fotohobby 11.10.2016 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2016 Kurcze blaszka, chce Ci się 2x robić mokre zacieranie ? daj pod płytę 20cm XPS'a i sprawę zakończ, bez dawania nad płytę dodatkowej izolacji. No chyba że koniecznie chcesz. No, ale tu trzeba schować instacje, być absolutnie pewien wyprowadzenia punktów wody i kanalizacji itp. Takie rady, to można dawać, jak ktoś na wiosnę startuje, a nie jak już wystartował. 10+30+10 będzie ok - pomijając prawdopodobne marnotrawstwo materiału. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marcin34_Śl 11.10.2016 17:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2016 Dziwne, że nie masz badań geotechnicznych w formie opracowania. U Mnie płyta 25 cm, pod płytą mam 12 cm XPS, na płytę dam 10-12 cm EPS (w zależnosci od wylewki) Dyskusja czy instalacje w płycie czy na płycie to kwestia:a) ekipy - mało ekip od SSO jest w stanie to zrobić prawidłowo.b) planowanie i dobry projekt - trzeba mieć wszystko dobrz zaplanowane i rozrysowane, żeby ekipa zrobiła zgodnie z projektem. To wymaga szczegółowych projektów instalacji wod-kan i elektrycznej aa etapie projektu a jak wiadomo projekty instalacji w większości projektów to gó...nie projekt. Każdy z Nas może takie coś wyrysować. Robiłem u projektanta wnętrze projekt instalacji elektrycznej to zajmuje z opisem 30 stron. Tyle w temacie. Pamiętaj o wysokości pomieszczeń, żeby nie było tak, że miałeś pod płytą 20 cm XPS a teraz zdecydujesz się na 20 EPS nad płytą i wysokość parteru obniży się do 2,5 m...znam takie przypadki. Reasumując, jak nie ma się dobrego projektu instalacji i wszystkiego przemyślanego to 10 CM pod płytą i 10 cm nad płytą jest optymalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 11.10.2016 18:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2016 Kurcze blaszka, chce Ci się 2x robić mokre zacieranie ? daj pod płytę 20cm XPS'a i sprawę zakończ, bez dawania nad płytę dodatkowej izolacji. No chyba że koniecznie chcesz. Ale momencik jest jeszcze kwestia dźwięków uderzeniowych, ja dziękuję bardzo za taką podłogę na którą coś spadnie i słychać to w całym domu !!!!! Bo żelbet idealnie przenosi takie dźwięki!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.10.2016 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2016 Ale momencik jest jeszcze kwestia dźwięków uderzeniowych, ja dziękuję bardzo za taką podłogę na którą coś spadnie i słychać to w całym domu !!!!! Bo żelbet idealnie przenosi takie dźwięki!! Bardzo słabo przenosi. Mieszkam w betonowym bloku - technologia monolityczna stolica. W równie cichym bloku nie byłem. Owszem, jak dwa piętra wyżej ktoś wierci w ścianie to się niesie. Jak w mieszkaniu nad coś upadnie - też słychać (ale słabiej niż w innych blokach). Za to jak na tym samym piętrze coś uderza w posadzkę, to cisza. Beton to materiał budowlany najlepiej tłumiący dźwięki (może jakieś dedykowane do tłumienia dźwięków płyty czy wełna mu zrobią konkurencję, ale żaden "typowy" materiał budowlany mu nie dorówna). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.10.2016 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2016 Dyskusja czy instalacje w płycie czy na płycie to kwestia Przy płycie tak czy inaczej trzeba instalacje dobrze zaplanować i przemyśleć aranżację łazienek - na dobrą sprawę krytyczna jest kanalizacja. Z kanalizacją w przypadku płyty za dużo nie powalczysz niezależnie od tego, czy dasz na płytę EPS i wylewkę, czy nie. Puszczanie elektryki i hydrauliki tak w posadzce jak i w płycie IMO nie jest dobrym wyborem. Tak naprawdę różnicę robi tylko podłogówka, a i to niewielką. I raczej na korzyść umieszczenia jej w płycie, bo mniej będzie pracowała, mniejsza szansa uszkodzenia na przejściach (bo ich nie ma) czy przewiercenia (bo głęboko). Za to różnica czy tradycyjny fundament, czy płyta - tam owszem, więcej można powalczyć z instalacjami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mazi_dg 12.10.2016 06:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Ja mam w projekcie izolację 20 cm pod płytą i 15 cm na płycie i teraz tak się zastanawiam czy to dobre rozwiązanie. Bo po co izolować od dołu skoro od góry będzie spora izolacja? Jedynie mostki termiczne między ścianami a płytą, ale pytanie jakie straty ciepła będą, a jaki koszt XPS pod płytę? Temperatura pod płytą w zimę spada do około 14 C a w lato jest ok 21 C jak dobrze pamiętam pomiary jednego z forumowiczów. Gdybym jednak zdecydował się na izolację od dołu, to na górze muszę rozprowadzić instalacje: sanitarną, wodną, odkurzacz i podłogówka. I teraz tak, o ile odkurzacz można puścić pod stropem, wodę może również (tutaj nie jestem pewien), o tyle sanitarkę muszę zrobić w posadce. Najłatwiej ułożyć ją na płycie w styropianie i potem zalać, tak więc izolacja od góry będzie i w ten sposób zamykamy płytę między dwoma warstwami styropianu. Czy takie rozwiązanie ma sens?Czy może mi ktoś podpowiedzieć, jak rozprowadził media, gdy izolował płytę od dołu?Pozdrawiam,M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 12.10.2016 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 (edytowane) Bardzo słabo przenosi. Mieszkam w betonowym bloku - technologia monolityczna stolica. W równie cichym bloku nie byłem. Owszem, jak dwa piętra wyżej ktoś wierci w ścianie to się niesie. Jak w mieszkaniu nad coś upadnie - też słychać (ale słabiej niż w innych blokach). Za to jak na tym samym piętrze coś uderza w posadzkę, to cisza. Beton to materiał budowlany najlepiej tłumiący dźwięki (może jakieś dedykowane do tłumienia dźwięków płyty czy wełna mu zrobią konkurencję, ale żaden "typowy" materiał budowlany mu nie dorówna). Mylisz dźwięki uderzeniowe od tzw powietrznych, dźwięki uderzeniowe żelbet przenosi rewelacyjnie dlatego też doskonale słychać kucie w ścianach nawet na drugim końcu tej samej żelbetowej konstrukcji, a to że nie słyszałeś jak coś uderza w posadzkę na tym samym pietrze to zasługa dobrze wykonanej wylewki zapewne na styropianie i oddylatowanej od ściany. Przy płycie tak czy inaczej trzeba instalacje dobrze zaplanować i przemyśleć aranżację łazienek - na dobrą sprawę krytyczna jest kanalizacja. Z kanalizacją w przypadku płyty za dużo nie powalczysz niezależnie od tego, czy dasz na płytę EPS i wylewkę, czy nie. Puszczanie elektryki i hydrauliki tak w posadzce jak i w płycie IMO nie jest dobrym wyborem. Tak naprawdę różnicę robi tylko podłogówka, a i to niewielką. I raczej na korzyść umieszczenia jej w płycie, bo mniej będzie pracowała, mniejsza szansa uszkodzenia na przejściach (bo ich nie ma) czy przewiercenia (bo głęboko). Za to różnica czy tradycyjny fundament, czy płyta - tam owszem, więcej można powalczyć z instalacjami. Ja jak i wielu konstruktorów uważam, że w elemencie konstrukcyjnym jakim jest płyta fundamentowa nie powinno się umieszczać żadnych instalacji, w przypadku jakiejkolwiek wymiany, remontu, przebudowy trzeba ingerować w konstrukcję. Zresztą w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie jest zapis: § 138. Obudowa przewodów instalacji ogrzewczej powinna umożliwiać wymianę instalacji bez naruszania konstrukcji budynku. który jednoznacznie nie zezwala na płyty grzewcze no chyba ze sie da wymienic instalacje bez ingerencji w konstrukcje. To dlatego też część konstruktorów odmawia rurek grzewczych w fundamencie. Edytowane 12 Października 2016 przez jacentyy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 12.10.2016 07:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Przy płycie tak czy inaczej trzeba instalacje dobrze zaplanować i przemyśleć aranżację łazienek - na dobrą sprawę krytyczna jest kanalizacja. Z kanalizacją w przypadku płyty za dużo nie powalczysz niezależnie od tego, czy dasz na płytę EPS i wylewkę, czy nie. Puszczanie elektryki i hydrauliki tak w posadzce jak i w płycie IMO nie jest dobrym wyborem. Tak naprawdę różnicę robi tylko podłogówka, a i to niewielką. I raczej na korzyść umieszczenia jej w płycie, bo mniej będzie pracowała, mniejsza szansa uszkodzenia na przejściach (bo ich nie ma) czy przewiercenia (bo głęboko). Za to różnica czy tradycyjny fundament, czy płyta - tam owszem, więcej można powalczyć z instalacjami. A czemu to nie jest dobrym wyborem ? Rozumiem że masz kilkadziesiąt lat doświadczenia i praktyki i wiesz ? Bo jakoś od dziesiątek lat kładzie się instalacje hydaruliczne , instalacje wodne , elektryczne i zalewa wylewką i jakoś problemów nie ma , oczywiście jak jest wykonane zgodnie ze sztuką ... Jak dla mnie właśnie położenie styropianu na płycie i późniejsza wylewka ma ten plus że można w tej grubej warstwie umieścić całą instalację wodną , także część hydrauliki , elektrykę i dzięki temu można później jeszcze dokonać jakiś zmian .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 12.10.2016 08:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Ja mam w projekcie izolację 20 cm pod płytą i 15 cm na płycie i teraz tak się zastanawiam czy to dobre rozwiązanie. Bo po co izolować od dołu skoro od góry będzie spora izolacja? Jedynie mostki termiczne między ścianami a płytą, ale pytanie jakie straty ciepła będą, a jaki koszt XPS pod płytę? Temperatura pod płytą w zimę spada do około 14 C a w lato jest ok 21 C jak dobrze pamiętam pomiary jednego z forumowiczów. . Jak nie chcesz izolowac od spodu to po co wogóle chcesz płytę ? Płyta ma ten wielki plus że pozwola zachować ciągłośc izolacji cieplnej ... Jak chcesz oszczędzać to możesz nie dawać tych 15cm na płycie i zrobić wszsytko idealnie w płycie , tylko pytanie czy Twój wykonawca temu sprosta i wszystko idealnie co do centrumetra wymierzy , odmierzy i wszystko umieści w idealnym miejscu , przygotowuje idealnie równą koncową wylewkę , przygotwuje frezy od okien iitd ... Bo boję się że większość wykonawców tego nie zrobi i skończy się na wielu wielu problemach których później nie da się już poprawić ... Jak dla mnie wszystkie instalacje w płycie to albo dla samorobów którzy sami biorą odpowiedzialnośc za własne wewntualne szkody albo dla firm któe takie coś co chwilę robią i mają w tym olbrzymie doświadczenie i masz pewnośc że nie bedzie problemów ... Ja u mnie daje 15cm pod płytą i później 5-10cm na płycie. Na płycie będą instalacje wodne , podłogówka , część zapewne hydrauliki , elektryka i później wylewka ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.10.2016 08:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Mylisz dźwięki uderzeniowe od tzw powietrznych, dźwięki uderzeniowe żelbet przenosi rewelacyjnie dlatego też doskonale słychać kucie w ścianach nawet na drugim końcu tej samej żelbetowej konstrukcji, a to że nie słyszałeś jak coś uderza w posadzkę na tym samym pietrze to zasługa dobrze wykonanej wylewki zapewne na styropianie i oddylatowanej od ściany. A jakie jest wyjaśnienie, że nie słyszę kucia w ścianie dwa piony w bok? Niezależnie od piętra? I kilka pięter wyżej również? Nie wiem, co na to teoria, ale praktyka jest taka, że bardzo słabo przenosi uderzenia. Remonty są często (blok z końca lat sześćdziesiątych, ponad 400 mieszkań więc ze 2-3 remonty co roku są) z totalnym ryciem w ścianach, bo stare kable były zalewane betonem, więc żeby wymienić aluminium nie obejdzie się bez solidnego młota. Musi być naprawdę blisko - dwa-trzy mieszkania w pionie lub w poziomie i praktycznie nie słychać kucia. Bo jakoś od dziesiątek lat kładzie się instalacje hydaruliczne , instalacje wodne , elektryczne i zalewa wylewką i jakoś problemów nie ma , oczywiście jak jest wykonane zgodnie ze sztuką ... Jak kłaść elektrykę - wrzucałem. Nie w wylewce. W rodzinie jest kilka domów od wczesnego gierka do wczesnego kapitalizmu. Elektryki nikt nie dawał w wylewce. Hydraulika też w ścianach. Kanalizacji nie przeskoczysz - często trzeba dać w wylewce. A problemy oczywiście są - choćby totalna demolka w przypadku chęci wymiany rur czy aluminiowych kabli. Chowanie tego w wylewce to trochę jak z niechodzeniem do lekarza, jak coś dolega. Nie wiem, nie widać, nie ma problemu... Pewnie, że wykonawcy łatwiej położyć na dole i następna ekipa zaleje. Ale jakie to ma zalety dla właściciela? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 12.10.2016 08:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 A jakie jest wyjaśnienie, że nie słyszę kucia w ścianie dwa piony w bok? Niezależnie od piętra? I kilka pięter wyżej również? Nie wiem, co na to teoria, ale praktyka jest taka, że bardzo słabo przenosi uderzenia. Remonty są często (blok z końca lat sześćdziesiątych, ponad 400 mieszkań więc ze 2-3 remonty co roku są) z totalnym ryciem w ścianach, bo stare kable były zalewane betonem, więc żeby wymienić aluminium nie obejdzie się bez solidnego młota. Musi być naprawdę blisko - dwa-trzy mieszkania w pionie lub w poziomie i praktycznie nie słychać kucia. Może są od śiebie oddylatowane albo może słaby słuch ? Jak kłaść elektrykę - wrzucałem. Nie w wylewce. W rodzinie jest kilka domów od wczesnego gierka do wczesnego kapitalizmu. Elektryki nikt nie dawał w wylewce. Hydraulika też w ścianach. Kanalizacji nie przeskoczysz - często trzeba dać w wylewce. A problemy oczywiście są - choćby totalna demolka w przypadku chęci wymiany rur czy aluminiowych kabli. Chowanie tego w wylewce to trochę jak z niechodzeniem do lekarza, jak coś dolega. Nie wiem, nie widać, nie ma problemu... Pewnie, że wykonawcy łatwiej położyć na dole i następna ekipa zaleje. Ale jakie to ma zalety dla właściciela? Takich, że nie ma porytych ścian pod instalacje, czytałeś kiedykolwiek o dozwolonych głebokościach i długościach bruzd w ścianach nośnych ? A poza tym każdy gruntowny remont to demolka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.10.2016 08:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Może są od śiebie oddylatowane albo może słaby słuch ? Każdy blok jest podzielony dylatacją na dwie konstrukcje. Piszę o jednej części - jednym monolicie. Takich, że nie ma porytych ścian pod instalacje, czytałeś kiedykolwiek o dozwolonych głebokościach i długościach bruzd w ścianach nośnych ? A poza tym każdy gruntowny remont to demolka Kiedyś rury szły wierzchem, elektryka w tynku. Bez bruzd. Potem się zaczęło wkuwanie, ale też często zabudowa KG. Bruzdy to nie jedyne wyjście, choć trudno ich całkiem uniknąć. Robiłem dwa gruntowne remonty z wymianą elektryki i hydrauliki. Żaden nie wymagał kucia posadzki (no, za wyjątkiem wkucia syfonu do odpływu liniowego i podłączenia do niego kanalizacji). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 12.10.2016 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 A problemy oczywiście są - choćby totalna demolka w przypadku chęci wymiany rur czy aluminiowych kabli. Chowanie tego w wylewce to trochę jak z niechodzeniem do lekarza, jak coś dolega. Nie wiem, nie widać, nie ma problemu... Pewnie, że wykonawcy łatwiej położyć na dole i następna ekipa zaleje. Ale jakie to ma zalety dla właściciela? A kto daje obecnie kable aluminowe ??? Po co miałby wymieniać rury których żywotnośc jest baaaardzo długa ? Po co podłogami ? Idzie mniej materiału , mniej bruzdowania , czyli efekt końcowy ... jest taniej dla klienta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 12.10.2016 09:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Każdy blok jest podzielony dylatacją na dwie konstrukcje. Piszę o jednej części - jednym monolicie. Ale dokładnie konstrukcji nie znasz, może cos gdzieś jest tak wykonstruowane, że nie przenosi drgań, poza tym my tu mowimy o płycie fundamentowej, która w przypadku braku wylewki bardzo dobrze w obrebie domu przenosi dziwięki uderzeniowe. Taka jest fizyka betonu, weż sobie poczytaj na ten temat, jak Cie nie przekonuja moje słowa. Kiedyś rury szły wierzchem, elektryka w tynku. Bez bruzd. Potem się zaczęło wkuwanie, ale też często zabudowa KG. Bruzdy to nie jedyne wyjście, choć trudno ich całkiem uniknąć. Robiłem dwa gruntowne remonty z wymianą elektryki i hydrauliki. Żaden nie wymagał kucia posadzki (no, za wyjątkiem wkucia syfonu do odpływu liniowego i podłączenia do niego kanalizacji). Dobrze rób sobie jak chcesz, tylko nie pisz ludziom, że ich sposób jest bez sensu bo nie masz w tym racji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tom170 12.10.2016 12:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Pamiętaj o wysokości pomieszczeń, żeby nie było tak, że miałeś pod płytą 20 cm XPS a teraz zdecydujesz się na 20 EPS nad płytą i wysokość parteru obniży się do 2,5 m...znam takie przypadki. Reasumując, jak nie ma się dobrego projektu instalacji i wszystkiego przemyślanego to 10 CM pod płytą i 10 cm nad płytą jest optymalne. Na projekcie widzę, że wysokość od poziomu podłogi do stropu to 276cm (o ile się nie mylę bo jest to dziwnie zaznaczone jakby H=260 ale +16 do stropu razem 276). W projekcie było 5cm ocieplenia ale planuje to zmienić na 10 wewnątrz domu, oraz zamiast 20XPS dać 10 pod płytę. Nie wiem ile wysokości zajmuje ogrzewanie podłogowe. Tak żeby pokóje na parterze nie zrobiły sie za niskie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marcin34_Śl 12.10.2016 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Jest chyba 260 cm, 31 cm to strop + podłoga poddasza, 16 cm to strop2,6m to nisko na parterze, bo jak zwiększysz ocieplenie o 5 cm + ewentualnie sufity podwieszane to może wyjść około 2,5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.10.2016 13:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Dobrze rób sobie jak chcesz, tylko nie pisz ludziom, że ich sposób jest bez sensu bo nie masz w tym racji. Pomysł nie jest mój. Ale jak zacząłem się zastanawiać, jakie zalety ma dawanie instalacji pod sufitem to na upartego znalazła się jedna wada - szum wody w rurach. http://forum.muratordom.pl/showthread.php?310552-Dlaczego-hydraulika-pod-posadzk%C4%85-a-nie-pod-sufitem&p=7284873 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.10.2016 14:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 W projekcie było 5cm ocieplenia ale planuje to zmienić na 10 wewnątrz domu, oraz zamiast 20XPS dać 10 pod płytę. Nie wiem ile wysokości zajmuje ogrzewanie podłogowe. Tak żeby pokóje na parterze nie zrobiły sie za niskie. Czyli poziom płyty obniży się o 5 cm? I mur będzie się zaczynał poniżej poziomu gruntu? Ja chciałem obniżyć dom, żeby był tak, jak na Twoim projekcie, równo z poziomem gruntu (w projekcie było,że ściana fundamentowa kończy się 32cm ponad poziomem terenu a posadzka na wysokości +0,50. Projektanci i potencjalni wykonawcy gorąco odradzali obniżanie ze względu na wodę. A co do meritum, to moje oczy nie są pewne, co do miejsca, do którego miejsca są podawane te cyferki. W jednym wygląda jakby było 274, w drugim 260+15, w innym H=260. Tak czy inaczej, jak już masz pozwolenie na budowę, to musisz pilnować wysokości budynku, więc nie poszalejesz - ale IMO warto podnieść całość to i przy okazji można kondygnację podwyższyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 12.10.2016 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 Tak naprawdę różnicę robi tylko podłogówka, a i to niewielką. I raczej na korzyść umieszczenia jej w płycie, bo mniej będzie pracowała, mniejsza szansa uszkodzenia na przejściach (bo ich nie ma) czy przewiercenia (bo głęboko). A z czego wynika, że podłogówka w płycie by miała niby mniej pracować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.10.2016 15:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2016 A z czego wynika, że podłogówka w płycie by miała niby mniej pracować? Bo jest zatopiona w całości w jednym bloku betonu. Nie ma przejść przez ściany czy podziału na różne wylewki które mogą się inaczej uginać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.