Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Z258 samemu czyli stodoła DIY


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

@Anonim - Powiem Ci, że mam lekkie obawy o ilość światła w tych mniejszych pokojach. Niby powierzchnia okna jako 1/8 powierzchni pomieszczenia jest spełniona z górką. Trzeba będzie pomalować na biało :)

 

Okno 4m wyszło 4,5k pln. Koszty po połowie na FIX i RU z ruchomym słupkiem.

 

Koszty są cięte gdzie można, bo budżet nie jest z gumy,a kasy jest tyle i nie więcej...

Marzyć każdy może (dom za 200tyś. zł
taki jest plan :wiggle: Do tej pory nie licząc działki, papierologii i narzędzi wydałem niecałe 85k pln.

 

 

Update:

W piątek jak nie będzie wiało wchodzę na dach z panelami, a w międzyczasie zabrałem się za siatkę i klej na elewacji.

http://i.imgur.com/SL7DUM4.jpg

http://i.imgur.com/smZ2fn4.jpg

Przyznam, że nie wychodzi mi to najlepiej. Oglądałem trochę na YT i poszperałem w necie i widzę, że opcjonalnie można pierwszą warstwę przeszlifować i zaciąnąć jeszcze jedną cianką warstwą. Robi się tak?

 

Kupiłem: 24 worki kleju Atlas Grawis U w LM po 20zł za worek 30kg w promocji i 4 rolki siatki Atlas na OLX za 400pln. Na allegroszu zanabyłem narożniki plastikowe z siatką oraz listwy kapinosowe z siatką. Razem z listwami do wewnątrz wyszło 150pln. Do tego mieszadło z uchwytem SDS, bo zwykła wiertarka grzała się i pośmiardywała jak było w wiadrze zaprawy więcej niż ledwo na dnie. Klej nakładam paca grzebieniową z zębami 1cm na powierzchnię ok 1m2. Przykładam siatkę i zatapiam ją zwykłą pacą. Na koniec długą pacą chyba 45cm wyrównuję, ale tu już nie wychodzi dobrze. Wydaje mi się, że pomimo starannego wyrównywania styropianu nie jest on na tyle równy, żeby pierwsza warstwa pokryła ewentualne nierówności. Mam nadzieję, że na drugiej warstwie duża paca pokaże co potrafi i będzie ładnie.

 

Fotki dokładniejsze będą jak nabiorę wprawy i będzie to nadawało się do publikacji online :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza warstwa jest do zatopienia siatki dopiero drugą wyrównujesz. Druga u mnie zawsze cieńsza wychodziła. A jak jeszcze będziesz miał zastrzeżenia to możesz położyć 3 warstwę. Jak dla mnie to tą pierwszą warstwę trochę grubo dajesz. u mnie gdzieniegdzie siatka przebijała po 1 warstwie.

 

A robiłem tak:

Rolka siatki ułożona na ziemi tak aby zakład był odpowiedni. U góry mocowana na 3 gwoździe do styropianu na wysokości podestu rusztowania tak, że górny odcinek zwisał w dół. Nakładałem klej i później zatapiałem tą zwisającą część siatki od góry. Następnie dolną część siatki podwijałem do góry i smarowałem dół klejem i zatapiałem siatkę.

 

Na zakłady prosty sposób.

Po zatopieniu siatki część która ma być na zakład zbierasz nadmiar kleju aż do siatki.

 

Jeśli robisz w słońcu to musisz mieć siatki osłonowe bo Ci klej spali i będzie pękać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z planem rozpoczeto operację o kryptonimie "Blachy na dachy" :)

 

Pierwsza połać była przygotowana czyli były już nabite oba pasy nadrynnowe, listwa startowa, siatka na owady i drewniane listwy boczne. Dzięki temu z pomocą szwagra w jeden dzień można było położyć 28 paneli. Byłem tak zafrasowany, że nie mam dużo fotek z tego dnia.

http://i.imgur.com/OVRnAKx.jpg

http://i.imgur.com/L0nL2lx.jpg

 

Już przy drugim panelu wylazł brzuch i jak bym nie kombinował nie byłem w stanie go zniwelować. Okazało się, że jedna łata jest wybrzuszona. Panel już był zapięty, a rozpięcie to nie taka prosta sprawa. W instrukcji napisali, że można rozpiąć, ale wygląda na to, że jest z tym trochę roboty. Odpuściłem rozpinanie. Podniosłem, podłożyłem kawałek styro i szlifowałem łatę szlifeirką z założoną traczą z listkami ściernymi, bo strugien nie było dościa.. Trochę się zeszło, ale się udało. Sprawdzałęm czy nie ma podobnej sytuacji na każdym panelu przed jego zapięciem.

Uwaga dla blach Pruszyńskiego: w instrukcji pokazują wysunięcie pasa startowego 2cm i robienie takiej samej długości felcu. Ja wysunąłem 2cm pas startowy, a panele z fabrycznym wycięcięm na felc mają wycięte 25mm - te 5mm obcinałem.

Super sprawdziło się moje narzędzie do podginania felcu:

http://i.imgur.com/kWq8FW4.jpg

 

W sobotę przeniosłem się na drugą stronę i zabrałem się za mocowanie kratki okapowej. Kupiłem kratkę o szerokości 10cm, bo nie wiedziałem ile cm będę potrzebował. Jest ze specyficznego tworzywa. Krucha i mało elastyczna. Pewnie jest to spowodowane wymaganą odpornością na wysoką temperaturę.

http://folnet.pl/data/files/kratka-okapowa-czarny-100-1600-3.jpg

Potem przyszedł czas na pasy narynnowe. Nie mam zdjęcia z przed ich przybicia, ale tu widać gdzie jaki pas, listwa itd.

http://i.imgur.com/4kuLHKq.jpg

 

Tu juz na gotowo:

http://i.imgur.com/88GNu12.jpg

http://i.imgur.com/BukdkXP.jpg

http://i.imgur.com/rYwJTtC.jpg

 

Najstotniejsza jest precyzja przy montowaniu pasa startowego. Rozciągnąłem sznurek i ustaliłem kąt prosty pomiędzy nim, a drewnianą listwą przykręconą (nie przybitą,żeby możnz było poprawić) na skraju połaci. Od dolnego rogu połaci mierzę 4m na listwie drewnianej, na pierwszej łacie 3m i przekątna czyli odległość pomiędzy tymi punktami ma być 5m. Pomimo starań nie wyszło idealnie i panele "ząbkują" o 1mm.

 

No to ruszamy z panelami. Zgodnie instrukcją rąbek nawwieciłem co 50cm (co druga łata) wiertłem o średnicy 2x większej od wkręta. Pierwsze dwa panele przkręcam do każdej łaty. kolejne po pierwszych i ostatnich dwóch łat, a na środku do co drugiej. I co drugi panel na mijankę, aby wyszła "szachownica". Zainteresowanych odsyłam do instrukcji Pruszyńskiego :) Skupię się na tym co mnie zaskoczyło lub nie pokryło się z nią. Grend używał pianki do niwelacji ewentualnych szpar piędzy panalem a łatą w miejscu przykręcania. Ja miałem pod ręką membranę, którą składałem na kilka razy w razie potrzeby. Dzięki temu dokręcany wkręt nie powoduje odkształcenia panela. Dokręcanie ze sprzęgłem nie zdało egzaminu. Dokręcałem ko końca i odkręcałem pół obrotu.

 

http://i.imgur.com/o4XWzFV.jpg

Następnie kładę drugi panel opuszczony względem o szerokośc felcu i nabijam gumowym młotkiem na całej długości zamka. Dalej wg instrukcji gumowym młotkiem uderzam od dołu w panel i wsuwam go aby felc wszedł pod pas startowy. W rzeczywistości panel się gniecie i uderzałem drewnianym klockiem z kantówki w deskę opartą o panel, aby siłę rozłożyć na całą jego krawędź.

 

Przy drugiej połaci, korzystając z tego, że mam dostęp, przykręcałem listwy podkalenicowe, naklejałem taśmę kalenicową i przykręcałem samą kalenicę. Nie wiem, czy przy blasze na rąbek stosuje się taśmę kalenicową, ale stwierdziłem, że nie zaszkodzi.

http://folnet.pl/data/files/folnet_500_vroll-montaz-1.jpg

http://i.imgur.com/uGAiZL2.jpg

http://i.imgur.com/9x0qT2G.jpg

 

Listwa podkalenicowa kupiona od Pruszyńskiego razem z panelami. Jedyna elementy kupne z obróbek blacharskich. Chwilę koncypowałem i wyszło, że cała listwa 2m to 4szt pojedynczych listew, które trzeba rozciąć przed montażem :) Jeszcze chwilę zastanowienia, którą stroną i jak je przykręcać i jedziemy. Listwę wsunąłem pod kalenicę, robiąc 3cm okap. Przykecałęm dwoma wkrętami do panela i później kolejne 2 wkręty mocujące kalenicę przewiercają się przez listwę do panela.

Kalenica leżąc na listwach jest około 5mm nad rąbkami i wiatrownicą. Stwierdziłem, że tyle wystarczy abym wiatrownice wsunał później pod spód po obrzuceniu szczytów klejem/tynkiem.

 

Na chwilę obecną mam przykryte 3/4 dachu i niestety w niedzielę zaczęło lać.

http://i.imgur.com/488eCEN.jpg

http://i.imgur.com/BevNQuF.jpg

 

Dodam jeszcze, że panele Pruszyńskiego przy opcji wycinania krawędzi na felc mają wyciętą po obu stronach co pozoliło zacząć obie połacie od tej samej strony i rąbek się pokrywa na obu połaciach. Jak powiedział Anonim, tylko ptaki to zobaczą, ale z pewnością będą zachwcone :D

Edytowane przez Daniellos_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

Pochwal się czym ciąłeś rąbek przy felcu ...

 

Nie budzi u ciebie watpliwości te odprowadzenie powietrza przez gąsior, że jakies małe .... Jak giałes panel skrajny do łaty to jak ci to wyszło ? Giałeś tym narzedziem samorobnym ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie wyglądają te dachy na rąbek.... też bym teraz zrobił taki ;)

Ja na te długie okna dał bym parapet blaszany w kolorze dachu, to jak to inaczej wykonczysz? A taki parapet zapewnia odprowadzenie wody, jest też tani. Pamiętaj tylko aby boczne krawędzie zagiąć do góry, ja tak nie zrobiłem i przy długotrwałych opadach klej z elewacji ciągnie wodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No , no nieźle idzie :)

 

Nie stosowałeś przy oknach listew przyokiennych ?

Okna widzę też masz z Witraża , wycena super :)

 

Z takich moich małych uwag ;)

Nie wolno stosować silikonu przy kanałach wentylacyjnch , bo po pierwsze po pewnym czasie pojawi się tam pleść i grzyb a po drugie silkon ma kwaśny oddczym i elementy metalowe zardzewieją.

Zamiast silkonu używa się specjalnych klei .

Sam obecnie skończyłęm robić WM i też musiałem kleić ...

 

Ja przy dużych oknach "tarasowych" nie dawałem parapetów , bo i po co ? Tam na poczatki miał być taras z drewna , ale to za drogie jak weźmie się wykonawcę i zapewne będzie z płyt chodnikowych .

 

Idzie CI naprawdę nieźle jak na samorobota i super tanio :)

 

U mnie szukam oszczednosci , tnę koszyty ale dochodzi i tak robocizna więc super tanio nigdy nie bedzie , choć i tak jestem zadowolony z kosztów :)

 

Co jakis czas rzucam okiem na Twój domek ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Grend - felc wycięty przez producenta. Ja tylko podginałem. Krawędzi jeszcze nie giąłem, ale przypuszczam, że moją "krawędziogiętarką" będzie szło niewiele gorzej jak przy felcu.

 

@Seba - myślałem do czoła dolnego profila okna przykleijć taśmę/folię na pełnym butylu, wywinąć/nakleić na styro i na to siatka/klej/tynk.

 

@Kaszpir - Silikonem oszczelniałem połączenia XPS-PVC. Zobaczymy jak z ta pleśnią będzie. Pewnie większe ryzyko na pojawienie się jej na kanałach wyciągu, a to znowu mniejsze konsekwencje dla domowników jeśli już zjawisko zaistnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie stosowałeś przy oknach listew przyokiennych ?

Hmm w zasadzie myślałem, że te listy daje się tylko od wewnątrz. Zobaczymy jeszcze. Dwa okna obrobione już siatka i klejem bez tych listem i nie było źle.

 

Temat "komin".

Pomimo prawie dwukrotnie wyższej ceny zdecyduję się raczej na dwuścienny, izolowany z kwasówki. Zaplanowałem postawienie go bezpośrednio na kominku, którego wkład będzie robił w tym przypadku za wyczystkę. Taki komin z tego co widze na forum to rozwiązanie mało popularne. Pokrycie dachu w miejscu komina już położone i teraz będzie kombinowanie jak się przebić. Na pewno byłoby łatwiej mieć juz komin dociągniety w okolice połaci dachu podczas kładzenia paneli i od razu wycinać. No ale nie mam jeszcze ani wkładu, ani komina :rolleyes:

 

Ktoś może zaraz zapytać dlaczego nie murowany...

1. Stalowy mogę zamontować bezpośrednio na wkładzie i nie zajmie prawie 0,4m2 w miejscu gdzie nie mam wolnej takiej przestrzeni.

2. Szybszy i łatwiejszy w montażu.

3. Uważam, że wizualnie dużo lepiej wpisuje się w bryłę nowoczesnego budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie dokładnie te pęlnięcia? Przy połączeniu z ramą okna? To tylko wizualnie jest źle czy coś tam się może dziać?

Ja na szpaletach mam od strony okna wywinięte tasmy izolacyjne, na rogach z płaszczyzną elewacji mam narożniki z siatką i jeszcze pasek siatki kładłem pomiędzy narożnik, a ta taśmę. Wszystko zaciągniete klejem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej pory żyłam w przekonaniu, że blachy płaskie wymagają deskowania, a u Ciebie, jak widzę, membrana?

 

Nawet w ostatnim muratorze przeczytałem tą samą teorię. Jednak instrukcje producentów dopuszczają dachy z membraną. Ideałem byłyby płyty OSB lub MFP. Wtedy jedynym powodem nierówności mogłyby by być nierówne łaty. Po roku będę mógł powiedzieć coś więcej o tym, jak blacha się zachowuje. Jak będzie kiepsko to następnym razem zrobię na płytach :) Blachy na rąbek to bardzo wymagające pokrycie. Połać musi być równa. Niezbędna dyscyplina u dekarza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...