dred1975 02.12.2016 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2016 opisz jaki masz ten GWC, z jakiego materiału, jak głęboko i jaka długość? od dawna to hula? zero problemów? Moje GWC to przysłowiowy "mikrus" w porównaniu co do niektórych bo ma 30m (niektórzy mają taką rozbiegówkę).Zakopany od czasu rozpoczęcia budowy 2013r a wpięty pod czerpnie w 2015r latem w lipcu jak zaczęły się upały.Wykonany jest z rury w jednym kawałku (mam wysoki poziom wód).Na załączonej fotce można to zobaczyć tyle że mój to samoróbka a wszystkie elementy kupowałem osobno(rurę ,połączenia i czerpnie).Głębokość to od 1,3 do 2,0 metra przykryty do połowy długości styropianem 10cm. Obecnie godzina 22-00 wygląda to tak Temp na czerpni 11,4 (GWC rurowe) Temp wywiewu 22,3 Temp nawiewu 20,2 Sprawność 80,7% Temp na zewnątrz +0,5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dred1975 06.12.2016 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2016 (edytowane) Mój sprzedawca twierdzi że jest za duża wilgotność w pomieszczeniach i przez to wytraca się duża ilość pary wodnej w wymienniku i przez to ma słabą sprawność. Dodał że jak się pozbędę wilgotności z domu to sprawność rekuperatora znacznie podskoczy. W związku z tym napisałam do producenta że chcę kupić rekuperator i jedno z moich pytań brzmiało: "Czy rekuperator w nowo wybudowanym domu ( duża wilgotność) będzie miał większą sprawność czy mniejszą ( bo słyszałem opinię że czym większa wilgotność w domu tym lepsza sprawność rekuperatora ), czyli po osuszeniu mogę się spodziewać spadku parametrów? Jest dokładnie odwrotnie jak zostało to ujęte w pytaniu. Cała wilgoć musi zostać wyciągnięta z pomieszczeń, aby sprawność temperaturowa była na w pełni satysfakcjonującym poziomie. Woda wytrąca się w strefie zimnej poprzez przechodzenie z temperatury wyższej do niższej. Większość producentów stosuje grzałkę elektryczną, która powoduje ewaporację owej wody, wiąże się to jednak ze zwiększeniem kosztów eksploatacyjnych urządzenia. Mój produkt jest pozbawiony nadmienionej rzeczy. Utrzymanie odpowiedniego przepływu oraz sprawności odbywa się poprzez algorytmy automatyki działania wentylatorów oraz funkcji „autostop”. Co o tym sądzicie ? Wilgotność powierza nawiewanego(czerpnia) jaki i wywiewanego(z pomieszczeń) ma istotne znaczenie podczas wymiany w wymienniku a co za tym idzie ma wpływ na temp.Ja na początku jak uruchomiłem układ też miałem ogrom wody jaka gromadziła się w misce odpływowej i o ile pamiętam tez miałem niższe temperatury na nawiewie.Możesz podać jakie masz temp na reku czyli czerpnia ,wywiew i nawiew ? Edytowane 6 Grudnia 2016 przez dred1975 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dred1975 06.12.2016 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2016 Dzisiaj jest 0*C na czerpni, 19*C wywiew i 14*C nawiew. A pamiętasz jaką miałeś różnicę na początku pomiędzy nawiewem i wywiewem a jak jest teraz ? Nie prowadziłem zapisków wprowadziliśmy się to jeszcze kończyłem ocieplać kanały i zrobiłem obudowę ze styro do reku(taką skrzynkę bo mam go na nieogrzewanym poddaszu).Nie miałem też podłączonego GWC a takie temperatury na wywiewie w okolicach 15 do 17 to też trafiałem. 19 na wywiewie jaką masz temp w domu(bo te 19 to jakoś mało).Jaki masz dom,gdzie jest reku i czy ocieplone kanały? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dred1975 06.12.2016 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2016 A jakie masz to ocieplenie kanałów i czy ono aby jest? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scrabie 07.12.2016 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2016 Dzisiaj jest 0*C na czerpni, 19*C wywiew i 14*C nawiew. A pamiętasz jaką miałeś różnicę na początku pomiędzy nawiewem i wywiewem a jak jest teraz ? U mnie przy takich parametrach jest nawiew 17 stopni, wymiennik Ci nie zamarza? Może bypass uchylony. Tu nie chodzi o ocieplenie, bo temperatury mierzone są w centrali, czyli tam jest strata temperatury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chemical 07.12.2016 15:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2016 jaką masz jednostkę rufu111 ? u mnie średnio 80%, 90% to marketing i to otwarcie przyznają specjaliści w rozmowie telefonicznej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 07.12.2016 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2016 Nikol 320 Niskie temperatury a przez to słaby odzysk spowodowane są przez słabą lub żadną izolację przewodów wentylacyjnych jak również prawdopodobnie słabe zaizolowanie reku na strychu. Ustaw reku na tryb min będzie wywiewał 25% i nawiewał 20% u mnie chodzi tak całą zimę jesień i wiosnę i jest ok. Aha, wskazania temperatury przynajmniej w moim egzemplarzu sterownika są mało wiarygodne. Ważne co się czuje w domu P.S. W ubiegłym roku dogadałem się z producentem, że mogłem ustawiać wydatek od 0%. Nic to nie dało, ale przekonałem się, że wydatek mniejszy niż 25%/20% drastycznie zmniejsza sprawność a zimą powoduje większe "moczenie" się wymiennika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scrabie 07.12.2016 22:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2016 To nie kwestia ocieplenia rur, według mnie przez brak grzałki wymiennik podmarza i stąd gorsze wyniki. Rozmawiałem kiedyś o tym z gościem od reku, mówił, że coś za coś. Nie ma grzałki, gorsza sprawność, bo wymiennik trzeba czymś rozmrozić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scrabie 08.12.2016 06:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2016 Wyjmij wymiennik i zobacz czy nie zamarza, u mnie różnica między wywiewem to około 2-3 stopnie, zależy od dnia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 08.12.2016 07:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2016 Czy mam się rozumieć że też posiadasz Nikola ? A jakie u Ciebie ze sprawnością i jak możesz napisać jaką masz wilgotność w domu ? ..... mnie interesują temperatury wchodzące do rekuperatora i wychodzące ( czyli sama sprawność urządzenia). A z drugiej strony mam straty temperatur na wyciąganym powietrzu z pomieszczeń, ale za to nawiewane powietrze się ogrzewa bo z reku wychodzi 14*C a na strychu teraz mam 19*C Mam 320. Jeśli masz straty temperatur na wyciąganym z domu powietrzu to skąd masz mieć wysoką sprawność reku. Im wyższa temp wychodząca z domu a wchodząca do reku a niższa na wejściu do reku z zewnątrz tym będzie większa sprawność. Obecnie mam około 33% wilgotności. Wymiennik w tym rekuperatorze ciężko jest zamrozić. Przy mocno ujemnych temperaturach na zewnątrz wentylator wywiewny z automatu zwiększa wydatek, aby mocniej podgrzać wymiennik. Normalnie w trybie "min" reku pobiera u mnie 18-19W na dwa wentylatory, gdy temperatura spada poniżej zera to widziałem pobór nawet 35W przez pewien czas. Ogólnie rzecz biorąc ten model rekuperatora jest bardzo prosty a przez to bardzo udany i niezawodny. Posiada wymiennik o powierzchni ponad 30m2 i do tego jest bardzo cichy. Jedyna wada to cena. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 08.12.2016 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2016 (edytowane) rufus111 - spadek temperatury w domu po zamontowaniu rekuperacji jest dziwny i niewytłumaczalny, skoro wcześniej WM działała. Przecież wtedy wszystkie kanały nawiewne musiały być chłodniejsze niż teraz. No chyba że wtedy wymiana powietrza była znacznie mniejsza niż teraz. Jeżeli była podobna to przyczyny szukałbym w źródle ciepła, dopasowaniu krzywej grzewczej do nowych warunków itp. Wzrost wilgotności w powietrzu wywiewanym powinien podnosić sprawność odzysku. Kiedy w obie strony przepływa powietrze suche i nie dochodzi do kondensacji, a strumienie powietrza są równe masowo to zmiana temperatury obu strumieni zachodzi ze stosunkiem 1:1, a gradient temperatury pomiędzy kanałami nawiewnymi a wywiewnymi na długości całego wymiennika jest prawie równy. Powiedzmy jak temperatura między nawiewem a wywiewem różni się o 2 st.C, to na czerpni i wyrzutni też jest 2 st.C i podobnie jest na długości całego wymiennika.Jeśli dochodzi do kondensacji, to żeby obniżyć temp. powietrza wywiewanego o 1 st.C powietrze nawiewane musi się ogrzać o ponad 2,5 st.C. Dlatego jeśli różnica między nawiewem a wywiewem wynosi np. 1 st.C to między czerpnią a wyrzutnią może być 5-10 i nawet więcej st.C różnicy. Gradient temperatury na początku wymiennika jest znacznie większy i wymiana ciepła zachodzi sprawniej, na długości wymiennika ten gradient spada, ale i tak w znacznej części jest wyższy niż przy suchym powietrzu wywiewanym. Stąd wyższa sprawność w warunkach kondensacji. Ale pod warunkiem że kondensat nie zakłuca przepływu powietrza i nie przytyka kanału wywiewnego. Ponieważ mierzysz temperatury na wymienniku nie ma sensu rozważać ocieplenia przewodów. Wg mnie możliwości są 2. Albo jest duża dysproporcja masowa strumieni, albo wymiennik nie pracuje całą powierzchnią. Do tej pory ani razu nie podałeś temperatury na wyjściu z wymiennika do czerpni. Jak podasz wszystkie 4 temperatury, a do tego wilgotność w kanale wywiewnym tuż przed wymiennikiem, to można sprawdzić czy bilans energetyczny się zgadza i czy strumienie mniej więcej są zrównoważone. Z kolei praca wymiennika niepełną powierzchnią, oznacza albo problem z odprowadzaniem kondensatu, albo uszkodzony (przytkany) wymiennik i zaburzony przepływ. Pomiar straty ciśnienia na wymienniku w obu kierunkach pewnie by odpowiedział na to pytanie, ale pewnie nie masz czym tego zmierzyć.Taki efekt (niskiej sprawności) może też być spowodowany zbyt małym przepływem powietrza przez wymiennik, powinien być turbulentny a przy niewielkim przepływie może być laminarny. Puść wentylatory na 60-80% i sprawdź czy nic się nie zmieni. Edytowane 8 Grudnia 2016 przez SzymonKc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 08.12.2016 11:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2016 To powiedz mi czy z 22*C w domu będziesz osiągał inną sprawność niż z 19*C ? Czy będziesz tylko miał inną temperaturę nawiewu przy tej samej sprawności ? Jeśli mówisz o sprawności pokazywanej w sterowniku, to możesz ją między bajki włożyć. Producent informuje jak ją oblicza. Nie wiem jak by było gdybym w domu zamiast 23 miał 19C. Jeśli Twój dom jest świeży to nie patrz na temperatury w reku. Zamontuj go w ciepłym w miarę pomieszczeniu i dobrze zaizoluj wszystkie rury. Jak dom wyschnie to wtedy można weryfikować wskazania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SzymonKc 08.12.2016 18:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2016 (edytowane) Dzisiaj wygląda to tak że wyciągane zużyte powietrze z pomieszczeń ma 19,5*C przy wilgotności 43% w komorze rekuperatora przed wymiennikiem, nawiewane 16*C, czerpnia 8*C wyrzutnia 11*C. Ale przy dzisiejszych temp. z wymiennika prawie nic się nie skrapla. Masowo strumienie są praktycznie zrównoważone, 5% przewagi nawiewu ale OK. Wykraplania nie ma, bo na wyrzutni przy 11 st. masz jakieś 75% wilgotności, trzeba by to schłodzić w okolice 6 st. żeby dojść do punktu rosy (jak będzie chłodniej na zewnątrz). Sprawność 70%. Ale przy parametrach jak z pierwszego posta sprawność była 57%. Domyślam się, że wtedy też woda nie leciała ale pisałeś, że masz wentylatory na 30% (a teraz chyba więcej i jest lepiej). Sprawdź jeszcze co będzie na 60-80-100%, wystarczy kilka minut takiej pracy, jak to wpłynie na sprawność? Mierzyć anemometrem nie ma już po co, zrównoważenie strumieni da się policzyć po zmianie entalpii, jest OK. Miałem na myśli pomiar straty ciśnienia na wymienniku w warunkach suchych i wilgotnych, czy jest zgodny z deklaracją producenta i jak się zmienia, kiedy woda leci z reku. Chociaż wtedy pomiar przepływu też się przyda. Możliwe, że coś jest przytkane (zgniecione) i powietrze nie przepływa przez cały przekrój poprzeczny wymiennika. Obserwuj, zapisuj, przy różnych temp. zewnętrznych, przy wykraplaniu wilgoci, przy różnych biegach wentylatorów. Wg mnie coś jest nie tak z przepływem przez wymiennik. Edytowane 8 Grudnia 2016 przez SzymonKc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
botr 11.12.2016 09:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2016 Moja sprawność w załączniku .. Reku to Aeris 350 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalck81 13.12.2016 01:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2016 20,5* wyciąg, 17 nawiew, na czerpni -3. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scrabie 13.12.2016 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2016 Coś jest nie tak, musisz go ścigać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dred1975 13.12.2016 18:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2016 Coś jest nie tak, musisz go ścigać Jeśli możesz podaj jakie masz temp na reku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
scrabie 13.12.2016 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2016 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwojtek 14.12.2016 06:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2016 spadek temperatury i spadek jakości. Czerpnia -6*C wyciąg 19,5*C i nawiew 11,5*C. No i załącza się często system rozmnożeniowy. A co najgorsze trafiłem na sprzedawce cwaniaka, jak chodziło o sprzedasz to był osiągalny zawsze, jak chodzi o reklamację to już od 2 tyg mydli mi oczy, a teraz to już nawet nie chce odbierać telefonów. Wysłałem mu oficjalne pismo reklamacyjne. Zobaczymy czy się odezwie. Czy temp. 11,5*C jest mierzona na anemostatach czy podajesz ze sterownika? Jeśli rury nawiewne między reku a anemostatami nawiewnymi mają tylko kilka cm izolacji i leżą na zimnym strychu to mnie te temperatury nie dziwią. U mnie wg sterownika nawiew do domu przy Twew=23C wynosi około 18-19C przy -5, ale rury leżą na stropie i są przykryte 30cm styropianu eps100-0,038. Może jednak bypass jest przynajmniej częściowo zblokowany w trybie letnim? Te temperatury będą też pośrednio zależeć od tego czy dom masz wysuszony i wygrzany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 14.12.2016 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2016 Jeszcze raz napisze że strych mam ocieplony i na strychu panuje prawie 19*C także znacznie więcej niż reku mi nawiewa do domu. W domu mam +/- 35% wilgotności. By-pas sprawdzałem, nawet go ręcznie doszczelniałem - nie pomogło. Ewidentnie jest coś nie tak. System rozmrażania otwiera ci bypas ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.