Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Poza tym kazali nam ten ekofiber przykryc, zeby nie bylo mikrokonwekcji (to z kolei wysmial nasz arch, jako sprzeczne z koncepcja izolacji oddychajacej).

Ideą izolacji oddychającej jest odprowadzanie pary wodnej, która przemieszcza się z pomieszczeń mieszkalnych przez ścianę na zewnątrz. Aby materiał izolacyjny nie stracił swoich właściwości na skutek zawilgocenia ( woda przewodzi a nie izoluje ), stosuje się opóźniacz pary zwany potocznie folią paroizolacyjną, przez którą wilgoć przenika w ilości akceptowalnej dla charakterystyki izolatora. Nie wiem jak przy ekofiber ale w wełna mineralna izoluje powietrzem, które znajduje się w jej porach. Jeśli w porach znajdzie się woda izolacja jest tracona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Paroizolacyjna czy paroprzepuszczalna? W całym domu nie ma ani kawalka takiej folii, wiec nigdy nie drazylam tematu?

Nie bardzo rozumiem powod zatrzymywania pary wodnej w izolatorze, skoro woda zle wplywa na jego izolacyjnosc.

Nam kazano przykryc izolator folia od gory, oddzielajac go tym samym od pustki powietrznej podddasza.

A na stronie producenta mam: ""Oddychanie" - w przegrodach izolowanych ekofibrem nie należy stosować paroizolacji" (http://www.ekofiber.com.pl/strona.php?subaction=showfull&id=1195860653&archive=&start_from=&ucat=3&psz=tresc&lang=). I znowu jestem głupia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa:

jeżeli masz sufit podwieszany a na tym ekofiber to wg mnie powinna tam być przynajmniej paroizolacja (opóźniacz pary).

Bez tego para wodna przenika przez płyty KG i wsiąka w izolację. Paroizolacja spowalnia ten proces do tego stopnia, że izolacja zdąży odparować nagromadzoną wilgoć.

U mnie na poddaszu są płyty KG + paroizolacja + wełna + wiatroizolacja. To ostatnie nie powstrzymuje pary wodnej natomiast nie pozwala na ruch powietrza dzięki czemu całość jest "ciepła". Paroizolacja była w "standardzie". O wiatroizolację poprosiłem moja ekipę. Poszycie dachu mam deskowane i standardowo w takiej sytuacji wiatroizolacji się nie daje.

 

PS

Paroizolację mam na całym poddaszu, chociaż niektórzy dają ją tylko w łazienkach.

Zależało mi na jak największej szczelności domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ejże... czytajcie ze zrozumieniem to co piszę, ok?

 

MCB, to co opisujesz to stardardowe warstwy dla poddasza uzytkowego pod blachodachowka. Ja NIE MAM poddasza uzytkowego, nie mam tez blachodachowki. Mam dach z OSB + gont bitumiczny, a do tego dachu podczepiony jest sufit k-g.

Moze zeby bylo prosciej wymienie warstwy zaczynajac od dolu:

1. plyta Legalett na styropianie

2. pomieszczenia uzytkowe

3. plyta k-g (sufit)

4. ekofiber

5. pustka powietrzna z wieszakami do k-g

6. krokwie konstrukcji dachu

7. OSB

8. gont bitumiczny.

 

Folie paroizolacyjna mozna by polozyc, co najwyzej, miedzy wartwami 3 i 4. Nie polozono i jest "po ptokach"

 

Arch protestowal, poniewaz zalecono nam polozenie folii PAROPRZEPUSZCZALNEJ pomiedzy wartwami 4 i 5. Jego zdaniem nawet taka folia ma za mala przepustowosc i zatrzyma wode, ktora skropli sie na jej powierzchni od dolu i opadnie na ekofiber. W efekcie:

1. albo nasiaknie ekofiber i jego izolacyjnosc szlag trafi,

2. albo przecieknie do k-g i bede miec dziury w suficie

3. albo jedno i drugie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Architekt miał rację.

Przy zastosowaniach wełny mineralnej paroizolację stosuje się między k-g i wełną.

Ekofiber niby można stosować bez paroizolacji jeśli jesteśmy pewni sprawnego odprowadzenia wilgoci poza budynek.

O ile pamiętam nie masz sprawnej wentylacji w pomieszczeniach? Wówczas system jest zachwiany i ekofiber nie jest w stanie szybko odprowadzić wilgoci, którą zaabsorbował z pomieszczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MCB, to co opisujesz to stardardowe warstwy dla poddasza uzytkowego pod blachodachowka.

 

Wiatroizolację stosuje się zamiast pełnego deskowania dachu. Pod dachówkę też.

U mnie nie dałem jej w skosach chociaż wykonawca twierdził, że po dłuższym czasie ciąg powietrza w szczelinie pomiędzy deskowaniem a wełną może jej sporo wywiać. Takie coś zaobserwował remontując domy.

Dałem ją przy ściankach pionowych poddasza. Tam w stelażu jest 1 warstwa wełny 10cm. Było mało to po zewnętrznej dostawiłem aku-płyty 10cm. Całość zaizolowałem właśnie wiatroizolacją. Czy to da realne zyski to nie wiem. Natomiast przeciskanie się w skosach poddasza np. w celu doprowadzenia kabla antenowego jest o wiele przyjemniejsze :)

Wiatroizolację dam na przyszły sezon na warstwę wełny ocieplającej strop gabinetu (nad nim nie ma zabudowanego poddasza).

 

Essa napisz jeszcze jaką masz ogrzewana powierzchnię domu.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Architekt miał rację.

Przy zastosowaniach wełny mineralnej paroizolację stosuje się między k-g i wełną.

Ekofiber niby można stosować bez paroizolacji jeśli jesteśmy pewni sprawnego odprowadzenia wilgoci poza budynek.

O ile pamiętam nie masz sprawnej wentylacji w pomieszczeniach? Wówczas system jest zachwiany i ekofiber nie jest w stanie szybko odprowadzić wilgoci, którą zaabsorbował z pomieszczeń.

 

Nie mam sprawnej wentylacji bo wentylacja ma byc mechaniczna, ale...

Akurat wywiewy przez kominki sa zrobione + 2 kanaly grawitacyjne (tam gdzie sa obligatoryjne). Napisalam, ze nie ma wentylacji, bo nie ma jeszcze GWC doprowadzajacego nawiew i bardziej chodzilo mi o to, ze nie wlatuje powietrze oziebiajace pomieszczenia.

Sprawdzalam dzisiaj wilgotnosc w sypialni (w zasadzie ciagle sa tam zaciagniete rolety nieprzepuszczajace swiatla) i wilgotnosc jest rzedu 30%. W zimie naszym problemem bylo raczej nawilzanie powietrza, a osiagniecie 40% wigotnosci wymagalo ciaglej pracy nawilzacza ultradzwiekowego przez caly dzien.

 

Generalnie zgadzam sie z Toba na temat paroizolacji na k-g, bo to jest sensowne. Ale nakrywanie ekofibru od gory budzi moje watpliwosci - dlatego folia kupiona jesienia wciaz lezy w rolkach w garazu. Moze jakis spec od izolacji sie wypowie... Dla mnie ten pomysl to troche wykrecanie sie przez L. sianem - obym sie mylila, choc zdrowy rozsadek jest z architektem ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie dałem jej w skosach [..] Essa napisz jeszcze jaką masz ogrzewana powierzchnię domu.

Ale ja nie mam skosow - ja mam plasko, plaski sufit, nad tym plaski ekofiber i nad tym 1,20 m pustki powietrznej, ktora jest przewietrzana przez 4 male kratki wentylacyjne w szczytach. Jak sam piszesz, miedzy welna, a folia i deskowaniem masz szczeline wentylacyjna - u mnie ma jej nie byc. I to mi sie strasznie, strasznie nie podoba.

I nie wierze, ze ta folia pomoze.

 

Mamy 126 m2 powierzchni uzytkowej w parterowce.

 

PS. rety! musze sie zajac plotem i niemowlakiem...

Edytowane przez Essa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę nie tak. Szczeliny mam między wełną a deskowaniem. Wykonawca chciał dać folię bezpośrednio na wełnę, tak żeby ciąg powietrza w skosie zabierał wilgoć a nie wyciągał wełny. Czyli: deski, szczelina (2cm), wiatroizolacja, wełna, paroizolacja, GK.

Analogiczną do Twojej mam sytuację nad gabinetem, tylko zamiast ekofibru jest wełna na stropie monolitycznym. Chcę ja zakryć, aby uniknąć ruchów powietrza w wełnie. No i nie będzie tak pylić.

 

> Napisalam, ze nie ma wentylacji, bo nie ma jeszcze GWC doprowadzajacego nawiew i bardziej chodzilo mi o to, ze nie wlatuje powietrze oziebiajace pomieszczenia.

 

Ale żeby wylatywać to powietrze musi skądś wlatywać. I na pewno jest oziębione. Ulatujące wywiewkami ogrzane powietrze wytwarza podciśnienie w domu. Na jego miejsce wchodzi wszelkimi szczelinami zimne. Cudów nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa, czy ten ekofiber to wełna drzewna? Albo coś w tym stylu? Jaki współczynnik przewodności sufitu masz założony? Ale to pytania do teorii, poza tym ciekawi mnie to troszku. A teraz praktyka:

Jeżeli trafiłaby się noc z przymrozkiem i miałabyś możliwość dorwania gdzieś czułego termometru punktowego lub pirometru to można się pokusić o sprawdzenie izolacyjności dachu. Rano, w okolicach wschodu słońca należałoby sprawdzić temp powierzchni podłogi ścian i sufitów. Przy prawidłowym rozkładzie temperatury powinno to wyglądać w przybliżeniu tak: Podłoga 23, ściany 20 - 21, sufit 21 - 23, temp nastawy i pokazywana przez sterownik legaletu 21. Ściany zawsze powinny być ciut chłodniejsze od sufitu, sufit nie powinien mieć mniej niż nastawa sterownika, podłoga nie powinna mieć więcej jak 2 - 3 stopnie od nastawy. Jak jest inaczej, to jest coś nie tak. Biorąc pod uwagę ogólne zasady termodynamiki to:

1) Większa różnica podłoga - sterownik - ciepło gdzieś mocno ucieka.

2) Sufit chłodniejszy od ścian - ucieka przez sufit

3) Sufit cieplejszy lub równy ścianom, ale temp niższa od nastawy - ucieka przez ściany (niekoniecznie mur - np. okna)

4) Brak różnicy podłoga - sterownik, lub temp niższa - rąbnięty legalet lub agregat za małej mocy.

 

To tak na gorąco. Jeżeli mieszkasz gdzieś w rozsądnym pobliżu to ja taki pirometr laserowy mam i mogę pożyczyć. Jak nie teraz to przyszłej jesieni. A mądrzę się dlatego, że się trochę na tym znam. Stawiam zawodowo piece przemysłowe. Na bilansach cieplnych, termoizolacjach itp., zjadłem zęby ;-)

 

Tomek 131: Ty zawsze taki złośliwy, czy tylko jak masz okres? (Nothing personal dear ladies ;-)

Edytowane przez Harnaś78
Gramatyka, gramatyka....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekofiber linkowałam powyżej, ale jeszcze raz: http://www.ekofiber.com.pl Tak naprawde to jest jakas magiczna napowietrzona makulatura.

To co piszesz wyglada sensownie, ale...

1. jak dokonac pomiaru - temperatura podlogi w L. nie jest jednorodna,

2. jakie maja byc parametry pirometru, zeby byl miarodajny - zakres temperatur, blad pomiarowy itd

3. kiedy najlepiej mierzyc (chodzi o temperature zewnetrzna) - teraz L. juz dawno wylaczony, a w domu jest 22 stopnie rano

 

Na marginesie - jakie piece budujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa : Czy mogłabyś mi opisać na priv jak masz podłączony kominek do legalettu ? Interesuje mnie jaki wkład i przez jaki wymiennik . Wykonywałem już kilka takich kominków grzejących przez podłogę , jestem ciekawy jak to sprawuje się u innych . Problem przegrzewania się salonu od kominka to kwestia podziału emisji ciepła przez szybę i korpus , inna ewentualność to przekazywanie wkład/wymiennik legalettu , i tego się najbardziej obawiam w Twoim przypadku .. To co do tej pory widziałem "w oryginale" od systemu L . nie wzbudziło mojego zachwytu .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa: Piece buduję różne, głównie topialne dla przetwórstwa aluminium, lecz nie tylko. Także koksownie, cementownie i zakłady przetwórstwa rud - produkcja palonek. Na awatarze - koksownia Zdzieszowice z moim "niedymiącym" systemem pokryw. Wracając do tematu. Temperatura powinna być jednorodna w danym pomieszczeniu, chyba że masz łączone różne materiały (np dywan na kaflach). Chłodniej może być tylko przy drzwiach zew, tarasowych. Cieplej - pod dużymi meblami po ich odsunięciu. Dla celów eksperymentu ważne są puste, odkryte płaszczyzny. Oczywiście teraz jest za ciepło na taki eksperyment, ale kilka dni o temp <10 st i można popróbować. Ale lepszy efekt byłby przy mrozie. Ja bym to zrobił tak:

1) Nastawiłbym na legalecie we wszystkich pomieszczeniach tą samą temp, oczywiście taką jaką jest w stanie uciągnąć, np 20. Drzwi wew. w miarę możliwości pootwierane

2) Poczekać 24 - 48 godzin aż temp się ustabilizuje na sterownikach.

3) Mierzyłbym następnego dnia o świcie po ustabilizowaniu się temp - trzeba wcześnie, bo działanie słońca zakłóci pomiary.

4) pirometr dowolnej klasy o błędzie max. +/- 1 st. Najbardziej popularne, tzw hutnicze, mierzą od - 100 do + 500 i mają wystarczającą dokładność

Edytowane przez Harnaś78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką szerokość fugi macie pomiędzy płytkami podłogowymi (gresowymi, ceramicznymi) ułożonymi na Legalecie? Jaką minimalnie można zrobić?

 

- kuchnia, jadalnia, salon, gabinet, ogr. zimowy, korytarze : gres polerowany 60x60, fuga 1,5mm.

 

- sypialnia: finshparkiet - deski 2-warstwowe przyklejone do podłogi, pokryte olejo-woskiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...