Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pytanie o izolację ścian


budolaik

Recommended Posts

Dzień dobry!

 

Jestem nowy na tym forum, za jakiś czas będę miał mały drewniany domek i w związku z tym pewnie zadam tu wiele pytań :)

 

Jedno z nich już teraz - będę chciał docieplić w nim ściany (w konstrukcji są po prostu gołe deski drewniane grubości 5 cm). Naczytałem się w internecie różnych mądrości, i według nich narysowałem sobie jak to powinno wyglądać:

proponowany_przekroj_sciany_ocieplenie.jpg

 

Proszę o ocenę tego pomysłu - czy tak to powinno być, czy jednak inaczej? Czy wszystkie elementy są potrzebne (dylatacje z dwóch stron?).

I dodatkowo - czy wełnę 15 cm kłaść jako jedną warstwę czy dwie np. 10+5cm ?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Warto użyć wełny o grubości 75 mm w dwóch warstwach, prostsza i szybsza robota. W takiej grubości oferowane są płyty ze skalnej wełny SUPERROCK, które występują również w szerokości 565 mm. Taka szerokość pasuje w rozstawie osiowym słupków drewnianych co 600 mm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto użyć wełny o grubości 75 mm w dwóch warstwach, prostsza i szybsza robota. W takiej grubości oferowane są płyty ze skalnej wełny SUPERROCK, które występują również w szerokości 565 mm. Taka szerokość pasuje w rozstawie osiowym słupków drewnianych co 600 mm.

 

tak? To nowość, bo ja od kiedy pamiętam to w rozstaw stojaków co 60cm pasuje wełna 575mm. W Państwa instrukcji montażu jest napisane aby wełnę ucinać z 1,5cm naddatkiem? To ciekawe co Pan pisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie!

 

Dom rekreacyjny ale całoroczny - chciałbym w nim w zimę też poprzebywać, czasem weekend, czasem dwa tygodnie.

 

Czyli dylatacja wewnętrzna nie ma sensu. OK, rozumiem.

Czy dylatacja wewnętrzna 10mm wystarczy, czy dać więcej?

Rozumiem, że te rodzaje folii (parozolacyjna, paroprzepuszczalna) są w odpowiednich miejscach ?

 

Co do proponowanej wełny - będę chciał wziąć inną, albo Knaufa Classic 033 albo Isover Super Mata. Jeśli ktoś ma lepsze propozycje - chętnie posłucham.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Isover Super Mata to bardzo dobry materiał. Nie tylko doskonale chroni drewno. Moim zdaniem jest to materiał idealny także do konstrukcji stalowych czy opartych o cegłę. Ja z niej korzystam i muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony.

Dlatego ja znając ten materiał w pełni podpisuję się pod informacją, którą zawarł jeden z poprzednich użytkowników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubość dylatacji zależy od wysokości ściany. Musisz od dołu i od góry zrobić otwory dla swobodnego przepływu powietrza.

 

Ściana jakieś 270 cm... zwiększyć dylatację?

 

zależy od rodzaju foli paroizolacyjnej, ale dobrze piszesz druga warstwa wełny na 'krzyż"

 

A jakie są rodzaje folii paroizolacyjnej? Albo raczej dla jakich folii paroizolacyjnych wełna na krzyż a dla jakich nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak? To nowość, bo ja od kiedy pamiętam to w rozstaw stojaków co 60cm pasuje wełna 575mm. W Państwa instrukcji montażu jest napisane aby wełnę ucinać z 1,5cm naddatkiem? To ciekawe co Pan pisze.

 

Daje się z naddatkiem, przynajmniej tę z rolki, jak utniesz mniej to będziesz miał dziurę = mostek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie!

 

Dom rekreacyjny ale całoroczny - chciałbym w nim w zimę też poprzebywać, czasem weekend, czasem dwa tygodnie.

 

Czyli dylatacja wewnętrzna nie ma sensu. OK, rozumiem.

Czy dylatacja wewnętrzna 10mm wystarczy, czy dać więcej?

Rozumiem, że te rodzaje folii (parozolacyjna, paroprzepuszczalna) są w odpowiednich miejscach ?

 

Co do proponowanej wełny - będę chciał wziąć inną, albo Knaufa Classic 033 albo Isover Super Mata. Jeśli ktoś ma lepsze propozycje - chętnie posłucham.

 

Ja nie jestem fanem supematy z jednego powodu, jest mega droga. Na etapie budowy też o niej myślałem, ale po kalkulacji wyszło mi, że dopłacę ponad 20 zł za metr, a będę miał zimniej niż dając więcej tańszej wełny.

 

Swoją drogą 15 cm to trochę mało, w lato będzie się nagrzewać, a w zimę szybko chłodzić. Chociaż na dach daj więcej, bo jak od blachy się na grzeje, to na poddaszu będzie sauna.

 

Dylatacja 10 mm wystarczy, ale tak jak mówił kolega wyżej, pamiętaj, żeby był tam ruch powietrza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dylatacja od wewnątrz ( jako szczelina powietrzna ) faktycznie nic nie daje, ALE taka dodatkowa warstwa wełny od wewnątrz ( zakryta płytami g.k. lub drewnem ) daje dużo, ponieważ jest to przestrzeń na prowadzenie np. instalacji, bez ingerencji w konstrukcję ściany nośnej, tj. słupków drewnianych. Nie ma sensu ich tak po prostu osłabiać, ale też konstruktorem nie jestem i może taką ingerencję da się wykonać ? wszystko zależy od ich grubości, a grubość od obliczeń statycznych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wełna na "krzyż" zawsze, nie można dać wełny do konstrukcji od razu, trzeba przekładkę zrobić min 50mm choć lepiej 10cm.

Paroizolacja jak najbliżej wnętrzna.

 

faktycznie nic nie daje, ALE taka dodatkowa warstwa wełny od wewnątrz (
daje pod warunkiem- że będzie odpowiednia folia paroizolacyjna.

Jest to zysk dodatkowej 1,5-2cm warstwy izolacji.

 

Dylatacja 10 mm wystarczy, ale tak jak mówił kolega wyżej, pamiętaj, żeby był tam ruch powietrza

od środka nie musi być ruchu powietrza, ba nawet szkoda aby tam powietrze krążyło.

Od zewnątrz 10mm jest stanowczo za mało, zaczynamy od 25mm / 32 /38 /45 .jak standardowe łaty ..

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzę pytanie do מרכבה :

 

A jakie są rodzaje folii paroizolacyjnej? Albo raczej dla jakich folii paroizolacyjnych wełna na krzyż a dla jakich nie?

 

Ja nie jestem fanem supematy z jednego powodu, jest mega droga. Na etapie budowy też o niej myślałem, ale po kalkulacji wyszło mi, że dopłacę ponad 20 zł za metr, a będę miał zimniej niż dając więcej tańszej wełny.

Nie chcę dawać więcej wełny, bo za bardzo zmniejszę sobie wnętrza :)

 

Swoją drogą 15 cm to trochę mało, w lato będzie się nagrzewać, a w zimę szybko chłodzić.

Może i tak, ale to nie powinno mi przeszkadzać. Jeśli będzie przeszkadzać - będę kombinował.

Z drugiej strony - jeśli w zimie będzie szybko się chłodzić, to i szybko się będzie nagrzewać ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia paroizolacyjna refleksyjna o taką chodzi. Każda folia PE grubości np 0,2mm jest paroizolacyjna, czarna budowlana, folia ogrodnicza itp.

Z drugiej strony - jeśli w zimie będzie szybko się chłodzić, to i szybko się będzie nagrzewać
to tak nie działa..

to jest jak dziura w dętce od roweru .. mała dziura .. małe schodzenie .. duża dziura i nie zdążył byś dobijać ciśnienia ..bo jest ciągły upływ powietrza.

Nie chcę dawać więcej wełny, bo za bardzo zmniejszę sobie wnętrza
ale chcę mieć folię paroizolacyjną raz nad wełną raz nad belką konstrukcyjną = problem. Belka konstrukcyjna jest zimniejsza i temperatura powierzchni foli paroizolacyjnej w tym miejscu będzie niska, na tyle niska że obawiam się tam kondensacji. Stąd druga warstwa w poprzek - która jest konieczna i nie ma co tu się rozwodzić. ... te minimu 5cm robi wielką różnicę.

widzisz jak kolor zielony wcina się w wnętrze domu ..tu jeszcze jest z warstwą 5cm .. widzisz jak na niej kolor czerwony się pięknie ładnie rozchodzi i tylko minimalne załamanie izoterm następuje...

Zły detal1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

to tak nie działa..

to jest jak dziura w dętce od roweru .. mała dziura .. małe schodzenie .. duża dziura i nie zdążył byś dobijać ciśnienia ..bo jest ciągły upływ powietrza.

 

No nie przekonuje mnie to porównanie, ale zostawmy to.

.

ale chcę mieć folię paroizolacyjną raz nad wełną raz nad belką konstrukcyjną = problem.

Nie chcę mieć nic nad wełną i nad belką. Mówię o ścianie (albo nie rozumiem przesłania).

 

.

.. te minimu 5cm robi wielką różnicę.

widzisz jak kolor zielony wcina się w wnętrze domu ..tu jeszcze jest z warstwą 5cm .. widzisz jak na niej kolor czerwony się pięknie ładnie rozchodzi i tylko minimalne załamanie izoterm następuje...

Mały rysunek, niewiele widzę, a szczególnie nie widzę grubości warstw ściany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

izolacja 140mm + 50mm nad belkami ..

jak z domu szybko ucieka ciepło to trzeba to ciepło równie szybko dostarczać ..= kłopot z nagrzaniem ..ponieważ trzeba mieć wydajniejsze źródło .. a zresztą

przeczy takie pojęcie nawet zdrowej logicie ..jak coś się szybko chłodzi - to też i ciężko się ogrzewa i nie ma tu jakiś innych rzeczy .. typu..

szybko się chłodzi to i szybko nagrzewa..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

270cm wysokości ściany, więc dylatacja minimum 2cm skłaniałbym się ku łatom calówkom.

Od dołu i na górze powinna być dylatacja najlepiej o takich samych prześwitach jak w ścianie.

Wełna na przekładkę najlepiej w połowie izolacji

Jeśli szkoda Ci miejsca na izolację to kup taką z najmniejszym współczynnikiem przenikania ciepła (nie koniecznie "super mata" :-) ona tylko z nazwy jest taka super )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...