Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom pod krzewuszką, DIY


Recommended Posts

:-) U siebie z nieogrzewanych i nieocieplonych planuję wykonać schowanek= spiżarnię (tzn rozważam, to jeszcze nie pewne). Tam zależy mi na jak najniższej temperaturze ale nie wiem co zrobić z wentylacją tego pomieszczenia :( Zakładałem, ze podłącze ją do kanału w kominie kominka ale też muszę dostarczyć jakieś powietrze do tej spiżarni i chyba jedyny sposób to doprowadzenie tam osobnej rury pod podłogą z czerpnią jak do kominka (tak by to był całkowicie osobny obwód z zupełnie niższa temperaturą niż reszta domu).

 

Bo czy nie było by tak, że w gdybym tam założył kratę wywiewną wentylacji mechanicznej to wyciągając powietrze przez nią napływało by do schowanka powietrze ciepłe, zużyte z salonu/ kuchni poprzez dziurę w drzwiach (podcięcie)? W projekcie nie mam tam ogrzewania i to tak na 99,9% pozostanie bez zmian, jest tam dodatkowa kratka wentylacyjna + ocieplenie w podłodze. Ja z tego ocieplenia też chciałbym w tym miejscu zrezygnować aby obniżyć trochę temperaturę (oczywiście nie będę tam zimował ziemniaków czy marchwi ale jakby tam było zwykle ok 16'C zamiast 21 to i tak lepiej. Oczywiście musi być wentylacja by z tego nie powstały kiszonki ani grzyby.

 

Na podobnej zasadzie mam obawy co do łazienek :( W łazienkach chce się uzyskać wyższą temperaturę minimum 24'C ale zwykle chyba jest tak, że w łazienkach montuje się właśnie wyciąg wentylacji więc ponownie, przez kratkę w drzwiach (tudzież podcięcie drzwi) napływa chłodniejsze powietrze z innych pomieszczeń o temp ok 21'C burząc temperaturę łazienki. Jest tak czy też nie? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Bartek, przecież jesteśmy w DB u karstera, on może jeszcze wszystko zmienić, dlatego mówimy teraz o OZC, które uważam powinien zrobić.

Ponieważ jesteśmy w dziale samorobów pomówmy o gruntowej PC, ze zrobieniem DZ każdy sobie poradzi, a i podłączenie pompy tez każdy ogarnie jak będzie miał schemat od producenta jak to wszystko spiąć. Można kupic gotowa PC za 15k (np ecopower), do tego DZ za 5k i jakieś 2 tys na pierdoły. Wydając 22 tys, płacisz potem grosze za ogrzewanie i za cwu. Powiedz ile Ty wydasz aby uzyskać NF15? jestem pewien że znacznie więcej, a rachunki pewnie będziesz miał zbliżone gdybyś miał NF40 albo więcej i zrobił PC. Im większy dom tym róznica będzie wyraźniejsza, no i dochodzi jeszcze CWU, co przy dużej rodzinie znowu idzie na koszt PC. Ja rozumiem robić dla idei, ok nie ma problemu, sam mam pare takich rzeczy, ale czasem trzeba to wszystko na chłodno przekalkulować i tu wraca OZC.

 

To fakt jesteśmy w gościach u karstera. Rozmowa stała się trochę ogólna.

 

22 tys. to też niemało. Ja chcę dom pasywny ale nie za wszelką cenę. Będzie sporo styropianu, będą ciepłe okna (żadne tam MOWO ale w warstwie ocieplenia), będzie centrala went. własnej produkcji, GWC rurowy (ale dość krótki - specjalnych zysków tu nie widzę ale ma pełnić funkcję antyzamrożeniową wymiennika). Nic specjalnego. Za różnicę w styropianie w stosunku do karstera pewnie nie zapłacę więcej niż 15 tys.

 

...i teraz najważniejsze...to mi się nie zepsuje tak jak pompa ciepła po 10-15 latach

 

Porównanie kosztów prąd vs. gaz robiłem tutaj: http://www.dziennikbudowy.net.pl/wybor-technologii/koszty-ogrzewania/, przy pompie ciepła za 22 tys. wyjdzie podobnie.

 

CWU to już inna sprawa. Tutaj nie zniwelujemy tego grubością ocieplenia, dlatego dopuszczam możliwość powietrznej pompy ciepła do 10 tys.

 

W projekcie karster ma już wszystkie potrzebne dane żeby dać sobie spokój z OZC, a za 4 stówy kupić 2-3m3 styropianu ;).

 

Dzisiaj już kończę.

Dobranoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana źródła ogrzewania a PNB

 

Pamiętam jak na początku starania się o PNB kierbud (kierownik i architekt adaptujący + facet od całej papierologii w jednej osobie) powiedział, ze pozwolenie będzie na piec na ekogroszek a po kilku latach jak zbudują gaz to się jakoś w miarę bez problemu zmieni (tzn, że niby tak sobie ot teraz nie mogę zmieniać na gazowe). W projekcie, który został złożony do urzędu cześć o zasilaniu gazem została wykreślona na czerwono jasno i wyraźnie zaznaczając, że będzie piec na wungiel.

Czy muszę dokonać jakiś formalności aby zastosować PC zamiast kopciucha? Gdyby jeszcze jakiś dupas za biurkiem w urzędzie miałby robić pod górkę, jakichś papierów wymagać to bym się wkurzył bo w końcu moim działaniem przyczynię się do poprawy lokalnego środowiska (wiem, wiem tylko lokalnego bo elektrownia i tak będzie kopciła ale może mniej będzie kopciła produkując 1kw energii dla mnie niż ja sam produkując 3,5kwh energi z wungla = COP PC = 3.5)

 

PS. Seba, co do ogrzewania garażu, sam wiesz - położyć rurki w podłodze to żaden wielki koszt. Ja w garażu będę majsterkował lub nawet sporo pracował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fakt jesteśmy w gościach u karstera.
Miło mi Was gościć :) Każdego zresztą kto pisze a i tych co tylko czytają a się nie odzywają ;)

 

żadne tam MOWO ale w warstwie ocieplenia
Noo, no to bardzo ładnie poproszę o szczegóły:cool:

Uważam, że MOWO jest git majonez ale trochę drogie. Sam pewnie bym dał na dole okna MOWO i ewentualnie po bokach a góra już coś kombinowanego - na już przy braku jednej krawędzi i to tej dłuższej byłbym o dobre 25% do przodu z kosztami. Napisz proszę jakie rozwiązania zastosujesz.

 

będzie centrala went. własnej produkcji, GWC rurowy

Masz już może kupione jakieś elementy, przemyślaną budowę? Na FM jest oczywiście wielki topic o rekuperatorach diy, przeczytałem rzecz jasna. Były listy na zbiorowe zakupy wymienników jaki i wentyli ale obecnie już chyba jest z tym bez problemu i indywidualnie można kupić dobry wymiennik a same wentyle nawet na allegro w niskich cenach są do kupienia.

 

GWC rurowy (ale dość krótki - specjalnych zysków tu nie widzę ale ma pełnić funkcję antyzamrożeniową wymiennika).

Nie wiem jakie są moce tych grzałek elektrycznych pełniących tą samą funkcję ale strzelam, minimum 1kW więc to już jest Twój zysk :)

Sam też bym chciał najbardziej rurowy bo czuję, że miałby on największa moc (większą niż ten mój kombinowany z odwiertami PC), do chłodzenia latem też by się nadał. Naczytałem się i boję się:

a) bakterii, wirusów -> wszędzie ich pełno ale tam mogą sie namnażać? (bo chyba mogą co?)

b) smrodku -> cholera wie co tam się może po latach namnożyć, urosnąć

c) toksycznych oparów rur -> rury kanalizacyjne nie są przystosowane do wentylacji. Kto wie, czy taki GWC z pomarańczowych rur po 10-15 latach nie przyniesie rakotwórczych efektów na mieszkańcach :sick:

d) wystający kawałek rurki gdzieś na działce nie napawa mnie optymizmem - jest to wrażliwy punkt naszej instalacji. W skrajnym przypadku cwany złodziej mógłby rozpylić w pobliżu środki nasenne, gazy (może to trochę jak film akcji) czy cholera wie co (z puszczeniem bąka włącznie) -> i mamy to w domu... Dlatego tu kombinowałem do niedawna tak, że nawet przy rurowym GWC czerpnię chciałbym umieścić na domu/ dachu.

 

PS. Co dziwne, ten fajny kalkulator http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator-zuzycia-ciepla po dodaniu GWC zmniejsza koszty roczne zaledwie o kilkanaście zł na tej mojej konfiguracji (przeciętne ocieplenie + PC) To możliwe?

 

W projekcie karster ma już wszystkie potrzebne dane żeby dać sobie spokój z OZC, a za 4 stówy kupić 2-3m3 styropianu
Miło słyszeć (czytać) taką opinię, ale i tak boję się, że przy PC należy bardzo precyzyjnie obliczyć OZC aby pompa pracowała w warunkach znamionowych a nie cyklicznie (działa szkodliwie na pompie zmniejszając jej żywotność chyba, że nowoczesne pompy są już na to odporne).

Przy okazji B_i_U, nie odpowiedziałeś dlaczego jeśli pompa to tylko powietrzna? Pisałem wcześniej dlaczego akurat sam zdecydowałem się na gruntową i to z odwiertami zamiast powietrznej, odszukaj jeśli możesz a potem napisz swoje zdanie (jeśli to nie kłopot;) )

 

Seba zaszczepiłeś mi pewną niepewność - działkę mam niemałą więc jeszcze przeanalizuję kwestię kolektora poziomego - ew przewymiarowanego dla moich warunków glebowych. Kopania pewnie byłoby kilka dni + rewolta na ziemi ale i tak muszę nawozić urodzajnej ziemi by mi chociażby trawa ładnie rosła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Porównanie kosztów prąd vs. gaz robiłem tutaj: http://www.dziennikbudowy.net.pl/wybor-technologii/koszty-ogrzewania/, przy pompie ciepła za 22 tys. wyjdzie podobnie.

 

.

Dość mocno przeszacowane wydają mi się koszty kotłowni gazowej......chyba że długi odcinek instalacji wewnętrznej gazu.

U mnie około 15tys, dziś zmieściłbym się w 13 wybierając inny kocioł. Średnioroczny koszt gazu przy 900m3 to około 25gr/kwh wliczając przegląd i prąd.

Ryzyko kosztów serwisowania 4 tys (wymiana kotła).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na podobnej zasadzie mam obawy co do łazienek :( W łazienkach chce się uzyskać wyższą temperaturę minimum 24'C ale zwykle chyba jest tak, że w łazienkach montuje się właśnie wyciąg wentylacji więc ponownie, przez kratkę w drzwiach (tudzież podcięcie drzwi) napływa chłodniejsze powietrze z innych pomieszczeń o temp ok 21'C burząc temperaturę łazienki. Jest tak czy też nie? :)

 

W praktyce do osiągnięcia, wymaga jednak starannego zaprojektowania podłogówki ze względu na często zbyt małą powierzchnię podłogi. Dziś zrobiłbym jak Sadysta ogrzewanie ścienne na jednej z powierzchni.

Na forum znajdziesz raczej narzekania na niezbilansowanie wentylacji łazienki (mały przekrój wywiewu), powietrze nawiewane szczeliną drzwi wcale tak chętnie nie miesza się z tym z łazienki......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dość mocno przeszacowane wydają mi się koszty kotłowni gazowej......chyba że długi odcinek instalacji wewnętrznej gazu.

U mnie około 15tys, dziś zmieściłbym się w 13 wybierając inny kocioł. Średnioroczny koszt gazu przy 900m3 to około 25gr/kwh wliczając przegląd i prąd.

Ryzyko kosztów serwisowania 4 tys (wymiana kotła).

 

Kotłownia to nie wszystko, są jeszcze projekty, przyłącza, czasami trzeba jeszcze dociągnąć do działki nitkę z gazem. Mi wydaje się, że jest to wersja uśredniona.

 

Prąd i tak każdy mieć będzie więc tutaj takich rzeczy nie liczę.

 

Fakt, przy instalacji opartej na gazie popsuć może się właściwie sam kocioł, reszta zacznie się sypać pewnie po 30 latach. Jednak mogą wystąpić czynniki, że sam to wszystko wyrzucisz za 20 lat chociaż będzie sprawne

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kotłownia to nie wszystko, są jeszcze projekty, przyłącza, czasami trzeba jeszcze dociągnąć do działki nitkę z gazem. Mi wydaje się, że jest to wersja uśredniona.

 

W tym zawarłem wszystko projekt budowlany 500zł, przyłącze u nas ryczałt niezależnie od długości 2100zł i resztę kotłownia.

Wybrałem droższy kocioł vaillanta i zbiornik z nierdzewki.

Na koszt może wpłynąć długi odcinek instalacji wewnętrznej (na własnej działce).

Nam to nie grozi ale, w wyniku rewolucji łupkowej cena gazu w USA spadła do 30% wcześniejszej wartości.......sięgać dalej jak 15-20 lat nie ma sensu.

Pozdrawiam

Edytowane przez Beskidziak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak piszesz, w moim nieogrzewanym temperatura spadała z 20 do 2st przez dwa miesiące, pomimo otwierania 5m bramy średnio 4razy na dzień, a mrozy były do -26. Rozgrzany silnik potrafi tez podbić temperaturę o 2-4st.

 

no właśnie, trzeba słuchać doświadczonych. Z czego masz ściany w garażu? Te 20* w środku skąd się wzieło, nagrzane latem? W podłodze garażu masz jakiś styro?

 

Kotłownia to nie wszystko, są jeszcze projekty, przyłącza, czasami trzeba jeszcze dociągnąć do działki nitkę z gazem. Mi wydaje się, że jest to wersja uśredniona.

 

Prąd i tak każdy mieć będzie więc tutaj takich rzeczy nie liczę.

 

Fakt, przy instalacji opartej na gazie popsuć może się właściwie sam kocioł, reszta zacznie się sypać pewnie po 30 latach. Jednak mogą wystąpić czynniki, że sam to wszystko wyrzucisz za 20 lat chociaż będzie sprawne

 

Pozdrawiam

Bartek

 

jest jeszcze koszt corocznego przeglądu kotła, u mnie z braku osób uprawnionych i kosztach dojazdu taki przegląd to 200 zł. To sporo, połowa mojego rocznego rachunku za CO. No i gaz to zawsze gaz, ja jakoś nie przepadam za samą ideą.

Karster a u Ciebie gazu brak?

 

BTW: z tą temperatura w łazience to trzeba dać więcej rurek, ja dałem co 10cm w podłodze i co 20cm w ścianie. Teraz dał bym w ścianie jeszcze gęściej, bo uczucie lepsze jak ściana grzeje. Tym sposobem mam 2*C więcej niż w reszcie domu. Żadnej drabinki też nie mam, ręczniki schną same przy wentylacji i załączonym ogrzewaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie obecnie gazu brak - w radiu pokazywali, że kiedyś będzie...

 

W łazience u góry (bo ta na dole to nie takie wielkie zmartwienie) ogrzewanie ścienne musi być założone na scianach wewnętrznych bo zewnętrznna jest niska i ma zabudowę na całej szerokości. Zamontuje sobie rurki w ścianach, może chociaż co 15 cm. Jednak pomysł z drabinką zasilaną z cwu jest fajny -nawet w okresach przejściowych można sobie ją rozkręcić i mieć ciepło. Skoro cwu zasilane ma być PC z cop ok 3-3,2 to taniej taką drabinkę wlasnie mieć pod cwu niż czystym prądem.

 

Wiecie coś na temat pnb i zmiany źródła ogrzewania?

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło mi Was gościć :) Każdego zresztą kto pisze a i tych co tylko czytają a się nie odzywają ;)

 

Noo, no to bardzo ładnie poproszę o szczegóły:cool:

Uważam, że MOWO jest git majonez ale trochę drogie. Sam pewnie bym dał na dole okna MOWO i ewentualnie po bokach a góra już coś kombinowanego - na już przy braku jednej krawędzi i to tej dłuższej byłbym o dobre 25% do przodu z kosztami. Napisz proszę jakie rozwiązania zastosujesz.

 

 

Masz już może kupione jakieś elementy, przemyślaną budowę? Na FM jest oczywiście wielki topic o rekuperatorach diy, przeczytałem rzecz jasna. Były listy na zbiorowe zakupy wymienników jaki i wentyli ale obecnie już chyba jest z tym bez problemu i indywidualnie można kupić dobry wymiennik a same wentyle nawet na allegro w niskich cenach są do kupienia.

 

 

Nie wiem jakie są moce tych grzałek elektrycznych pełniących tą samą funkcję ale strzelam, minimum 1kW więc to już jest Twój zysk :)

Sam też bym chciał najbardziej rurowy bo czuję, że miałby on największa moc (większą niż ten mój kombinowany z odwiertami PC), do chłodzenia latem też by się nadał. Naczytałem się i boję się:

a) bakterii, wirusów -> wszędzie ich pełno ale tam mogą sie namnażać? (bo chyba mogą co?)

b) smrodku -> cholera wie co tam się może po latach namnożyć, urosnąć

c) toksycznych oparów rur -> rury kanalizacyjne nie są przystosowane do wentylacji. Kto wie, czy taki GWC z pomarańczowych rur po 10-15 latach nie przyniesie rakotwórczych efektów na mieszkańcach :sick:

d) wystający kawałek rurki gdzieś na działce nie napawa mnie optymizmem - jest to wrażliwy punkt naszej instalacji. W skrajnym przypadku cwany złodziej mógłby rozpylić w pobliżu środki nasenne, gazy (może to trochę jak film akcji) czy cholera wie co (z puszczeniem bąka włącznie) -> i mamy to w domu... Dlatego tu kombinowałem do niedawna tak, że nawet przy rurowym GWC czerpnię chciałbym umieścić na domu/ dachu.

 

PS. Co dziwne, ten fajny kalkulator http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator-zuzycia-ciepla po dodaniu GWC zmniejsza koszty roczne zaledwie o kilkanaście zł na tej mojej konfiguracji (przeciętne ocieplenie + PC) To możliwe?

 

Miło słyszeć (czytać) taką opinię, ale i tak boję się, że przy PC należy bardzo precyzyjnie obliczyć OZC aby pompa pracowała w warunkach znamionowych a nie cyklicznie (działa szkodliwie na pompie zmniejszając jej żywotność chyba, że nowoczesne pompy są już na to odporne).

Przy okazji B_i_U, nie odpowiedziałeś dlaczego jeśli pompa to tylko powietrzna? Pisałem wcześniej dlaczego akurat sam zdecydowałem się na gruntową i to z odwiertami zamiast powietrznej, odszukaj jeśli możesz a potem napisz swoje zdanie (jeśli to nie kłopot;) )

 

Seba zaszczepiłeś mi pewną niepewność - działkę mam niemałą więc jeszcze przeanalizuję kwestię kolektora poziomego - ew przewymiarowanego dla moich warunków glebowych. Kopania pewnie byłoby kilka dni + rewolta na ziemi ale i tak muszę nawozić urodzajnej ziemi by mi chociażby trawa ładnie rosła.

 

Prawdopodobnie powiększę otwór okienny o 5 cm w każdą stronę i wyłożę to styrodurem. Od dołu, jako podparcie okna wysunę pustaki o 7-8 cm lub dam impregnowaną kantówkę drewnianą (tak robiłem w obecnym domu). Na to xps 5cm (tak żeby okno nie stało bezpośrednio na pustakach lub kantówce) i okno. Pewnie wyprofiluję ten dolny styrodur żeby były spadki (tak jak w gotowych xps'owych parapetach). Nie będę dawał żadnych kantówek po bokach i od góry. To moim zdaniem niepotrzebny mostek. Montaż wybiorę prawdopodobnie z użyciem taśm.

Zastanawiam się jeszcze nad zastosowaniem samych pakietów szybowych ale pewnie odrzucę to rozwiązanie ze względu na utrudnioną wymianę przy stłuczeniu.

 

Do niedawna byłem producentem (chociaż to może za duże słowo) i monterem rekuperatorów. Mam jeszcze trochę pozostałości, resztę muszę dokupić.

Zważywszy na okres zimowy i trochę wolnego czasu postaram się rozwinąć wątek w swoim dzienniku.

 

GWC rurowy to moim zdaniem najlepsze rozwiązanie ze względu na swoją prostotę. Minusem są właśnie wspomniane drobnoustroje. M.A.G w swoim dzienniku (gdzieś z 5 stron od tyłu) zamieścił filmik jak wyglądał jego rurowy GWC od środka. Dlatego u mnie będzie absolutne minimum, też ze względu na opory. Nie będę dawał czerpni bezpośrednio przy ogrodzeniu, a gdzieś między drzewkami.

 

Właściwie odpowiedziałem już na temat pompy. Poniekąd odpowiedź też jest w linku z moimi obliczeniami oraz w moim dzienniku. Podsumowując: okres zwrotu jest za długi (w przypadku ciepłego domu), a technologia zawodna. No chyba, że napiszesz: chce i już to wtedy to uszanuję ;).

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki aiki Potwierdziłeś moje obawy.

Troszeczkę pod wpływem B_i_U wstrzymam się z profesjonalnym OZC przynajmniej do momentu poszukiwań PC (jak mówiłem, gazu u mnie NIET to co mi innego pozostaje? Kopciuch?) To stronka, która oblicza zapotrzebowanie na energię, którego screen wrzuciłem fajnie działa - myślę, że chociaż pokazuje kiedy i gdzie warto dokładać centymetry ocieplenia oraz jakie to daje oszczędności (opłacalność = rentowność musimy już sami policzyć).

Do podłogówki wykorzystałem wstępnie kalkulator na stronie KAN'a (wersję szybką - jest do edycji i chyba tylko poprzez wersję rozszerzoną to można zrobić bo nie miałem możliwości ustawienia tz/tp a przyjął kalkulator 45/35'C co jest dużo za dużo).

Z projektem rekuperacji będę na razie czekał - jeszcze sporo czasu. Za max 2-3 ms będę musiał tylko wiedzieć gdzie będą skrzynki rozprężne i ewentualne anemostaty by porobić otwory w stropie/ ścianach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki aiki Potwierdziłeś moje obawy.

Troszeczkę pod wpływem B_i_U wstrzymam się z profesjonalnym OZC przynajmniej do momentu poszukiwań PC (jak mówiłem, gazu u mnie NIET to co mi innego pozostaje? Kopciuch?) To stronka, która oblicza zapotrzebowanie na energię, którego screen wrzuciłem fajnie działa - myślę, że chociaż pokazuje kiedy i gdzie warto dokładać centymetry ocieplenia oraz jakie to daje oszczędności (opłacalność = rentowność musimy już sami policzyć).

Do podłogówki wykorzystałem wstępnie kalkulator na stronie KAN'a (wersję szybką - jest do edycji i chyba tylko poprzez wersję rozszerzoną to można zrobić bo nie miałem możliwości ustawienia tz/tp a przyjął kalkulator 45/35'C co jest dużo za dużo).

Z projektem rekuperacji będę na razie czekał - jeszcze sporo czasu. Za max 2-3 ms będę musiał tylko wiedzieć gdzie będą skrzynki rozprężne i ewentualne anemostaty by porobić otwory w stropie/ ścianach.

 

Będę śledził twoje rozważania bo sam podobne mam :D

 

a myślałeś/liczyłeś czystym prądem dodając np trochę stryro na ściany?

Co do PC jeśli liczyć zrobienie samemu DZ to kosztowo to fakt gruntówka pod każdym względem lepiej wychodzi, ale czy warto...

często wszyscy liczą tylko ogrzewanie, a latem może się okazać że powietrzna znacznie lepiej wyjdzie przy wodzie użytkowej - w tego w końcu też sporo idzie. Tak sobie gdybam u Ciebie, ale może wspólnie coś mądrego wymyślimy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie gdybam u Ciebie, ale może wspólnie coś mądrego wymyślimy

 

Dumaj, dumaj, byleś o tym nie zapomniał napisać ;) Fakt podałeś jakiś argument ale akurat koszt ogrzewania wody użytkowej przy moim zużyciu (a może się to zmienić wraz ze wzrostem komfortu kąpieli prysznicowej ....) jest niewielki przy pompie gruntowej - ok 20zł/ms -> nawet na czystym prądzie to ok 60zł/ ms. Czyli dla PC z COP 3.0 wychodzi oszczędność 480zł rocznie (przy moim niewielkim zużyciu wody podgrzanej do 45'C). Jak pisałem, będę starał się zrobić reku szarej wody a to dodatkowo zmniejszy tą kwotę zwrotu (oby chociażby o 50%). Jeżeli reku szarej wody wypali (może zdążę jakieś testy zrobić u kogoś wcześniej) to nie będzie opłacalności w kupno osobnej PC dla wody bo nie zwróci się przez 20-30 lat (tak myślę - mylę się? Nie uwzględniłem dorastania potomków a jest ich dwóch, trzeci w drodze - termin dostawy na sierpień br.)

 

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już gratulowałem ale chyba Ci umknęło.

 

GRATULUJĘ.

 

Musisz się pośpieszyć z budową, bo później to już sobie nie pobudujesz :p. Ja młodszego syna oddaję we wrześniu do przedszkola i pewnie dopiero wtedy ruszę tak konkretnie. A tak to tylko soboty i po kilka godzin jak dziadkowie pomogą.

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dumaj, dumaj, byleś o tym nie zapomniał napisać ;) .. jest niewielki przy pompie gruntowej - ok 20zł/ms -> nawet na czystym prądzie to ok 60zł/ ms. Czyli dla PC z COP 3.0 wychodzi oszczędność 480zł rocznie

 

 

Pozdrawiam

Karol

 

no to też znowu na korzyść czystego prądu wychodzi... hmmm

 

ja sierpień rzeczesz to znaczy pracowita wiosna czeka :D - trzymam kciuki żeby jak najwięcej wyszło - póki "mniej" na głowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...