Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie stropu drewnianego w starym domu- ale od góry!


olekbiker

Recommended Posts

Szanowni forumowicze,

 

piszę do Was z dość trudnym pytaniem związanym z prawidłowym ociepleniem podłogi poddasza nieużytkowego, pod którym znajdują się użytkowane mieszkania.

 

Budynek to stare drewniane budownictwo z lat trzydziestych.

 

Obecne warstwy patrząc od dołu wyglądają tak:

-kasetony/farba

-tynk na macie trzcinowej,

-deskowanie przybite do belek

-prawdopodobnie pusty pułap

-deskowanie pustego pułapu

-polepa

-pusta przestrzeń (ok 5 cm)

-deski podłogi poddasza nieużytkowego lub brak desek

 

Planuję ocieplić strop mieszkań, które niestety są obecnie bardzo zimne. W związku z tym przewiduję następujące ułożenie warstw (patrząc od dołu):

-kasetony/farba

-tynk na macie trzcinowej,

-deskowanie przybite do belek

-wełna mineralna szklana w pustym pułapie (ok 5cm)

-deskowanie pustego pułapu

-wełna mineralna szklana do wysokości belek (ok 15 cm)

-legary 5x4 cm wypełnione wełną mineralną szklaną (wełna na zakładkę)

-folia wiatroizolacyjna paroprzepuszczalna

-listwy 2x4 cm nabite na legary (przestrzeń wentylacyjna)

-deski podłogi poddasza nieużytkowego lub płyta OSB

 

 

Niestety dostęp do podłogi jest tylko od góry i w związku z tym nie mogę zastosować folii paroizolacyjnej ponieważ nieszczelna folia nie ma sensu. Możliwe, że w przyszłości podczas remontu mieszkań zostanie ona dodana.

 

Chciałbym uzyskać informacje, czy opisane przeze mnie warstwy oraz ich kolejność jest prawidłowa. Czy stosowanie folii wiatroizolacyjno-paroprzepuszczalnej jest uzasadnione i czy folia powinna być pod czy nad listwami 2x4 cm tj. czy przestrzeń wentylacyjna powinna być nad tą folią czy pod nią?

 

Zastanawiam się również nad płytą OSB zamiast desek, ale obawiam się, że ograniczy ona usuwanie wilgoci z wełny. Nie jestem również pewien, czy wypełnienie pustego pułapu wełną mineralną jest sensowne.

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Edytowane przez olekbiker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz płakać nie będę skoro najpierw pytam, a później robię.

 

Niestety nic merytorycznego od Ciebie nie usłyszałem poza- znajdź fachowca, są inne materiały itp. Nie winię Cie za to, że nie chcesz się dzielić swoją wiedzą, ale takie puste slogany są na forum niczym innym jak nabijaniem pustych postów.

 

I nie w tym rzecz, że ja nie chcę dać folii paroizolacyjnej bo mam taki kaprys tylko jej ułożenie wymagałoby zniszczenia wszystkich mieszkań po kolei i układania ścian oraz sufitów od nowa.

 

Na ten moment biorę pod uwagę również ekofiber ale nie jestem pewien czy faktycznie będzie do lepsze rozwiązanie.

Edytowane przez olekbiker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz płakać nie będę skoro najpierw pytam, a później robię.

 

Niestety nic merytorycznego od Ciebie nie usłyszałem poza- znajdź fachowca, są inne materiały itp. Nie winię Cie za to, że nie chcesz się dzielić swoją wiedzą, ale takie puste slogany są na forum niczym innym jak nabijaniem pustych postów.

 

I nie w tym rzecz, że ja nie chcę dać folii paroizolacyjnej bo mam taki kaprys tylko jej ułożenie wymagałoby zniszczenia wszystkich mieszkań po kolei i układania ścian oraz sufitów od nowa.

 

Na ten moment biorę pod uwagę również ekofiber ale nie jestem pewien czy faktycznie będzie do lepsze rozwiązanie.

Wszystkie materialy wlokiniste typu ekofiber, welna drzewna, trociny, wiory po heblowaniu, sloma sie sprawdza bo maja zdolnosc absorbowania wody, w przeciwienstwie do welny, styropianu. Taka funkcje pelni teraz u ciebie polepa- absorbuje i oddaje wilgoc nic sobie z tego nie robiac. Uklad warstw optymalnie powinien byc tzw. otwartodyfuzyjny tzn. mat. o najwyzszym wsp. s_d od wewnatrz tak zeby para ktora dostanie sie do przegrody mogla spokojnie z niej odparowac. I tak sie stara teraz budowac np.w niemczech uwazany za optymalny uklad jest np. OSB od srodka, polaczenia zaklejone tasma, izolacja, plyta otwartodyfuzyjna. Warstwe opozniacza przenikania pary pelni OSB, nie ma juz folii paroizolacyjnej.

Mozesz sprobowac polozyc paroizolacje od gory na belki i poszycie tak zeby uzyskac ciaglosc paroizolacji i na to welne jesli jest to mozliwe i pewnie byloby najtansze bo tania welna jest duzo tansza od celulozy. Celuloza ma jednak jeszcze pare innych zalet za ktore warto zaplacic jesli miesci sie w budzecie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

 

Pierwsze rozwiązanie ma sens- muszę nad tym pomyśleć. Drugie jest jednak bardzo niebezpieczne ponieważ owinięcie folią paroizolacyjną belek stropu, a nad belką pozostawienie tylko 5 cm izolacji może spowodować, że para wodna będzie się skraplać w okolicy belki i spowoduje jej zgnicie. Wolę mieć mokrą wełnę jak zgnite belki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że nakładając folię na pusty pułap będę musiał to zrobić między belkami stropu. Przeczy to głównemu dogmatowi stosowania folii paroizolacyjnej- dogmatowi SZCZELNOŚCI. Według mnie to spowoduje więcej problemów niż jej niedawanie i pozwolenie wilgoci na swobodne dostawanie się do wełny na całej powierzchni i powolny jej transport przez materiał oraz nieszczelności.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam możliwości położenia ciągłej folii przed izolacją. Im dłużej myślę tym bardziej wiem, że czy skorzystam z wełny czy z celulozy i tak będę musiał robić to bez folii. Przy wilgotności w pokojach użytkowych na poziomie 40-60% problemu być nie powinno, a w kuchni i łazience trzeba będzie zadbać o zwiększoną wentylację. Innego rozwiązania przynajmniej do czasu remontu mieszkań niestety nie widzę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Witam jestem tutaj nowy wiec witam serdecznie uczestników i specjalistów z Forum

chciałbym sie podłaczyc do tematu ocieplenia stropu drewnianego w starym 100 letnim domu drewnianym.parterowym z strychem nieuzytkowym niskim

Obecnie dom ma zwykły sufit deskowy połozony na tzw tragarzach a nastepnie na tym jest duza ilosc siana. Dom ma centralne ogrzewanie i nawet jest vciepły obecnie chce wymienic czesciowo konstrukcje dachowa połozyc na tym folie paroprzepuszczalna kontrłate, łate i blache trapezowa. W trakcie chciałbym wyrzucic stare siano poniewaz jest tam duzo zanieczyszczen od gryzoni /kuny łaski itp/Myslałem o ociepleniu wełna lub styropianem ale ze wzgledu na połozenie w terenie wiejskim las i bliskosc rzeki boje sie ze znowu beda gryzonie ktore zniszcza izolacje. dlatego zastanawialem sie nad ociepleniem tego stropu drewnianego wiorkami stolarskimi i trocinami zmieszanymi z wapnem a wczdeniej na to deskowanie połozyłbym moze jeszcze folie paroizolacyjna Co sadzicie o moim pomysle grubosc moze nawet 30-40cm/mam sasiada stolarza wiec materiał darmowy/ z tym ze nie wiem ile uzyc wapna do tego, Prosze o doradę.

Pozdrawiam forumowiczów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby mnie to dotyczyło...

Z powodu niemożności wykonania prawidłowego układu warstw (retarder od środka i malejący opór dyfuzyjny do góry) podstawą jest ograniczenie parcia pary wodnej. Należy zastosować WM (może być punktowy rekuperator), strop ocieplić materiałami zasypowymi na bazie włókien naturalnych (wata mineralna nie jest włóknem naturalnym) lub pianką OK. Ze względów pożarowych zainstalować systemy ppoż.

Całkowicie bezsensowne (szkodliwe) jest układanie paroizolacji od góry na deskach.

Pozdrav,

SM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby mnie to dotyczyło...

Z powodu niemożności wykonania prawidłowego układu warstw (retarder od środka i malejący opór dyfuzyjny do góry) podstawą jest ograniczenie parcia pary wodnej. Należy zastosować WM (może być punktowy rekuperator), strop ocieplić materiałami zasypowymi na bazie włókien naturalnych (wata mineralna nie jest włóknem naturalnym) lub pianką OK. Ze względów pożarowych zainstalować systemy ppoż.

Całkowicie bezsensowne (szkodliwe) jest układanie paroizolacji od góry na deskach.

Pozdrav,

SM

 

Witam nie wiem czy odpowiedz była do mnie

jezeli do mnie to nie nie rozumiem tej sugestii odnosnie paroizolacji a gdzie mam ja ułozyc jak od dołu jest deska a pod nia jeszcze boazeria dom z bali drewniany sufit bo trudno to nazwac stropem drewniany wg danych metod wykonany i na tym siano a do tego jeszcze gryzonie -Prosze o konkrety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam nie wiem czy odpowiedz była do mnie

jezeli do mnie to nie nie rozumiem tej sugestii odnosnie paroizolacji a gdzie mam ja ułozyc jak od dołu jest deska a pod nia jeszcze boazeria dom z bali drewniany sufit bo trudno to nazwac stropem drewniany wg danych metod wykonany i na tym siano a do tego jeszcze gryzonie -Prosze o konkrety

 

Po prostu nie da sie prawidłowo zastosować paroizolacji jeżeli nie decyduje się Pan na totalną przeróbkę. Nie wolno kłaść byle gdzie bo można sprowadzić kłopoty. Pozostaje w tej sytuacji (bez totalnej przebudowy) zastosować rozwiązanie ograniczające problem poprzez zredukowanie parcia pary wodnej. Czyli WM.

Położenie paroizolacji od góry, na deskach i belkach stropowych jest całkowitym nieporozumieniem.

Edytowane przez mat3006
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuję Panu kolego mat3006 za odpowiedzi ale w dalszym ciagu nie widze komleksowego rozwiazania problemu.

Bo tak po kolei Po

1.Chce wymienić izolacje cieplną sianem na inny materiał ale w miarę odporny na zwierzeta typu kuny,myszy szczury -dom drewniany 100letni i nie ma gwarancji ze nie dostana sie tu takie stworzenia. wiec to jest najwazniejsze .

2.Jak mozna przebudowac sufit jezeli belki nosne-tragarze sufitu sa konstrukcyjnie zwiazane na wreby z belkami drewnianymi scian nosnych wg mnie to raczej nie wchodzi w rachubę a całego domu nie chce burzyc.dodatkowo nad sufitem płotwie dachowe są sklamrowane belkami poprzecznie do kalenicy.

3.W łazience gdzie bedzie wiecej wilgotnosci chce wykonac sufit podwieszany z płyt gki i tam przed połozeniem płyt załozyc paroizoalacje i dokładnym uszczelnieniem połączeń folii oraz folli z scianami tez obłozonymi płytami gki a doatakowo scianki bed a imprgnowane płynna folia a potem płytki i z tej łazienki na pewno bedzie wyprowadzona dodatkowa wentylacja.

4.Czy ocieplenie sufitu-stropu pianka wtryskową np 20cm załatwi problem cieplno wilgotnosciowy oraz jest ta pianka niekonsumpcyjna dla gryzoni typu"kuna"?

5. Tak wiec gdzie ułozyc ta paroizolacje by było poprawnie Uzytkuja ten dom widze ze póki co nie ma zadnej wilgoci dom drewniany widze inaczej oddycha niz murowany

Widze ze jest Pan specjalista wiec prosze o całosciowe potraktowanie problemu i odpowiedz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...