Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

BiU-House i Zx54 - dwa domy z płaskim dachem


Recommended Posts

Dach to około 130m2 ale do tego dochodzi jeszcze około 70m2 tarasów nad parterem, które trzeba potraktować w podobny sposób.

Cały czas jeszcze myślę jak to wszystko rozwiązać, ale będzie chyba tak (od góry):

 

- 2xpapa termozgrzewalna

- wylewka betonowa z gruchy 6cm

- 2x folia izolacyjna 0,5mm

- styropian około 50 cm grafitu fasadowego

- strop monolityczny

 

lub

 

- 1xpapa termozgrzewalna

- wylewka betonowa z gruchy 6cm

- EPDM

- styropian około 50 cm grafitu fasadowego

- strop monolityczny

 

Na dachu planuję ogniwa fotowoltaiczne i żwir trochę by mi tutaj przeszkadzał. Czasami będę tam wychodził np. odmieść śnieg z paneli. Ponadto boję się, że chodząc po tym żwirze mógłbym uszkodzić EPDM. Myślę też, że może mi wyjść taniej ten beton niż żwir z usługą dźwigową.

 

Chętnie wysłucham waszych ewentualnych sugestii co dachu ponieważ to dla mnie temat nowy.

 

P.S. Tarasy nad parterem prawdopodobnie będą wykończone drewnem egzotycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 758
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Update

 

Nastała zima. Dużo czasu schodzi doprowadzenie miejsca pracy do porządku, a mało zostaje na pracę właściwą.

 

371

attachment.php?attachmentid=426463&d=1549569616

 

Rozpocząłem prace zbrojarskie. Praca, którą lubię w obecnej temperaturze staje się uciążliwa. Nie ma się jak rozgrzać.

 

372

attachment.php?attachmentid=426464&d=1549569675

 

Nie wiem, jak Wy tniecie drut wiązałkowy, ja to robię tak (może komuś się przyda):

 

373

attachment.php?attachmentid=426465&d=1549569708

 

Taki zwój dzielę na trzy części. Jest to długość wystarczająca do większości wiązań. Przy wiązaniu na krzyż i prętach do fi12 można podzielić na cztery. Ja najbardziej lubię grubość 1.2mm.

 

Sporą trudność sprawia mi samodzielne wciąganie dwunastu-metrowych prętów na samą górę. Opracowałem technikę, która przy odpowiednim zarzuceniu pręta pozwala mi go umieścić od razu na samej górze. Przy płycie fundamentowej było to banalnie łatwe, przy pierwszym stropie - trudniejsze, teraz to sztuka cyrkowa :).

 

374

attachment.php?attachmentid=426466&d=1549569723

 

Jak sobie pomyślę, że czeka mnie jeszcze dwa takie stropy w Zx54 to tracę entuzjazm. Będę miał poczwórne deja-vu :).

Na budowie panuje wielki nieporządek ale zależy mi żeby już zalać ten strop przed nadejściem ostrej zimy.

Niedługo też zamówię pustaki na drugi dom korzystając z zamarzniętego gruntu i sezonowej obniżki ceny. Pewnie będzie to Porotherm.

 

P.S. Ubrałem w końcu kalesony ;).

 

Pozdrawiam

Bartek

Edytowane przez B_i_U
Zdjęcia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach to około 130m2 ale do tego dochodzi jeszcze około 70m2 tarasów nad parterem, które trzeba potraktować w podobny sposób.

Cały czas jeszcze myślę jak to wszystko rozwiązać, ale będzie chyba tak (od góry):

 

- 2xpapa termozgrzewalna

- wylewka betonowa z gruchy 6cm

- 2x folia izolacyjna 0,5mm

- styropian około 50 cm grafitu fasadowego

- strop monolityczny

 

lub

 

- 1xpapa termozgrzewalna

- wylewka betonowa z gruchy 6cm

- EPDM

- styropian około 50 cm grafitu fasadowego

- strop monolityczny

 

Na dachu planuję ogniwa fotowoltaiczne i żwir trochę by mi tutaj przeszkadzał. Czasami będę tam wychodził np. odmieść śnieg z paneli. Ponadto boję się, że chodząc po tym żwirze mógłbym uszkodzić EPDM. Myślę też, że może mi wyjść taniej ten beton niż żwir z usługą dźwigową.

 

Chętnie wysłucham waszych ewentualnych sugestii co dachu ponieważ to dla mnie temat nowy.

 

P.S. Tarasy nad parterem prawdopodobnie będą wykończone drewnem egzotycznym.

 

Papę odrzuć z automatu. Nie warto. Ilość połączeń przy tej technologi jest ogromna a więc ogromna jest szansa na to że nastąpi przeciek.

Jedyną słuszną technologią jest EPDM. To praktycznie niezniszczalne nawet przy żwiże jako balast i ciągłym chodzeniu po dachu. Ja wychodzę dość często na dachy. Nie ma problemu uszkodzenia membrany. Oczywiście nie można po niej biegać bo wtedy faktycznie wbijesz żwir w membranę ale spokojny i uważny chód nie stwarza zagrożenia.

Co do montowania paneli na dachu myślę że lepiej zamontować je do płytek betonowych i ewentualnie dociążyć. Resztę powierzhcni wyżwirować. Jakoś nie przekonuje mnie zabetonowanie membrany. Ta wylewka i tak prędzej czy później spęka i się wykruszy. Co wtedy?

Taras jak najbardziej polecam :) my na naszym bangkiraiu nawet spędziliśmy noc ;) Osobiście uważam że takie warstwy jak u mnie to najlepsze rozwiązanie:

od góry:

- żwir

- agrowłóknina

- membrana EPDM

- wylewka spadkowa (tu zamiast wylewki następnym razem zrobiłbym kliny styropianowe)

- folia budowlana

- strop

 

Na fragmencie z drewnem mam natomiast:

- drewno bangkirai

- XPS 5cm

- agrowłóknina

- membrana EPDM

- wylewka spadkowa (tu zamiast wylewki następnym razem zrobiłbym kliny styropianowe)

- folia budowlana

- strop

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O coś takiego chyba chodzi

 

U mnie było tak:

- strop - płyty żerańskie

- attyka z cegły plus wieniec, słupki, itp a można było go zrobić z bloczków fundamentowych bez szalunków, zbrojenia itp

- folia

- styropian twardy 2x1 grubość 30 cm

- spadek stworzony z wyprofilowanego twardego styropianu ( 1 cm na 1 m )

- EPDM

- agrowłóknina

- żwir frakcji 16-32

 

8ac8226c31ac9e4fmed.jpg

 

394932bc3e066f29med.jpg

 

671d8dc76f6d64abmed.jpg

Edytowane przez PaRa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do montowania paneli na dachu myślę że lepiej zamontować je do płytek betonowych i ewentualnie dociążyć. Resztę powierzhcni wyżwirować. Jakoś nie przekonuje mnie zabetonowanie membrany. Ta wylewka i tak prędzej czy później spęka i się wykruszy. Co wtedy?

Taras jak najbardziej polecam :) my na naszym bangkiraiu nawet spędziliśmy noc ;) Osobiście uważam że takie warstwy jak u mnie to najlepsze rozwiązanie:

od góry:

- żwir

- agrowłóknina

- membrana EPDM

- wylewka spadkowa (tu zamiast wylewki następnym razem zrobiłbym kliny styropianowe)

- folia budowlana

- strop

 

Na fragmencie z drewnem mam natomiast:

- drewno bangkirai

- XPS 5cm

- agrowłóknina

- membrana EPDM

- wylewka spadkowa (tu zamiast wylewki następnym razem zrobiłbym kliny styropianowe)

- folia budowlana

- strop

 

Stojaki pod panele mam zamiar kotwić właśnie do bloków betonowych, tak żeby nie dziurawić żadnych izolacji. Wylewkę zabezpieczyłbym papą, która też stanowiłaby pierwszą barierę dla wody. Wylewkę robiłbym z prawdziwego betonu, a nie jakieś miksokrety. Za beton zapłacę jakieś 210PLN/m3 z pompowaniem. Żwiru z dźwigiem taniej raczej nie załatwię. No chyba, że kupię jakąś wyciągarkę.

 

W wymienionych przez ciebie warstwach nie widzę ocieplenia poza tymi pięcioma centymetrami XPS. Jak grubo dawałeś?

 

PaRa, w ilu kawałkach masz tą membranę i jakiej grubości? Jaki masz tam spadek? Jak grubo żwiru?

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PaRa, w ilu kawałkach masz tą membranę i jakiej grubości? Jaki masz tam spadek? Jak grubo żwiru?

Bartek

 

Membrana była w 2 kawałkach, nazywała się chyba Carlisle, jej grubości nie znam, ale zostało mi jej trochę i ostatnio przykryłem nią drzewo do kominka, ma co najmniej z 2 mm.

Spadek 1%, żwir około 6 cm.

 

Tu jest info na temat dachu płaskiego, ta firma mi go robiła

http://barel-management.pl/artykul/zwirowy-uklad-tradycyjny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stojaki pod panele mam zamiar kotwić właśnie do bloków betonowych, tak żeby nie dziurawić żadnych izolacji. Wylewkę zabezpieczyłbym papą, która też stanowiłaby pierwszą barierę dla wody. Wylewkę robiłbym z prawdziwego betonu, a nie jakieś miksokrety. Za beton zapłacę jakieś 210PLN/m3 z pompowaniem. Żwiru z dźwigiem taniej raczej nie załatwię. No chyba, że kupię jakąś wyciągarkę.

 

W wymienionych przez ciebie warstwach nie widzę ocieplenia poza tymi pięcioma centymetrami XPS. Jak grubo dawałeś?

 

Oczywiste przeoczenie :) izolacji jest chyba od 26cm do ponad 30cm. EPS 100. Hehe a ja się zastanawiam czy za parę lat po troszku nie ściągnąć tej wylewki i nie zastąpić jej XPSem. Po pierwsze będzie cieplej a po drugie będzie lżej :)

 

PaRa, w ilu kawałkach masz tą membranę i jakiej grubości? Jaki masz tam spadek? Jak grubo żwiru?

 

Pozdrawiam

Bartek

 

Membrana była w 2 kawałkach, nazywała się chyba Carlisle, jej grubości nie znam, ale zostało mi jej trochę i ostatnio przykryłem nią drzewo do kominka, ma co najmniej z 2 mm.

Spadek 1%, żwir około 6 cm.

 

Tu jest info na temat dachu płaskiego, ta firma mi go robiła

http://barel-management.pl/artykul/zwirowy-uklad-tradycyjny

 

Carlisle ma 1,2mm :) Używam u siebie w firmie. Jest jakościowo niemal idento jak Firestone który ma 1,14mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój górny strop to około 10x13m. Spadki będą w stronę dłuższych boków tzn. woda będzie spływać max. 5m na boki, a później zagłębieniem po długości. Ze względu na kaskadowy charakter domu mam możliwość zrobienia rur spustowych tylko w dwóch rogach (tych z słupami). Tak, że dach jest jakby dwuspadowy. Spadki myślę zrobić minimum 3%. Widziałem, że można kupić EPDM nawet o szerokości 15,25m (http://allegro.pl/folia-membrana-epdm-z-usa-dachy-tarasy-24h-i7083989156.html#shippingInfo). Mi wystarczyłaby szer. 12,20m. Warto kombinować jeden kawałek, czy spokojnie można w dwóch? Cały kawałek będzie ważył pewnie ponad 200kg dlatego wygodniej byłoby dwa. Po rozłożeniu nawet ciężko będzie skorygować położenie. Czy taki rulon można spokojnie złożyć na kilka razy (chodzi mi np. o transport przyczepką)? Czy starannie wykonane połączenie klejone daje pewność szczelności? Czy cena 38PLN/m2 brutto jest dobra? Gdzie ewentualnie można kupić taką membranę w dobrej cenie?

 

Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi i z góry za przyszłe.

 

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka membrane mozna bez problemu skladac. Wiadomo ze bez laczen bedzie lepiej jednak sa specjalne kleje ktore tez zapewnia szczelnosc taki polaczeb. Z przesuwaniem w pojedynke moze byc klopot bo ciezar, sama membrana nie jest taka typowo gumowa ze sie lapie wszystkiego. Jezeli bedziesz to robil sam to wez w dwoch kawalkach ja ostatnio bralem szerokosc 6,1 i cieta na dlugosc z rolki. Wiec dwa takie kawalki byly by dla Ciebie dobre.

Cena jest ok ale proponowalbym odezwac sie do forumowego M.A.Ga na pewno sie dogadacie :)

Btw obejrzyj filmiki na youtubie o epdm tam robia dachy nawet z pasow epdm o szerokosci 1m, przyklejaja to specjalnym klejem i tak to zostaje, bez zadnych warstw dociskowych itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi ten EPDM, czemu to tyle kosztuje? Widzialem już to wcześniej, gdy szukalem papy na dach. Co do samej papy to za ok 10 zl kupuje sie juz raczej dobrą pape termozgrzewalną no i jak miała by być przysypana to chyba też jej trwałość będzię większa, tzn dłuzsza :) a nie można położyć ze dwóch warstw grubszej folii budowlanej? :) tak tylko pytam, nie śmiejecie sie.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Karol, wg mnie na płaskim dachu - jak by go dokładnie nie wykonał - zawsze gdzieś odrobina wody może stać. W takiej sytuacji jednak bardziej ufam "gumie" niż papie. Te mimo iż coraz lepsze, bardziej elastyczne i wytrzymalsze dalej IMO mogą "puścić". Choć z drugiej strony mnóstwo dachów się tak robi i nie ciekną. Przy dachu spadzistym taka sytuacja jest niegroźna, bo zawsze jest krycie wierzchnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka membrane mozna bez problemu skladac. Wiadomo ze bez laczen bedzie lepiej jednak sa specjalne kleje ktore tez zapewnia szczelnosc taki polaczeb. Z przesuwaniem w pojedynke moze byc klopot bo ciezar, sama membrana nie jest taka typowo gumowa ze sie lapie wszystkiego. Jezeli bedziesz to robil sam to wez w dwoch kawalkach ja ostatnio bralem szerokosc 6,1 i cieta na dlugosc z rolki. Wiec dwa takie kawalki byly by dla Ciebie dobre.

Cena jest ok ale proponowalbym odezwac sie do forumowego M.A.Ga na pewno sie dogadacie :)

Btw obejrzyj filmiki na youtubie o epdm tam robia dachy nawet z pasow epdm o szerokosci 1m, przyklejaja to specjalnym klejem i tak to zostaje, bez zadnych warstw dociskowych itp.

 

No właśnie, gdybym miał spadek przez całość to starałbym się mieć koniecznie jeden kawałek jeśli to możliwe. U mnie te dwa pasy po 6m wydaje się, że mają sens zwłaszcza, że będzie stosunkowo duży spadek. W najniższym miejscu musiałoby stać 15cm wody żeby doszła do łączenia.

Cały czas kombinuję żeby ograniczyć niepotrzebne obciążenie stropu. Taki balast żwirowy to jakieś 12 ton.

Nie wiem do końca jak jest z odpornością takiej membrany na promieniowanie UV ale czymś przykryta wytrzyma na pewno dłużej.

M.A.G'a pewnie będę zagadywał jak już dojdę do tego etapu.

 

Drogi ten EPDM, czemu to tyle kosztuje? Widzialem już to wcześniej, gdy szukalem papy na dach. Co do samej papy to za ok 10 zl kupuje sie juz raczej dobrą pape termozgrzewalną no i jak miała by być przysypana to chyba też jej trwałość będzię większa, tzn dłuzsza :) a nie można położyć ze dwóch warstw grubszej folii budowlanej? :) tak tylko pytam, nie śmiejecie sie.

 

Pozdrawiam

Karol

 

Ja tam uważam, że porządna papa ma nawet lepsze niektóre właściwości mechaniczne. Po takiej papie 5mm nie bałbym się chodzić, nie mówiąc już o dwóch warstwach. Problemem jest ilość połączeń. Ponadto kładąc papę na zakład robią się też fałdy, które przy spadku 1% mogą już hamować odprowadzanie wody. Następny problem to wywinięcie takiej grubej i sztywnej papy na attykę.

 

Folia musi być dobrze zabezpieczona przed promieniowaniem słonecznym. Nie chroniona sama popęka i się rozpadnie. Tutaj jedyną opcją jest przykrycie wylewką betonową. Problemem jest zabezpieczenie miejsc wywinięcia na attykę.

 

PaRa, nie masz więcej zdjęć jak były obrabiane Twoje ścianki attykowe i miejsca wpustów. Na tych ściankach miałeś spadek do środka, czy na zewnątrz?

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PaRa, nie masz więcej zdjęć jak były obrabiane Twoje ścianki attykowe i miejsca wpustów. Na tych ściankach miałeś spadek do środka, czy na zewnątrz?

 

Pozdrawiam

Bartek

 

Mam zdjęcia, wyślij mi adres skrzynki to poszukam i wyślę parę rzeczy związanych z dachem, rys. tech. itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia. Jeśli pozwolisz mam parę pytań.

 

1) Na ścianie attykowej masz od góry styropian. Jaka grubość i jak do tego mocowali OSB? U mnie będzie tam co najmniej 10cm styropianu.

2) Kleju używali tylko przy wpustach, na bokach ścian attykowych i na łączeniach?

3) Jakie rury spustowe (średnica i liczba)? Są jakieś specjalne dostosowane do wpustów? Czy rura kanalizacyjna by się tu nadała? Myślę o dwóch rurach fi110.

4) Czy masz tam jakieś rzygacze? Jeśli tak to jakie?

5) Jak obrobili membranę wokół komina. Zaciapali to jakoś klejem, czy dawali jakiś specjalny kołnierz / uszczelniacz?

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia. Jeśli pozwolisz mam parę pytań.

 

1) Na ścianie attykowej masz od góry styropian. Jaka grubość i jak do tego mocowali OSB? U mnie będzie tam co najmniej 10cm styropianu.

2) Kleju używali tylko przy wpustach, na bokach ścian attykowych i na łączeniach?

3) Jakie rury spustowe (średnica i liczba)? Są jakieś specjalne dostosowane do wpustów? Czy rura kanalizacyjna by się tu nadała? Myślę o dwóch rurach fi110.

4) Czy masz tam jakieś rzygacze? Jeśli tak to jakie?

5) Jak obrobili membranę wokół komina. Zaciapali to jakoś klejem, czy dawali jakiś specjalny kołnierz / uszczelniacz?

 

Pozdrawiam

Bartek

 

1) wydaje mi się że 5 cm, OSB mocowane chyba kołkami do wieńca attyki przez styropian

2) Kleili łączenia, okolice komina od kominka i okolice wpustów do rynien, i membranę do OSB po całości. Do boków attyki nie było klejona membrana.

3) mam 2 rury, chyba 15 cm, śmiało możesz używać kanalizacyjnych

4) nie mam, teoretycznie jak rynna zacznie odbierać wodę to ta pójdzie górą rynny

5) wokół komina profilaktycznie wełna zamiast styropianu, i sztukateria z kleju i kawałków membrany, nacięcie i wywinięcie głównego elementu i dodatkowe oklejenie -żadnego specjalnego elementu tam nie było.

 

Najlepiej jak zadzwonisz albo napiszesz do tej firmy, jak mogłem czegoś nie zauważyć lub nie pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam, że EPDM jest świetnym materiałem. Obecnie w zasadzie wszędzie, gdzie wymagana jest najwyższa jakość uszczelnień, dawane są uszczelki z epdmu (np. przy budowie wodociągów z żeliwa się tego używa: nie parcieje, naprawdę ciężko rozerwać/przedziurawić/zniszczyć, odporne na zmiany temperatury)

Jedyne problem jaki widzę dla dachu z EPDM (zwłaszcza dla samoroba) to ciężar, transport i obróbka detali (czyli taki standard przy każdym dachu :p ) oraz konieczność balastowania (trudniej namierzyć miejsce awarii w razie co).

 

Generalnie najlepszy i w zasadzie niezniszczalny jako warstwa uszczelniająca byłby polimocznik natryskowy, niestety póki co ceny są bardzo wysokie (120zł/m2 najtaniej znalazłem choć przyznam, że nie podejmowałem prób negocjacji bo do mojej budowy jeszcze trochę zejdzie) i nie do zrobienia samemu.

 

W związku z tym poszukałem czegoś w podobie ale w wersji dla samoroba i planuje u siebie taki układ:

- strop żelbetowy

- paroizolacja (tu się jeszcze zastanawiam co będzie)

- 30cm styro EPS100

- warstwa spadkowa z pianobetonu/styrobetonu/perlitobetonu (pewnie styrobeton), spadki min. 2%, + fasety przy łączeniu z attyką

- warstwa uszczelniająca z polimocznika dwuskładnikowego (np. NEOPROOF POLYUREA C1 w dwóch warstwach albo R+L) - na całym dachu + attyki

 

Plus jest taki, że nie będzie łączeń, można zrobić samemu.

Minus taki, że trzeba bardzo pilnować reżimu technologicznego (ale to jak przy wszystkim) i ciężko znaleźć miejsce, żeby samemu obadać ten produkt. Większość jest na dachach przemysłowych, użyteczności publicznej a tam ciężko o dostęp.

 

Próbuję zadobyć trochę tego materiału do testów.. chcę pomalować kawałek osb, kawałek tektury itp. żeby móc samemu ocenić elastycznosć i odporność tego specyfiku.

Pozostawiam pod rozwagę,

Pozdrawiam,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej chłopaki już dużo napisali więc się nie będę powtarzał. Wrzucam filmik i proponuję poszperać na YT jest dużo filmików które powinny Ci dużo pomóc. Oczywiście jeden kawałek był by najlepszy ale przy takiej rozpiętości sztuką będzie manewrować taką "płachtą" i nie narobić zgrubień na materiale.

 

 

Trapi mnie natomiast jedna rzecz. Po co jest warstwa balastowa (np żwir) czy EPDM nie może być warstwą ostateczną jeśli nie chcemy chodzić po takim dachu??? U mnie tak jest i tak zostanie (mały daszek 5x2,5m).

Nie pamiętam któryś odcinek Grand Designes dwóch gejów zrobiło taką dużą stodołę z dachem dwu spadowym i użyli EPDM-u jako warstwę ostateczną.

Czemu ma służyć ta warstwa balastowa przy dachach płaskich wyłoży mi to jakaś mądra głowa???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...