Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

"ANDROMEDA I" - tymi ręcami w miarę umiejetności i czasu.


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A wiecie z czego jestem najbardziej dumny w tej kozie?

 

Ano kiedyś widziałem w "Jak to jest zrobione" zaplatanie lin, a że musiałem podwiesić "komin", aby wystawał poza okap jak najbardziej to i potrzebowałem czegoś, co się tak od razu nie stopi / przepali. Najlepsza byłaby cienka linka stalowa. No ale skąd taką na mojej budowie? Za to mam jeszcze sporo drutu wiązałkowego :cool: odciąłem długi kawałek, złożyłem na pół, jeden koniec na gwoździa, a drugi zaplątałem i we wkrętarkę. Kilka sekund później miałem zaimprowizowaną linkę, którą to komin podwiązałem do krokwi :cool:

 

Ot cała historia :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A u mnie nieuniknione kabelki :rolleyes:

 

- ostatecznie 2 rozdzielnice: 3x12 na parterze i 1x12 na poddaszu

- wszystko co się da idzie podłogą

- Internety będą spięte w szafie serwerowej, która już do mnie jedzie: 15U, czyli 600x780x450 (SZxWYSxGł)+ patch panel na 24 porty, obu starczył

- niestety, ale centralki alarmu nie da rady upchnąć w tej szafie, bo cośtam cośtam :bash:

- alarm: kontraktory w otwieralnych oknach i czujki podwójne sufitowe tam gdzie trzeba, na poddaszu też, bo wyłaz dachowy z plastiku

- 5 kamer IP na zewnątrz

- ostatecznie dałem do rolet kable 4x1.5, chociaż niby do sterowanych radiowo wystarczyć mają 3

 

Zdjęcia wkrótce, chociaż na razie to niezły bajzel :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Skoro kabelki są na tapecie to mi doradźcie co i jak z czujnikami temperatury w poszczególnych pomieszczeniach? Na razie nie planuję automatyki do podłogówki, ale może kiedyś? I co z jakąś centralką takową automatykę obsługującą? Jakie kable pociągnąć do rozdzielacza? Czy też sterownik do całości jest w skrzynce rozdzielacza?

 

 

Zanim w końcu pochwalę się kabelkami to wrócił temat rolet: miałem zamówić jakoś w lutym, bo całkiem prawdopodobne są wiosenne podwyżki (w 2 miejscach to już usłyszałem). No i zbieram sobie wyceny. Kilka aspektów poruszono, o których wcześniej nie miałem pojęcia :cool:

 

1) silniki z detekcją przeszkód: nie brałem tego w ogóle pod uwagę, bo nie mam zamiaru nic stawiać na parapetach, a okna i taras otwierane są do środka. Ale zabili mi gwoździa z obsługą rolety w zimie - co jak przymarznie? I silnik będzie kręcił w nieskończoność aż do spalenia? No właśnie, na ile jest takie scenariusz prawdopodobny?

 

2) nastawiałem się na obsługę pilotami i tylko nimi: po jednym na drzwi balkonowe / tarasowe i jeden pilot zbiorczy na wszystko z programowaniem na grupy. Ale sprzedawca (bardzo polecany w okolicy i znany z tego, że doradzi, a nie tylko zrobi skok na kasę naiwnego inwestora) zabił mi ćwieka mówiąc, że same piloty nie do końca mogą się sprawdzić. A to się zapodzieje, a to dziecko gdzieś wyniesie, pies zeżre itp. Myślę, że takie scenariusze są realne :yes: więc doradził, żeby oprócz pilotów jednak zrobić przełączniki natynkowe, oczywiście bezprzewodowe. Sam ma takie (podobno) od kilku lat i jeszcze nie musiał w nich zmieniać baterii.

 

3) sterownik czasowy przy drzwiach obok manipulatora alarmu - akurat tu widzę sens i zastosowanie.

 

 

Roleciarze wystąp!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterownik do podłogówki jest przy rozdzielaczu np:

https://wodtech.pl/sterowniki-do-instalacji/6110-listwa-centralna-ogrzewania-podlogowego-salus-kl06.html

Każde pomieszczenie, które ma regulator jest podłączone z listwą (chyba) dwoma przewodami (przekaźnik w regulatorze pokojowym).

Jako, że sam też potrzebowałem tej informacji to zadzwoniłem do Salusa i wiem, że najlepiej położyć od rozdzielacza (tam gdzie będzie ewentualna listwa) przewód 4x075 albo i nawet 4x0,5 zobacz tutaj dla listwy 8kanałowej jest scheat ładnie pokazany

https://www.salus-controls.pl/produkty/sterowanie-offline-ogrzewanie-podlogowe/system-przewodowy/kl08nsb-przewodowa-listwa-sterujaca-8-stref-230v

 

1) rolety przeciążenie

- nie wiem jeszcze tego na 100% ale sterowniki rolet programuje się na jakiś czas (czas zamknięcia rolety i zadziałania krańcówki). Raczej się nie zdąży spalić silnik ale jest lepsze rozwiązanie - sterownik z detekcją przeciążenia. Plan ambitny mam by w rozdzielni zebrać wszystkie przewody od rolet i tam je wysterować łącznie z pomiarem prądu silników celem wykrycia przeciążeń. Znam siebie i wiem, że raczej braknie mi ambicji by to zrobić bo wykonanie dość proste. Czysta elektronika i odrobina programowania. Rolety mam kupione ale nie montowane, montować będą ci sami od okien dopiero na mój znak, że mam styropian i będę chwilę potem ocieplał (łatwo zdemontować roletę, mam ich 15szt za ponad 11 tys zł więc wielka szkoda by była gdyby jakiś qrwy syn je ukradł)

 

2) ja mam zasadę - co mogę zrobię na przewodzie. Dość radia wokół głowy... mikrofala za duża i łeb potem boli. Oczywiście takie sterowanie rolet zdalne nadae tylko wtedy gdy klikasz no ale do i dopłacić trzeba kilka zł. Będę miał kabelki + puszki. Swoją drogą wiesz może co przygotować przed tynkami? Dać przewody za okno czy jak? Bo rolety chyba mają kawałek przewodów i wychodziło by, że trzeba robić specjalnie na ich połączenie dodatkową puszkę pod tynkiem.

 

3) taki sterwonik czasowy pamiętaj wyposażyć w funkcję detekcji otwartych drzwi tarasowych co może sugerować przebywające osoby w ogrodzie/ na tarasie. Potem albo będą wyścigi by zdążyć przed roletą albo czytnik linii papilarnych przy drzwiach do domu/ ew kod albo spanie na tarasie. Przy obecnych temperaturach... (no w sumie po co w ogóle na taras wychodzić przy obecnych temperaturach :p )

 

 

PS. Jakieś fotki instalacji już masz? Ja mam całą stertę kupionych przewodów, instalacja odkurzacza centralnego tez przyszła a leżę w łóżku. Znowu angina, chyba tym razem przyda sie isc do lekarza po zasrany antybiotyk ;/

 

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotek brak, bo taki rozpizdziel, że wstyd :cool: jak skończą parter to może wtedy coś ogarnę. Ale mam chyba zwykłą nudną instalację :yes: jak wcześniej pisałem to mnie nie rusza temat automatyzacji wszystkiego, więc sobie odpuściłem. Jak już mi się uwidzi cudować to już będzie można bez kabli: jakieś hologramy, teleportacje, uje muje, dzikie węże :cool:

 

Ciekawa cena rolet, bo u mnie na 7 otworów (niecał 13m mb) wycenili mi na bogato właśnie ze sterowaniem radiowym, przełącznikami na ścianach i detekcją przeszkód na ponad 9.5kPLN :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekaj, czekaj bo nie zrozumiałem na szybko, chcesz powiedzieć, że chociaż raz mam coś taniej? :D

 

Ostatecznie u mnie też będzie zwykła instalacja ale z łatwą opcją zmiany na jakieś sterowania bo będę kładł przewód przynajmniej do kilku punktów 8x05 (alarmowy kupiony przy okazji w speckablach na allegro z Poznania, baa nawet tam u nich bywałem za studenta w sklepiku). Najgorsze jest to, że nie mam wizji punktów świetlnych :( ani tego jakie źródła światła będą ani gdzie więc pewnie zrobię jak w fabrycznym projekcie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrętek u mnie będzie trochę, bo 5x kamery IP, do tego czujki na sufitach i kontraktory w oknach. No i jeszcze kabel od reku na korytarz, gdzie będzie sterownik (blisko kibelka :cool:). Poza tym to w zasadzie tyle. No, jeszcze skrętki do sypialni / pokojów dzieci, kilka do salonu (TV, tuner, amplituner), po kilka do gabinetów (PC, drukarki, ploter). Sam się zastanawiam czy patch panel na 24 wystarczy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) jaka skrętka jest dobra w stosunku cena/ jakość? Może być http://allegro.pl/skretka-kabel-sieciowy-utp-madex-kat-5e-305m-i6721224923.html ?

2) Jakie kamery masz upatrzone? Też chcę robić monitoring ale myślałem o zwykłych analogowych bo są dużo tańsze chociaż te z IP można mieć z wifi już za 149zł np OVERMAX CAMSPOT 3.3 na allegro. A co z jakością obrazu i zasilaniem? Ciągniesz osobne przewody czy będzie POE?

3) Kontaktrony po skrętce? To raczej niepoprawne. Tam nie ma sygnałów różnicowych. Producenci systemów alarmowych wprost piszą, żeby nie używać skrętki do czujników. Oczywiście centrale są elektronicznie zabezpieczane ale to takie proszenie się o problemy (fałszywe alarmy czy gorzej, brak reakcji na krótkie zmiany stanów czujników)

4) Czujniki na sufitach? Masz na mysli PIR od alarmu? Bo o ile zdążyłem się dowiedzieć to nie jest to dowolną sprawą na jakiej wysokości są czujniki montowane... Dość popularny Bosch BPR2-W12 ma wysokość montażu 2,2 - 2,75

5) jaka centrala? A może pierwsze, wiesz czy na pewno satel? Podobno paru chłopaków odeszło od satela i założyło własną firmę oferując dobre jakościowo produkty nieco taniej a i lepsze funkcje mają, patrz, zapomniałem nazwę ich produktów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrętki do czujników, a do kontraktorów zwykłe 8 żył chyba.

 

Jak zaczęliśmy elektrykę to przyjechał znajomy co montuje alarmy poinstruować co i jak. I według jego instrukcji robimy, tak mniej więcej.

 

A skrętka cat5e z hurtowni elektrycznej, bez zbędnego zagłębiania się w temacie. Robili na niej u znajomego i wszystko hula jak należy, a położyli u niego więcej kabli niż u mnie na prawie 100m2 większym budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:p nie chciało Ci się szczegółowo odpowiedzieć na poszczególne pytania? Weź coś tam odpisz, zawsze coś mi pomożesz w ten sposób, przy okazji jakie masz instrukcje co do alarmu? Siostra ma właśnie zakładany alarm, bezprzewodowy satela za 12tys zł !!! masakra. A mówiłem jej, ze spokojnie za 5 miała by wypasiony system kablowy.

 

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę jutro na budowie to może coś jednak pstryknę:

1) skrętka w kartonie, nie pamiętam producenta. Zostało nam jej z poprzedniej roboty i dobraliśmy drugi karton.

2) kamer nie mam upatrzonych, ale usłyszałem, że za 300PLN/szt to już można mieć wypas. Nic nie było o zasilaniu kamer, więc zakładam, że prąd będą ciągnąć ze skrętki.

3) tak mi się coś kojarzy, że skrętki będą do czujek ruchu, a do kontraktonów jest cienki kabel - sam już nie wiem ile tam jest żył, sprawdzę jutro.

4) sufity mam mieć na ok 260cm docelowo, więc idealnie.

5) temat centralki nie został poruszony, jedynie tyle, że nie zmieszczę jej w szafie serwerowej i musi wisieć obok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby bitner i madex to jedna półka...

Ja dziś otrzymałem przewód alarmowy 8x0,5 BITNER i masakra jakie dziadostwo.

http://allegro.pl/przewod-kabel-alarm-domofon-ytdy-8-bitner-eco-100m-i6734318583.html?snapshot=MjAxOC0wMS0wOFQxMDoxODowMi4yODFaO2J1eWVyO2U0MjE5YmNhMmNjZmE4N2NkODcxODBkODZhNTI0MTc5MjQ5NmJkYzI1MTFjYWFjNTg5ZTFlYTI1YzdjZGI2ZDA%3D

Wczesniej kupiłem jakiś noname (ale droższy) niby ten sam przekrój a jakoby tak ze dwa razy grubszy...

http://lispol.com/produkt/przewod-domofonowyalarmowy-8x05---ytdy_8x05

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się ostatnio zastanawiałem nad następnymi miesiącami i zatrzymałem się przy wlewkach. Mianowicie wszędzie czytam, że wylewkę trzeba wygrzewać, a na pewno przed położeniem podłóg, co dla mnie zrozumiałe. Ale co jak jeszcze nie będę miał PCi powiedzmy w marcu i nie będę w stanie tego zrobić? Mogę robić wylewki i wygrzać je jak już założę źródło ciepła?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się ostatnio zastanawiałem nad następnymi miesiącami i zatrzymałem się przy wlewkach. Mianowicie wszędzie czytam, że wylewkę trzeba wygrzewać, a na pewno przed położeniem podłóg, co dla mnie zrozumiałe. Ale co jak jeszcze nie będę miał PCi powiedzmy w marcu i nie będę w stanie tego zrobić? Mogę robić wylewki i wygrzać je jak już założę źródło ciepła?

 

Tak, po prostu będzie schła naturalnie, nawet chyba lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gites. Więc nic nie stoi na przeszkodzie planować dalej...

 

Tak jeszcze mi przyszło do głowy jak ogarnąć temat schodów na czas wykańczania. W tej chwili są takie:

 

XYcEcq4O566Vtxf7xL6wgaAVqrq_6xbtLC1IitUP2hwoz2dy6s2EjniMuIReiIuNbsDxzFc9e_TYsjNXo5V468u3iitXPl1G49zqAKSZyJ7SxRNYHcSnduE9iXIzEWtGHSNWQBZIZu9RooDDEsAaJNsYjw8imazvTYweLsXkZtJYhIusGkftn-H0aXTV8Ux-bL6RCCsvpHY1XS8gvf9gvX9oYgQ3MNCnnceyXADqbYSHKVW53VkjAletNm628gy0AMKDChYSHzhy2fu74IXbDxgxgEDLZb3LOvZoOg_OFoZZgb5_4zLLRkooiaP9EzvNSIawXukqpYPFwbJG5nYHBLUbvT3I2heT7K4Oewpw2gx_ot4nCRE_UwZfC86UB7Wbv015PdQFJ8ag-8cqRJji3LL3dXmgq9rgNcF13ti4BiTy55QKoRuMgzMirJngppLqPGpKQU3wMR2MzsKmrdMZP-hdAipQSKIHh8e2-XjROuedIcENrPNPropOs8xDdgVwB3fM23MC1I3j-f6rPSUdueAJdFtk4aIDi6iL3MzrNuYdvxo0V-fIke2bxKKAkQT88gnhUjmQp_HZEBq3u8tNtH7tyDC7jqO1CZKGpcU=w982-h1309-no

 

 

 

Są one zamocowane do szalunku, który pozostał po wylewaniu stropu i podparte od dołu. Jak już przyjdzie co do czego to i będzie trzeba:

 

1) podciąć schody od dołu i dać je na jakichś dystansach, ale wtedy najwyższy stopień urośnie mi o grubość styro i wylewki (~16cm)

 

czy

 

2) zrobić nowy szalunek, który i tak będzie potrzebny do wylewki na poddaszu, i do niego zamocować schody, jedynie je "unosząc" o te 16cm?

 

 

 

:confused::confused::confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...