Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czemu podgrzewasz w weekendy? Masz wtedy też taniej?

Tak mam taryfę weekendową i przez cały weekend mam taniej, a w tygodniu od 21-7.

 

A ile wtedy było na dworze?

Nie pamiętam szczerze mówiąc. Wydaje mi się jednak, że to była jesień więc nie było bardzo zimno. Jeśli chodzi o czas zimowy to mogę na 100% powiedzieć, ze bez problemów do 22-23 podnosiłem temperaturę. Nie próbowałem więcej ze względu na koszty i na to, że koło 22 nie dało się wytrzymać.

 

My zamówiliśmy dwa lata temu termowizję, przy mrozie -20. Połataliśmy mostki termiczne w zeszłym sezonie. Tak w ogóle to strop wtedy nie był zimniejszy od reszty, raczej okna i parapety wtedy przepuszczały, a to już dawno poprawiliśmy.

Też chciałem w tym roku zamówić, ale nie zdążyłem :( Może w przyszłym mi się uda.

U Pani brakuje mi tylko tej folii paraizolacyjnej od strony mieszkania, żeby wilgoć nie wchodziła do izolacji. Czytałem artykuł itd, ale nadal prywatnie bym jednak to starał się dać na etapie budowy. Nie jestem budowlańcem jakby co. Szczególnie, że nie ma gwarancji czy ta wilgoć rzeczywiście się stamtąd wydostaje w wydajny sposób. Nie chce gdybać za bardzo bo domyślam się, że już wszystkie elementy Pani sprawdzała setki razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Na swoim dachu mam membranę dachową (wiatroizolację) czyli folię wysokoparoprzepuszczalną. Membrana dachowa (wiatroizolacja) ułożona jest miedzy OSB a łatami pod blachodachówką. Membrana przepuszcza wodę w stanie pary ale nie przepuszcza wody w stanie ciekłym. A więc z jednej strony umożliwia opuszczenie pary wodnej z wełny izolującej budynek, która przeniknęła do niej przez paroizolację (co jest normalnym procesem) a z drugiej ochrania połać dachową przed wniknięciem wody z zewnątrz. Dyfuzja pary wodnej w membranie działa w jedną stronę dlatego folię kładzie się odpowiednią stroną np. napisami na zewnątrz.

Tłumacząc to co napisałeś łopatologicznie: para wodna, która przeniknęła przez szpary w osb do przestrzeni między łatami, po skropleniu się na zimnej blachodachówce, opadnie na folię i spłynie bezpiecznie w dół, nie przenikając jako woda do osb i wełny. Proste i logiczne.

 

Teraz mój dom:

poddasze nieużytkowe (h max = 1,2 m) pod dachem dwuspadowym z wentylacja w obu ścianach szczytowych. Dach nie ocieplony o konstrukcji: OSB + papa podkładowa + gont bitumiczny.

"Podłogą" tego poddasza jest sufit k-g + warstwa ekofibru. Pomiędzy mamy pustkę powietrzną, wentylowaną czyli w zimie jest tam zimno.

Co według Ciebie dzieje się w tej chwili z para wodną konwekcyjną przenikającą przez sufit i ekofiber?

Co będzie jeśli odetniemy ekofiber folia paroprzepuszczalną od zimnej pustki wentylowanej?

Przypominam, że to wszystko dzieje się na płaskich warstwach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GT-K 2x1,5 mm2

Czy to wymiennik nowego typu, czyli ten zakładany bezpośrednio na rurę kominową? One chyba mają trochę większy odbiór ciepła...

 

Rury c-z mam prowadzone w ścianach, w fundamencie są tylko rury kanalizacyjne.

Zastanawia mnie dlaczego nie proponują c-z wody w płycie. Ktoś drążył temat?

U nas, na wyżu budowlanym, był problem ze znalezieniem wykonawcy do instalacji prowadzonej górą ścian, za kucie to już nikt się nie chciał brać. W efekcie mąż zrobił specjalizację hydrauliczną i instalacja działa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz Essa wziąść poprawkę zadając tutaj pytania na fakt ,że większość to kółko wzajemnej adoracji.Pod płytą masz zwykłe styro?Jak oni tak w tym Legalett oszczędzają na wszystkim ,to ile oni mają na takiej jednej plycie.Zresztą,niech mają ile chcą ,byle działało i nie stało na czymś na czym w całym cywilizowanym świecie stać nie może
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napastliwy jesteś Browar...

1. nie rozumiem pytania o rurki do wymienników wodnych - tak! rurki mam, miedziane! Zgodnie z projektem! Ale ściany pod termostaty to już muszę kuć, bo nikt w L. mnie nie uprzedził, że należało do nich pociągnąć kabel 3-żyłowy.

2. mam izolację zgodnie z projektem, do tego projektu była "dorysowywana" część legalettowska na etapie projektu, wiele miesięcy przed PnB

3. wentylacja - ja nie myślę, za myślenie wziął pieniądze architekt.

Chcesz się douczyć to proszę: http://www.ugolik.pl/03.html Innym przeczytanie tej strony tez się przyda :)

 

Nie kumam z tą "napastliwością" - zadałem kilka pytań odnośnie Twojego domu i tyle. Chyba jesteś już lekko przewrażliwiona...;)

Łatkę obrońcy Legalettu przyszył mi perm jak mu udowodniłem że pisze w kółko te same bzdury - zreszta każdy ma taką łatkę kto nie powie tu wprost że: " legalett jest do dupy i do tego za drogi a w gdańsku siedzi banda oszołomów która tylko czeka żeby naciągnąc ludzi"... Tylko tak się skłąda że ja tu wojowałem np z Piotrem O. kilka miesiecy zanim jeszcze pojawił się perm czy Tomek - tak samo miałem i mam krytyczne uwagi i daleko mi do "legalttowego naganiacza". Denerwuje mnie tylko to że najwięcej krytycznych uwag mają tu 2 osoby które legalettu nie mają, nie znają a swoje wywody snują na podstawie domysłów tego co wyczytają w necie jednocześnie dyskredytując wszelkich projektantów, inżynierów itd...którzy mają wiedze i praktyczne doświadczenie. Oni pozjadali wszystkie rozumi i tyle - kropka. To mnie wkurza tak samo jak i twierdzenia że L. jest bez wad.

 

A teraz do rzeczy... Dlaczego zadałem Ci te pytania? Ponieważ uwazam że przede wszsytkim musisz zdiagnozować wszelkie możliwe przyczyny niedogrzania chałupy a nie zakładac z góry że L jest spierzony a reszta jest super.

Zapytałem czy zmieniałaś rodzaj izolacji w trakcie budowy bo w umowie z L masz zapewne napisane z jakich materiałów i jakiej grubości będie izolacja domu - brane to jest do obliczeń zapotrzebowania na energię i samowolne zmiany bez uzgodnienia z L mogą być przyczyną niedogrzania domu. Ale skoro tak miałas w projekcie to ok.

 

Druga sprawa to wentylacja, której rodzaj jest zresztą także opisany w umowie z L z powodów w/w. Jeżeli w tej chwili nie masz w dumu żadnej wentylacji to:

- po pierwsze wilgoć, która codziennie w domu powstaje nie jest z niego "odprowadzana" co może być przyczyną niedogrznnia budynku (proponuję poczytać wątki o wentylacji jak ludzie w źle wentylowanych domach nie moga dogrzać pomieszczeń kaloryferami mimo że grzeją na maksa). Wilgoć ta może też przenikać do Ekofibru gdyż pomizy ekofibrem a GK nie masz paroizolacji. Umieszczenie jakiejkolwiek paroizolacji na ekofibrze od strony "pustki" uwazam ja za skończony kretynizm, który może tylko spowodować większe zawilgocenie izolacji.

 

- po drugie brak wentylacji to brak spełnienia założeń umowy z L - czyli tak na prawdę na razie Ci teoretycznie gwarancja nie przysługuje. Zakładam, że masz to w umowie gdyż ja osobiści sam kłóciłem się z L o ten zapis i za cholerę nie chcieli z niego zrezygnować.

 

Druga sprawa to wentylacja pustki nad ekofibrem - napisałaś że masz tylko "cztery małe kratki"... To dla mnie bardzo dziwne bo OSB+ gont bitumiczny to na tyle "szczelne" poszycie że moim zdaniem powinno tam być dużo więcej kratek żeby wiatr chulał i przewietrzał ten ekofiber. Dla porównania - u mnie jest dachówka ceramiczna + 30 cm wełny. Wełna jest stale b. mocno "przewiewana" - co metr kreatki w podbitce, szcelina pod gąsiorami na całej długości kalenicy +dachówki wentylacyjne, z których dekarz nie chciał zrezygnowac bo twierdził że będzie za mała wentylacja! A nie mam pełnego deskowania pod dachówką tylko membranę paroprzepuszczalną!

 

 

Proponuję przy najbliższej "termowizij" sprawdzić kamerką temperaturę podłogi w każdym pomieszczeniu (przy takich samych nastawach termostatów) - od razu będzie wiadomo czy L jest dupnięty w niedogrzanym pomieszczeniu. Uważam że po zamontowaniu wentylacji (jeżeli Le jest ok) problem niedogrzania się rozwiąże.

 

Co do wodnych wymienników to właśnie takie posiadam od początku. Nie mogłem dogrzac pomieszczeń początkowo bo zwiększałem tylko "długość grzania"... W końcu zwiększyłem temperaturę wody zasilającej wymienniki i udało się dogrzac nawet do 25'C o czym zresztą tu pisałem

 

pozdrawiam

 

Browar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kumam z tą "napastliwością" - zadałem kilka pytań odnośnie Twojego domu i tyle. Chyba jesteś już lekko przewrażliwiona...;)

Łatkę obrońcy Legalettu przyszył mi perm jak mu udowodniłem że pisze w kółko te same bzdury -...

A gdzie ty mi niby udowodniłeś że piszę bzdury? Nie masz pojęcia o czym piszesz a odzywasz się (i to zawsze krytycznie) tylko wtedy gdy komuś nie podoba się legalett i jeszcze sie dziwisz że mają cię za człowieka z tą firmą związanego. Tu jest własnie problem tych wszystkich "zaczarowanych" Legalettem. Nie mają specjanie o tym o czym pisza pojęcia ale kłócić sie z każdym będą do upadłego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa. moim zdaniem ten ekofiber to jakieś nieporozumienie. Nie jestem specjalistą od przepływu ciepła ale przez ten czas tu na forum trochę się dokształciłem. Po lekturze tego artykułu czy tez raczej reklamówki ekofibru myślę że twój problem to nie źle wykonany czy niewydolny Legalett tylko właśnie niewłaściwie wykonana izolacja stropodachu czy też stropu (nie wiem dokładnie jak to u ciebie wygląda). Co jest tam moim zdaniem złe. Przepływ pary wodnej zawsze wiąże się z przepływem ciepła. Ciepło wraz z parą wodną przedostaje się dosyć swobodnie do warstwy ekofibru. Powietrze nie zostaje tam uwięzione tylko jest wywiewane razem z ciepłem które zawiera. Ten tekst o ekofibrze który linkowałaś jest takim wielkim niedopowiedzeniem. Piszą tam różne rzeczy ale nie piszą o podstawowych. Każda izolacja ktora wykorzystuje powietrze jest o tyle dobra o ile potrafi uniemożliwić jakąkolwiek wymianę powietrza w niej zawartego. Twój ekofiber nie odizolowany umożliwia swobodny przepływ powietrza czy to wskutek prądów konwekcyjnych czy po prostu wentylacji. Swobodny przepływ powietrza oznacza strumień ciepła opuszczający twój dom. Myslę że jak zmierzysz sobie w zimie temperaturę nad warstwą ekofibru to zrozumiesz że takie rozwiązanie izoluje bardzo kiepsko. Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umieszczenie jakiejkolwiek paroizolacji na ekofibrze od strony "pustki" uwazam ja za skończony kretynizm, który może tylko spowodować większe zawilgocenie izolacji.

 

Zgoda! Tylko, że była mowa o wiatroizolacji czyli foli paroprzepuszczalnej.

 

Co do projektu to w moim jest:

 

4x2,5mm2

GT1-4 2x1,5mm2

GT-K 3x1,5mm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie ty mi niby udowodniłeś że piszę bzdury?.

 

a kilka stron wczesniej. Nie jedz tyle masla.

 

Nie masz pojęcia o czym piszesz a odzywasz się (i to zawsze krytycznie) tylko wtedy gdy komuś nie podoba się legalett i jeszcze sie dziwisz że mają cię za człowieka z tą firmą związanego.

 

Po pierwsze nie "mają mnie" tylko ty mnie masz, a raczej próbujesz wmówic to innym gdyż skończyły ci się racjonalne argumenty na poparcie wypisywanych tu przez ciebie bzdur... Masz już paranoje.

 

Po drugie to pokaz mi gdzie wyrazilem sie krytycznie np. na temat tego co pisze Essa, której "nie podobba się legalett" ??

 

 

Tu jest własnie problem tych wszystkich "zaczarowanych" Legalettem. Nie mają specjanie o tym o czym pisza pojęcia ale kłócić sie z każdym będą do upadłego.

 

 

no tak... jakieś 90% osób które tu piszą są generalnie z legalettu zadowolone - boli co ? Boli bo pojawiaja sie nowi mimo twojego pisania bzdur.

Oczywiście żaden z uzytkowników L nie ma pojecia o czym pisze natomiast ty jesteś w tych sprawach obcykany bo masz poradnik budowlany i raz widziales legalett w domu modelowym :p Weź się już chłopie nie ośmieszaj i zamiast bić piane to może wreszcie cos zbuduj..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, jeszcze raz zadam swoje pytania i proszę odpowiedzieć dokładnie na te pytania. Może wtedy stanowiska będą zbliżone ;-)

 

Mój dom:

poddasze nieużytkowe (h max = 1,2 m) pod dachem dwuspadowym z wentylacja w obu ścianach szczytowych (małe kratki wentylacyjne). Dach nie ocieplony o konstrukcji: OSB + papa podkładowa + gont bitumiczny.

"Podłogą" tego poddasza jest sufit k-g + warstwa ekofibru. Pomiędzy mamy pustkę powietrzną, latem jest tam gorąco, w zimie jest tam zimno.

Zgodnie z tym co mówi mąż w domu mamy jednak wentylację - grawitacyjną, wilgotność powietrza około 33%

 

Co według dzieje się z para wodną konwekcyjną przenikającą przez sufit i ekofiber?

Co będzie jeśli odetniemy ekofiber folia paroprzepuszczalną (wiatroizolacyjną) od zimnej pustki wentylowanej:

* wariant 1 -> na granicy ekofiber -pustka

* wariant 2 -> w powietrzu, tak by nad ekofibrem była jakaś przestrzeń wentylacyjna (ehhh... jest to wersja prawie niewykonalna)?

 

Przypominam, że to wszystko dzieje się na płaskich warstwach.

 

 

PS.

Z tego co zrozumiałam, Perm twierdzi, że wilgoć uciekając przez sufit, zabiera ciepło, które jest następnie wywiewane z ekofibru.

Inni twierdzą, że poddasze jest wentylowane za słabo, więc skąd to wywiewanie skoro ruchu powietrza prawie nie ma??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Od piątku mam już zamontowane agregaty i jestem szczęśliwym posiadaczem ogrzewania w domu :-), ale mam teraz problem nie mam możliwości ustawienia tłumików do wymiennika kominkowego.

Jedna rura wychodzi przy samej ścianie, druga pod wyczystką :-).

Czy ktoś z was zastosował jakieś inne rozwiązanie do podłączenia wymiennika? Jeśli tak to jakie i co z hałasem?

W załączniku rysunek poglądowy.

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam,

Roger

Bez tytułu.jpg

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co według dzieje się z para wodną konwekcyjną przenikającą przez sufit i ekofiber?

Co będzie jeśli odetniemy ekofiber folia paroprzepuszczalną (wiatroizolacyjną) od zimnej pustki wentylowanej:

* wariant 1 -> na granicy ekofiber -pustka

* wariant 2 -> w powietrzu, tak by nad ekofibrem była jakaś przestrzeń wentylacyjna (ehhh... jest to wersja prawie niewykonalna)?

 

wariant1 - nie ma sensu. możliwe zawilgocenie ekofibru poprzez niedostateczną wentylację.

wariant2 - nie widzę sensu

wariant3 - pomiędzy g-k i ekofiber folia nieprzepuszczalna. Pozwoli zagwarantować brak przenikania wilgoci z domu do ekofibru. Dzięki temu uzyskamy pewność, że ekofiber nie jest zawilgocony i nie straci właściwości izolacyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak samo miałem i mam krytyczne uwagi

 

Proponuję przy najbliższej "termowizij" sprawdzić kamerką temperaturę podłogi w każdym pomieszczeniu (przy takich samych nastawach termostatów).

 

Co do wodnych wymienników to właśnie takie posiadam od początku. Nie mogłem dogrzac pomieszczeń początkowo bo zwiększałem tylko "długość grzania"... W końcu zwiększyłem temperaturę wody zasilającej wymienniki i udało się dogrzac nawet do 25'C o czym zresztą tu pisałem

 

Ja też widzę zalety, choć rozczarowanie nieprzewidzianymi wadami jest spore. W zasadzie szukam rozwiązania problemów pojawiających się w czasie eksploatacji.

 

Na razie dowiedziałam się, że L. uciągnie +25'C (kiedyś pisałeś, że się nie da więcej jak 21'C), ale niekoniecznie na II taryfie. Jeżeli po dogrzaniu, II taryfa utrzyma mi taką temperaturę to ok, jeśli nie - uznam, że sprzedano mi projekt niezgodny z założeniami.

Druga sprawa to sprawdzenie stropu metodą Harnasia lub termowizją. Przy okazji, okaże się też czy strop w feralnym gabinecie jest zimniejszy (izolacja gorsza) niż w reszcie domu. Tak czy owak, trzeba czekać do zimy.

 

Termowizja podłogi inż. N. nic nie wykazała, zmieniono tylko agregat na mocniejszy o 20% -> L. nie jest dupnięty w tym pomieszczeniu. Jeśli strop będzie ok, to błąd jest w projekcie (pn-zach narożnik domu). W przypadku, gdy II taryfa utrzyma mi temperaturę po podgrzaniu, nie będę dalej drążyć tematu.

 

 

I ostatnie, najważniejsze.

Jak sprawują się wymienniki wodne? Czym grzejesz wodę? Jakie są koszty eksploatacji? Jeśli nie pisałeś, to napisz, jeśli o tym pisałeś - podlinkuj pls.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed zimą możesz zrobić jeszcze jedno: policz jak najdokładniej zapotrzebowanie tego pomieszczenia na energię. Masz wszystkie dane. Teraz trzeba by to fachowo wpisać do OZC i zobaczymy co wyjdzie. Ten wynik skonfrontuj z zaprojektowana mocą agregatów.

 

Czy dom masz już przekazany do użytkowania? Jeżeli nie to i tak Cię czeka audyt energetyczny.

 

A co do audytu do ciekaw jestem dlaczego u mnie sprawności legalettu audytor nie określił na 100% tylko mniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od piątku mam już zamontowane agregaty i jestem szczęśliwym posiadaczem ogrzewania w domu :-), ale mam teraz problem nie mam możliwości ustawienia tłumików do wymiennika kominkowego.Jedna rura wychodzi przy samej ścianie, druga pod wyczystką :-).Czy ktoś z was zastosował jakieś inne rozwiązanie do podłączenia wymiennika? Jeśli tak to jakie i co z hałasem?

Tępa jestem, co to są tłumiki - spiro z otuliną? Gdzie ma stać wkład kominkowy, przed kominem?

Wymienniki są dwóch typów - zakładane na rurę kominową i podwieszane ponad kominkiem.

Sezon przedkominkowy przeżyliśmy na zamkniętym obiegu z izolowanych rur spiro. Jeśli to coś pomoże to u nas jest tak:

L.jpg

L.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed zimą możesz zrobić jeszcze jedno: policz jak najdokładniej zapotrzebowanie tego pomieszczenia na energię. Masz wszystkie dane. Teraz trzeba by to fachowo wpisać do OZC i zobaczymy co wyjdzie. Ten wynik skonfrontuj z zaprojektowana mocą agregatów.

Mąż liczył zapotrzebowanie na energię całego domu jesienią 2010, po wizycie legalettowców. Wyszło mu, że dosypanie kolejnych 20 cm ekofibru do grubości stosowanej w Szwecji (inwestycja około 4 tyś), da miesięczną oszczędność na prądzie rzędu 30 zł.

Dom już dawno oddany, w grudniu 2008, czyli tuż przed audytem.

 

BTW, u mnie do kominka idą 2 kable 3x1,5 mm2, czyli tak samo.

Czemu u Qbelka jest 2x1,5? Może te nowsze wymienniki mają inne sterowanie...

Ilość dwóch kabli tłumaczę 2 agregatami.

Edytowane przez Essa
pomyłka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Od piątku mam już zamontowane agregaty i jestem szczęśliwym posiadaczem ogrzewania w domu :-), ale mam teraz problem nie mam możliwości ustawienia tłumików do wymiennika kominkowego.

Jedna rura wychodzi przy samej ścianie, druga pod wyczystką :-).

Czy ktoś z was zastosował jakieś inne rozwiązanie do podłączenia wymiennika? Jeśli tak to jakie i co z hałasem?

W załączniku rysunek poglądowy.

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam,

Roger

 

A ten komin to już stoi czy jest dopiero w planach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa. w linkowanej przez ciebie reklamie ekofibru piszą min. że bez paroizolacji wełna ulega zawilgoceniu co skutkuje grzybem itd. Ekofiber jest na to odporny bo dużo szybciej oddaje wilgoć pod warunkiem że przestrzeń nad nim jest wentylowana. To jest pewnie prawda ale to nie ma znaczenia bo wełny bez paroziolacji się nie stosuje po prostu. Tego juz tam nie napisali. Nie napisali równiez czemu konstrukcja stropu z ekofibrem ma nie mieć paroizolacji pod nim. Moim zdaniem z bardzo prostego powodu. Czyni to jedną z cech bardzo przez nich podkreślanych czyli zdolność do szybkiego wchłaniania i oddawania wilgoci bezuzyteczną. Moim zdaniem twój strop nie spełnia wymogów na taką przegrodę. Napisz może PW do HenoK, Jani63 lub AdamMK. niech to ocenią ale wydaje mi się że dojdą do podobnych wniosków co ja.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...