Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KNX - tanio i własnoręcznie


Recommended Posts

Panowie, robicie syf z ciekawie zapowiadającego się tematu. O tym, że na torrentach jest wszystko wie każdy. Może z wyjątkiem tych, którym dopiero wczoraj do wsi internet doprowadzili. Obawiam się, że gdybym poinformował, że na czerwonym świetle da się przejść przez pasy, usłyszałbym, że namawiam do zbrodni... Każdy ma swój rozum. Choć patrząc na ten wątek chyba nie do końca...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W świetle prawa przywłaszczenie wartości intelektualnych (prawa autorskie i wykonawcze oprogramowania, muzyki, video) to zwykła kradzież. Trochę się w tym prawie zawodowo obracam więc wiem co piszę.

 

A i jeszcze jedno.

 

Prawa autorskie do zdjęcia, które masz w avatarze nalezą, do Lindy McCartney. Prawa majątkowe przekazała National Portrait Gallery. Galeria ta nie wyraża zgody na publikowanie tych zdjęć na swoich stronach bez jej pozwolenia.

 

You need permission to use our images on your website.

Here's how to apply (it's easy):

Tell us which images you would like to use (e.g. NPG 1, William Shakespeare).

Tell us how you would like to feature the image, and how long for.

Tell is whether your website is personal, academic, commercial or corporate.

Provide us with the URL and your postal address.

Let us know who is sponsoring the site (i.e. who pays the bills!).

 

Rozumiem, że masz takie prawo czy będziesz się tłumaczył, że skorzystałeś z prawa kolażu?

 

Dla mnie to nie jest kolaż, kompozycja artystyczna, ale ukradzione zdjęcie z chamsko dołożonym IF. :D

 

Dalej, Twoje posty kojarzę promocją rozwiązań firmy AMPIO. Nie wiem czy masz z nimi coś wspólnego, ale ja tu widzę bezprawne wykorzystanie wizerunku wybitnego artysty i wirtuoza gitary jakim był Jimi Hendrix do promocji rozwiązań tej firmy.

 

Wykorzystujesz też to zdjęcie na komercyjnym forum, które zarabia na reklamach.

 

Podsumowując. Posługujesz się w avatarze ukradzionym zdjęciem, a innych chcesz pouczać na temat praw autorskich i własności intelektualnej :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście jestem przeciwko piractwu, ale porównywanie skopiowania programu do zaboru mienia jest kompletnym nieporozumieniem wynikającym z nieznajomości prawa i nieznajomości różnic między własnością intelektualną, a materialną.

 

Patrz ile Kazikowi ukradli :D:

https://stratakazika.pl/

 

Kradzież, choćby mało szkodliwa, zawsze pozostanie kradzieżą. Rozumiesz, czy we wspomnianej przez Ciebie Koziej Wólce mają inną mentalność?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kradzież, choćby mało szkodliwa, zawsze pozostanie kradzieżą. Rozumiesz, czy we wspomnianej przez Ciebie Koziej Wólce mają inną mentalność?.

 

Znajdź sobie w słowniku definicję pojęcia 'kradzież', to może cię oświeci.

 

To jest w sumie forum muratora, a nie prawne czy polszczyzny więc trzeba wybaczać niektórym bycie głąbem w pewnych dziedzinach.

 

Ale jak to bywa, mądrzejszy ustępuje, i jak mawia JKM: głupich jest więcej niż mądrych, więc na tym forum będę się posługiwał słowem 'kradzież' jako synonimem łamania praw autorskich. Tak jak lewacy posługują się słowem 'faszysta' najczęściej wobec białych, wykształconych, heteroseksualnych mężczyzn, którzy się z nimi nie zgadzają. Tak samo robią Żydzi ze słowem 'antysemityzm' - przeinaczają i samowolnie rozszerzają pierwotne znaczenie. Tak samo robisz i ty.

Edytowane przez muchenz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jakby ktoś zapomniał, to jest forum budowlane. Jak chcecie umoralniać społeczeństwo, to chyba pomyliliście adres. I tak nie zbawicie @drak72 ... więc dajcie już spokój . Jak nie macie nic do powiedzenia w temacie, to przenieście się w inne miejsce i tam narzekajcie. Zaśmiecacie temat tym biadoleniem. Amen :offtopic: (admina prosiłbym o skasowanie tego zdania z torrentem bo ta "święta inkwizycja" chłopu żyć nie da :p ) @drak72 proszę pisz dalej ,bo to ciekawy temat. pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

w komentarzach (tych na temat ;-) pojawiła się opinia "jeśli DIY to nie KNX".

Napiszę, dlaczego ja poszedłem w DIY KNX.

Chcę mieć w domu standardowe rozwiązanie, długowieczne (lifetime systemu: protokołu, software i hardware),

odpadają własnej roboty moduły, z własnym oprogramowaniem - raz, że na zrobienie tego traci się "pół życia" (lub się w połowie przerywa),

dwa, że na wypadek sprzedaży domu system własnej roboty raczej zaniży wartość domu niż ją podwyższy - takie jest moje zdanie.

Generalnie, budując dom trzeba mieć gdzieś z tyłu głowy, że jeśli nam się noga w życiu powinie to trzeba będzie dom sprzedać,

i znaleźć chętnego na wszystkie "wynalazki".

 

Ja chcę (i moja rodzina też), żeby to działało - wcisnę przycisk, ma włączyć się światło.

Oczywiście można napisać programy do PLC, ale:

1. ETS jest chyba łatwiejszy w opanowaniu

2. Rozbudowa np. o sterowanie i/lub wizualizację z KNX/EIB powinna być łatwiejsza.

Jeśli ktoś ma inne informacje - ciekawe będzie je zobaczyć i porównać.

 

Ja za podstawowy sprzęt zapłaciłem 1666zł i mam 8 wejść na włączniki, 8 wyjść na np. lampy + dwa kanały ściemniacza LED.

KNX koszt.jpg

 

Po wyjęciu z opakowania i zamontowaniu, wystarczy podłączyć do PC i zaprogramować w ETS i gotowe.

Każdy kolejny moduł obsługujący dodatkowe 8 wejść to wydatek 246zł brutto (+kurier 25zł)

Każdy kolejny aktor obsługujący dodatkowe 8 wyjść to wydatek 381zł (+kurier 25zł)

 

W porównaniu z systemem własnej roboty to dużo (gdzieś na Youtube widziałem film pt. "ID za 500zł"),

jednak już mało, jeśli porównamy z systemami gotowymi np. Fibaro, czy też "prawdziwym" KNX/EIB

(http://www.automatyka-knx.pl/assortment/Wyjscia-zaluzjowe-przekaznikowe/?category=78,5,28,39 )

Wyprowadźcie mnie z błędu jeśli się mylę.

 

Oczywiście, bardziej zaawansowane funkcje (wizualizacja, sterowanie smartfonem) będą wymagały zakupu droższych komponentów,

jednak wielu (jak ja), chce zacząć tanio, a później w miarę potrzeb lub napływu gotówki rozbudowywać system.

 

 

Pozdrawiam

Dominik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ŚCIEMNIANIE LEDów

 

Postanowiłem użyć mojego modułu "Ściemniacz LED 2-kanały".

 

Cel:

Jeden włącznik (dokładniej: łącznik dzwonkowy) ma włączać światło (LED) i je rozjaśniać

przy przytrzymaniu (puszczenie przycisku zatrzymuje rozjaśnianie)

 

Drugi włącznik (dokładniej: łącznik dzwonkowy) ma ściemniać światło (LED) - puszczenie przycisku

zatrzymuje ściemnianie) i je wyłączyć gdy dojdziemy do minimalnej jasności i dalej będziemy

trzymać wciśnięty klawisz.

 

Tworzymy dwie grupy adresowe np.:

1. Włącz_rozjaśnij

2. Ściemnij_wyłącz

 

Najpierw jednak parametryzacja urządzeń:

 

I. Moduł Binary Input/Wejście binarne

Wchodzimy w parametry i przestawiamy:

a) Input1

Function: Dimming,

Operation: Two level: brighter (ON)

Czyli włącznik 1 będzie wysyłał komunikat ON/włącz lub jaśniej

input dim param.JPG

 

Uwaga: parametr "Dimming brighter at" ma być ustawiony na 100%

Czas i mnożnik czasu można ustawić inaczej - będzie się szybciej/wolniej rozjaśniać/ściemniać

 

b) Input 2

Function: Dimming,

Operation: Two level: darker (OFF)

Czyli włącznik 2 będzie wysyłał komunikat ciemniej lub OFF/wyłącz

input 2 dim param.jpg

 

Uwaga: parametr "Dimming darker at" ma być ustawiony na 100%

Czas i mnożnik czasu można ustawić inaczej - będzie się szybciej/wolniej rozjaśniać/ściemniać

 

Uwaga ogólna do modułu wejść - po ustawieniu obu wejść (1 i 2) w tryb "Dimming" w zakładce "Group objects"

modułu wejść pojawią się oprócz standardowych ośmiu wejść dwa nowe: Input 1 dimming i Input 2 dimming (nr 9 i 10),

oba wysyłają telegramy 4-bit i właśnie je będziemy używać do sterowania ściemniaczem.

 

II. Aktor Ściemniacz LED

Wchodzimy w parametry i ustawiamy output 1 (tym kanałem - jednym z dwóch będziemy sterować, tu mam podłączone LEDy):

- minimum-basic brightness - ustawiamy na "step1 - 0%" (inaczej nigdy nie zgasimy światła LED - sprawdzone)

- switching on brightness - tu ustawiamy na jaki poziom jasnośći ma wskoczyć LED, gdy zadziała funkcja włączająca światło ( u mnie 10%, ale może być np. 50%)

Dim param.jpg

 

OK, parametryzacja gotowa, grupy adresowe założone, czas dodać obiekty do grup, zaprogramować urządzenia i cieszyć się działającym ściemniaczem

 

Do grupy adresowej "Włącz_rozjaśnij" przeciągamy: "Input 1 dimming" (moduł wejść) i "Output 1" (z aktora "Ściemniacz LED")

Do grupy adresowej "Ściemnij_wyłącz" przeciągamy: "Input 2 dimming" (moduł wejść) i "Output 1" (z aktora "Ściemniacz LED")

(jak widać oba przyciski sterują tym samym kanałem ściemniacza LED).

 

Programujemy urządzenia - prawym przyciskiem myszy na module wejść -> Download All -> na żądanie wciskamy przycisk programowania na module.

To samo dla akora "Ściemniacz LED".

Po zakończeniu wgrywania programów do urządzeń, system zaczyna działać, przyciskiem 1 włączamy LEDy i trzymając wciśnięty rozjaśniamy.

Przyciskiem 2 ściemniamy i w końcu wyłączamy LEDy.

 

Pozdrawiam

Dominik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Programowanie" modułów - uwaga

 

Kilka postów powyżej pisałem, żeby programować urządzenia klikając prawym przyciskiem na grupie adresowej,

i wybrać: Download->Download All.

 

To się sprawdza jak mamy jedną grupę - zaprogramują nam się wszystkie urządzenia, które biorą udział w komunikacji.

 

 

Teraz jednak teraz widzę, że może klarowniej będzie, jak będziemy programować urządzenia klikając bezpośrednio

na urządzenie (prawy przycisk myszy > Download->Download All).

 

W zasadzie jak komu wygodnie.

 

Zauważyłem, że zamiennie używam sformułowania "grupa adresowa" i "adres grupowy", wiecie o co chodzi :)

 

Generalnie to co opisałem powyżej to tyle co chciałem potestować z KNX przed budową/przed kładzeniem kabli - żeby

mieć pewność, że to zadziała. To, że ktoś to czyta motywuje mnie, żeby dokupić coś jeszcze i poeksperymentować,

zobaczę co się da zrobić, trzeba się zająć prawdziwą budową, a nie kabelkami ;)

 

Jeszcze uwaga odnośnie kabli - napisałem wcześniej, że zamiast kłaść osobny kabel YDY 2x1,5mm

do każdego włącznika, lepiej/taniej puścić kabel KNX (magistralę), ale musimy pamiętać,

że puszczając magistralę KNX, każdy włącznik musi być włącznikiem KNX/EIB, a nie zwykłym

włącznikiem dzwonkowym za 10-40 zł.

Inaczej mówiąc, każdy włącznik zwykły (np. dzwonkowy) musi być podłączony bezpośrednio osobnym kablem do rozdzielni.

 

Z drugiej strony, do miejsc, gdzie mamy zgrupowane 3-4 włączniki można puścić jeden kabel YDY 5x1,5mm

(2,39zł/m na Aledrogo)- obsłuży 4 włączniki.

Z okablowaniem jest zagwozdka, najlepiej usiąść i policzyć ile km kabla potrzebujemy i czy to się zmieści w podłodze

(ja do lamp kable puszczę chyba po strychu/poddaszu, w ociepleniu leżącym na podłodze poddasza).

 

@agb, celna uwaga z tym czerwonym światłem, dziękuję.

 

Pozdrawiam

Dominik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze uwaga odnośnie kabli - napisałem wcześniej, że zamiast kłaść osobny kabel YDY 2x1,5mm

do każdego włącznika, lepiej/taniej puścić kabel KNX (magistralę), ale musimy pamiętać,

że puszczając magistralę KNX, każdy włącznik musi być włącznikiem KNX/EIB, a nie zwykłym

włącznikiem dzwonkowym za 10-40 zł.

 

Zapomniałeś dodać kabel, złączki, jakąś skrzynkę lub większą rozdzielnię, aby pomieścić te bezsensowne kilometry kabli. Zapomniałeś też, że trzeba to wszystko opisać, obrobić i podłączyć.

 

Można to tak zrobić i wtedy narobisz się jak ci od PLC, a tracisz całą zaletę magistrali, gdzie nie musisz liczyć ilości żył, a i pewne zmiany są łatwiejsze.

Lepiej podłączać np. Przycisk 4 wejścia, 4 wyjścia LED lub Przycisk 8 wejść Intelektronika lub jakiekolwiek normalne włączniki KNX. Będzie lepiej, szybciej i nie będziesz tracił czasu obrabianie i łączenie kabli.

Pod te „przyciski” możesz podłączyć swoje przyciski dzwonkowe, co nie niekoniecznie musi być najtańszym rozwiązaniem, a cenowo mocno zbliżysz się do najtańszych KNX-owych. W końcu musisz dodać puszki, wykuć miejsce pod nie, obrobić je, podłączyć włączniki pod przewody.

W wersji KNX-owej będziesz miał jedną puszkę kieszeniową, którą pewnie i tak zamontujesz nawet jak będzie kilka włączników dzwonkowych, podłączyć 2 żyły do ”kostki” KNX i włożyć moduł przycisków. Ustawianie włącznika w poziomie, jest dużo prostsze niż kilku w nie do końca dobrze obsadzonych puszkach.

Samo podłączenie i założenie włącznika jakieś 2-3 min. I bez znaczenia czy ma 1 klawisz czy 8 z wyświetlaczem.

Jeśli już chcesz gdzieś ciągać „zwykłe” kable do włączników, to np. od włącznika od oświetlenia garderoby do włącznika w sypialni lub na korytarzu. Od włącznika oświetlenia balkonu do włącznika w pokoju.

 

Do „zasilania” włączników tych swoich 8 wejściowych modułów na szyną lepiej kupić jakiś zasilacz 24V 1A, niż podpinać się do zasilania KNX.

Inaczej mówiąc, każdy włącznik zwykły (np. dzwonkowy) musi być podłączony bezpośrednio osobnym kablem do rozdzielni.

Kupa bezsensownej roboty w stylu wielbicieli PLC.

Edytowane przez dendrytus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • 1 year później...

Witam,

przepraszam za to co się działo wyżej.

Do meritum, sprzętowo rozdzielnia wygląda tak:

20180906_191140_HDR (Large).jpg

 

Mimo, że szafa ma sześć rzędów, to niestety jest ciasno, jednak lepiej jest zrobić dwie szafy i inteligencję wrzucić obok.

 

Rząd pierwszy od góry:

Trzy aktory roletowe po cztery rolety na każdym (każda roleta: góra dół)

Jak widzicie do każdego wejścia trzeba dostarczyć 230V więc musiałem kupić "Blok rozdzielczy mostek na szynę",

Napięcie z "bezpiecznika" leci na blok rozdzielczy i do ośmiu wejść aktora roletowego (niebieskie kabelki, linka 1mm2 z zaciśniętymi tulejkami).

Na razie dałem dwa bezpieczniki (Rolety1 i Rolety2), ale zrobiło mi się za dużo obwodów i docelowo może będą na jednym...

 

Rząd drugi od góry:

Dwa aktory Załącz/Wyłącz po 8 wyjść - sterowanie światłami (16 punktów, na razie)

 

Trzeci rząd od góry:

Zasilacz KNX/EIB, Interfejs USB, cztery aktory wejścia binarne (po 8 wejść każdy) - dopiero na budowie doszło do mnie ile tego potrzeba, każdy pokój dziecka to minimum 3 wejścia (światło, roleta góra, roleta dół), w salonie i kuchni są cztery rolety i trzy osobne punkty świetlne = 11 wejść binarnych do obsługi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do włączników pociągnięty jest typowy kabel domofonowo/alarmowy: 8 żył po 0,5mm => niezależnie czy jest to pojedynczy włącznik czy też poczwórna ramka. To działa, niestety kabel 0,5mm drut, łamie się dość łatwo i planuję rozszyć kable na złączu LSA/Krone, a w szafie podłączać wszystko linkami 1mm2. W tej chwili przy podłączaniu kolejnych włączników, zdarza się, że delikatny kabelek od sąsiedniego aktora się ułamuje.

 

Jak widzicie aby zachować porządek i kontrolę, ustaliłem numerowanie urządzeń - numery naniesione na urządzenia - te same numery obowiązują w ETS:

Rodzaj urządzenia Zakres adresów

Binary Input 1 - 49

Switch actuator 50-69

Dimming/Ściemniacze 70-89

Blinds/Rolety 90-99

 

Oczywiście ww. to tylko moja spontaniczna decyzja, każdy może sobie dowolnie numerować. W ETS numery są trzycyfrowe, u mnie zawsze jest "1.1" na początku.

 

Warto prowadzić arkusz kalkulacyjny, w którym oprócz powyższych zakresów numeracji, spiszemy wszystkie aktory, ich wejścia i przypisane funkcje.

Przeniesienie ich do ETS to już formalność:

doku_adres_grup.jpg

 

Jak widać np. wejścia w aktorze BinaryInput mogą być ustawione w tryb:

- switching (do światła) lub

- shutter UP (rolety - do góry)

- shutter DOWN (rolety - dół)

 

To jest pierwsza rzecz, jaką należy zrobić konfigurując urządzenia - o tym dalej w opisie konfigurowania i programowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użycie łączników dzwonkowych do sterowania światłem i roletami, jest budżetowym wejściem w świat EIB, niestety ciężko jest pomieścić sterowanie wszystkim nawet jak zainstalujemy poczwórną ramkę w salonie:

20180905_155945_HDR (Large).jpg

 

To możemy w ten sposób sterować trzema roletami i jednym punktem świetlnym (2x3 rolety+1 światło = 7 => to też wyczerpuje pojemność kabla ośmiożyłowego - jedna żyła z fazą + 7 do wejść binarnych). W środku łączyłem kabel fazowy złączką WAGO x5

wago.JPG

plus dodatkowo jeśli trzeba taka sama złączka x3.

Jak widać w niektórych miejscach już teraz przydałby się włącznik "inteligentny" EIB z ośmioma wejściami: zabiera jedną puszkę, oraz jedną parę kabli, sterujemy ośmioma funkcjami.

U mnie w "open space"/salon mamy: 2 rolety tarasowe, jedna na ścianie południowej, jedna w kuchni, 3 punkty świetlne (salon, jadalnia, kuchnia) => razem potrzeba 11 przycisków, a w poczwórnej ramce mam 7 przycisków (sterowanie kuchennymi roletami i światłem na razie jest tylko w kuchni).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EIB ETS jeszcze raz

 

Po wybudowaniu domu i rozprowadzeniu instalacji, wróciłem do EIB, opiszę od początku, może teraz jaśniej.

Zakupiłem laptopa, ale interfejs COM<>EIB nie działał, więc zmuszony byłem do zakupu interfejsu USB<>EIB.

Producent ostrzega, że sterowniki działają wyłącznie pod Win7 32 bit i ETS 4 - taką konfigurację zaplanowałem i taką wykonałem.

używany najwolniejszy laptop: 300 zł

interfejs EIB<>USB: ok. 320 zł

 

Po instalacji sterowników i podpięciu interfejsu w Menedżerze urządzeń Windows widoczne są nowe urządzenia:

device_manage.JPG

 

W ETS4 w ustawieniach wybieramy urządzenie (bezpieczny będzie COM, którego nie ma w komputerze, np.:4):

ETS_interfejsy.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ETS c.d.

Przy pierwszym uruchomieniu tworzymy bazę danych i projekt, dodajemy urządzenia - to chyba było opisywane.

 

Na początku dodajemy instancje urządzeń do projektu (np. mam cztery aktory wejść binarnych - dodajemy 4x tego aktora)

Wygodna praca z ETS dla mnie to otwarte dwa panele: Urządzenia i AdresyGrupowe:

ets1.jpg

 

Pierwszy krok to nadanie adresów urządzeniom, klikamy na urządzenie, z prawej strony rozwijamy Właściwości i wpisujemy adres + klikamy "Pozostaw" (ech to kreatywne polskie tłumaczenie) - czyli ustaw.

Przykład: pierwszy sterownik rolet opisałem numerem 90, wpisujemy "90" i "pozostaw".

Urządzenie ma już adres w aplikacji ETS - teraz programujemy adres na fizycznym urządzeniu = klikamy zakładkę "Uruchomienie" następnie "Programuj adres indywidualny"

ets2.JPG

z prawej strony zobaczymy, że ETS chce wystłać adres do urządzenia, musimy jeszcze wcisnąć przycisk programowania na urządzeniu i po chwili EST zaprogramuje urządzenie. Przycisk "Programowania" to jedyny przycisk na każdym aktorze ETS - czasem jest schowany, ale jest jeden jedyny więc nie można się pomylić/

 

Powtarzamy operację dla wszystkich urządzeń i mamy zrobioną podstawową konfigurację( dodane i poadresowane urządzenia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do sterowania roletami są też dostępne przyciski podwójne trójpozycyjne. Tzn. w jednej puszce masz sterowanie dwoma roletami (każdy przycisk można wcisnąć góra/dół).

Wtedy 2 puszki ogarną do 4 rolet. Analogicznie można używać podwójnych przycisków dzwonkowych do oświetlenia - wtedy masz 4 przełączniki w dwóch puszkach.

Jeśli brakuje kabla to już będzie trochę inny problem ;). Ja u siebie będę wstawiał proste przekaźniki bistabilne. Jeśli gdzieś mi będzie brakować kabla/przycisku, to niektóre punkty oświetleniowe można też wpiąć pod przekaźnik bistabilny sekwencyjny z kilkoma wyjściami. Wtedy kolejnymi wciśnięciami można zapalać kolejne punkty światła, np. w sekwencji: off -> A -> B -> AB -> off

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

a propos przycisków roletowych trójpozycyjnych - to był mój faworyt, ale niestety nie znalazłem takich jak zamawiałem włączniki, generalnie i tak muszę kupić docelowo "inteligentny" przycisk i puścić do niego magistralę EIB istniejącymi kablami (na tyle trójpozycyjnych nie puściłem kabli).

 

Odnośnie możliwości sterowania kilkoma kliknięciami - jest to do zrobienia, ale:

1. Jestem obecnie na etapie: uruchom, żeby działało i można się było wprowadzić - czytam i testuję tylko podstawowe funkcje, dzięki którym uruchomię dom

2. Rodzina musi to ogarnąć bez papierowej instrukcji

 

Rozmawiałem z sąsiadem - u niego od czasu wciśnięcia przycisku zależy jaką funkcję wykona system, czyli jak kto chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...