Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Z258 samemu czyli stodoła DIY


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

@maxiking - Moim zdaniem z takim budżetem bez problemu wybudujesz dom samemu. Lekko nie będzie... ale da się! Jeszcze na waciki zostanie :p

Jak przeczytasz mój wątek to znajdziesz info jakiego projektu trzeba szukać, żeby był tani w budowie.

 

Pokuszę się o małe podsumowanie kosztów z mojego arkusza kalkulacyjnego. Już dawno miałem zaprowadzić tam porządek.

Pamiętajcie, że w moim przypadku dużo było kombinowania, patentów itd. Teraz w wielu miejscach dopłaciłbym, żeby zaoszczędzić ogromu pracy i nerwów. Jednak w kilku innych miejscach dokonał bym ekonomiczniejszych wyborów.

 

SSO - 48200

Płyta fundamentowa 24200 (po odjęciu rur kanalizy, rurek ogrzewania podłogowego i rozdzielacza)

Ściany zew.+wewn. 14200

Więźba 9800

 

SSZ - 70200

Pokrycie dachu 9000

Okna i drzwi 13000

 

Stan deweloperski - 108500

Sufity podwieszane 2200

Suche tynki (płyty kg) 2000

Hydraulika 1300

CO+CWU 9400 (podłogówka, PC, Bojler)

Izolacja dachu i stropu 2000

Elewacja 8600 (styro,klej+siatka)

WM+Rekuperacja 2000

Elektryka 2200

POŚ 8600

 

Stan pod klucz - 141500

Wykończenie łazienek 7400

Kuchnia + AGD 15000

Oświetlenie, gniazda itp 3000

Drzwi wewn. 3400

Podłogi 3200

Inne 1000

 

Extrasy

Kominek 5600

 

Powierzchni użytkowej mam blisko 100m2 co ułatwia obliczenia:

SSO - 482zł/m2

SSZ - 702zł/m2

Stan deweloperski - 1085zł/m2

Stan pod klucz - 1415zł/m2

 

phi! :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może napisz coś więcej o tych bardziej ekonomicznych wyborach? I też gdzie wybrałbyś gotowe rozwiązania? :)

 

hehe to jest zabawna sprawa, bo prawie przy każdym etapie budowy natrafiałem na jakieś trudności i w duchu (choć nie raz głośno i dosadnie;) ) mówiłem sobie, że powinienem był dopłacić do innego rozwiązania. Ale kilka bardziej wryło mi się w pamięć.

 

Drugi raz jeszcze raz policzyłbym dopłatę do alternatywnego rozwiązania i zastanowił czy warto oszczędzić:

- rury WM - kupiłem aluflex i są bardzo delikatne

- płyty kg - gdyby krytyczny był koszt to tak, ale na ich montaż poświęciłem bardzo dużo czasu. Tylko z pozoru to jest szybko i łatwo. No i są delikatne.

- ocieplenie granulatem styro - jego mielenie DIY jest niespodziewanie pracochłonne. Jak nie masz opracowanej maszynki do mielenia to odpuść sobie.

- wiązary zbijane na budowie - drewno z tartaku nie będzie idealnie proste. Szczególnie pod blachę płaską to dużo pracy potrzeba, aby powierzchnia dachy była równa jak stół.

 

Rozwiązania zastosowane i na tą chwilę drugi raz zrobiłbym tak samo:

- szalunek tracony pod PF - najpierw styro na płasko na podbudowie, potem na nim zaznaczam gdzie ma być PF i naklejam burty, na koniec opaska przeciwwysadzinowa dołożona do styro wystającego spod burt.

- ściany zewnętrzne z betonu komórkowego, a wewn. z Silki (ma otwory an przelot, którymi można później prowadzić kable)

- okna w warstwie ocieplenia posadowione na kotwach - choć nie wiem na ile wpływa to na zmniejszenie strat to mając wszystkie onka do podłogi uzyskałem 1m2 powierzchni użytkowej :)

- używana PC - kurna to był najbardziej ryzykowny strzał, ale na razie działa. Fakt, że 3 miesiące od jej montażu zakopali mi gaz-rurkę przy działce :stirthepot: Tu dopiero czas pokaże na ile był to dobry pomysł.

- połowa płytek kupiona w II gatunku - może miałem szczęście, ale nie miałem z nimi problemów, a układałem na 1mm fugę. Wszystkie bym kupił w II gatunku gdyby podpasował wzór/format.

- od początku wiedziałem, że zabudowę kuchni będę robił z ikea, bo wcześniej kupiłem na wyprzedaży 25 frontów kuchennych. Gdy ma się to z góry zaplanowane, można zaprojektować tak aby pasowała do szafek, a nie odwrotnie :)

 

Co na 90% drugi raz zrobiłbym inaczej:

- pod płytę 10cm XPS - reszta na PF

- zrobiłbym wylewkę (teraz jej nie mam) i instalacje w styro na PF - daje to dużą elastyczność. można np przesunąć docelowe miejsce wc.

- strzemiona pomiędzy siatkami PF z drutu min 10mm

- gdybym jednak zdecydował się na tynk to tylko nie wymagający gładziowania

- okna zrobiłbym jeszcze wyższe, aby wieniec robił za nadproże.

- w pokojach dzieciaków zrobiłbym większe okna, bo zmniejszyłem względem oryginalnego projektu. Teraz nie jest źle, ale nie byłoby gorzej

- zrobiłbym małe okno w szczycie dla strycho/graciarni. Koszt nie duży, a zawsze to naturalne światło. Tu trudniej ocenić przydatność, bo dopiero jak będę miał garaż to będę wiedział jak często mam potrzebę zaglądania na strych. Teraz trzymam tam prawie wszystko i co chwila muszę tam chodzić.

- więcej przepustów pod PF. Tam już później nic nie dodasz. teraz mam wyprowadzoną wodę do ogrodu i przyszłego garażu rurką PEX przeciągniętą przez AROT 50 - niestety na złączkach pexa jest tak mała średnica, że mocno ogranicza przepływ. Do kranu w garażu to ok, ale do ogrodu przydałoby się więcej.

- przepusty pod przyszłe instalacje zrobiłbym większej średnicy niż obecne AROTy 50

- 5 gniazd sieciowych pod TV i inne to za mało.

- Murując z silikatów kup jedną paletę tzw połówek.

- Baterię prysznicową wybrałbym z termostatem. Jak już dotrze ciepła woda (brak cyrkulacji) i mogę zacząć się kąpać to za chwilę, gdy rury i armatura rozgrzeją się i przestają odbierać ciepło to znów muszę doregulować, bo woda za gorąca.

- drzwi prysznica nie montować w linii spadku podłogi. Odsunąc z 10cm, aby kapiąca woda spadała już w miejscu gdzie podłoga ma spadek.

- nie kupować mieszanki traw gazonowej - może i odporna na deptanie, ale nie ładna. murawa nie robi efektu jednolitego "dywanu"

 

 

Tyle przychodzi mi w tej chwili do głowy. Już dawno planowałem zrobić taką listę. Wrzucam linka do niej z pierwszego postu, którego wciąż edytuję uzupełniając koszty itp.

Edytowane przez Daniellos_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maxiking - Moim zdaniem z takim budżetem bez problemu wybudujesz dom samemu. Lekko nie będzie... ale da się! Jeszcze na waciki zostanie :p

Jak przeczytasz mój wątek to znajdziesz info jakiego projektu trzeba szukać, żeby był tani w budowie.

:

A co sądzisz konkretnie o moim projekcie do którego podałem link w pytaniu ? Trudny ? Jak to według Ciebie wygląda bo masz sporo doświadczenia w takim samorobieniu po zakończonej budowie ? Podjąłbyś się takiego domku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co na 90% drugi raz zrobiłbym inaczej:

- pod płytę 10cm XPS - reszta na PF

- zrobiłbym wylewkę (teraz jej nie mam) i instalacje w styro na PF - daje to dużą elastyczność. można np przesunąć docelowe miejsce wc.

 

O widzisz, to ja mam odwrotnie.

Dwa tygodnie pieprzenia się z docinaniem styropianu ;)

Jeśli będzie mi dane budować drugi dom, to na ten moment marzy mi się izolacja pod płytą i wszystkie lub większość instalacji w płycie, tak, by ta była docelową posadzką. No i przede wszystkim parterówka, ale to inna inszość. :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisał Daniellos

 

Stan deweloperski - 1085zł/m2

Stan pod klucz - 1415zł

To moja chałupa na razie nie wygląda blado bo już się bałem. Wychodzi mi 920zł/mkw. Co ciekawe, okna + rolety kosztowały mnie 45, tynki 20 więc niby wielka rozbieżność kwotowa a jednak cena z mkw dość zblizona. Przy moich 280mlw (po podłogach) raczej nie przekroczę 2tys za mkw pod klucz łącznie z nowymi garami czy skarpetkami do garderoby.

 

... i kupuj tu człowieku mieszkanie po 5-7tys za mkw przy 50-70mkw powierzchni ;)

 

PS. Tynki, więźba no i okna a teraz wylewki. To jedyne ekipy u mnie wiec rachunek wyglądał by mniej ciekawie z kosztami robocizny za pozostałe prace.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karster co tak tanio :p ja pamiętam ze ty ten dach to miałeś niezle wyceniony ;) no ale szacun że udało ci się zejść do tych kwot.

 

Daniel co do gazu tak jak rozmawialiśmy nie wiem czy finalnie było by taniej. Ja wiedząc że jest gaz i tak chcę PC i finalnie policze to po montażu bo cos mi się zdaje że jest szansa na porównywalne koszty....

 

A tak poza tematem ruuki wprowdziło miesiąc temu taki daszek Hygge - pierwsze co spojrzałem to na zdjęciu jak twoj dom ;)

 

https://www.ruukki.com/pol/dachy/ruukki-hyygge

 

no ale to kwestia gustu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... nie mam dachu (pokrycia). Brak fachowców i będę na 99%robił sam a nic na obróbkach blacharskich się nie znam :( potrzebuję pomocy a nie mam kogo o nią poprosić.

 

Ostatnia stawka jaką otrzymałem to 80zł za robocinzę, 300zł za okno (u mnie 8) + coś tam jeszcze. 60kzl by brakło...

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za motywacje, niewielką ale jednak :) wkrótce zacznę wypytywać u siebie w dzienniku. Na razie muszę jak najszybciej wyszykowac sobie kąt do pracy bo w wynajmowanym lokalu na potrzeby działalnosci miałem wypadekn zapalił się duży akumulator li-ion od roweru siejąc spustoszenie w okolicy oraz przykrywając cały warsztat, każdy zakamarek milimetrem smierdzacej, trudnej w zmyciu, toksycznej sadzy :(

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokrycie dachu 9000

 

Mam pytanko odnosnie blachy Pruszynskiego.

Porownywales z Ruuki wizualnie ?

Obie sie prezentuja podobnie i wziales P... bo taniej ?

Teraz po podwyzkach u nich roznica jest mniej niz 20% a szczerze mowiac na wlasne oczy obu produktow obok siebie nie widzialem.

Ruuki bardzo znana i chwalona ale nie wiem ile w tym marketingu a ile jakosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... nie mam dachu (pokrycia). Brak fachowców i będę na 99%robił sam a nic na obróbkach blacharskich się nie znam :( potrzebuję pomocy a nie mam kogo o nią poprosić.

 

Ostatnia stawka jaką otrzymałem to 80zł za robocinzę, 300zł za okno (u mnie 8) + coś tam jeszcze. 60kzl by brakło...

 

Pozdrawiam

Karol

 

W takiej sytuacji najlepiej jest inwestować w gotowe rozwiązania - wiązary i blacha na rąbek. Robocizna powinna być najtańsza z możliwych, a i zrobić samemu jest dużo szybciej i łatwiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... nie mam dachu (pokrycia). Brak fachowców i będę na 99%robił sam a nic na obróbkach blacharskich się nie znam :( potrzebuję pomocy a nie mam kogo o nią poprosić.

 

Ostatnia stawka jaką otrzymałem to 80zł za robocinzę, 300zł za okno (u mnie 8) + coś tam jeszcze. 60kzl by brakło...

 

Pozdrawiam

Karol

 

ajj mój błąd...jakoś sobie ubzdurałem że już masz ten dach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co sądzisz konkretnie o moim projekcie do którego podałem link w pytaniu ? Trudny ? Jak to według Ciebie wygląda bo masz sporo doświadczenia w takim samorobieniu po zakończonej budowie ? Podjąłbyś się takiego domku ?

 

Dom nieduży i dość prosty w budowie, bo bez wykuszy, podcieni itp. Na pewno dach dwuspadowy byłby łatwiejszy. Przy chęci wykorzystania poddasza odpadają wiązary. Więźba dachu czterospadowego nie będzie łatwa dla samoroba.

Niewiele ścian nośnych to i fundament tańszy. Przy takim zwartym planie kwadratu łatwiej dogrzewać kominkiem z grawitacyjnym DGP jeśli miałbyś taki plan. Musiałby byc posadowiony w centralnej części domu.

 

Kuchnia jest trochę oddalona od "kotłowni" czyli bez cyrkulacji trochę będzie trzeba poczekać na ciepłą wodę.

 

Podoba mi się rozkład. Wydaje się być funkcjonalny. Chociaż sypialnie są na planie dość długich prostokątów. Może być trochę kłopot z ustawnością i tzw efekt "wagonu".

Minusem moim zdaniem jest jednostanowiskowy garaż. W projektach jest tendencja do ograniczania powierzchni na tzw graciarnie, bo każdy w to miejsce woli mieć powierzchnie użytkowe. Skutkuje to trzymaniem gratów w garażu. Jak widuję domy sąsiadów z garażem jednostanowiskowym to auto prawie zawsze parkowane jest przed garażem. Przy dwustanowiskowym zdarza się, że oba stoją stoją przed, ale szansa jest większa :)

 

Mam nadzieję, że u mnie będzie lepiej z powodu sporej przestrzeni na strychu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko odnosnie blachy Pruszynskiego.

Porownywales z Ruuki wizualnie ?

Obie sie prezentuja podobnie i wziales P... bo taniej ?

Teraz po podwyzkach u nich roznica jest mniej niz 20% a szczerze mowiac na wlasne oczy obu produktow obok siebie nie widzialem.

Ruuki bardzo znana i chwalona ale nie wiem ile w tym marketingu a ile jakosci.

 

Nie oglądałem Ruuki. Tam gdzie mogę wybieram polskie rozwiązania. Z pruszyńskiego jestem zadowolony. Porównywałem tylko z BudMatem, ale Pruszyński miał panele z mikrofalą, a BudMat tylko z klasycznym podwójnym przetłoczeniem. Cenowo były podobne. Zapłaciłem mniej, bo BM zrobił podwyżkę, a kupiłem u Pruszyńskiego jeszcze przed. Anonim chyba miał ruuki. Blacha nie była gładka tylko miała takie mikro wgłębienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom nieduży i dość prosty w budowie, bo bez wykuszy, podcieni itp. Na pewno dach dwuspadowy byłby łatwiejszy. Przy chęci wykorzystania poddasza odpadają wiązary. Więźba dachu czterospadowego nie będzie łatwa dla samoroba.

Niewiele ścian nośnych to i fundament tańszy. Przy takim zwartym planie kwadratu łatwiej dogrzewać kominkiem z grawitacyjnym DGP jeśli miałbyś taki plan. Musiałby byc posadowiony w centralnej części domu.

 

Kuchnia jest trochę oddalona od "kotłowni" czyli bez cyrkulacji trochę będzie trzeba poczekać na ciepłą wodę.

 

Podoba mi się rozkład. Wydaje się być funkcjonalny. Chociaż sypialnie są na planie dość długich prostokątów. Może być trochę kłopot z ustawnością i tzw efekt "wagonu".

Minusem moim zdaniem jest jednostanowiskowy garaż. W projektach jest tendencja do ograniczania powierzchni na tzw graciarnie, bo każdy w to miejsce woli mieć powierzchnie użytkowe. Skutkuje to trzymaniem gratów w garażu. Jak widuję domy sąsiadów z garażem jednostanowiskowym to auto prawie zawsze parkowane jest przed garażem. Przy dwustanowiskowym zdarza się, że oba stoją stoją przed, ale szansa jest większa :)

 

Mam nadzieję, że u mnie będzie lepiej z powodu sporej przestrzeni na strychu.

Dzięki za pomysł z kominkiem. Zawsze chciałem mieć taki prawdziwy na zimowe wieczory a gdyby jeszcze w zimne dni wiosenne i jesienne można było nim dogrzać dom to byłoby super . Jakie rozwiązanie jeszcze proponujesz dla takiego domu oprócz tego kominka ? Gaz odpada ponieważ gazu nie będzie wcale.

Z tych dwóch sypialni na dole będzie jedna duża zrobiona i część pomieszczenia która zostanie będzie przedzielona prostopadle na pół, połowa będzie dostępna z garażu na jakiś mały stół i narzędzia a druga połowa będzie przynależeć do sypialni jako mała garderoba. Na razie to tylko plan dlatego dziele się swoimi pomysłami, żeby zobaczyć czy dobrze planuje. W garażu myśle zrobić jeszcze kanał z którego jeżeli nie będę korzystał będę mógł upchać trochę rzeczy i może też zabuduje miejsce pod schodami na jakieś odkurzacze i inne tego typu rzeczy. Tym sposobem mam nadzieje że miejsca na graty wystarczy. Poddasze będzie na 100% użytkowe , może nie na samym początku ale planuje tam dwa małe pokoiki dla przyszłych dzieci + jakąś osobną łazienke, mam nadzieje że miejsca wystarczy uwzględniając skosy dachu. Możliwe że będzie trzeba podnieść o 1 -2 pustaki powyżej stropu. Mam jeszcze pytanie gdzie byś w takim razie proponował zrobić ten kominek? A i jeżeli wiązary odpadają to trzeba normalne ściany działowe na poddaszu zrobić z silki ? Czyli już na etapie budowy dolnej części trzeba zaprojektować wygląd poddasza i wykonać stan surowy zamknięty wraz z oknami dachowymi a później wykańczać w miare możliwości ? Kurcze mam tyle pytań że mógłbym książke z nimi napisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maxiking - z czasem wszystkie pytania otrzymają odpowiedzi. Musisz skupiać się na najbliższym etapie. Resztę zostaw na później. Jest tego za duzo dla osoby dopiero zaczynającej przygodę z budowaniem.

Jeśli planujesz taki myk z sypialniami to zapowiada się na dobry plan.

Z kominkiem musisz pokombinować. Najprościej byłoby pomniejszyć łazienkę, tak by w salonie powstała wnęka, ale obie nie są zbyt duze.

Jak nie wykańczasz poddasza to nie musisz już teraz myśleć o ścianach działowych i nie mają związku z typem więźby. Jeśli chcesz je tam robić z ciężkiego materiału jak silka to trzeba uwzględnić przy obciążalności stropu. Jeśli miałoby to wpłynąć na zwiększone koszty stropu to robiłbym tam działówki z BK.

Okna dachowe wygodniej i łatwiej będzie zrobić od razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...