Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom pod krzewuszką, DIY


Recommended Posts

2. Ściany działowe na poddaszu a jętki

 

Czy można podeprzeć jętki na ścianach działowych poddasza z ceramiki 11,5cm na piankę, które stoją na monolitycznym stropie nie zakończonych żadnym wieńcem? Pamiętam jak u szwagra chodziłem po strychu i czułem jak on lekko pode mną pracował i pewnie u mnie będzie podobnie a boję się o pękanie regipsów na poddaszu. Jętki mam chyba 20x8 cm.

 

3. Wykończenie komina ponad dachem

Co możecie mi polecić? Może zacznę od przedstawienia faktu, że komin na tą chwilę wznosi się jedynie 1,7m nad stropem i zostało mu urosnąć jeszcze jakieś ok 5 metrów wyżej... Nie pasuje mi obudowywanie go pustakami połówką by później go obmurować klinkierem, bynajmniej nie z każdej strony bo od strony przedpokoju walczę o każde centymetry gdyż muszę w jego szerokości zmieścić obok siebie dwoje drzwi 80'tek z odstępem na ścianę działową między nimi.

Czy bezpieczne są te wylewane płyty wspornikowe tuż poniżej przejścia przez dach a dalej już klinkier? Mój komin to tylko kanał dymowy/ spalinowy(nie rozróżniam ich), w każdym bądź razie komin do kominka bez żadnej wentylacji. Pojedynczy pustak + ceramika fi20.

 

4. Ocieplenie tarasu na piętrze nad jadalnią

Jak to się robi? Mam taki stan (poza bałaganem, już go nie ma)

https://obrazki.elektroda.pl/1126958500_1514325815.jpg

 

Taras jest nad wykuszem jadalni. Dom ocieplony będzie styropianem 20cm, na tarasie (na stropie a pod wylewką) będzie albo XPS albo PUR ZK byle jak najcieplej bo grubość ograniczona do max 20cm. Ogólnie chodzi mi o krawędź tarasu, która powstawanie po ociepleniu go od czoła i od góry. To będzie 28cm od krawędzi stropu (pierwiastek z 2 * 20cm grubości styropianu). Na tym ma być wylewka?? Jak połączyć barierkę?

Przy okazji wpadłem na taki pomysł (nie wiem na ile to trwałe). Wyrównać poziom stopu nad jadalnią(na tarasie), zaizolować Izoplast RW/BW, położyć folię, położyć xps a na niego od razu przykleić deski wykańczające taras leżące ok 2,5cm powyżej (ze szczeliną między stryo a deskami). gdzieś tam może dodatkowa hydroizolacja/ może na pewno pod deskami a nad styropianem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

5. Słupy na poddaszu a ściany działowe

Zarówno na wcześniejsze pytania jak i na to szukałem już odpowiedzi w googlu, niestety mam niedosyt. Słupy sosnowe 16x16, ściany działowe ceramika 11,5. Na początku myślałem by zatopić ok 7cm słupy w ścianach, zostawić jakąś tam drobną dylatację rzędu 5mm a pozostały kawałek zabudować kg. Potem żona zdecydowała, że słupy nie będą przeszkadzały i mogą być w całości widoczne czyli lekko przesuwam ściankę działową. Nie chcę jej jednak jakoś mocno odsuwać czyli najlepiej by było gdyby wręcz niemal dotykała już otynkowanej ściany działowej ;) No ale nie dam rady najpierw otynkować ścian a potem ich wymurować :bash: Pytanie więc brzmi: jak pogodzić słupy drewniane na poddaszu z ściankami działowymi? oraz Jak zabezpieczyć ładnie drewno by zachowało swój naturalny kolor sosny? Słupy są heblowane. Jakaś lakierobejca wystarczy? Po pomalowaniu owinę je strchem i gotowe do dalszych prac, tylko ten tynk....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Ściany działowe na poddaszu a jętki

 

Czy można podeprzeć jętki na ścianach działowych poddasza z ceramiki 11,5cm na piankę, które stoją na monolitycznym stropie nie zakończonych żadnym wieńcem? Pamiętam jak u szwagra chodziłem po strychu i czułem jak on lekko pode mną pracował i pewnie u mnie będzie podobnie a boję się o pękanie regipsów na poddaszu. Jętki mam chyba 20x8 cm.

 

 

Ja mam tak zrobione, zarówno kierownik budowy jak i ekipa od dachu mówiła, że to rozwiązanie zda egzamin. Co prawda u mnie jest beton komórkowy. Pod jętkami zrobiłem małą poduszkę betonową dodatkowo pod zbrojoną drutem fi 6.

3. Wykończenie komina ponad dachem

Co możecie mi polecić? Może zacznę od przedstawienia faktu, że komin na tą chwilę wznosi się jedynie 1,7m nad stropem i zostało mu urosnąć jeszcze jakieś ok 5 metrów wyżej... Nie pasuje mi obudowywanie go pustakami połówką by później go obmurować klinkierem, bynajmniej nie z każdej strony bo od strony przedpokoju walczę o każde centymetry gdyż muszę w jego szerokości zmieścić obok siebie dwoje drzwi 80'tek z odstępem na ścianę działową między nimi.

Czy bezpieczne są te wylewane płyty wspornikowe tuż poniżej przejścia przez dach a dalej już klinkier? Mój komin to tylko kanał dymowy/ spalinowy(nie rozróżniam ich), w każdym bądź razie komin do kominka bez żadnej wentylacji. Pojedynczy pustak + ceramika fi20.

 

Ja mam w całości obudowany blachą. Uważam to rozwiązanie za sprawiające najmniej kłopotów w przyszłości przy kominie systemowym (no oczywiście nie licząc klinkieru). Według mojej opini prezentuję się to całkiem dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam w całości obudowany blachą. Uważam to rozwiązanie za sprawiające najmniej kłopotów w przyszłości przy kominie systemowym (no oczywiście nie licząc klinkieru). Według mojej opini prezentuję się to całkiem dobrze.

 

Dzięki za podpowiedź. Akurat nie brałem tego w ogóle pod uwagę a chyba jednak faktycznie jest to szybkie i całkiem dobrze wyglądające rozwiązanie. Boję się jedynie o to, że mogło by widać mocno pofalowania blachy/ wgnioty od wkrętów/ kołków no chyba, że blacha klejona np jakimś bitumem czy poliuretanem.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka bardzo ważnych pytań do Was, proszę o pomoc.

 

1. Kanalizacja - podłączenie brodzika do rury od kibelka

Na początek załącznik:

1589100900_1514324600.jpg

Teraz krótki opis:

- pionowa szara rura = pion kanalizacyjny (górna łazienka/ odpowietrzenie)

- od tego pionu odchodzi fi50 do umywalki (o ile tam docelowo będzie)

- również od pionu na bok widać pomarańczowy trójnik fi110 + kolano pomarańczowe 110 = to kibelek

- dalej za kibelkiem jest podejście do brodzika.

Pytanie brzmi: czy w tym układzie przy spłukiwaniu w kibelku na dole nie będzie mi wsysało syfonu z brodzika? Mam opcję, że zatkam to pomarańcze kolano a na samym pionie dam kolejny trójnik (będzie zabudowa no i 28cm od chudziaka do kafelków także spokojnie mam gdzie manewrować).

Jak możesz to daj kibelek bezpośrednio do pionu. Gdyby dalej była umywalka to dałbyś napowietrzacz, ale to będzie brodzik....

Ja mam kibelek p, dalej brodzik i dopiero pion. Wtedy dużo nie myślałem, a teraz mam obawy. Mam nadzieję, że tą poziomą rurą to już nie leci całym przekrojem 110 i nie będzie wysysać z brodzika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5. Słupy na poddaszu a ściany działowe

Zarówno na wcześniejsze pytania jak i na to szukałem już odpowiedzi w googlu, niestety mam niedosyt. Słupy sosnowe 16x16, ściany działowe ceramika 11,5. Na początku myślałem by zatopić ok 7cm słupy w ścianach, zostawić jakąś tam drobną dylatację rzędu 5mm a pozostały kawałek zabudować kg. Potem żona zdecydowała, że słupy nie będą przeszkadzały i mogą być w całości widoczne czyli lekko przesuwam ściankę działową. Nie chcę jej jednak jakoś mocno odsuwać czyli najlepiej by było gdyby wręcz niemal dotykała już otynkowanej ściany działowej ;) No ale nie dam rady najpierw otynkować ścian a potem ich wymurować :bash: Pytanie więc brzmi: jak pogodzić słupy drewniane na poddaszu z ściankami działowymi? oraz Jak zabezpieczyć ładnie drewno by zachowało swój naturalny kolor sosny? Słupy są heblowane. Jakaś lakierobejca wystarczy? Po pomalowaniu owinę je strchem i gotowe do dalszych prac, tylko ten tynk....

 

Ja bym tynkował do słupa (tak prawie na styk) a potem uzupełnił szczelinę akrylem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tynkował do słupa (tak prawie na styk) a potem uzupełnił szczelinę akrylem.

 

Dzięki aiki za odpowiedź, tak się składa, że niedoczekajac się wcześniej odpowiedzi a że musiałem coś postanowić to właśnie tak we wtorek postawiłem pierwszą warstwę ściany działowej przy dwóch słupach. Reszta słupów wypadnie w zabudowie. Będą tam też rury od rekuperacji parteru szły w posadzce aż do zabudowy KG i do góry do skrzynek rozdzielczych.

 

Obecnie dość ostro pracuję na budowie całkowicie sam. Dobrze, że jakiś głośnik BT odkopałem + mam prąd = ładowanie telefonu i głośnika no i słucham sobie radia z internetów (bo innego nie skombinowałem). Wtorek od ok 9:30 do 20:30 pracowałem a wczoraj od chyba coś ok 10 do 22:30 także ostro działam. Dziś dobrze, że miałem pracę w firmie bo bym chyba nie dał rady tak mi działówki się dają we znaki. A muszę je szybko skończyć i brać się za elektrykę/ podejścia wod-kanu i piony bo facet od tynków musi najpóźniej do mnie wpaść do 22. stycznia bo później już ma dużą przemysłówkę i może go spoooro czasu nie być dostępnego.

 

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka bardzo ważnych pytań do Was, proszę o pomoc.

 

1. Kanalizacja - podłączenie brodzika do rury od kibelka

Na początek załącznik:

1589100900_1514324600.jpg

Teraz krótki opis:

- pionowa szara rura = pion kanalizacyjny (górna łazienka/ odpowietrzenie)

- od tego pionu odchodzi fi50 do umywalki (o ile tam docelowo będzie)

- również od pionu na bok widać pomarańczowy trójnik fi110 + kolano pomarańczowe 110 = to kibelek

- dalej za kibelkiem jest podejście do brodzika.

Pytanie brzmi: czy w tym układzie przy spłukiwaniu w kibelku na dole nie będzie mi wsysało syfonu z brodzika? Mam opcję, że zatkam to pomarańcze kolano a na samym pionie dam kolejny trójnik (będzie zabudowa no i 28cm od chudziaka do kafelków także spokojnie mam gdzie manewrować).

 

Ciężko stwierdzić, bo jednak z kibelka przy spłukiwania może iść prawie całym przekrojem rury, a wtedy nie ma siły i będzie wysysać.

 

 

2. Ściany działowe na poddaszu a jętki

 

Czy można podeprzeć jętki na ścianach działowych poddasza z ceramiki 11,5cm na piankę, które stoją na monolitycznym stropie nie zakończonych żadnym wieńcem? Pamiętam jak u szwagra chodziłem po strychu i czułem jak on lekko pode mną pracował i pewnie u mnie będzie podobnie a boję się o pękanie regipsów na poddaszu. Jętki mam chyba 20x8 cm.

 

Ja tak mam, ale podobno to nie do końca jest zgodne ze sztuką budowlaną ;)

 

3. Wykończenie komina ponad dachem

Co możecie mi polecić? Może zacznę od przedstawienia faktu, że komin na tą chwilę wznosi się jedynie 1,7m nad stropem i zostało mu urosnąć jeszcze jakieś ok 5 metrów wyżej... Nie pasuje mi obudowywanie go pustakami połówką by później go obmurować klinkierem, bynajmniej nie z każdej strony bo od strony przedpokoju walczę o każde centymetry gdyż muszę w jego szerokości zmieścić obok siebie dwoje drzwi 80'tek z odstępem na ścianę działową między nimi.

Czy bezpieczne są te wylewane płyty wspornikowe tuż poniżej przejścia przez dach a dalej już klinkier? Mój komin to tylko kanał dymowy/ spalinowy(nie rozróżniam ich), w każdym bądź razie komin do kominka bez żadnej wentylacji. Pojedynczy pustak + ceramika fi20.

 

A musi być klinkier? Bo też miałem zagwozdkę i ostatecznie poszedłem na łatwiznę - tynk na kominie i docelowo w kolorze elewacji.

 

 

4. Ocieplenie tarasu na piętrze nad jadalnią

Jak to się robi? Mam taki stan (poza bałaganem, już go nie ma)

https://obrazki.elektroda.pl/1126958500_1514325815.jpg

 

Taras jest nad wykuszem jadalni. Dom ocieplony będzie styropianem 20cm, na tarasie (na stropie a pod wylewką) będzie albo XPS albo PUR ZK byle jak najcieplej bo grubość ograniczona do max 20cm. Ogólnie chodzi mi o krawędź tarasu, która powstawanie po ociepleniu go od czoła i od góry. To będzie 28cm od krawędzi stropu (pierwiastek z 2 * 20cm grubości styropianu). Na tym ma być wylewka?? Jak połączyć barierkę?

Przy okazji wpadłem na taki pomysł (nie wiem na ile to trwałe). Wyrównać poziom stopu nad jadalnią(na tarasie), zaizolować Izoplast RW/BW, położyć folię, położyć xps a na niego od razu przykleić deski wykańczające taras leżące ok 2,5cm powyżej (ze szczeliną między stryo a deskami). gdzieś tam może dodatkowa hydroizolacja/ może na pewno pod deskami a nad styropianem.

 

Nie ogarniam, więc nie mogę też pomóc :(

 

 

5. Słupy na poddaszu a ściany działowe

Zarówno na wcześniejsze pytania jak i na to szukałem już odpowiedzi w googlu, niestety mam niedosyt. Słupy sosnowe 16x16, ściany działowe ceramika 11,5. Na początku myślałem by zatopić ok 7cm słupy w ścianach, zostawić jakąś tam drobną dylatację rzędu 5mm a pozostały kawałek zabudować kg. Potem żona zdecydowała, że słupy nie będą przeszkadzały i mogą być w całości widoczne czyli lekko przesuwam ściankę działową. Nie chcę jej jednak jakoś mocno odsuwać czyli najlepiej by było gdyby wręcz niemal dotykała już otynkowanej ściany działowej ;) No ale nie dam rady najpierw otynkować ścian a potem ich wymurować :bash: Pytanie więc brzmi: jak pogodzić słupy drewniane na poddaszu z ściankami działowymi? oraz Jak zabezpieczyć ładnie drewno by zachowało swój naturalny kolor sosny? Słupy są heblowane. Jakaś lakierobejca wystarczy? Po pomalowaniu owinę je strchem i gotowe do dalszych prac, tylko ten tynk....

 

Część słupów u mnie będzie zabudowane GK, jeden na środku pokoju dziecka jest dla mnie zagwozdką, bo nie wiem jak ogarnąć - teraz jest obrzydliwie zielony z zaciekami + jakieś paskudne sęki przy samym suficie. Będę musiał czymś obłożyć.

 

3 słupy mam dosunięte do działówek i pewnie psiknę tam piany (myślę, że 5mm będzie...). Jeden będzie zabudowany, jeden w garderobie, więc pewnie zabuduję szafami, jeden na korytarzu na poddaszu i chyba zostanie odsłonięty.

Edytowane przez ggdh
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kominem to jest tak, ze klinkier lezy najdłużej na kominie. Oczywiscie starannie zrobiony. Tynk w kolorze elewacji tez mi po glowie chodzil ale to jest komin od kominka, bede tam palil (chyba, przynajmniej kilka - kilkanascie razy napalę) więc komin z czasem z białego koloru elewacji zrobi się lekko brudny...

 

Na 99% zrobię płytę wspornikową a dalej albo klinkier albo wełna plus płytka klinkierowa.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, to głównie do Ciebie (ale zapraszam innych do wtrącenia się do dyskusji).

 

Jeszcze raz odpaliłem jeden z darmowych kalkulatorów OZC (leżę w łóżku od poniedziałku z anginą więc mam trochę czasu, pewnie po przemęczeniu się w zeszłym tygodniu):

5607552800_1515523568.png

Zwiększyłem temperaturę z 21 na 22, wprowadziłem zbliżone wymiary okien względem stron świata, wywaliłem gwc (wg tego programu różnica w ozc niewielka)

 

W tym programie nie można wybrać lepszych styropianów jak 0.32 a przecież od dawna grafity mają 0,31 a są i 0,30. Podobnie wełna.

W ogóle mało można precyzyjnych danych wpisać, jak np ilość okien dachowych, grubość ocieplenia fundamentu itd itp. No ale skoro wyniki wychodzą podobne do tych z Waszych kupnych OZC (na które mi szkoda wywalić 400zł :( ) to może jakoś to można z mniejszym czy większym przybliżeniem potraktować serio?

 

Co mnie najbardziej dziwi, moc pompy ciepła 6,1 kW? Na dom o powierzchni podłóg 280mkw? (garaż będzie też grzany ale niżej).

 

PS. Jakby ktoś jednak nie wiedział skąd pochodzi kalkulator: http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator-zuzycia-ciepla

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oznacza "podobne do naszych"? Bo wklepałem swój dom najlepiej jak mogłem i mi wyszło zużycie 3700kWh/rok, już z CWU, a to jest NF15, co oczywiście nie jest możliwe. Według OZC od Asolta mam zużycie 6900kWh/rok na samo ogrzewanie. Podchodziłbym do kalkulatorów internetowych jak do jeża.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie Seba pisał kilka stron wcześniej, ze jest wynik zbliżony a to, że Tobie wyszła duża różnica pokrywa sie z wypisanymi przeze mnie wadami tego programu jak np brak opcji okien połaciowych. Może dodaj je proporcjonalnie (gorsze Uw niż zwykłe okna/ powierzchni) a wtedy wynik sie zbliży. wydaje mi się mimo wszystko, że ten programik 'głupi' nie jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że Twój wynik może być OK. U mnie jest 200 m2 po podłogach, budynek gorzej ocieplony od Twojego i w programie dedykowanym do OZC wyszło niecałe 6 kW bez CWU (przy założeniu wentylacji grawitacyjnej, a będę robił reku DIY).

00f4d5642483de28.png

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, to głównie do Ciebie (ale zapraszam innych do wtrącenia się do dyskusji).

 

Jeszcze raz odpaliłem jeden z darmowych kalkulatorów OZC (leżę w łóżku od poniedziałku z anginą więc mam trochę czasu, pewnie po przemęczeniu się w zeszłym tygodniu):

 

Zwiększyłem temperaturę z 21 na 22, wprowadziłem zbliżone wymiary okien względem stron świata, wywaliłem gwc (wg tego programu różnica w ozc niewielka)

 

W tym programie nie można wybrać lepszych styropianów jak 0.32 a przecież od dawna grafity mają 0,31 a są i 0,30. Podobnie wełna.

W ogóle mało można precyzyjnych danych wpisać, jak np ilość okien dachowych, grubość ocieplenia fundamentu itd itp. No ale skoro wyniki wychodzą podobne do tych z Waszych kupnych OZC (na które mi szkoda wywalić 400zł :( ) to może jakoś to można z mniejszym czy większym przybliżeniem potraktować serio?

 

Co mnie najbardziej dziwi, moc pompy ciepła 6,1 kW? Na dom o powierzchni podłóg 280mkw? (garaż będzie też grzany ale niżej).

 

PS. Jakby ktoś jednak nie wiedział skąd pochodzi kalkulator: http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator-zuzycia-ciepla

 

Pozdrawiam

Karol

 

 

dla porównania Ci wrzucę:

ozc asolt - 8200 kwh rok ogrzewanie

przez ten kalkulator niecałe 5000 kwh więc spora różnica

mi naprawdę dość podobny wynik wyszedł na http://cieplowlasciwie.pl/start dość proste i ogólnikowe dane, ale niewielkie różnice % do konkretnych obliczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Karster obserwując twoje obawy zaproponowałbym ci zrobienia takich obliczeń powiedzmy w 2-3 programach/kalkulatorach online. Wtedy jeżeli wyniki będą porównywalne powinneś mieć pewność że z dużym prawdopodobieństwem nie będziesz się mylił.

 

Wrzucam link do jeszcze jednego kalkulatora

 

http://cncpompyciepla.pl/kalkulator/

 

Można po necie poszukać, może coś ciekawego i dokładnego się trafi.

 

Druga sprawa nie myślałeś uderzyć do przedstawiciela/dealera pomp ciepła i poprosić o taką kalkulację ? Czasem robią to dość dokładnie i za darmo :)

 

Ja nie wiem czy będę korzystał z ozc Asolta czy nie, bo jeszcze ten etap przed mną ale chyba spora część ludzi stąd bazowało na swwoich obliczeniach i nie przewymiarowali swoich pomp w dół czy w górę. 350 zł lub 400 zł to realna kasa którą można inwestować w inne rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, dzięki za info :)

Pobrałem purmo ozc, na razie nie było kiedy się pobawić ale to może być już nieco poważniejszy programik niz te online. Przy okazji napisałem maila z propozycjami poprawek do kalkulatora z ziemianarozdrozu (to, czego screen wrzucilem wyżej) i może programik stanie się bardziej aktualny... :) dostałem odpowiedzi więc raczej coś z tego bedzie.

 

Na razie pogoda mroźna, dobrze, ze pianką murowalem bo zeb2-3 na minusie bylo. Woda we wiaderku na stropie zamarła. No ale dojechałem do nadproży i czekam na pogodę by je na klej do suporexu wkleić a nad nimi docięty porotherm na zaprawę postawić.

Potem dokończe skosy scian działowych, przemuruję murłatę, ocieplę scianę garażu między domem 5cm styro, dalej wodkan i elektryka no i przyjdzie ekipa od tynków.

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...