Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czyli albo płyta ma tak dużą bezwładność,w co nie wierzę,albo powietrze słabo przenosi ciepło,raczej to.

Jaka grubość płyty ?

To bezwładność, w końcu te czterdzieści kilka ton masy akumulacyjnej fundamentu musi się nagrzać aby później oddawać to ciepełko.

Dwa dni temu dla przykładu miałem odwrotny przypadek. Legalet jeszcze był wyłączony (czyli 0 ciepłej masy akumulacyjnej w moim kanadyjczyku) a stwierdziłem, że na noc zapuszczę chłopakom farelkę w pokoju. Po włączeniu farelki temperatura po 20-30 min podskoczyła z 17 do 22 stopni :)

Przyjemnie, cieplutko wiec wyłączyłem grzanie a wtedy temperatura spadała 1 stopień na godzinę by po 5 godzinach znowu było 17 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki,wyżej masz wszystko wyszczególnione(koszt kopary,koszt podsypki,koszt styro,koszt stali,koszt folii,koszt betonu,koszt robocizny).

Wszystkie koszty materiałów znane bo już zamówione i po części kupione,koszt robocizny ustalony,do tego dochodzi ok.3tys.zł rurek+1,5tys.zł rozłożenie rurek (układane bezpośrednio na płycie,bez izolacji)+kociołek elektryczny ok,2,5tys.zl Czyli dochodzi 7tys.zł.

Koszt pełnej płyty grzewczej a`la Legalett to ok.52tys.zł.Płyta na EPS200,mocniej zbrojona,płyta grubsza niż z Legalettu z uwagi na szkody górnicze III kat.Z tego co można odczytać we wcześniejszych postach innych użytkowników to koszt mojej płyty z Legalett byłby ponad 100tys.zł,przypomnę,że jest to 180m2.

Dla mnie 50tys.zł drogą nie chodzi :)

To w L. podrożało - ja mam niecałe 60k netto za 182 m2 (w tym 40 m2 bez ogrzewania) w 2006 roku.

Arturo72 - wiem, że trzeba będzie poczekać, ale napisz kiedyś ile wydajesz w sezonie na ogrzewanie.

U nas, podobnie jak u innych - 450 pln/m-c to norma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, płyta fundamentowa ogrzewana Legalletem jest bezwładna.

1. Jak więc ustawić temperatury, aby po wstaniu i powrocie z pracy temp. pokojowa miała już zadane wartości? Jeżeli temp. nocną ekonomiczną ustawię na 15 stopni, to jak zadać ustawienia, żeby o 5.30 było 21 stopni? Tak samo po powrocie o 16-tej.

Da się, ale nie na płycie, tylko dogrzewjąc grzejnikiem elektryczny z zegarem - tak można dogrzewać np. łazienkę. My mamy małe dzieci, więc temperatura łazienki jest w granicach 23 st.

 

2. Poza tym mam 5 stref, przy czym 1 to wiatrołap i korytarz, a druga to nieużywany jeszcze gabinet. Czy nie jest błędem ustawić tam na stałe temp. 15-16 stopni, a w pozostałych strefach komfortową 21 stopni w określonych godzinach?

Przy nieogrzewanym pomieszczeniu (program 0 st),l nasza nieużywana, zamknięta sypialnia nagrzewała się do 8-10 st. Reszta domu 21 st i wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz zapytam o grzanie kominkiem. Czy kominek sam załącza wiatraki? jakie macie doswiadczenia z kominkiem_

Tak, czujnik w kominku sam włącza wiatrak.

Przy czym, włącza je nawet wtedy, gdy agregaty maja taki program, że wcale nie pracują - u nas latem obowiązuje program "0 stopni".

 

Teraz trochę palimy kominkiem i wiatrak raz się włączył. Zauważyłam, że pracę wiatraka wymusza bardzo wysoka temperatura, która może trwać krótko. Tzn. jeśli zależy ci na wiatraku, mocno nahajcuj na samym początku, jak wiatrak zacznie pracować, tylko "podgrzewaj".

W poprzednim sezonie, paliliśmy normalnie czyli na spokojnie - często wiatrak włączał się dopiero po godzinie, dwóch, czasem wcale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Essa a co u Ciebie? Pamiętam, że miałaś duże problemy z Legaletem.

Coś się udało rozwiązać?

Witaj :-))) Witajcie Wszyscy :-))))

Nie, nic nie zrobiłam z Legalettem, bo... płot stawialiśmy i drewutnie... i młody raczkuje...

Tak na poważnie, to na dzień dzisiejszy nasze zmagania z L. wyglądają tak:

1. kupiliśmy pirometr, czekamy na chłody, że pomierzyć temperaturę ścian, sufitów i posadzek

2. jeszcze nie grzejemy, poza 4-krotnym rozpaleniem w kominku - wiedzę, że mój dom jest całkiem ciepły, bo mam średnio 21,5 st.

3. sprawdziliśmy, że nad feralnym gabinetem ekofiber siadł najbardziej, w zależności od pomiarów pirometrem może dosypiemy trochę izolacji.

4. mam nadzieję, że uda się jeszcze w tym roku zamknąć (oszalować) ganek, który ma pełnić rolę wiatrołapu.

5. własnie przeczytałam post Paulkate i widzę, że mają jakby podobny układ pomieszczeń i podobny problem - obwód "salon-kuchnia-gabinet" nie dogrzewa im pokoju, który jest wydzielony z otwartej przestrzeni. U nas na tym obwodzie jest jeszcze łazienka, która sporo ciepła łapie z okolicy, ale podgrzać ją np. do 24 st samym L. nie sposób (kiedyś o tym pisałam).

Ciekawe czy zamknięcie obwodów pomoże.. Czy każdy obieg powietrza w agregacie ma osobna grzałkę na wyjściu? Wtedy pomysł z mieszającym się powietrzem byłby do bani...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zużycie tylko na ogrzewanie: 6695 kWh - 1740 PLN co daje nam 290 PLN na miesiąc.

Naszła mnie jeszcze taka refleksja, że porównywanie w złotówkach jest bez sensu.

Avatar25 ma kWh o 20% tańszą niż Pawgar, więc po pawgarowsku jego koszty to 360 pln.

 

Może trzeba by zastosować przelicznik ilość kWh/m2 przy 21 stopniach Celsjusza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez to jest tak miękkie jak galareta.Przy chodzeniu dosłownie styro się zapada a co dopiero jak pójdzie na do kilkaset ton !!

Człowiek o słusznej budowie ciała (100kg) chodząc wywiera na styropian nacisk rzędu 40-60kPa, a stając na palcach lub na pięcie możne nawet przekroczyć 100kPa.

Płyta żelbetowa o metrowej grubości na powierzchni 100m2 będzie ważyła ok. 250ton.

Taka płyta na styropian będzie wywierała nacisk 25kPa.

W parterowym domu ten nacisk będzie znacznie mniejszy (płyta ma grubość 20-25cm, do tego dochodzą ściany i zazwyczaj lekki strop oraz dach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisuję swoje wrażenia po chodzeniu po EPS200 i EPS100.

EPS100 jest moim zdaniem miekki jak galareta w porównaniu do EPS200.

Swoją drogą EPS70 ma CS >70kPa także może jego pod płytę,może niższy ?

Wszak płyta ma zdecydowanie mniejszy nacisk...

Chodziło mi tylko o Twoją wypowiedź (tę podkreśloną przeze mnie) :

Przeciez to jest tak miękkie jak galareta.Przy chodzeniu dosłownie styro się zapada a co dopiero jak pójdzie na do kilkaset ton !!

Nie zawsze kilkaset ton musi oznaczać większy nacisk niż kilkadziesiąt kilogramów.

Natomiast wytrzymałość styropianu, czy styroduru pod płytą fundamentową należy dostosować do konstrukcji konkretnego domu, posiłkując się przy tym normami i zaleceniami producentów tych materiałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

razem z kuchnią i holem na tym samym agregacie jest jeden zamykany pokój i jego nie można dogrzać kiedy powietrze miesza się w agregacie z zimnym powietrzem z podłogi kuchni i holu.

 

A podzielisz sie jeszcze informacja o powierzchni tego pomieszczenia?

Pamietasz pewnie z projektu, ze male pomieszczenia moga wymagac dodatkowego zrodla ciepla (np. lazienki o pow mniejszej niz 10m2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowiek o słusznej budowie ciała (100kg) chodząc wywiera na styropian nacisk rzędu 40-60kPa, a stając na palcach lub na pięcie możne nawet przekroczyć 100kPa.

Płyta żelbetowa o metrowej grubości na powierzchni 100m2 będzie ważyła ok. 250ton.

Taka płyta na styropian będzie wywierała nacisk 25kPa.

W parterowym domu ten nacisk będzie znacznie mniejszy (płyta ma grubość 20-25cm, do tego dochodzą ściany i zazwyczaj lekki strop oraz dach).

Jest jeszcze to nieszczęsne pełzanie. Przeciętny parterowy dom to nacisk jednostkowy właśnie ok 15 - 35kPa. Producenci dla EPS 100 podają dopuszczalny nacisk długotrwały ok 25 - 35 kPa. Taka wartość powinna być przyjmowana dla obliczeń zamiast tych 100kPa z 10% odkształceniem. Ta wartość dla produktów "budżetowych" producentów którzy takich badań nie robią.jak można się domyślać będzie mniejsza. Taki błąd w wykonaniu projektanta opisał zresztą PiotrO. Ten mocno stwardniały styro pod płytami Legalett o którym wspominał to nic innego jak błąd projektowy. Zakładam oczywiście że to co PiotrO opisał to prawda.

Muszę dodać że jest jeszcze taka możliwość że parametry zastosowanego styropianu nie odpowiadały deklarowanym. Mimo wszystko tak jak Artur napisał EPS100 pod domem to ryzyko. Jeżeli sami producenci nie polecają to nie powinien być stosowany.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naszła mnie jeszcze taka refleksja, że porównywanie w złotówkach jest bez sensu.

Avatar25 ma kWh o 20% tańszą niż Pawgar, więc po pawgarowsku jego koszty to 360 pln.

 

Może trzeba by zastosować przelicznik ilość kWh/m2 przy 21 stopniach Celsjusza.

 

Może masz rację. W takim razie policzmy.

U mnie wychodzi około 42 kWh/m2.

 

U Pawgar'a ciężko coś policzyć, ponieważ mamy statystyki z trzech miesięcy a nie z sześciu. Powiedzmy, że za pół roku wychodzi też około 43 kWh/m2 przy powierzchni 100m2.

 

No i w niedziele włączyliśmy ogrzewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 2 pytania: 1 nikt nie podaje jak dugo ustawia grzanie, kiedy płyta już się nagrzała.

wychładza się teoretycznie o 1 st. na dobę / tzn po 24 h niegrzania?

przyjmując nowy, dobrze ocieplony dom jak długo na dobę należy ustawić grzanie aby temp. była stała?

załużmy stałą temp. zewn. i stały wiatr itd.

 

2. rano zauważylismy parę unoszącą się przy scianie. to parował styropian z zewn. obramowania Legalettu.

Czy ktos tak też ma? To oznacza, że ogrzewam do cholery klimat!!!!! Ten styropian jest miejscami ciepły i moje pieniądze fruną w atmosferę!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. nikt nie podaje jak dugo ustawia grzanie, kiedy płyta już się nagrzała.

hehehehehe... przecież dokładnie post wyżej masz odpowiedź Avatara ;-)

-----> 42 kWh/m2 x Twoje metry użytkowe podzielone przez 30 dni w miesiącu a potem przez ilość kW na agregatach łącznie = ilość godzin na dobę (kWh/m2 x m2 / kW = h miesiecznie)

Założenia: 30 dni w miesiącu, temperatura użytkowa 21 st.

A poza tym czytaj to forum, dwie strony temu wymieniali uwagi, kto jak nastawia Auratony i dlaczego.

Wiem, wiem... roboty masz tyle, że taczki nie ma czasu załadować, ale nie mogłam się powstrzymać od odrobiny złośliwości :-D

 

2. rano zauważylismy parę unoszącą się przy scianie. to parował styropian z zewn. obramowania Legalettu.

Też już było - każdy tak ma, tam jest, po prostu mostek termiczny na styku styropian legalettu/styropian (ocieplenie) na elewacji.

Może u Ciebie jest większy, albo płyta dobrze nie wyschła w tym mokrym sezonie. Trzeba upaść na kolana i dobrze tam zapiankować.

My musieliśmy najpierw wyskrobać sobie szczelinę odpowiedniej szerokości, żeby dozownik od pianki wszedł - straszna robota :-/

Jeszcze taki pomysł do weryfikacji przez mądrzejszych - sprawdzałeś zbrojenie? Nie dochodzą ci pręty do samego styro? U nas parę takich niedoróbek było, to może też przenosić ciepło do styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rano zauważylismy parę unoszącą się przy scianie. to parował styropian z zewn. obramowania Legalettu.

Czy ktos tak też ma? To oznacza, że ogrzewam do cholery klimat!!!!! Ten styropian jest miejscami ciepły i moje pieniądze fruną w atmosferę!!!!

A powiedz prosze czy przypadkiem to nie bylo na stronie poludniowej domu i czy nie swieci dzisiaj sloneczko?

To co napisala Essa dotyczy kazdej technologii ocieplenia domu. listwa startowa ocieplenia elewacji musi byc dobrze "opianowana" jak to napisala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 kWh/m2 x Twoje metry użytkowe podzielone przez 30 dni w miesiącu a potem przez ilość kW na agregatach łącznie = ilość godzin na dobę (kWh/m2 x m2 / kW = h miesiecznie)

I to jeszcze podzielić przez 6 (wskaźnik ten bowiem [42 kWh/m2] obliczyliście do okresu półrocznego).

 

Dla wzajemnych porównań lepiej byłoby się posługiwać wskaźnikiem kWh/m2*rok. Dla ww. wychodziłby on 84 kWh/m2*rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jeszcze podzielić przez 6 (wskaźnik ten bowiem [42 kWh/m2] obliczyliście do okresu półrocznego).

 

Dla wzajemnych porównań lepiej byłoby się posługiwać wskaźnikiem kWh/m2*rok. Dla ww. wychodziłby on 84 kWh/m2*rok.

 

Nie za bardzo rozumiem co masz na myśli. To przecież jest na rok. To jest wartość zużytej energii na ogrzanie domu przez cały rok. To, że okres grzewczy sprowadził się do 6 miesięcy nie ma tu nic to rzeczy, równie dobrze mogliśmy grzać przez więcej miesięcy, sąsiedzi grzali 8 miesięcy, wtedy podzielimy to przez 8?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem co masz na myśli. To przecież jest na rok. To jest wartość zużytej energii na ogrzanie domu przez cały rok. To, że okres grzewczy sprowadził się do 6 miesięcy nie ma tu nic to rzeczy, równie dobrze mogliśmy grzać przez więcej miesięcy, sąsiedzi grzali 8 miesięcy, wtedy podzielimy to przez 8?

 

Pewni mu chodzi o to, ze pawgar podal wartosc od stycznia do kwietnia zuzycia 4572 kWh, a majac dom o pow. okolo 100 m2, wychodziloby, ze zuzywa 45 kWh/m2

Ale jesli pawgar podalby (ale przeciez nie jest wrozka) ile zuzyje do konca roku, to musialby to sie wliczyc do lacznego zuzycia.

budowlany_laik przyjal, ze zuzycie pod koniec roku jest takie samo jak na poczatku stad pomnozyl przez 2. Swoja droga to nie tak rozowo wyglada ocieplenie (wygrzanie) waszych domow. 80 - 90 kWh to standardowe zalozenia projektowe ale kazdy z nas marzy oczywiscie o tym aby na ogrzewanie zuzywac jak najmniej.

Ja niestety nie moge podac swoich danych, bo po pierwsze grzeje gazem, po drugie mam przez caly rok, przez 24h nadobe ustawiona temperature i jesli spadnie ponizej to obieg grzewczy sam sie zalaczy. Nie mam problemu taryf dzien / nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

avatar25, trochę zagalopowałem, bo raz mamy dane z 6, raz z 3 miesięcy.

Chodzi mi tylko o to, tak jak pisaliście, by podzielić przez ilość m2 sumę kWh z całego sezonu grzewczego, który oczywiście nie trwa 12 miesięcy, a krócej. Wtedy uzyskamy wskaźnik kWh/m2*rok czyli kWh/m2*sezon grzewczy.

 

Trochę o moim ogrzewaniu.

Jest to 'Legalett' roboty gospodarczej z rurkami pex-alu-pe-rt 16/2 wypełnionymi wodą. Płyta fundamentowa grubości 20cm izolowana styropianem zbrojona jest siatkami szt. 2 na dole i górze. Rurki wodne przywiązane są na dolnym zbrojeniu.

Nie jest to zatem typowe ogrzewanie podłogowe w cienkim jastrychu, a bardziej (poprzez swoją bezwładność) fundament grzewczy.

Całość spięta poprzez rozdzielacz z piecem elektrycznym Kospel 6kW.

 

Zamieszkujemy dopiero 3 tydzień i uczę się tego wszystkiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...