Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Na chłopski rozum: jeśli pod płytą masz co najmniej 16 cm styro, a nad płytą 2cm drewna, to dokąd będzie uciekało ciepło?

 

Dziękuje za odpowiedź.

Niestety na ten sam chłopski rozum na podłogówkę w zasadzie nie powinno się dawać drewna (lub jak najcieńsze)- rozumiem, ze tu jest tak samo.

O ile pamiętam drewno jest ok. 8 razy lepszym przewodnikiem ciepła niż styropian, na dodatek ma sporą pojemność cieplną, więc zupełnie nie rozumiem skąd obawy o stosowanie drewna na podłogówce. Może chodzi o problemy z rozszerzalnością cieplną, ale są przecież pływające podłogi. Moim zdaniem źródłem problemów jest kiepska izolacja termiczna domów w ogóle i w związku z tym stosunkowo duże potrzeby cieplne na uzyskanie komfortu cieplnego. Legalett zaleca 16 cm styro wokół płyty grzewczej, ale to jest z pewnością za mało (20cm jest bardziej na miejscu). Ale nawet przy 16 cm 2 cm drewna na podłodze to śmiesznie mało.

 

Masz ciepły beton, a chcesz mieć ciepłe powietrze. Wkładanie pomiędzy beton a powietrze zapory jest działaniem przeciwnym do zamierzeń.

Można oczywiście kompensować podniesieniem temperatury betonu, ale to po pierwsze kosztuje, a po drugie może wymagać zmian w układzie grzejnym. Jest jeszcze sprawa proporcji. Niestety nie dysponuję środkami potrzebnymi, żeby konkretnie przytoczyć złotówki albo stopnie celcjusza.

Muszę opierać się na tym, co mówią spece od podłogówek. Czyli bez drewna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co dostajecie za swoje pieniadze?

 

z tego co czytalem system legalet jest drogi a dostajecie zwykla plyte fundamentowa+beznadziejny wariant podlogowki - czyli podlogowka na cieple powietrze

 

jesli kto ma glowe na karku to samo sobie zrobi plyte a podlogowke zrobi jak nalezy- czyli rurki i woda

 

zaoszczedzone pieniadze mozna przeznaczyc na przyklad na klinkier na elewacje

 

no chyba ze ktos lubi mercedesy i wierzy ze jak zaplaci kosmiczne kwoty to efekt bedzie rowniez kosmiczny ;)

 

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jacek K.
Jak cos wiesz to powiedz. Ja jestem tuż przed podpisaniem umowy.

Czy to tylko twoja intuicja?

Technologia jest niedopracowana.

 

 

A co konkretnie? Sama płyta? System grzewczy?

Skąd te informacje?

Płyta to płyta, filozofii raczej w niej nie ma. Problemem może być każda zmiana w położeniu ścianek w budynku, bo przecież nad rurkami ich nie postawisz.

- Byłem na budowie takiego fundamentu i porobiłem sporo zdjęć. Nie chcę się rozpisywać o układaniu kształtek styro, ale zdziwiła mnie ich niedokładność wymiarowa.

-Zastosowany styropian to FS 20 i moim skromnym zdaniem jest za miękki. Kilkakrotnie widziałem jak pomagier majstra połamał kant kształtki i przyklepał, żeby nie było widać. Poza tym styropian jest nasiąkliwy!

- Mostki cieplne od prętów do rurek poziomujących - kilkanaście prętów wbitych w ziemię i przebijających płytę aż po wierzch to również pewna korozja (brak otuliny), ale tu jestem lajkonikiem, więc niech mnie ktoś poprawi jak bredzę

- Dużo pianki między kształtkami, a grubość 16 cm to ZA MAŁO jak na dzisiejsze poziomy cen energii. Nawet inzynier z Gdańska (chyba Pan Wojtek) przyznał że "faktycznie można dać 20 cm". Z tym styropianem to mam małą teorię spiskową, z której wniosek wysnułem jeden: lepsza zwykła płyta z dwa razy większą grubością izolacji i zwykła podłogówką, nawet elektryczną. Mała grubość styro wynika m.in. z tego, że przy dużej grubości beton płyty będzie bez problemu utrzymywał temperaturę, która jest "potrzebna" do trzymania wilgoci z daleka. Inaczej: jak dasz 30cm styropianu i dodatki uszczelniające do betonu (koszt parę stówek), to Ci nie potrzebny system grzewczy a'la Legallett za, nie przymierzając, 20 tys. zł!

- Przy zalewaniu płyty nie dano żadnej folii na styro, co uważam za błąd. Być może to był lokalny folklor majstra - nie wiem, nie znam się, ale tak się robi przy laniu betonu na styro.

- śmiesznie rozwiązana kwestia progu garażowego. Jest kątownik stalowy "spoczywający" na kształtce styropianowej (przypominam: 16cm FS 20). Znów korozja, mostek termiczny, po prostu bleee.

Zarzucę zdjęcia, ale dopiero jutro, bo mam w domu łącze do bani.

 

A co ja zrobię? Płyta fundamentowa grubości 20cm wylana w wanience ze styroduru, grubości CO NAJMNIEJ 20cm i jakoś wypoziomowana (myślimy nad tym z projektantem). Wychodzi jakieś 5-10 tys. taniej niż stan 0 z fundamentami i porównywalnym ociepleniem (tylko porównywalnym). Jak do tego dam podłogówkę elektryczną na napięcie stałe, to mam i zdrowo i tanio i oszczędnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta to płyta, filozofii raczej w niej nie ma. Problemem może być każda zmiana w położeniu ścianek w budynku, bo przecież nad rurkami ich nie postawisz.

 

Przypuszczam, że zwykłą ściankę działową można postawić. Problem jest ze strefami ogrzewania, bo tego już w żaden sposób nie można zmienić.

Zresztą problem tak samo dotyczy każdej innej podłogówki.

 

- Byłem na budowie takiego fundamentu i porobiłem sporo zdjęć. Nie chcę się rozpisywać o układaniu kształtek styro, ale zdziwiła mnie ich niedokładność wymiarowa.

-Zastosowany styropian to FS 20 i moim skromnym zdaniem jest za miękki. Kilkakrotnie widziałem jak pomagier majstra połamał kant kształtki i przyklepał, żeby nie było widać. Poza tym styropian jest nasiąkliwy!

- Mostki cieplne od prętów do rurek poziomujących - kilkanaście prętów wbitych w ziemię i przebijających płytę aż po wierzch to również pewna korozja (brak otuliny), ale tu jestem lajkonikiem, więc niech mnie ktoś poprawi jak bredzę

- Dużo pianki między kształtkami, a grubość 16 cm to ZA MAŁO jak na dzisiejsze poziomy cen energii. Nawet inzynier z Gdańska (chyba Pan Wojtek) przyznał że "faktycznie można dać 20 cm". Z tym styropianem to mam małą teorię spiskową, z której wniosek wysnułem jeden: lepsza zwykła płyta z dwa razy większą grubością izolacji i zwykła podłogówką, nawet elektryczną. Mała grubość styro wynika m.in. z tego, że przy dużej grubości beton płyty będzie bez problemu utrzymywał temperaturę, która jest "potrzebna" do trzymania wilgoci z daleka.

 

Straty ciepła przez podłogę na gruncie są typowo mniejsze niż przez ściany. Do uproszczonych obliczeń zapotrzebowania na ciepło przyjmuje się dla podłogi 0.7 tego co dla takiej samej ściany zewnętrznej. Dlatego izolacja termiczna może być gorsza. Ja mam zamiar na ścainach mieć 15 cm styropianu, więc 16cm pod płytą podłogą starczy.

Co do wilgoci, to od trzymania jej z dala jest podbudowa pod płytą. Oczywiście jeżeli jest dobrze zrobiona. Inna sprawa, że płyta jest zagłębiona na jakiś 15 cm pod poziom gruntu (konkretnie styropian się tam zaczyna) Jeżeli na 15cm jest woda, to raczej ciężko na takiej dzałce się mieszka. Ewentualne ciepło z płyty nic nie pomoże, co najwyżej ją podgrzeje. Jeżeli natomiast woda jest niżej, powiedzmy na 50 cm, to właściwa podbudowa będzie trzymać ją na dystans.

- śmiesznie rozwiązana kwestia progu garażowego. Jest kątownik stalowy "spoczywający" na kształtce styropianowej (przypominam: 16cm FS 20). Znów korozja, mostek termiczny, po prostu bleee.

To jest faktycznie jakiś kiepski żart, ten kątownik na styropianie.

A co ja zrobię? Płyta fundamentowa grubości 20cm wylana w wanience ze styroduru, grubości CO NAJMNIEJ 20cm i jakoś wypoziomowana (myślimy nad tym z projektantem). Wychodzi jakieś 5-10 tys. taniej niż stan 0 z fundamentami i porównywalnym ociepleniem (tylko porównywalnym). Jak do tego dam podłogówkę elektryczną na napięcie stałe, to mam i zdrowo i tanio i oszczędnie.

 

Hmmm jedna z ważniejszych dla mnie koncepcji w Legalecie to wykorzystanie pojemności cieplnej płyty do zasilania systemu z nocnej taryfy. Z tego co rozumiem, zapewniają to kanały umieszczone w środku betonu. Podłogówka elektryczna zwykle stosowana jest pod wylewką albo pod płytkami ceramicznymi, czyli na powierzchni betonu. Obawiam się że musisz zrezygnować z magazynowania ciapła w nocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jacek K.

jkrzyz z Legallettem nie jest jak każdą inną podłogówką, bo musisz rozplanować wnętrza przed wykonaniem stanu 0. Podłogówkę można wykonać (i wykonuje się) jako jedną z instalacji właściwie po zamknięciu budynku. Wymagana jest dyscyplina i dobry projekt(ant) w przypadku Legallettu..

 

Straty ciepła przez podłogę są mniejsze, ale w budynkach podpiwniczonych i takich dotyczą te popularne współczynniki. W Legallecie krawędź "wanny" styropianowej ma mniej niż 16 cm, bo się zwęża ku górze. Zobacz schematy.

 

Nie masz racji odnośnie wilgoci. Żadna "podbudowa" pod płytą nie izoluje przeciwwodnie, bo nie jest to jej zadaniem. Płyta powinna być nagrzana do odpowiedniej temperatury, żeby "odparować" ewentualną wodę lub, inaczaj, trzymać temperaturę pary wodnej powyżej punktu rosy. To jest naprawdę duży problem i rozwiązanie Legallettu jest jednym z możliwych (ale drogim). Wilgoć może być podciągana z gruntu i budynek nie musi stać w wodzie, żeby zawilgnąć.

 

Hmmm jedna z ważniejszych dla mnie koncepcji w Legalecie to wykorzystanie pojemności cieplnej płyty do zasilania systemu z nocnej taryfy. Z tego co rozumiem, zapewniają to kanały umieszczone w środku betonu. Podłogówka elektryczna zwykle stosowana jest pod wylewką albo pod płytkami ceramicznymi, czyli na powierzchni betonu. Obawiam się że musisz zrezygnować z magazynowania ciapła w nocy.

To znów nie tak, że ja chcę ogrzać dom jedynie podłogówką i to w nocnej taryfie. Magazynowanie energii cieplnej w płycie betonowej nie jest znowu takie ekonomiczne przy moim trybie życia: 12h poza domem i 8h w sypialni/łazience na piętrze, co daje tylko 4h od 18:30 do ok. 22:30 grzania w części dziennej. Warto utrzymywać całą dobę temperaturę komfortową jeśli wykorzystam ją jedynie w 25%? Podłoga ma być ciepła, ale jeśli nie ma grzać non-stop, to potrzebne jest drugie źródło ciepła o b. małej bezwładności, które uzupełni te parę stopni C.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Hmmm jedna z ważniejszych dla mnie koncepcji w Legalecie to wykorzystanie pojemności cieplnej płyty do zasilania systemu z nocnej taryfy. Z tego co rozumiem, zapewniają to kanały umieszczone w środku betonu. Podłogówka elektryczna zwykle stosowana jest pod wylewką albo pod płytkami ceramicznymi, czyli na powierzchni betonu. Obawiam się że musisz zrezygnować z magazynowania ciapła w nocy.

 

a nie można w II taryfie podgrzać wody w kotle i korzystać w pozostałej części dnia? Przecież są zbiorniki "akumulatory".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak chcesz magazynowac to zaden problem

wrzuc kilka rurek wodnych w plyte i gotowe

a kanaly powietrzne systemu to dopiero zart ;)

 

Wg mnie to jedna z zalet temu systemu.

 

1 - w płycie nie ma instalacji wodnej: brak problemów z przeciekami, starzeniem sie instalacji; odpornośc na uszkodzenia mechaniczne i zamarzanie.

 

2 - możliwośc (w razie konieczności) wyboru/zamiany typu wymiennika ciepła: elektryczny lub wodny.

 

3 - możliwośc zastosowania prostego wymiennika kominkowego.

 

"Cienka" warstwa styro. w przypadku podłogi to nie jest taki duży problem zważywszy na proporcje utraty ciepła pomiędzy różnymi przegrodami (do dołu niewiele) natomiast w przypadku płyty zaletą jest to, że ta warstwa styro. "obejmuje" cały fundament, a żadna ze ścian nie styka się bezpośrednio z gruntem.

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straty ciepła przez podłogę są mniejsze, ale w budynkach podpiwniczonych i takich dotyczą te popularne współczynniki. W Legallecie krawędź "wanny" styropianowej ma mniej niż 16 cm, bo się zwęża ku górze. Zobacz schematy.

Pisałem zdaje się o podłodze na gruncie. Specjalistą nie jestem, ale jak pod podłogą jest grunt, to raczej na piwnicę nie ma tam już miejsca.

 

Nie masz racji odnośnie wilgoci. Żadna "podbudowa" pod płytą nie izoluje przeciwwodnie, bo nie jest to jej zadaniem. Płyta powinna być nagrzana do odpowiedniej temperatury, żeby "odparować" ewentualną wodę lub, inaczaj, trzymać temperaturę pary wodnej powyżej punktu rosy. To jest naprawdę duży problem i rozwiązanie Legallettu jest jednym z możliwych (ale drogim). Wilgoć może być podciągana z gruntu i budynek nie musi stać w wodzie, żeby zawilgnąć.

 

Tu masz rację, że nie izoluje w sensie takim jak np. lekkie czy cięzkie izolacje na ścianach fundamentowych. Jednak odpowiedni sposób wykonania tej podbudowy ma spowodować po pierwsze sprawne odwadnianie terenu przy domu, po drugie zabezpiecza przed kapilarnym podciąganiem wody. Pod spodem, pod płytą rozkład temperatury jest taki, że raczej woda się nie skrapla. Brzegi trzeba zabezpieczyć tak samo jak styropian na ścianach.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko intuicja, bo nie słyszałem żeby osoba która posiada ten system narzekała na niego, krytykują go tylko osoby które zawiodły sie co do ceny - że niby drogo. To tak jakby użytkownik fiata próbował krytykować audi a4 (że za długi , kolor nie ten) itp :evil:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja wykorzystam przebudzenie legalettowców i ponownie zapytam.

Jaki kominek i jaka moc dla 100m użytkowej? Zakładając, że oprócz legalettu miałby podgrzewać wodę no i może jeszcze 1 pokój.

Te grzanie wody byłoby przy okazji, ponieważ głownie woda ogrzewana byłaby termą.

I jeszcze jedno ile tak orientacyjnie (do kosztorysu) liczyć piachu.

Mam spadek na 40m - 40cm. Około 40cm humusu później, prawie metr ubitego piachu i dopiero zaczyna się glina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...