Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Drenaż francuski na działce


Recommended Posts

Witam.

Czas coś zrobić z deszczówką spływającą z dachu i stawiam na drenaż francuski.

Trochę pogrzebałem w internecie, ale odpowiedzi na wszystkie pytania nie znalazłem.

Dodam, że mam prosty dwuspadowy dach oraz dach ze spadkiem w garażu, na działce grunt przepuszczalny bo same piachy oraz wysoko woda gruntowa bo na ok. 1,2 mppt.

 

Dom według projektu:

 

http://lk-projekt.pl/lkand726-produkt-808.html

 

No i mam kilka pytań:

1. Czy od samej rynny ciągnąć rurę perforowaną, czy może jednak najpierw dać jakieś 2-3 metry rury pełnej, a dopiero potem rura perforowaną by woda nie rozsączała się w gruncie przy samym domu?

2. Jaka powinna być średnica takiej rury? Z tego co widzę to w internecie przeważnie są rury o średnicy fi10. Czy to nie za mało?

3. Jaka powinna być długość takiej rury? Pewnie to zależy od powierzchni dachu itd. Ja mam aż 4 rynny na głównym dachu oraz jedną do dachu z garażu.

4. Rozumiem, że rury na końcu nie mają być w jakiś sposób zatkane, tylko zostawić otwarte zakończenia rur?

5. Na pewno rury powinny iść z minimalnym spadkiem. Czy duży ma być ten spadek?

6. Chcę zrobić tak - najpierw wykop, potem wyłożenie wykopu geowłókniną, potem na dno nasypać trochę żwiru, potem wrzucić rurę i obsypać ją żwirem. Potem zamykam to geowłókniną i zasypuję. No i pytanie - ile mam dać tego żwiru? Ile żwiru powinno być wokół rury?

7. Czy rury można łączyć ze sobą? Chodzi mi o sytuację, że dwie rury łączą się za pomocą trójnika i potem dalej rozprowadzenie robię za pomocą jednej rury. Czy może taki sposób jest jednak niezalecany?

8. Jak połączyć rurę z rynną? Czy powinienem najpierw wpuścić rynnę w ziemię i wtedy za pomocą jakiejś złączki połączyć ją z rurą?

 

Dzięki za ewentualną pomoc:)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. Czy od samej rynny ciągnąć rurę perforowaną, czy może jednak najpierw dać jakieś 2-3 metry rury pełnej, a dopiero potem rura perforowaną by woda nie rozsączała się w gruncie przy samym domu?

2. Jaka powinna być średnica takiej rury? Z tego co widzę to w internecie przeważnie są rury o średnicy fi10. Czy to nie za mało?

3. Jaka powinna być długość takiej rury? Pewnie to zależy od powierzchni dachu itd. Ja mam aż 4 rynny na głównym dachu oraz jedną do dachu z garażu.

4. Rozumiem, że rury na końcu nie mają być w jakiś sposób zatkane, tylko zostawić otwarte zakończenia rur?

5. Na pewno rury powinny iść z minimalnym spadkiem. Czy duży ma być ten spadek?

6. Chcę zrobić tak - najpierw wykop, potem wyłożenie wykopu geowłókniną, potem na dno nasypać trochę żwiru, potem wrzucić rurę i obsypać ją żwirem. Potem zamykam to geowłókniną i zasypuję. No i pytanie - ile mam dać tego żwiru? Ile żwiru powinno być wokół rury?

7. Czy rury można łączyć ze sobą? Chodzi mi o sytuację, że dwie rury łączą się za pomocą trójnika i potem dalej rozprowadzenie robię za pomocą jednej rury. Czy może taki sposób jest jednak niezalecany?

8. Jak połączyć rurę z rynną? Czy powinienem najpierw wpuścić rynnę w ziemię i wtedy za pomocą jakiejś złączki połączyć ją z rurą?

Pozdrawiam

 

Obawiam się że będziesz potrzebował studnię chłonną. Ja od rynien odszedłem pełną rurą 3 metry (długość fabryczna) i następnie przeszedłem w rurę drenarską. Celem było uniknięcie rozsączania wody blisko murów. Rury szare kanalizacyjne, średnica 110 mm. Dla 8 rynien (270 m2) powierzchni dachu (ok 100 m2 w rzucie - bo to jest prawidłowa wartość zajętej przez dom powierzchni czynnej) mam ok 60 m rury drenarskiej + 1 studnię chłonną wysokości ok 1,8 m. Wykop rury drenarskiej wyłożyłem włókniną, na dno wsypałem żwir, rurę obsypałem żwirem i zakryłem włókniną. Są różne akademickie dysputy na ten temat, czy dawać włókninę w ogóle, czy tylko od góry itp.. itd... ja zrobiłem w całości włókninę i w całości obsypałem rurę żwirem. Wokół rury żwiry na oko ... nie wiem 10 cm (?). Rury z rynną łączy się za pomocą osadników rynnowych, powinny być one licowane z docelową wysokością obsypki kamiennej, ewentualnie położone niżej. Byleby nie za wysoko, bo fatalnie wygląda. Rury można łączyć trójnikami. System mi działa, kilka razy studnia była w 100 % wypełniona wodą, co znaczy, że rury drenażowe także. Pojemność mojego systemu to jakieś 3,5 m3. Tak więc przemyśl pojemność i wykonanie studni chłonnej.

 

IMG_9843a.jpg

IMG_9900a.jpg

IMG_9871a.jpg

IMG_9843a.jpg

IMG_9900a.jpg

IMG_9871a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacentyy dziękuję za odpowiedź. Muszę przyznać, że była bardzo pomocna.

 

 

Piotrek0m mam pytanie - czy jesteś pewny, że potrzebuję studnie chłonną? U mnie dach to ok 180 m2. Czy nie da się tego załatwić tylko samymi rurami drenarskimi, nawet dość długimi?

Znajomy ma obok dom o trochę mniejszej powierzchni dachu i ma same rury drenarskie w ziemi i to niezbyt długie. Mało tego - zasypał je on w ziemi bez żadnej geowłokniny i żwiru wokół. System działa mu bez zarzutu już 5 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Piotrek0m mam pytanie - czy jesteś pewny, że potrzebuję studnie chłonną? U mnie dach to ok 180 m2. Czy nie da się tego załatwić tylko samymi rurami drenarskimi, nawet dość długimi?

Znajomy ma obok dom o trochę mniejszej powierzchni dachu i ma same rury drenarskie w ziemi i to niezbyt długie. Mało tego - zasypał je on w ziemi bez żadnej geowłokniny i żwiru wokół. System działa mu bez zarzutu już 5 lat.

 

Nie wiem... sam wykopałbym dołki np. na 1 metr i zobaczył jak szybko wchłania się woda. Możliwe, że teren masz chłonny, ja mam gliniasty. Na dobę wchłania się ok 50 cm wody w studni gdy jest wypełniona w 100 %. Generalnie jest zagrożenie ewentualnego przepełnienia się systemu wodą. Pomijamy letnie nawalne burze, co najwyżej woda będzie tryskała z osadników, ale długotrwałe roztopy wiosenne, połączone z nocnymi mrozami mogą spowodować zamarzniecie wody w rurach i zaczopowanie lodem rynien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem... sam wykopałbym dołki np. na 1 metr i zobaczył jak szybko wchłania się woda. Możliwe, że teren masz chłonny, ja mam gliniasty. Na dobę wchłania się ok 50 cm wody w studni gdy jest wypełniona w 100 %. Generalnie jest zagrożenie ewentualnego przepełnienia się systemu wodą. Pomijamy letnie nawalne burze, co najwyżej woda będzie tryskała z osadników, ale długotrwałe roztopy wiosenne, połączone z nocnymi mrozami mogą spowodować zamarzniecie wody w rurach i zaczopowanie lodem rynien.

 

Akurat na działce mam piaski o klasie przepuszczalności B (przepuszczalność dobra) i C (przepuszczalność średnia).

To pomyślę o tej studni.

Dzięki za pomoc:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam do 1 m piaski, później od 1 -3 m gliny a później znowu piaski.

 

Dach - dwuspadowy, pow. efektywna 100 m2.

 

Drenaż - chciałem zrobić wokół domu i zakończyć 3 tunelami GRAF lub skrzynkami STORMBOX. Czy ktoś korzystał z tego? Geowłóknina - starczy szeroka na 50 cm do owiniecia rury?

 

Deszczówka - mam przewidziany zbiornik 3000 i jak będzie przepełniony to też rury i 3 tunele/skrzynki. chciałem też podłączyć spłuczkę w WC do zbiornika na deszczówkę. Czy ktoś robił z Was taką konstrukcję. Odległość zbiornika od WC to około 5 m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...