Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Z258 samemu czyli stodoła DIY


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Są jakieś dopłaty teraz w ramach programu "Mój prąd" http://nfosigw.gov.pl/moj-prad/ i odliczenie od podatku, pod warunkiem, że masz fakturę za montaż.

Tu jeszcze muszę się upewnić, ale moim zdaniem definicja kosztów kwalifikowanych "zakup, montaż oraz odbiór i uruchomienie instalacji objętych

przedsięwzięciem" nie oznacza, że faktura musi być na każdy z wymienionych. W moim przypadku już zama faktura z a moduły przekroczy 10tyś i to wystarczy aby otrzymać te 5tyś dopłaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od tego na czym chciałbym oprzeć swoją instalację.

Moduły PV - tu raczej nie mam obaw. Jest ogromny wybór chińskich producentów produkujących moduły na ogromną skalę co wyklucza metody mocno chałupnicze.

Bloomberg utworzył corocznie aktualizowana listę producentów modułów Tier-1. Pierwszy przedstawiciel, który się u mnie pojawił mocno się podniecał, że proponowane przez niego moduły są super, bo firma je produkująca jest na tej liście. Jednak jak już doczytamy to na tą listę nie trafiają producenci dlatego, że ich moduły są lepsze od innych :) Znaczy tylko, że producent miał odpowiednio wysoki wolumen sprzedaży, brał udział w dużych projektach itd. To znaczy tylko że jest to firma godna zaufania dla banków jako kredytobiorca. Nie mniej jednak jest to jakiś wyznacznik i jakaś firma z siedzibą w stodole tam nie trafi.

Nie liczę też na realizację gwarancji producenta. W zasadzie byłoby to trudne u każdego producenta. Jest niby 25 lat gwarancji na utratę wydajności poniżej 20%, ale żeby to udowodnić to trzeba zrobić certyfikowane badanie modułu. W Polsce aktualnie robi takie tylko PAN i koszt to ponad 1000zł. Wyjątkiem jest podobno polski Bruk-Bet, bo może sam przebadać swój reklamowany gwarancyjnie moduł.

Jest jednak sporo materiałów m.in na YT gdzie sprawdzają wydajność starych modułów i utrata jest ok 0,5% rocznie.

 

Na tą chwilę skłaniam się do modułów firmy CSUN (China Sunenergy). Producent średniej wielkości. Jako jedyny ma swoją fabrykę w EU (Turcja) i swojego czasu zdążył być już na giełdzie NASDAQ liście Tier-1, jak i zaliczyć problemy z płynnością finansową :)

Można kupić moduły mono 305W za 440zł, co jak na nowy towar jest rewelacyjną ceną.

CSUN 305-60m

 

Inwerter - Tu mamy dwie szkoły. Jedni stawiają na markowe rozwiązania np Fronius czy SolarEdge, a inni w imię zasady skoro nie widać różnicy to po co przepłacać wybierają chińskie sprzętu :) Np Fronius da 5lat gwarancji na całość lub 7 na podzespoły + Ty płacisz za robociznę. Ja póki co celuję w chińskiego Solar Sofar z gwarancją producenta 10 lat. Gdzieś przeczytałem, że Sofar ma wykupione gwarancje bankowe na utrzymanie swoich zobowiązań gwarancyjnych na jakimś amerykańskim funduszu, ale nie mogę teraz znaleźć źródła. Gdybym miał bardziej skomplikowany dach lub jakieś cienie od anten/kominów to rozważałbym SolarEdge, gdzie mikroinwerter jest montowany przy każdym panelu. Dzięki temu unikamy największej wady klasycznych systemów - każdy moduł działa z taką mocą jak najsłabszy w całym łańcuchu (stringu). Gdy np przyklei się liść czy ptak zrobi dużą kupę na jeden moduł to spada moc całej instalacji. SE i jego mikroinwertery sterują niezależnie każdym modułem. Można obejrzeć jak to działa tu https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public?locale=pl_PL Drugi plus poza monitoringiem indywidualnych paneli to opcja ograniczenia napięcia do bezpiecznego 1V na każdym module w razie jakiegoś wypadku/pożaru i konieczności wejścia na dach.

 

Generalnie firmy w branży PV udzielają gwarancji często na okres dłuższy niż same istnieją :) W dodatku nawet najwięksi europejscy gracze plajtują np ABB czy SolarWorld.

0_0_productGfx_1495bcb1a5bcdaa23f7d76b3087fa98c.jpg

 

Osprzęt el.- przewody, zabezpieczenia itp to już się jakoś ogarnie. Nic tam trudnego nie ma. Najprawdopodobniej zepnę to tak:

wszystkie moduły szeregowo w jeden łańcuch czyli dwa kabelki wciągam z dachu do pom.gosp. > mała rozdzielnica z ogranicznikiem przepięć dla DC + bezpieczniki topikowe , wyłącznik izolacyjny > inwerter > rozdzielnica zawierająca wyłącznik izolacyjny > ogranicznik przepięć AC (już mam) > wpinamy się pomiędzy licznik, a instalacje domu

 

Elementy montażowe - mam u siebie blachę z rąbkiem stojącym i w tym przypadku można zastosować dedykowane uchwyty i nie trzeba wtedy dziurawić poszycia.

Nie jest to tani system i najprawdopodobniej zamówię jakiś odpowiednik bezpośrednio z Chin. Na razie wstępne oferty cenowe wyglądają bardzo obiecująco.

 

W kwestii kosztów...

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i wydam na instalację te 20tyś to 5tyś odzyskam z dofinansowania i od pozostałych 15tyś (może jeszcze dofinsowanie mój prąd zwolnią z opodatkowania, zobaczymy...) jeszcze odliczę przy rozliczaniu PITu (ulga termomodernizacyjna) i odzyskam kolejne 2700. Wtedy PV kosztowałoby mnie 12300pln :yes:

Edytowane przez Daniellos_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry plan, jak na samoroba przystało, ale organizator nie zostawia pola do popisu.

http://nfosigw.gov.pl/moj-prad/pytania-i-odpowiedzi-/page,1.html

[ATTACH=CONFIG]434397[/ATTACH]

 

edit

Tak apropo, te 1400 pod klucz to aktualne?:D

 

No niefajnie...

Czego można się dowiedzieć z powyższego Q&A:

1) Nie może być wykonywany montaż instalacji siłami własnymi (nawet jeśli posiada się odpowiednie uprawnienia).

2) Do wniosku należy dołączyć kopie faktury za dostawę i montaż instalacji.

Trzeba znów kombinować. Czyli jak to w Polsce ...:(

 

1400 pod klucz - aktualne na dzień podsumowania kosztów mojej budowy czyli lipiec 2018. Wszystkie ceny starałem się zamieścić w tym dzienniku to chętny porówna z obecnymi i wyciągnie wnioski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

PV nadal w fazie projektu. Póki co udało mi się pozyskać konsultanta z branży PV co rozwiąże mój problem z powyższego postu :)

 

Toczą się oczywiście jakieś wątki poboczne :)

Dzisiaj napiszę o kostce na podjeździe. Generalnie nie robię zgodnie ze sztuką. Podbudowa powinna być z zagęszczonej pospółki, żwiru czy gruzu. Na to wyrównująca warstwa niezagęszczonego piasku. Na to kostka i ubijanie/wyrównywanie zagęszczarką płytową. U mnie po zebraniu humusu wrzucony był piach.Potem warstwa łupka granitowego, warstwa grysu, warstwa grysu i zagęszczone skoczkiem. Jednak nie wyszło to równo i wyrównująca warstwa wierzchniego piasku ma 1-5cm. Nie dysponuję też zagęszczarką. Postanowiłem zagęścić od razu moją warstwę wyrównującą. Jest cienka to uznałem, że wystarczy samo intensywne tupanie :) Zobaczymy co z tego będzie.

 

Powyższe dotyczyło podjazdu, ale.... Jak już miałem kilkadziesiąt ton grysu i wydawało mi się, że jeszcze go zostanie to upychałem go gdzie się dało m.in pod garaż. Teraz się okazało, że nie starczy go na spory kawałek obok podjazdu. Teraz w tym miejscu muszę też położyć kostkę.

No to od korytuję szpadlem i wrzucam resztki łupka granitowego z czasów budowania ogrodzenia i zasypuję piachem.

8Cxcqq1.jpg

 

Jak wspomniałem nie mam zagęszczarki, ale nie planuję w tym miejscu intensywnego ruchu pojazdów no to zagęszczam tym co mam, czyli jeżdźę po tym w tą i z powrotem prawie 2-tonowym autem :stirthepot: i dalej postępuję jak z podjazdem.

 

Kostka (KostBet Monte Carlo) jest w 4 wymiarach 30x20, 40x20, 50x20 i 60x20. Ze względu na większy od standardu format ma grubość 8cm. Pomyślałem, że ze względu na moją kulawą podbudowę to może i lepiej :) Kolor antracyt. to jest tzw "melanż" czyli jest tak jakby łaciata co w założeniu ma pozwolić uniknąć widoku plam, zabrudzeń, wykwitów itp. W salonie wyglądała tak:

Ni29ld3.jpg

 

Nie dotarła w piątek, tylko w sobotę i dobrałem się do niej dopiero przed 19tą stąd fotki po ciemku. Od razu ułożyłem kilka metrów...

Zamówiłem chyba 62m2 i przywieźli chyba 8 palet. Zgodnie ze sztuką mieszam biorąc z kilku palet/warstw jednocześnie.

1EMBB2R.jpg

 

Tu już widać układanie. Nie są idealnie równej grubości. Szczególnie ten najmniejszy format ma często 7,8mm i wtedy podsypuje deko piasku. jak któraś wyraźnie odstaje to dobijam gumowym młotkiem.

1QeHHXJ.jpg

r5ZvEXb.jpg

K8YC3py.jpg

 

Jedną sztukę już ciąłem po długości 60cm tarczą diamentową i powiem Wam, że pierońsko ciężko idzie. Muszę tak kombinować, żeby docinek było jak najmniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja podbudowę równałem tylko tak na oko i specjalnie równo nie wyszło. Na długości 7m sprawdzałem sznurkiem pomiędzy poziomem wjazdu do garażu, a wylanuym progiem pod bramą. Wyrównującą warstwę piasku wyrównuję ściągając łatą po rurkach.

 

Moje stanowisko cięcia kostki. Akurat tu docinanie pod studzienkę.

fe7o2uL.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanaliza klasycznie pod płytą. Styropian na płycie pozwala na możliwość zmiany planów co do posadowienia chociażby sanitariatów. Inny powód to fakt, że nie wydaje mi się, by samorób był w stanie zrobić płytę na tyle równą, żeby nie trzeba było dużo poprawiać. Zeszło z tym sporo roboczogodzin. Kolejny powód to ekonomia - 10cm XPS pod płytą i EPS80/EPS100 pod wylewkę to rozsądna opcja.

 

 

Wiem, że PEX to nazwa ogólna. Tak jak moja wiedza w temacie rur. Tacy jak ja określają tym mianem rurę z płaszczem alu.

Nie napisałem, że moje rury PERT były najdroższe. Mam rury Kan-Therm PE-RT i z pewnością nie są "najtańsze spośród wszystkich". Gdy kupowałem były droższe od PEXa Kantherm-a.

 

 

 

A teraz potrzebuję pomysłu jak obsadzić solidnie i stabilnie "kranik" z wodą do ogrodu na elewacji. Stan na dzisiaj to wystająca spod płyty wspomniana wyżej niebieska rurka :) mogę wydłubać rowek w burcie płyty i dziurę w styro na elewacji. Tylko jak zamontować stabilnie kran ogrodowy na końcu 25cm rurki (grubość styro na elewacji).

Może jakieś skrzynki w gruncie?

pol_pl_Rainworks-Studzienka-Poboru-Wody-Out-Okragla-3-4-3195_1.jpg

 

edit:

znalazłem jeszcze coś takiego(otwieramy i wpinamy wąż) za niecałe 100pln:

gadrena-puszka-poboru-wody-8250-20.jpg

 

lub takiego (w środku 10m węża) za ponad 200pln

gadrena-pipeline-puszka-poboru-wody-z-wezem-spiralnym-8253-20.jpg

 

Dzień dobry,

chciałam zapytać jakie w końcu zastosowałeś rozwiązanie z kranami na elewacji? W przyszłym tygodniu zaczynamy elewację, a mamy dwa krany na zewnątrz i zastanawiam się w jaki sposób je zamontować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Z braku pomysłu na osadzenie sztywne kraników w elewacji zrezygnowałem z tego pomysłu. Od strony ogrodu zamontowałem kranik w podstawie tarasu:

XNF673U.jpg

 

A od strony garażu będzie ten wąż spiralny w obudowie montowany w gruncie Gardena widoczny na ostatnim foto z cytowanego posta. Kupiłem na alle.. (nie nowy) i czeka na zamontowanie. Podlacze tam chyba wodę ze zmiękczacze, głównie do mycia auta. Mam też wyprowadzoną wodę i kanalize w garażu i tam planuje też jakaś umywalkę. Fajnie byłoby coś trafić z nierdzewki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki uciu. Właśnie w przyszłym tygodniu zaczynamy elewację i jeszcze mogę coś zrobić. Też chciałam zejść na dół i dać studzienkę, tylko zastanawiam się nad optymalną wysokością. Najlepiej, żeby się nie trzeba było schylać i swobodnie coś móc podstawić pod kran. Czy raczej w ogóle w elewacji nie robić? Tylko, że nie wiem wówczas jak to powinno wyglądać.

Masz jakieś zdjęcia montażu kranu z XPS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pójdziesz w samoróbstwo i gotówkę to nici z dopłat. Pozostaje tylko PIT

 

możesz to rozwinąć ? dlaczego nie za gotówkę ? Wiem że nie można zrobić samemu bo musisz mieć fakturę na całość z robocizną - ale umówmy się to nie problem jezeli kupisz wszystko w jednym miejscu i oni zajmują się też montażem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nieświadom zrobiłem kran na elewacji. W sumie to dobrze, że o tym mowa, trzeba wodę z niego zlać lada dzień bo już w niedzielę w nocy ma być koło zera :(

Kran osądziłem na klej do styropianu z wora, trzyma mocno. Od czoła klej/siatka/klej a na to deska greinplas (będzie) mam nadzieję, że lazur z deski się nie zmyje. Jeśli tak to przykleję jakieś wielkoformatowe płytki (jedna, max dwie wystarczą).

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki uciu. Właśnie w przyszłym tygodniu zaczynamy elewację i jeszcze mogę coś zrobić. Też chciałam zejść na dół i dać studzienkę, tylko zastanawiam się nad optymalną wysokością. Najlepiej, żeby się nie trzeba było schylać i swobodnie coś móc podstawić pod kran. Czy raczej w ogóle w elewacji nie robić? Tylko, że nie wiem wówczas jak to powinno wyglądać.

Masz jakieś zdjęcia montażu kranu z XPS?

 

Wiolcia. Jak masz możliwość, to wodę zewnętrzną zrób poza domem. Ja sobie wyprowadziłam dwie rury na wodę ogrodową poza budynek (jedna z przodu budynku przy planowanym podjeździe, druga z tyłu, obie oddalone ok 8m od domu.

 

Nie mam lepszego zdjęcia, ale na poniższym, zaznaczyłam na czerwono, gdzie mam wodę ogrodową z tyłu domu:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=435471

 

Na razie niebieska rura, zakończona zaworem, przymocowana jest do kija, który robi za stojak ;)

 

Docelowo planuję coś w tym stylu:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=435472

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=435473

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=435474

 

 

Ps. Pozdrawiam właściciela wątku ;) Podglądam z zaciekawieniem i podziwiam pracę oraz jej efekty.

DSC03889b.jpg

kran-ogrodowy-punkt-poboru-wody-hydrant-natura-krakow-448539217.jpg

kran-ogrodowy-punkt-poboru-wody-hydrant-natura-malopolskie-krakow-448539242.jpg

kran-ogrodowy-kamien-naturalny-486736461.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...