Miesięcznik Murator ONLINE

Jump to content

Jak ułożyć kanały WM?


Recommended Posts

Witam,

Mam pytanie co do wykonania (sposobu położenia) kanałów WM (będzie z rekuperatorem). Dom jest parterowy, strop monolityczny, w/g projektu ma być ocieplony 30 cm styropianu. W stropie nawiercone są już otwory do kanałów WM.

I teraz pytanie - czy położyć te 30 cm styropianu na strop, przewiercić go w miejscach wykonanyach dziur i nad styro dać kanały wentylacyjne? Należałoby je wtedy osobno izolować, chyba wełną, bo inaczej nie wyobrażam sobie tego. Pytanie jakiej grubości ta wełna miałaby być?

Czy też najpierw położyć kanały WM, praktycznie na stropie, a potem wszytko razem zaizolować? W takim wypadku też chyba wyłącznie wełna spełniłaby swoją rolę, bo ze styro byłaby gimnastyka?

Z góry dziękuję za podpowiedzi i sugestie

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

No dobrze, tylko czy w takim razie ułożenie kanałów bezpośrednio na stropie i "gimnastyka" z tymi 30 cm styropianu nie spowoduje, że strop w pewnym (znacznym) stopniu nie będzie tak dobrze zaizolowany, jakby to było w przypadku wyboru 1 opcji? Dążę do tego, aby budynek był jak najbardziej energooszczędny, stąd ta opcja ułożenia styro na całości bez jakiejkolwiek ingerencji i dopiero kanały ponad nim Edited by łojniewiem
Link to comment
Share on other sites

"Dążę do tego, aby budynek był jak najbardziej energooszczędny,..."

 

Po co?

Dla idei?

 

Rozumiem... to jest ten Twój pierwszy dom - dla wroga!

 

Nie wierzysz?

Eksperyment sobie niskobudżetowy zrób!

Zbuduj z grubych płyt styropianowych jaka kostkę, wleź do niej, załóż tam reku i ugotuj wewnątrz obiad!

 

Co jest, cholera, ze ludziom tak bardzo rozum jakiś marketing odbiera?

 

A kanały kładź na stropie i całość termoizoluj.

I nie dla strat ciepła tylko dla nie przekraczania w nich PUNKTU ROSY, bo to kłopot by był.

 

Adam M.

Link to comment
Share on other sites

Nie dla idei robię to, a dla niskich kosztów utrzymania, na etapie dalszego życia starczego mego, gdy nie taki dochód, jak obecnie, mieć będę ;)

I marketing nie ma tu żadnego znaczenia, to raczej kwestia szeregu wątpliwości, które kłębią się po głowie i chęć ich rozwiania.

Dołączyłem do forum, ponieważ doświadczenia zdobyte w trakcie budowy przez gros z Was, i wynikające z nich porady, są bezcenne dla mnie, laika. Wolę skonfrontować to, co podpowiadają właśnie "marketingowcy" z sugestiami ludzi, którzy stanęli przed podobnymi problemami i jak je rozwiązali.

Link to comment
Share on other sites

Eksperyment wykonałeś?

Wiesz, że jak osiągniesz cel to zbankrutujesz na chłodzenie?!!!

A może jeszcze marzy Ci się STEROWANIE temperaturami wnętrz?

Tu cieplej, tam chłodniej....

ZAPOMNIJ jak cel osiągniesz!!!

 

NIE WOLNO SOBIE zbudować chałupy absolutnie termoizolowanej!

Wrogowi taką gratis sprezentujesz. Z radością!

 

 

Dąż do chałupy energooszczędnej o sporej akumulacji termicznej. (glina, silka).

Najlepiej na płycie fundamentowej.

Grzanej płaszczyznowo (podłogówka po całości) z wentylacja mechaniczną.

O pasywnej zapomnij, chyba, ze LUBISZ mieszkać na wystawie sklepowej...

 

Albo ... earthship ...

 

Adam M.

Link to comment
Share on other sites

Domek jest z BK (izolacja to styro grafitowy 20 cm) , na ławach fundamentowych (izolowane XPS 15 cm zewnątrz i 5 od wewnątrz), podłogówka (położona na 20 cm styropianu) będzie po całym domu, z tym, że zasugerowano mi rozdzielenie na 2 strefy - dzienną (salon z kominkiem i kuchnia z jadalnią) i nocną (3 sypialnie). Zaznaczam - parterówka. Do tego wentylacja mechaniczna z rekuperatorem. Zatem żadna ekstrawagancja "marketingowa" i żaden pasywny, prosty domek, który ma mieć w miarę niskie koszty utrzymania w późniejszym czasie

Wracając do mojego pytania, widzę, że jednomyślna decyzja - kanały na strop i całość izolować ;)

Link to comment
Share on other sites

A co dzięki temu chcesz osiągnąć.

 

"Zasugerowano mi" słowo klucz ;) ja w głównej mierze zdaję się na wykonawców (i porady między innymi z tego forum), sam nie mam wiedzy w tym temacie. I zgodnie z sugestią, w sypialniach ma być trochę niższa temperatura, w dziennej wyższa. I dodatkowy argument wykonawcy - jeśli w dziennej części będzie znacznie cieplej (gotowanie, kominek itd), to czujnik odłączy ogrzewanie tylko w części dziennej, utrzymując temperaturę w części nocnej. Na mój prosty rozum ma to jakiś sens, ale z treści Twojego pytania oraz wiadomości od adam_mk, zaczynam mieć wątpliwości. Kolejne wątpliwości...

Link to comment
Share on other sites

"...zaczynam mieć wątpliwości. Kolejne wątpliwości... "

 

To dobrze!

Mądrzejesz.

"ja w głównej mierze zdaję się na wykonawców"

Błąd i to duży!

To TY masz im zlecić - CO mają zrobić.

A żeby zlecać - trzeba wiedzieć o co chodzi i co jest nam potrzebne.

 

Czytaj, szukaj odpowiedzi na pytania, które się urodzą i MYŚL SAMODZIELNIE.

Tu, na tym forum, jest wiele solidnej wiedzy i kupa bzdur.

Naucz się, i to szybko, oddzielać plewy od ziarna wiedzy. Tylko tak nie wtopisz kasy.

 

" I zgodnie z sugestią, w sypialniach ma być trochę niższa temperatura, w dziennej wyższa. "

W domu z blachy falistej, dziurawym jak sito - dobre i proste w realizacji.

W domu DOBRZE zrobionym trudne i KOSZTOWNE W UTRZYMANIU (wprowadzenie takiego mechanizmu).

Zostaw sprawy "fahofcom" to wprowadzą Ci takie cuda, cuda zadziałają, ale chałupa DOBRA nie będzie!

 

Adam M.

Link to comment
Share on other sites

Czy też najpierw położyć kanały WM, praktycznie na stropie, a potem wszytko razem zaizolować? W takim wypadku też chyba wyłącznie wełna spełniłaby swoją rolę, bo ze styro byłaby gimnastyka?

Z góry dziękuję za podpowiedzi i sugestie

 

Mam tak jak piszesz w domku parterowym ze stropem monolitycznym.

 

Kanały na stropie, pierwsza warstwa styropianu wysokosci co najmniej kanałów (czyli tak jak piszesz gimnastyka) a potem druga warstwa. Ja dodatkowo zasypałem perlitem miejsca w których biegną rury. A na tym mam wylewke betonową, ale ona nie jest potrzebna.

Link to comment
Share on other sites

"Zasugerowano mi" słowo klucz ;) ja w głównej mierze zdaję się na wykonawców (i porady między innymi z tego forum), sam nie mam wiedzy w tym temacie. I zgodnie z sugestią, w sypialniach ma być trochę niższa temperatura, w dziennej wyższa. I dodatkowy argument wykonawcy - jeśli w dziennej części będzie znacznie cieplej (gotowanie, kominek itd), to czujnik odłączy ogrzewanie tylko w części dziennej, utrzymując temperaturę w części nocnej. Na mój prosty rozum ma to jakiś sens, ale z treści Twojego pytania oraz wiadomości od adam_mk, zaczynam mieć wątpliwości. Kolejne wątpliwości...

 

(...)

" I zgodnie z sugestią, w sypialniach ma być trochę niższa temperatura, w dziennej wyższa. "

W domu z blachy falistej, dziurawym jak sito - dobre i proste w realizacji.

W domu DOBRZE zrobionym trudne i KOSZTOWNE W UTRZYMANIU (wprowadzenie takiego mechanizmu).

Zostaw sprawy "fahofcom" to wprowadzą Ci takie cuda, cuda zadziałają, ale chałupa DOBRA nie będzie!

 

Adam M.

Otóż to.

Mają rację, chwilowo większe zyski ciepła odetną zasilanie pętli podłogowych w wybranych pomieszczeniach.

Problem w tym, że w dobrze izolowanym, murowanym z ciężkich akumulacyjnych materiałów domu (ceramika, sylikat, stropy żelbetowe) efekt tego odcięcia odczujesz po dobrych 5 - 10 godzinach.

Czyli rano, jak wstajesz z ciepłego łóżka i raczej w domu chciałbyś mieć cieplej niż chłodniej.

 

A znając życie w zestawie z tym sterowaniem twój "instalator" zaproponował by dodatkowy sterownik, pompę i inne wodotryski.

 

Oczywiście jeśli źródłem twojego dochodu jest twoje hobby, to nikt nie ma prawa zabronić ci głupio wydawać pieniędzy.

Edited by _John
Link to comment
Share on other sites

No proszę, jeden temat 2 problemy rozwiązane ;)

Kanały pójdą w izolację, a co do podłogówki, mam rozumieć, że całość zrobić bez kombinowania "na 2 strefy"

 

To na pewno.

 

Jak już chcesz tak trochę oszczędzić, to może rozdział wentylacji na strefę dzienną i nocną.

W nocy 75% sypialnie i 25% strefa dzienna, a w dzień odwrotnie. Oczywiście zachowując odpowiednią wymianę powietrza na osobę.

 

Pozdrawiam

Cezary

Link to comment
Share on other sites

Mogłem zostać źle zrozumiany - zależy mi na solidności i prawidłowym wykonaniu wszystkich elementów domu, aby mieć niskie koszty utrzymania po zamieszkaniu. Oszczędzanie na etapie budowy nie jest moim celem i raczej zemściłoby się w dalszej perspektywie.

A pomysł podziału WM na 2 strefy brzmi interesująco i logicznie, dziękuję za kolejną poradę. Jak mówiłem, są bezcenne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...