Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

problem z inst. elektryczną :(


preev

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 40
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

tak mierzyłem przekrój, wyszedł 1,4997 +/- 0,0005 mm^2 (z błędem statystycznym :))

i tak jak pisałem wcześniej: kuchnię i łazienkę będę dopiero robił i tam dam już 2,5 mm (sprawdzę 10 razy jaki daję przewód :) )

w pokojach mam góra 6 żarówek po 60W, komputer z monitorem 400W, lub telewizor/radio (góra 1000W mocy)

od czasu do czasu włączę w to odkurzacz, a nie żadne farelki czy czajniki bezprzewodowe :D

//dzięki za wszystkie sugestie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...w pokojach mam góra 6 żarówek po 60W, komputer z monitorem 400W, lub telewizor/radio (góra 1000W mocy)

od czasu do czasu włączę w to odkurzacz, a nie żadne farelki czy czajniki bezprzewodowe :D

//dzięki za wszystkie sugestie

Ile wytrzyma przewód to już przedmówcy się jasno wypowiedzieli, ale: czy na jednym obwodzie masz i oświetlenie i gniazda ? Troche to za skromnie. Lepiej oddzielić oświetlenie od gniazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pralki powinno być osobne giazdko zabezpieczone osobnym bezpiecznikiem i dlatego wystarczy przewód 1.5mm2 i bezpecznik 10A. Sprawdzone i działa przez 8 lat i żadnych problemów. A propos czajnika bezprzewodowego 2kW to kabelek od wtyczki do podstawki ma 0.75mm2 i wytrzymuje i to nie jest żaden błąd projektana.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... A propos czajnika bezprzewodowego 2kW to kabelek od wtyczki do podstawki ma 0.75mm2 i wytrzymuje i to nie jest żaden błąd projektana.

 

to prawda, ale nie powinno stać się koronnym argumentem.

czajnik pracuje 1-2 minuty i mam już trzeci, a może piąty czajnik.

Instalację kładziesz raczej na bardzo długo.

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam osobno oświetlenie, osobno gniazda więc te 1000W jeszcze się rozdzieli :wink:

 

jeśli prawo nie zabrania stosowania 1,5 mm2,

jeśli wiesz o tym, że masz taką instalację i będziesz właściwie stosował,

jeśli zastosujesz odpowiedni bezpiecznik,

jeśli nie bardzo możesz to zmienić lub jest to utrudnione,

 

TO ZOSTAW,

 

przecież nie wybuchnie :wink: , a remonty w domu i tak się robi co parę lat, może przyjdzie czas i to zmienisz, a może nigdy Ci to nie będzie przeszkadzało i tak zostanie.

A jeśli nawet przepaliłby się ten przewód, w co nie bardzo wierzę, to co ?

Przecież to nie koniec świata.

 

Ale jeśli możesz zmienić to zmień, tak coby lepiej spać.

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... A propos czajnika bezprzewodowego 2kW to kabelek od wtyczki do podstawki ma 0.75mm2 i wytrzymuje i to nie jest żaden błąd projektana.

 

to prawda, ale nie powinno stać się koronnym argumentem.

czajnik pracuje 1-2 minuty i mam już trzeci, a może piąty czajnik.

Instalację kładziesz raczej na bardzo długo.

 

Cz.

 

poza tym pomiedzy wtyczke a podstawke tego czajniczka raczej nie da sie wpiac trojniczka ... a do gniazdka sie raczej da :)

 

i tak jak pisałem wcześniej: kuchnię i łazienkę będę dopiero robił i tam dam już 2,5 mm (sprawdzę 10 razy jaki daję przewód )

 

no to problem rozwiazany ...

 

pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody w ścianie są chyba najmniej awaryjnym elementem całej instalacji elektrycznej. Awaryjne jest wszystko pozostałe tzn połączenia w puszkach, gniazdka, wyłączniki, nawet bezpieczniki. Wg moich danych przewód 3 żyłowy 1.5mm2 położony w tynku wytrzymuje 22A obciążenia długotrwałego. Sprawdź jakie masz główne zabezpiecznie na zasilaniu domu, jeżeli jest 20A to nie masz żadnych szans przeciążyć przewodów 1.5mm2 nie mówiąc juz o przepaleniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pralki powinno być osobne giazdko zabezpieczone osobnym bezpiecznikiem i dlatego wystarczy przewód 1.5mm2 i bezpecznik 10A. Sprawdzone i działa przez 8 lat i żadnych problemów.

 

A skąd wiesz, że po roku, czy dwóch nie przestawisz tej energożernej pralki / kuchenki elektrycznej / zmywarki / farelki (niepotrzebne skreślić) w inny kąt lub nawet do innego pomieszczenia ?... Przecież bezsensem jest pseudooszczędność kilku złotych przez zastosowanie cieńszego kabla i skazywanie się na "jedyny słuszny" rozkład urządzeń AGD...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Tomek J

 

Widzę że nie "czujesz bluesa" . Jeżeli w obwodzie od szkrzynki bezpiecznikowej masz po kolei jeden bezpiecznik 10A jeden przewód YDYt 3x1.5 i na końcu jedno gniazdko - w tym wypadku do pralki, to jak do takiego obwodu dołączyć więcej obciążenia skoro jest jedno gniazdko, i tak prędzej to ono się wypali niż cokolwiek innego. Po prostu tego obwodu nie da się przeciążyć tak aby spalić przewód. A poza tym jeżeli nawet dasz przewód 2.5mm2 to gniazdko będzie się tak samo wypalać bo to zależy od tego jak dokręcisz w nim śruby trzymające żyły a nie od przekroju tych żył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że nie "czujesz bluesa" .

 

Być może nie czuję, ale ja zdaje się mówiłem troszkę o czym innym. Wiem, jak to było u mnie jeszcze w bloku: w pewnym momencie przerzuciłem pralkę z łazienki (małej) do kuchni (dużej), dzięki temu zrobiło się bardziej funkcjonalnie. Gdybym miał w kuchni cienkie kable, (bo gruby byłby tylko w łazience, jak to sugerowano kilka postów wcześniej), to albo musiałbym uważać, by w kuchni broń Boże nie włączać czajnika elektrycznego przy włączonej pralce, albo miałbym grzejące się przewody. Tak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Tomek J

 

Nie. W blokach zabezpieczenie obwodów gniazd jest 16A czasami 20A. Jeżeli przy 16A przy włączonej pralce włączasz czajniki bezprzewodowy to po czasie powiedzmy 2min wybija ci "korki". Działa właściwe zabezpiecznie i przewód ochroniony. Napisałeś że przewód mógłby się zagrzać. Przecież to jest normalna praca przewodów że się grzeją. Chodzi o to aby się nie przegrzał. Dopuszczalna temp przewodów obciążonych długotrwale wynosi 70st C więc od nagrzania do przegrzania droga daleka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. W blokach zabezpieczenie obwodów gniazd jest 16A czasami 20A. Jeżeli przy 16A przy włączonej pralce włączasz czajniki bezprzewodowy to po czasie powiedzmy 2min wybija ci "korki". Działa właściwe zabezpiecznie i przewód ochroniony.

 

Czyli mam położyć cieńsze przewody, co 2 minuty wkręcać nowy korek i cieszyć się, że jestem dobrze zabezpieczony ?...

 

Dopuszczalna temp przewodów obciążonych długotrwale wynosi 70st C więc od nagrzania do przegrzania droga daleka.

 

Każde urządzenie - od prostego kabelka przez silnik "malucha" po skomplikowany mikroprocesor - ma swój optymalny punkt pracy. Cóż z tego, że np. można jeździć samochodem "piłując" silnik non stop obrotami rzędu 6000 rpm ? Owszem, będzie działał, będzie to w pewnych granicach normy, tyle, że będzie działał o wiele krócej, będzie wymagał szybkiego remontu kapitalnego lub wymiany. Per analogiam nie chce mi się wierzyć (sorki, jeśli się mylę), że przewody elektryczne w ścianach powinny pracować w temperaturze rzędu 70 stopni i to jest ok. Gdyby tak było, to zamiast montować grzejniki obłożyłbym ściany w pokoju kilkima kilometrami drutu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Tomek J

 

Napisałeś :że przewody elektryczne w ścianach powinny pracować w temperaturze rzędu 70 stopni

 

A kto powiedział że powinny.

 

Chyba się nie rozumiemy. W bloku miałeś sytuację zastaną i aby w kuchni korzystać z pralki i jednocześnie czajnika bezprzewodowego należy sprawdzć przekrój przewodu i jeżeli jest za mały dać drugi przewód od skrzynki bezpiecznikowej do nowego gnizada np dla pralki.

 

Jeżeli budujesz nowy dom to wszystko możesz przewidzieć, ale nie ma co przesadzać.

 

Przewód 1.5mm2 3żyły wytrzymuje w tynku prąd długotrwałego obciążenia 22A. Wytrzymuje i koniec kropka. Po 50 latch będzie dalej dobry. Pralka bierze prąd 10A tylko wtedy gdy pracuje w niej grzałka. Gdy nie pracuje bierze ok 300 W. Gdy wiruje ok 700W ale wtedy nie grzeje. Czajnik bierze 10A ale jest to obciążenie krótkotrwałe. Sytuacja gdy oba urządzenia pracują jednocześnie z dużą moca jest krótkotrwała. A jeszcze do przeciążenia przewodu jest trochę zapasu. Więc nie ma co przesadzać. A bezpiecznik jest tak dobrany aby zabezpieczył między innymi i przewód.

 

Przewody 2.5mm2 można dać dla linii które się rozgałęziają i zasilają wiele gniazdek. I na prawdę nie ma co przesadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale z drugiej strony wiem, jak wyglądają żyły w zbyt cienkim kablu, który jest używany przez kilka lat. Zwłaszcza w miejscach, gdzie nie jest osłoniony izolacją. Im więcej tych lat, tym gorzej.

Jeśli mówisz o końcówkach przewodów (nie są już izolowane), to weź pod uwagę, że są z reguły do czegoś podłączone - do gniazda, wyłącznika itp.

To potencjalny punkt nagrzewania się przewodu i dlatego te miejsca mogą wyglądać najgorzej niezależnie od przekroju samego przewodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto powiedział że powinny.

 

Zwracam honor: powiedziałeś, że te 70 stopni jest OK.

 

Chyba się nie rozumiemy. W bloku miałeś sytuację zastaną

 

Ależ rozumiemy się doskonale ! Natomiast Ty nie bierzesz, jak sądzę, pod uwagę, że to, czy mówimy o bloku, czy o domu, nie ma znaczenia. Koncepcja może się zmienić w każdej chwili. Mogę zechcieć np. przestawić kuchenkę elektryczną z dotychczasowego miejsca w przeciwległy kąt kuchni, gdzie nie ma grubszych przewodów i co wtedy ? Żeby nie być gołosłownym: pomny pozytywnych doświadczeń z pralką w kuchni (w mieszkaniu) od początku zakładałem, że i w domu będzie ona stała w kuchni. Tyle, że nie wziąłem pod uwagę, że i moja pani ma u siebie małą pralkę, która z uwagi na pewne cechy też czasem jest używana, a która po zamieszkaniu w domu wylądowała w jednej z łazienek. Co by było, gdyby w tej łazience były zbtyt cienkie przewody ?

 

jeżeli jest za mały dać drugi przewód od skrzynki bezpiecznikowej do nowego gnizada

 

Czyli post factum pruć ściany ?...

 

Jeżeli budujesz nowy dom to wszystko możesz przewidzieć

 

Wybacz, nieprawda. Myślę, że znakomita większość forumowiczów gdyby miała budowac od nowa, to to i owo by zmieniła.

 

Przewód 1.5mm2 3żyły wytrzymuje w tynku prąd długotrwałego obciążenia 22A. Wytrzymuje i koniec kropka. Po 50 latch będzie dalej dobry.

 

Być może, nie neguję, co najwyżej wyrażam swoje obawy. Obyś miał rację. Jeśli jest na forum elektyryk-praktyk, niech zaprzeczy lub potwierdzi.

 

Pralka bierze prąd 10A tylko wtedy gdy pracuje w niej grzałka.

 

OK, przyjmuję do wiadomości. Ale wytłumacz mi, proszę, czemu w moim projekcie są przewody 2,5 mm2 w osobnym obwodzie służącym tylko do zasilania kuchenki ? Dlaczego projektant zostawił większą rezerwę ? (nie ironizuję, po prostu pytam)

 

Przewody 2.5mm2 można dać dla linii które się rozgałęziają i zasilają wiele gniazdek. I na prawdę nie ma co przesadzać.

 

Owszem. Ale z drugiej strony czy jest sens przesadzać z oszczędnościami (w dodatku wątpliwymi) ? Ile zaoszczędzisz na powiedzmy 50 metrach kabla 1,5 mm2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...