Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Cyrkulacja ciepłej wody


Recommended Posts

Sytuacja wygląda tak: kocioł w łazience na piętrze (gazowy z zasobnikiem) najdalej odległy przybór ok. 6 mb rury (łazienka na dole). W projekcie (typowym) jest, natomiast hudraulik mówi - zrobić nie problem tylko po co ci te koszty (eksploatacyjne)?

No i co mam mu powiedzieć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem koszt jest inwestycyjny i ekploatacyjny, ale

za komfort cieplej wody po odkreceniu kranu ja zdecydowalem sie

zaplacic te pare złotych (pompa, wiecej rur i prad do napedzania pompy). Obecnie mam przeplywowy ogrzewacz gazowy i szlag ciezki mnie trafia jak musze czekac az doplynie ciepla woda do umywalki odległej o 3 metry. Załóżmy nawet, ze ta woda nic nie kosztuje ale codzienny stres łazienkowy mnie dobija.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urzadzenia przepływowe nawet przy niewielkiej odległości pieca od kranu potrzebuja trochę czasu aby nagrzać do odpowiedniej temp cwu, zasobnik posiada już wodę nagrzaną dlatego 6m to nie problem, ale cyrkulacja to jest to. Założysz sobie czsówke do zasobnika i koszt eksploatacji wcale nie wzrośnie zbytnio.Pompa od cyrkulacji nie musi pracować 24h/dobe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak niewielkiej odległości polecałbym bardziej taśmę grzejną przeznaczoną do utrzymywania temp. 45 - 55 (w zależności od typu)ciepłej wody użytkowej. Przy odpowiedniej izolacji zużywa jedynie tyle prądu, ile wynoszą straty ciepła. Można ją załączać czasówką - grzeje tylko wtedy jak mieszkańcy są w domu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosnie tego czujnika ruchu- montujesz taki czujnik ruchu jak do sterowania lampą i sterujesz nim pompką obiegu. W ten sposób obieg włączy się zawsze wtedy kiedy ktoś pojawi sie w łazience. Czas działania pompki będzie zależny od usawień czujki np. 30s tzn pompka wyłączy sie po 30 sekundach od wyjścia osoby z łazienki. A co do opóżnienia: jesli bedziesz miał instalacje dobrze zaizolowana to w czasie od momentu wejścia do łazienki do czasu odkrecenia kranu woda ciepła już przy nim będzie.

Anonimowy Sławek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Gość JerryCool

Pytanie do Szanownych Forumowiczów!

Jaka powinna być średnica przewodu cyrkulacyjnego?

Kocioł jednofunkcyjny z zasobnikiem znajdować sie będzie w piwnicy, instalacja wykonana bedzie w twardej miedźi. Odległość do najdalej położonego punktu poboru wody ok. 13m.

Moje wyobrażenie o cyrkujacji jest takie, że najmniejszy dostępny na rynku przekrój wystarczy do zapewnienia cyrkulacjiwody.

Tymczasem kolego po studiach na kierunku sanitarnym, z dyplomem inżyniera budownictwa, posiadający własną firmę handlową (u niego kupuję materiały) twierdzi,że mam dać na cyrkulacji taką samą średnicę rury jak na zasilaniu.

To jak to jest?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie wystarczy fi 16 na cyrkulację. Przecież chodzi tylko o to, aby w rurze zasadniczej była ciepła woda w każdej chwili, w której tego oczekujesz. Jak odkręcisz kran to zasilanie ciepłej wody będzie się odbywało rurą o większej średnicy. Cyrkulacja ma zapewnić tylko wymiane wody w rurze zasadniczej, co nie oznacza, że woda w tej rurze musi pędzić z prędkością światła.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JerryCool

Marek13

Mam na myśli rurę powrotną do zasobnika ciepłej wody. Zaczyna się ona tuż przed najdalej położonym poborem wody ciepłej , a konczy właśnie w zasobniku. Według mnie wystarczy mninimalny ruch wody aby zapewnic sobie w kranie natychmiastową ciepłą wodę. Nie jestem pewien , ale wydaje mi się że widziałem w sklepie miękką miedź o średnicy ok 10mm. , jak dla mnie powinno wystarczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zasobnik w piwnicy , kuchnię i łazienkę na parterze oraz drugą łazienke na piętrze , względy konstrukcyjne spowodowały że instalacja rozgałęzia się na 4 odejścia i z tych 4 odejść cyrkulacja schodzi się z powrotem w 1 rurkę ( wylot ciepłej wody z zasobnika to polipropylen zgrzewany fi 32 , powrót to polipropylen zgrzewany fi 25 , cyrkulacja mimo tych rozgałęzień działa sama bez żadnej pompki i to działa tak mocno że musiałem zmniejszyć przepływ w rurce powrotnej za pomocą zaworu , sam komfort z cyrkulacji jest duży ale , występuje stygnięcie wody , jednak przez powierzchnię tych rurek trochę ciepła ucieka , dlatego mimo że rurki są plastikowe i dosyć grube to jeszcze je dodatkowo ociepliłem otuliną termoizolacyjną.

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W cyrkulacj ważny jest także kierunek jej działania. Można zastosować cienki rury na zasilaniu i cyrkulacji lecz kierunek cyrkulacji i pompka powinny być tak ustawione (usytuaowane) zaby zasilanie do odbiornika (kranu) było realizowane przez obie rurki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżlei już rzeczywiście chcecie robić oszczędności na energii zużywanej przez pompę obiegową, to proponuję ją włączyć do gniazda poprzez sterowany napięcie sieci zegar programowalny za 20-30 zł dostępny w kaym sklepie z osprzętem oświetleniowym. Można go zaprogramować z dokładnością 15 min. i ustawić wyłączanie pompy podczas naszej nieobecności. Droższy model elektroniczny pozwala na programowanie dobowe, czyli nie wyłączanie pompy w dni wolne od pracy. Natomiast wszelkkiego rodzaju czujniki wykrywające obecność człowieka w łazience są pozbawione sensu. Uruchomienie cyrkulacji po wejściu do łazienki skutkuje tym, że i tak macie zimną wodę w kranie, gdyż trzeba trochę odczekać zanim woda pokona kilka metrów rury o większej średnicy. Pamiętajcie, że rura cyrkulacyjna ma mniejszą średnicę, więc woda będzie się wymieniała dłużej. Jeżeli rura zasilająca jest krótka to lepiej wogóle nie stosować cyrkulacji. Też jestem za oszczędzaniem, ale takim które ma sens. Nie dzielmy zapałki na cztery. Trzeba spojrzeć na problem kompleksowo. Na pompę cyrkulacyjną o mocy kilkumastu watów założycie wymyślne systemy kontroli, które tylko utrudnią Wam życie, a żarówki w pokojach czy telewizor proacuje cały dzień (sobota) czy się go ogląda czy nie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już chcecie oszczędzać energię pobieraną przez pompkę cyrkulacyjną , to najlepszym rozwiązaniem byłby układ który cyklicznie włącza pompkę na czas potrzebny do przepompowania wody ze zbiornika do kranu ( 1-2 minuty )potem pompkę wyłącza i czeka aż woda w rurach trochę ostygnie ( 15-30 minut ) najlepiej gdyby te dwa czasy były niezależne od siebie z mozliwością ich regulacji , wtedy zmniejszymy ilość energii pobieranej przez pompkę cyrkulacyjną do minimum , a także sami będziemy mogli ustawić kompromis pomiędzy ilością zużytego prądu a temperaturą wody po odkręceniu kranu .

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie zadanie spełnia pompa Grundfos BUT 15/14, która jest wyposażona w zegar dobowy i termostat. Pompa pracuje wg zegara oraz termostatu, który wyłącza pompę po kilku sekundach pracy zależnie od nastawy (nie ustawiać na termostacie pompy temp. wyższej niż na zasobniku, bo będzie chodzić tylko wg zegara. Pomysł z czujnikiem ruchu - całkiem niezły, ale mamy jeszcze na pewno kuchnię, do której też trzeba doprowadzić cyrkulację (chyba, że kuchnia jest za ścianą).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...