieniu się dodam do wyceny folię 0,3mm w dwóch warstwach + straty na zakłady, więc wyjdzie tego za 400zł, tak jak piszesz.

 

Ad. 5 Dodam pozycję: "Nie przewidziane wydatki" 500zł

 

Ad. 6 Dodam tą pozycję.

 

Dzięki za uwagi :) pozdro i powodzenia przy płycie, nie omieszkaj się pochwalić efektem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja mam już ten dylemat za sobą. W październiku ub.r. też brałem pod uwagę płytę czy tradycyjne ławy. Padło na ławy. Co do kosztów płyty załozyłem xps 20 cm , który jest jak wiecie bardzo drogi.dom ma w podstawie 200m2. Ściany z gazobetonu 500. Już przy tej rozpiętości budynku 3 projektantów (na szczęście zaprzyjaźnionych) widziało dokładnie takie samo zbrojenie czyli podwójna siatka , górą i dołem Fi 12 plus pod ściany nośne zbrojenie strzemionami. Grubość płyty 22cm Beton B25. Ale to informacyjnie napisałem. Natomiast sąsiad właśnie rozpoczyna budowę domu gotowego ściany stawiane dźwigiem. Firma w której kupił taki dom robi mu płytę. I tu już widziałem jak tną koszty. Ocieplenie płyty tylko brzegowe. Pytam dlaczego nie pod całą płytą styrodur? - Odpowiedź - " to jest płyta półpasywna" Z kolei przy zapytaniu kolegi zakładającego wątek wziałbym pod uwagę jeszcze jedną rzecz. Przy płycie nie buduje ścian fundamentowych, które też generują koszty. Ja ponieważ sam buduję domek zrezygnowałem z noszenie bloczków fundamentowych. Zaszalowałem ściany fundamentowe poskręcałem jak przy wieńcu i zalałem betonem b20 z pompy. Szybko , tanio i mało pracy fizycznej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja mam już ten dylemat za sobą. W październiku ub.r. też brałem pod uwagę płytę czy tradycyjne ławy. Padło na ławy. Co do kosztów płyty załozyłem xps 20 cm , który jest jak wiecie bardzo drogi.dom ma w podstawie 200m2. Ściany z gazobetonu 500. Już przy tej rozpiętości budynku 3 projektantów (na szczęście zaprzyjaźnionych) widziało dokładnie takie samo zbrojenie czyli podwójna siatka , górą i dołem Fi 12 plus pod ściany nośne zbrojenie strzemionami. Grubość płyty 22cm Beton B25. Ale to informacyjnie napisałem. Natomiast sąsiad właśnie rozpoczyna budowę domu gotowego ściany stawiane dźwigiem. Firma w której kupił taki dom robi mu płytę. I tu już widziałem jak tną koszty. Ocieplenie płyty tylko brzegowe. Pytam dlaczego nie pod całą płytą styrodur? - Odpowiedź - " to jest płyta półpasywna" Z kolei przy zapytaniu kolegi zakładającego wątek wziałbym pod uwagę jeszcze jedną rzecz. Przy płycie nie buduje ścian fundamentowych, które też generują koszty. Ja ponieważ sam buduję domek zrezygnowałem z noszenie bloczków fundamentowych. Zaszalowałem ściany fundamentowe poskręcałem jak przy wieńcu i zalałem betonem b20 z pompy. Szybko , tanio i mało pracy fizycznej.

 

Jak tną koszty ?

 

Za moim oknem deweloper buduje domy , obecnie zrezygnował z ław i robi na płycie ...

Stosują oni w 100% styropian EPS100 , dokładnie Genderkę 0,38 ..

20cm cm pod płytą , brzegowo 15cm ... Do tego zbrojenie z pręta fi8 co 15cm (mata zbrojeniowa).

Grubość betonu 20cm :)

 

Domy z gazobetonu 24cm (600) , strop drewniany , dachówka ceramiczna.

 

Warunki glebowe mają bardzo dobre , ale widać jakiś konstruktor wyliczył więc zapewne wytrzyma ...

 

Sądzę wiec że im płyta wychodzi taniej niż ławy i robią szybciej :)

 

Zastawia mnie więc czy po prostu ludzie którzy sami budują "nie przeginają" , bo często mają fundamenty jak w bunkru albo takie że na nich można by postawić wieżowiec ...

 

Konstruktorzy też zapewne "dmuchają" na zimno , bo przecież to nie oni płacą , więc dla "bezpieczeństwa" robią fundamenty jak na schron "w razie czego" ...

 

Domy tego dewelopera znam , żaden się nie rozwalił jeszcze a buduje już trochę czasu ...

 

Wiem że deweloperzy oszczędzają , ale sądzę że nie zaryzykują bezpieczeństwa , bo mają więcej do stracenia ...

 

Sam jestem ciekawy porównania kosztu płyty vs ławy , ale mimo że nie ukrywam że też chciałbym zaoszczędzić , to chyba minimum co bym zastosował to jednak styropian EPS200 ...

 

Ja wiem że jak ktoś grzeje dom czystym prądem to każdy zysk energetyczny jest na wagę złota i wygląda pięknie w wyliczeniach , tyle że czasem ten zysk jak źródłem ciepła będzie np. pompa ciepłą może okazać się minimalny i nie warty nakładów finansowych jakie zostały poniesione aby ten zysk osiągnąć...

 

Sam się zastanawiam ...

 

Zysk energetyczny pomiędzy ławy vs płyta zależy też w dużym stopniu od ... materiału z jakiego wybudujemy dom ...

Jeśli na ściany damy np. Silkę 24cm o U=1,61 to straty ciepła będą większe niż przy gazobetonie 24cm odmiany 400 (0,43)

 

Już same różnice w materiale powodują że straty będą 4x wyższe ...

 

Sam się zastawiam , bo wygląda że silka to materiał "szczególnej troski".

 

Gazobeton "dużo wybacza" i minimalizuje straty jakie są w mostkach , a silkat zwiększa już 4 krotnie te straty ...

 

Więc może się okazać że normalne ławy ale z materiałem konstrukcyjnym gazobeton 400 może zminimalizować straty jakie są w normalnych ławach i być może wtedy nie ma sensu ładować dużo większej kasy w płytę fundamentową , bo zyski mogą być symboliczne i nigdy się nie zwróci to co dodatkowo zainwestowaliśmy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja będę miał płytę 100 m2.

Siatka fi12 co 25 cm i wzmocnienie pod nośnymi - wychodzi 1600 kg stali

Grubość 25 cm - 25 m3

XPS daje pod płytą i na bok 12 cm (na płycie jeszcze będzie 10 cm)

 

Przy tej konfiguracji wychodzi mi cena materiałów 26 000 zł ze wszystkim koparka, kruszywo, kanaliza, drenaż, opaska, przepusty, dystanse, folia itp

 

Wydaje mi się, że można liczyć płytę jako 300-320 zł za metr kwadratowy.

Jeśli pod płytę pójdzie 20 cm XPS lub będzie większa wymiana gruntu to ceny wzrosną do 350-400 zł za m2

 

Co do oszczędności - to na pewno na większość domków dała by radę na 20 cm płycie i np. fi 10, Ale większość konstruktorów na pewno projektuje płyty z pewną ostrożnością. Z drugiej strony przy mojej płycie (100 m) grubsza płyta o 5 cm i stal fi12 - to więcej 5 kubików betonu i 0,5 kg stali - czyli 2500 zł. Niewielki koszt jeśli chodzi o całość domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też będę miał za niedługo stawiany dom na płycie. Sam się długo zastanawiałem płyta czy ławy. Mi wychodziło taniej w obliczeniach ławy.

Dlatego w tym celu pod płytą będzie tylko 10 cm XPS, nad płytą drugie 10 EPS pod ogrzewanie podłogowe. Boki i opaska przeciw wysadzinowa prawdopodobnie z EPS . Rezygnuję z chudziaka pod płytą. A więc tnę koszty, żeby nie wyjść dużo drożej od ław.

 

 

Marcin mam pytanie czy te twoje 12 cm XPS to będzie w całości czy rozdzielone na dwie warstwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...