Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowoczesna stodoła w głębokim lesie ...


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Cześć.

Czytałem twój dziennik chyba już 3 raz :). Bardzo sensownie podchodzisz do wielu tematów i wydaje mi się że szczerze opisujesz sytuację na polu walki. To była wazelina ;)

Teraz sedno sprawy.

Powiedz mi, co teraz byś zmienił w ogrzewaniu. Widzę, że zrobiłeś rekord pokazując sobie ile można wycisnąć z tej instalacji (mam na myśli minimalne zużycie).

Teraz chcesz poprawić komfort cieplny. Czy chodzi o to, że wieczorem już brakowało energii zakumulowanej w płycie? Czy tylko chcesz czuć ciepłą podłogę non stop pod stopą? Co z wylewką, skoro rezygnujesz z grzania tylko w tańszej taryfie? Czy teraz zrezygnował byś z grubszej wylewki? Po jednej z Twoich wypowiedzi domniemuję, że pompę raczej kupił byś bez zapasu mocy. Dopytuję, gdyż jestem przed położeniem dachu. Czas zamówić łącze gazu lub zdecydować się na pompę. Wciąż nie wiem co wybrać (choć już kiedyś się Ciebie dopytywalem).

Jak zwykle w Twoim przypadku :) liczę na sensowne i szczere uzasadnienie. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauwazylem Twojego wpisu ostatniego, w którym jednak piszesz o powrocie do grzania w 2 taryfie. Moje pytania jednak wciąż aktualne z prośbą o doprecyzowanie w związku z twą ostatnią wypowiedzią. Wracasz do grzania w 2 taryfie, gdyż koszty będą zbyt wysokie. Gdybyś miał słabszą pompę i mniej akumulacyjną wylewkę, jednak byś zawalczył o większy komfort aniżeli w chwili obecnej (gdyby koszty wzrosły niewiele)? Czy zatem wciąż polecasz przewymiarowanie pompy i wylewki, czy jednak uznajesz że był to błąd i teraz wziął byś te dwa składniki ogrzewania na wymiar?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauwazylem Twojego wpisu ostatniego, w którym jednak piszesz o powrocie do grzania w 2 taryfie. Moje pytania jednak wciąż aktualne z prośbą o doprecyzowanie w związku z twą ostatnią wypowiedzią. Wracasz do grzania w 2 taryfie, gdyż koszty będą zbyt wysokie. Gdybyś miał słabszą pompę i mniej akumulacyjną wylewkę, jednak byś zawalczył o większy komfort aniżeli w chwili obecnej (gdyby koszty wzrosły niewiele)? Czy zatem wciąż polecasz przewymiarowanie pompy i wylewki, czy jednak uznajesz że był to błąd i teraz wziął byś te dwa składniki ogrzewania na wymiar?

 

Wiedziałem że ewentualne koszty ogrzewania ciągłego będą wyższe (bo jednak grzejemy cały dzień , więc i cena średnia z 1kWh będzie wyższa niż przy grzaniu tylko w II taryfie) , ale podobno wtedy pompa miała działać z wyższą sprawności i niemalże "pokryć" tą różnicę w cenie prądu.

Dodatkowy plus to bardziej stabilna temperatura , bo jakby nie patrzeć grzejąc czasowo trzeba się liczyć z pewnym wahaniem temperatur w domu.

Dlatego postanowiłem sprawdzić ten sposób ogrzewania tak mocno polecany i zachwalany przez niektórych faktycznie u nas będzie lepszy ...

Jeśli było by dużo lepiej i komfort jeszcze wyższy to byłem w stanie zaakceptować trochę wyższe koszty.

 

Tak jak pisałem grzałem tylko albo głównie w II taryfie prawie cały czas i koszty ogrzewania dla mnie były bardzo akceptowalne , ale z ciekawości chciałem sprawdzić inny sposób grzania ...

 

Niestety po krótkim już czasie grzania ciągłego (bez termostatu , bo termostat posiada histerezę (minimum 0,5 stopnia) stwierdziłem że zużycie prądu wzrosło i to dość sporo , a dodatkowo uwzględniając że koszt 1kWh średni też jest sporo wyższy niż przy grzaniu tylko w II taryfie wyszło że jednak różnica w kosztach finansowych będzie spora , ale dałem sobie czasu bo może na początku będzie więcej a później jak się "rozgrzeje" to będzie już lepiej.

Niestety zużycie prądu wcale nie spadało , a po lekkim ociepleniu okazało się że pompa zaczęła niesamowicie taktować (nawet 3-6 załączeń sprężarki na godzinę) a dodatkowo dom zaczął się przegrzewać. Myślę że miało to też związek z dużymi różnicami temperatur zewnętrznych.

Plus taki że temperatura w domu była bardziej stabilna (+/- 0,2 stopnia) , ale też do pewnego czasu bo później dom się przegrzewał i było już zbyt ciepło i nie przyjemnie.

 

Dlatego po "testach" stwierdziłem że nie widzę żadnych zalet takiej pracy , bo w naszym przypadku wiązało się to z dużo wyższymi kosztami ogrzewania , taktowaniem pompy i trudnością z zapanowaniem nad pompą i jej przegrzewaniem.

Dodatkowo jakby nie patrzeć ciągła praca sprężarki to też jej większe zużycie i niższa żywotność , bo przecież każdy element ma przewidywany czas pracy (godzinowy).

Jak dla nas zero zalet a same wady ...

 

Oczywiście zwolennicy takiego ogrzewania stwierdzili że to wina zbyt mocnej pompy 9KW. Tyle że należy pamiętać że czym zimniej na zewnątrz to też moc pompy spada i przy np. -20 stopniach pompa ma już około 5,5-6KW ..

 

Przy obecnych temperaturach widzę że aby zachować w domu temp powyżej 22 stopni starczy u mnie grzania max 10 godzin , więc nie ma żadnego sensu aby pompa grzała 24 godziny.

 

Ja chciałem trochę mocniejszą pompę , bo wodę CWU grzeję tylko w II taryfie. Moja pompa wraz ze zbiornikiem z wężownicą 3,4m2 potrafi dogrzać wodę w 20-40 minut a przy dużych mrozach spokojnie daje radę poniżej 1 godziny , bez wspomagania się grzalkami bo grzałki mam wyłączone.

Dla mnie to ważne , bo grzeje wodę czasowo i są sytuacje że tej wody jest za mało (np. dzieciaki kąpią sie w wannie , jedno po drugim ) i wtedy szybkie dogrzanie wody jest dla mnie bardzo ważne.

 

Nie wiem więc czy wziąłbym na wymiar. Jak kupowałem to różnica w cenie pomiędzy pompą 7KW a 9KW wynosiła chyba 600-800zł. Jak zakładałem wykorzystać ile się da II taryfę więc trochę mocniejsza pompa się przydaje.

Pompy 5KW raczej bym nie kupił , bo nie po to kupuję pompą aby później jak zrobi się zimniej to wspomagać się grzałkami i grzać "czystym" prądem.

 

Gdybym ponownie kupował to sądzę że zdecydowałbym się na pompę 7KW , bo byłby lekki zapas mocy i troszkę kasy by zostało w kieszeni ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja chyba wezme 9kv. 165m, choc pietrowe, to jednak wieksza powierzchnia do ogrzania.

 

Rynne masz czarną? Grafit z Galeco bylby chyba za jasny do antracytu na dachu...

 

Rynny mam grafitowe (RAL7015) . Czarnych nie chciałem bo okna są w RAL7016 a dachówka też jet grafit .

 

A jakiego producenta wybrałeś pompę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja chyba wezme 9kv.

Przy tak wysokim napięciu, to muszą być cienkie kabelki (przepraszam Pandzik za czepialstwo i Ciebie Kaszpir za zaśmiecanie dziennika, ale nie mogłem się powstrzymać).

 

Dobrałeś 9 kW na podstawie metrażu, czy opierasz się na jakichś obliczeniach zapotrzebowania na energię cieplną (też zastanawiam się nad 9 kW)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja rynna Kaszmir jest jakas taka ciemna. To na pewno stal 7015? Moze plastik 7021?

 

 

Rynny mam Galeco Stal Grafit RAL7015. Okna mam RAL7016 , blacha do obróbek matowa RAL7016.

 

Starałem się aby wszystko miało zbliżony kolor . Rynny nie są ciemne , są delikatnie jaśniejsze od reszty. Myślę że zdjęcie nie do końca oddaje rzeczywistości ..

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno uwierzyć, ze masz 7015 patrząc na Twoje zdjecia.

 

Rynny i rury są lekko jaśniejsze bo jest to RAL7015 a nie RAL7016.

 

Może na tym zdjęciu będzie trochę lepiej widać. Skrzynki rolet są w RAL7016 , okna też , tak samo jak obróbka blacharska.

Widać że rynny i rury są lekko jaśniejsze , ale nie jest to jakaś gigantyczna różnica.

 

Czarnych nie brałem po uwagę , bo zbyt mocno by się "kontrastowały" ...

 

zdj.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie. U mnie trudniej pogodzić bo mam skrajne dachówki. Chyba blachę dam z 7016 i jaśniejsza dachówkę. Przy grafitowym tynku czarne beda o kant... :)

Z drugiej strony tynk mam miec 7015, to rynna w tym samym kolorze...juz nie wiem. Moze dam plastik 7016.

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Kaszpir jak masz ustawiona krzywa grzewcza?

Czy krzywa przy termostacie nie ma znaczenia ?

Tez grzeje tylko w taniej, ale mam problem z ustawieniem krzywej bo przegrzewa mi dom. Właśnie przyszedł do mnie termostat i nie wiem jak się do tego zabrać.

Ustawic na termostacie na przykład 23 stopnie i zignorować krzywa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaszpir jak masz ustawiona krzywa grzewcza?

Czy krzywa przy termostacie nie ma znaczenia ?

Tez grzeje tylko w taniej, ale mam problem z ustawieniem krzywej bo przegrzewa mi dom. Właśnie przyszedł do mnie termostat i nie wiem jak się do tego zabrać.

Ustawic na termostacie na przykład 23 stopnie i zignorować krzywa ?

 

Miałem krzywą ustawioną na 28 dla +15 stopni i 35 stopni dla -20.

 

Z termostatem jest pewien problem. Jak się grzeje cały czas to nie ma znaczenia kiedy termostat wyłączy pompę a kiedy włączy ponownie , ale przy grzaniu czasowym jest to spory problem, bo jak np. wyłączy Ci grzanie powiedzmy po 2 godzinach grzania (powiedzmy o 0.00) to ponownie zapewne włączy się dopiero w "okienku podczas dnia" albo dopiero po 22.00 a to spowoduje spore ochłodzenie domu :(

 

Przy grzaniu czasowym z termostatem lepiej trochę wyżej ustawić grzanie aby pompa jak najwięcej czasu działała w tanich godzinach i aby nie wyłączyła się szybciej. Jest z tym trochę zabawy niestety ...

 

Ja od kilku dni wyłączyłem strefy czasowe , bo zrobiło się zimniej i były spore różnice w ciągu dnia na zewnątrz (temperatura) i nie mogłem zapanować nad temperaturą w domu.

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem krzywą ustawioną na 28 dla +15 stopni i 35 stopni dla -20.

 

Z termostatem jest pewien problem. Jak się grzeje cały czas to nie ma znaczenia kiedy termostat wyłączy pompę a kiedy włączy ponownie , ale przy grzaniu czasowym jest to spory problem, bo jak np. wyłączy Ci grzanie powiedzmy po 2 godzinach grzania (powiedzmy o 0.00) to ponownie zapewne włączy się dopiero w "okienku podczas dnia" albo dopiero po 22.00 a to spowoduje spore ochłodzenie domu :(

 

Przy grzaniu czasowym z termostatem lepiej trochę wyżej ustawić grzanie aby pompa jak najwięcej czasu działała w tanich godzinach i aby nie wyłączyła się szybciej. Jest z tym trochę zabawy niestety ...

 

Ja od kilku dni wyłączyłem strefy czasowe , bo zrobiło się zimniej i były spore różnice w ciągu dnia na zewnątrz (temperatura) i nie mogłem zapanować nad temperaturą w domu.

 

Co znaczy miałeś ? Przy termostacie krzywa nie ma znaczenia ?

Poprzez "grzanie wyżej" rozumiesz ustawienie wyższej temperatury na termostacie aniżeli wymagana ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co znaczy miałeś ? Przy termostacie krzywa nie ma znaczenia ?

Poprzez "grzanie wyżej" rozumiesz ustawienie wyższej temperatury na termostacie aniżeli wymagana ?

 

Chyba niezbyt jasno się wyraziłem.

 

Krzywa powinna być tak ustawiona aby panowała dość stabilna temperatura w domu cały czas. Termostat pozwala nam tę temperaturę jeszcze bardziej precyzyjnie ustawić.

Termostat nam pozwala na to aby dom się nam nie przegrzał i aby cały czas była stabilna temperatura (oczywiście zgodnie z histerezą termostatu)

Ideałem jest więc poprawnie ustawiona krzywa + termostat pilnujący temperatury.

Wtedy mamy najbardziej ekonomiczną pracę.

 

Problem się jednak zaczyna jak chcemy krzywą + termostat połączyć z grzaniem czasowym.

 

Normalnie przy grzaniu ciągłym nie ma znaczenia kiedy się wyłączy i włączy ponownie pompa , bo termostat ma histerezę (mój 0,5 stopnia) . Czyli jak mam ustawione 22,2 stopnia to wyłączy się pompa jak zostanie przekroczone 22,4 stopnia a włączy jak temperatura spadnie do 22 stopni.

 

Przy grzaniu czasowym termostat wyłączy pompę przy 22,4 ale może już nie zdążyć jej ponownie włączyć w "okienkach czasowych" i włączy się pompa dużo dużo później niż powinna i temperatura spadnie w domu niżej ...

 

Tutaj potrzeba trochę pokombinować i potestować aby znaleźć swoje "optymalne" ustawienia. Czasami trzeba podbić mocniej krzywą przy grzaniu czasowym , dodać trochę czasu w drogiej taryfie , tak aby uzyskać dość stabilną temperaturę cały dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, Kaszpir napisz mi proszę dlaczego tak próbujesz kombinować z ustawieniami, skoro twierdzisz:

" Ideałem jest więc poprawnie ustawiona krzywa + termostat pilnujący temperatury.Wtedy mamy najbardziej ekonomiczną pracę"

 

Co chcesz osiągnąć? Pytam, bo ten etap jeszcze przede mną a w bloku mam grzejniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, Kaszpir napisz mi proszę dlaczego tak próbujesz kombinować z ustawieniami, skoro twierdzisz:

" Ideałem jest więc poprawnie ustawiona krzywa + termostat pilnujący temperatury.Wtedy mamy najbardziej ekonomiczną pracę"

 

Co chcesz osiągnąć? Pytam, bo ten etap jeszcze przede mną a w bloku mam grzejniki.

 

Próbowałem inne ustawienia z ciekawości czy inne sposoby pracy pompy będą dla mnie lepszy czy gorsze od obecnych.

Więc jest to po prostu ciekawość :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...