Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wypełnienie (izolacja) stropu drewnianego w starym domu


junks1000

Recommended Posts

Witam wszystkich serdecznie, jest to mój pierwszy post na tym forum :welcome:

 

Jakiś czas temu zabrałem się za remont kapitalny starego domu (130 lat) o wymiarach 25mx10m. Aktualnie jestem na etapie wymiany dachu. Temat, który pragnę poruszyć dotyczy izolacji stropu drewnianego. Strop został oczyszczony z wielu ton gliny i różnego rodzaju plew, sieczki itp. Właśnie masa usuniętych "śmieci" daje mi do myślenia. Wiadomo, że obecnie większość inwestorów wypełnia wolną przestrzeń wełną mineralną - ale czy tak izolowany strop jest odpowiednio dociążony? Może lepszym rozwiązaniem jest keramzyt?

Dodatkowym problemem jest konstrukcja stropu która ma wysokość prawie 40cm (widać to na załączonych zdjęciach). Dodam, że izolacja ma pełnić w większym stopniu rolę izolacji akustycznej niż termicznej. Mieszkam aktualnie w domu o konstrukcji szkieletowej i przenoszenie dźwięków pomiędzy kondygnacjami jest ogromne, słychać praktycznie każde słowo :bash:

DSC07673.jpg

DSC07663.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapoznałem się z opisanym rozwiązaniem i mam pytanie, czy jest jakaś minimalna grubość wełny STEPROCK HD ułożonej na podłodze. Pytam ponieważ mam ograniczoną przestrzeń nad płatwią stropową. Muszę mieć miejsce na podwójnie ułożoną płytę OSB lub MFP oraz warstwę wykończeniową (panele, deska itp.).

Jaka powinna być grubość pierwszej płyty podłogowej na której układa się wełnę? Czy ścianki działowe montuje się do "gotowej podłogi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania izolacyjności akustycznej robiliśmy dla wełny STEPROCK HD o grubości 30 mm ale produkowana jest też grubość wełny 20 mm. Na rozłożoną warstwę wełny można ułożyć dwie warstwy płyty OSB-3 o grubości 15 mm. Na belki najczęściej montuje się poszycie z płyty OSB-3 o grubość 22 mm.

Ścianki działowe najlepiej stawiać na poszyciu, a nie podłodze pływającej. Warto zapoznać się z zaleceniami umieszczonymi pod adresem http://ke-stazeni.rockwool.cz/media/409446/akufloor-lehka-akusticka-podlaha.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już pewien obraz sytuacji :rolleyes: Dziękuję za wskazówki. Znalazłem jeszcze coś takiego: http://www.rockwool.pl/produkty/podlogi-i-stropy/podloga-na-belkowym-stropie/ , u mnie jest podobnie tylko będę musiał wprowadzić pewną modyfikację. Mogę zastosować na poszycie płytę OSB 22mm i na to położyć wełnę np. 5cm ale na belkach płatwi stropowych będę musiał użyć wełnę o grubości 2cm aby po położeniu dwóch warstw płyty OSB było miejsce na panele itp. Muszę mieć możliwość otwierania drzwi balkonowych, które już istnieją.

 

Dołączam moje bazgroły :)

strop kopia.jpg

 

i myślę o zrobieniu stelaża pod podłogę z łat dachowych na takim mocowaniu, czy to zda egzamin?

mocowanie łat.jpg

Edytowane przez junks1000
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może łatwiej będzie zrobić stelaż na nogach z podkładką tłumiącą ?

Warto zaadoptować rozwiązanie Catstep http://www.fuchs-metall.at/befestigungstechnik/diy/catstep lub http://www.bowade.at/catStep.php

Ułatwia poziomowanie łat oraz redukuje przenoszenie dźwięków uderzeniowych na styku z belkami stropowymi.

Catstep_349.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months później...

Po długim czasie wracam do tematu drewnianego stropu. Wykonałem pierwszy etap jego modernizacji tak jak na zamieszonych poniżej zdjęciach. Przestrzeń pomiędzy belkami stropowymi wypełniłem wełną Rockwool o grubości 18cm i na to dałem jeszcze wełnę o grubości 5cm (na krzyż). Pod płytę OSB gr 22mm przygotowałem stelaż z łat drewnianych na których ułożyłem paski styropianu XPS 5mm stosowane pod panele podłogowe.

Początkowo plan był taki aby na tym etapie przykręcić stelaż ścian działowych i w poszczególnych pomieszczeniach ułożyć wełnę podłogową różnej grubości tak aby zniwelować wystające ponad płyty belki. Na to miała przyjść płyta OSB gr 12mm ułożona w dwóch warstwach na krzyż. Jednak mam pytanie czy trzymać się tego planu czy może lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie na całej powierzchni poddasza wylewki betonowej np. z keramzytem. Czy takie rozwiązanie jest wykonalne, czy wylewka o grubości np. 5cm to nie za duży ciężar dla stropu? A może są jeszcze inne alternatywne rozwiązania które się stosuje?

DSC_0459.jpg

DSC08037.jpg

DSC08131.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
Po długim czasie wracam do tematu drewnianego stropu. Wykonałem pierwszy etap jego modernizacji tak jak na zamieszonych poniżej zdjęciach. Przestrzeń pomiędzy belkami stropowymi wypełniłem wełną Rockwool o grubości 18cm i na to dałem jeszcze wełnę o grubości 5cm (na krzyż). Pod płytę OSB gr 22mm przygotowałem stelaż z łat drewnianych na których ułożyłem paski styropianu XPS 5mm stosowane pod panele podłogowe.

Początkowo plan był taki aby na tym etapie przykręcić stelaż ścian działowych i w poszczególnych pomieszczeniach ułożyć wełnę podłogową różnej grubości tak aby zniwelować wystające ponad płyty belki. Na to miała przyjść płyta OSB gr 12mm ułożona w dwóch warstwach na krzyż. Jednak mam pytanie czy trzymać się tego planu czy może lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie na całej powierzchni poddasza wylewki betonowej np. z keramzytem. Czy takie rozwiązanie jest wykonalne, czy wylewka o grubości np. 5cm to nie za duży ciężar dla stropu? A może są jeszcze inne alternatywne rozwiązania które się stosuje?

 

Cześć,

 

Szkoda że wcześniej nie widziałem twojego wątku, bo zamiast wełny zaproponowałbym ci użycie perlitu ekspandowanego...

Co do drugiej części twojego pytania; proponuję użycie gotowej wylewki perlitobetonowej (Termobeton TB2) - będzie miała lepsze parametry termoizolacyjne niż keramzytowa i będzie też lżejsza - ok. 600kg/m3. Z tego co mi wiadomo wylewka na keramzycie waży ok. 1400 kg/m3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Cześć,

 

Szkoda że wcześniej nie widziałem twojego wątku, bo zamiast wełny zaproponowałbym ci użycie perlitu ekspandowanego...

Co do drugiej części twojego pytania; proponuję użycie gotowej wylewki perlitobetonowej (Termobeton TB2) - będzie miała lepsze parametry termoizolacyjne niż keramzytowa i będzie też lżejsza - ok. 600kg/m3. Z tego co mi wiadomo wylewka na keramzycie waży ok. 1400 kg/m3.

 

Termobeton to w moim przypadku bardzo ciekawa alternatywa dla wcześniej wspomnianej wełny mineralnej. Mam jednak kilka pytań dotyczących technicznych aspektów tego rozwiązania. Jaka jest wydajność z worka. Mam 70m2 podłogi na poddaszu a potrzebna grubość wylewki to 5-6cm. Czy Termobeton TB2 jest wzmacniany jakimiś włóknami zapobiegającymi pękaniu gotowej wylewki. Pytam ponieważ wylewka ma mieć tylko 5cm grubości a strop drewniany ma tendencję do osiadania (uginania). I najważniejsza kwestia, czy gotowa wylewka jest gładka i gotowa na ułożenie podłogi (panele, deska, wykładzina) czy wymagane jest ułożenie płyty OSB?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Termobeton to w moim przypadku bardzo ciekawa alternatywa dla wcześniej wspomnianej wełny mineralnej. Mam jednak kilka pytań dotyczących technicznych aspektów tego rozwiązania. Jaka jest wydajność z worka. Mam 70m2 podłogi na poddaszu a potrzebna grubość wylewki to 5-6cm. Czy Termobeton TB2 jest wzmacniany jakimiś włóknami zapobiegającymi pękaniu gotowej wylewki. Pytam ponieważ wylewka ma mieć tylko 5cm grubości a strop drewniany ma tendencję do osiadania (uginania). I najważniejsza kwestia, czy gotowa wylewka jest gładka i gotowa na ułożenie podłogi (panele, deska, wykładzina) czy wymagane jest ułożenie płyty OSB?

 

Zgadzam się, że termobeton to bardzo ciekawa alternatywa dla wełny, ale tez dla styropianu a już szczególnie dla zwykłej wylewki - a co do pytań:

 

Wydajność

Termobeton TB2ma wydajność 1op. 50L na 0,85m2 przy grubości minimalnej, czyli 5cm. Czyli na 70m2 potrzebujesz 70/0,85 ~= 83 op. suchej zaprawy. Zalecane jest zakupienie ok. 5-10% więcej, z uwagi na możliwe straty przymieszaniu (intensywne mieszanie ponad zalecane 3 minuty powoduje ścieranie się perlitu i zmniejszanie objętości gotowej zaprawy).

 

Kwestia wytrzymałości

Włókna w pewien sposób zwiększą wytrzymałość wylewki, ale obawiam się, że w przypadku stropu drewnianego, który może się uginać (nie jestem specjalistą w tym zakresie ale wydaje mi się, że to ugięcie powinno mieścić się w normach) o nie wiadomo jak rozumiem wartość, to żaden beton tego nie wytrzyma... 5cm to absolutne minimum i wymagać będzie na pewno zbrojenia z siatki stalowej o oku 10x10 i grubości drutu min. 4mm.. Nie wiem jednak czy to wystarczy, żeby gotowa wylewka pod wpływem poddawania się stropu nie pękała.. Z drugiej strony nie wiem, jaka rozwiązała by ten problem - być może potrzebna jest inna metoda.

 

Czy gotowy termobeton jest gładki?

Nie - z uwagi na obecność kruszywa o frakcji do 2mm i faktu że wylewki perlitobetonowej się nie zaciera (patrz wydajność), powierzchnia nie jest gładka. Wydaje mi się jednak, że podkład pod panele powinien wystarczyć, ocenisz to sam.

 

Inne rozwiązanie

Jeżeli planujesz podłogę typu panele, deska, wykładzina, proponuję inne rozwiązanie - zasyp suchym perlitem ekspandowanym, zagęszczenie go i położenie OSB. Na tak przygotowanym podkładzie spokojnie można wykonać końcową podłogę. Rozwiązanie ostatecznie tańsze, o wiele lżejsze (suchy perlit EP180 waży ok. 100kg/m3) i w sumie bajecznie proste.

Metoda jest prosta:

  • wysypanie obliczonej ilości (powierzchnia x grubość x 1,1 - przewidziane na zagęszczenie),
  • wyrównanie powierzchni (łata na prowadnicach),
  • zagęszczenie - prosta ale pracochłonna czynność - metodyczne stawanie np. na płycie styropianu podłogowego, metr za metrem, cofając się lub wyłożenie płyt OSB i użycie lekkiej płyty wibracyjnej (np. 60kg) i dogęszczenie perlitu do wymaganej grubości,
  • w zależności jak zostało wykonane zagęszczenie - położenie płyt albo dalsze prace związane z wykonaniem podłogi.

Edytowane przez Perlit Polska
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypełnienie perlitem proponuje pan do wysokości belek stropowych, czy nadsypując kilka centymetrów? Mam podobną sytuację i zastanawiam się nad wykorzystaniem perlitu zamiast keramzytu.

 

[ATTACH=CONFIG]407688[/ATTACH]

 

Odseparowanie płyty podłogowej od belek ma na celu izolację akustyczną podłogi - o ile taka izolacja nie została zaplanowana w postaci przekładek nakładanych na belki stropowe to można nadsypać np. 3-4cm i zagęszczać w całości. Taka technologia odseparuje płytę podłogową od belek i będzie stanowić znakomitą izolacje np. od dźwięków uderzeniowych (jak np. kroki). Oczywiście sama płyta musi być oddzielona dylatacją od ścian.

 

Pamiętać należy o zamówieniu ok. 10% więcej - o tyle mniej więcej zmniejszy się wysokość zasypu po zagęszczeniu.

 

Jak wypada porównanie Perlitu ekspandowanego i Keramzytu w skrócie?

[TABLE]

[TR]

[TD]Produkt[/TD]

[TD]Współczynnik przenikania ciepła LAMBDA[/TD]

[TD]Ciężar nasypowy[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]Perlit ekspandowany EP180 – 0-2mm[/TD]

[TD=align: center]0,04[/TD]

[TD]ok. 100 kg/m3[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left]Keramzyt gruboziarnisty 10-20mm[/TD]

[TD=align: center]0,1[/TD]

[TD]ok. 290 kg/m3[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

Łatwo zauważyć przewagę perlitu - jest lżejszy, ma lepszy współczynnik lambda a z tego co mi wiadomo - jest dwa razy tańszy..

[edit: sprawdziłem ceny dokładniej - keramzyt w bigbagach kosztuje 220-270 zł brutto/m3, workowany jest sporo droższy]

Perlit ekspandowany ma też właściwości izolacji akustycznej - w przypadku keramzytu producent mówi o konieczności użycia warstwy wygłuszającej.

Edytowane przez Perlit Polska
weryfikacja cen przy dużych ilościach
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strop został oczyszczony z wielu ton gliny i różnego rodzaju plew, sieczki itp. Właśnie masa usuniętych "śmieci" daje mi do myślenia.

 

Ale wiesz, że polepa (bo to właśnie te "śmieci" o których piszesz) dobrze zrobiona sprawdza się znakomicie? Jako dociążenie oraz izolacja akustyczna i termiczna stropu. Poczytaj, jest na forum trochę o niej w starych wątkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do czego w takim wypadku mocować ścianki działowe? Do tej pływającej podłogi?

 

Zakładam, że ścianki działowe będą z płyt G-K a warstwa podłogowa z OSB?

Jeżeli tak, to nic się nie zmienia - przykręcasz profile do płyty OSB i tyle. Zagęszczony perlit jest stabilny co najmniej jak styropian, więc położona płyta będzie również stabilna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wiesz, że polepa (bo to właśnie te "śmieci" o których piszesz) dobrze zrobiona sprawdza się znakomicie? Jako dociążenie oraz izolacja akustyczna i termiczna stropu. Poczytaj, jest na forum trochę o niej w starych wątkach.

 

Znam wszystkie wady i zalety polepy ale zabierając się za kompleksowy remont poddasza musiałem ją zastąpić czymś lżejszym. Ciężar polepy zostanie zastąpiony podobną masą ścianek działowych, trzech warstw płyty podłogowej, wełny, perlitu, wyposażenia itd. Do tej pory poddasze było nieużytkowe. Przy okazji usunięcia polepy mogłem dokładnie zaimpregnować wszystkie belki i deski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...