Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

AC25K czyli zbuduj sam dom 50m2 za 25 tys zł, na dodatek bez formalności!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 455
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Będę zbijał gwoździami, raczej wypożyczę gwozdziarkę, ale młotki ciesielskie też kupiłem;)

 

Żywotność tego budynku nie powinna być mniejsza niż jednorodzinnego murowanego:)

Mi ma wystarczyć na 2-4 lata;)

 

Znam tamta stronę, doskonałe materiały o konstrukcji dla początkujących. Niestety brakuje tam informacji o współczesnych technologiach stosowanych w szkieletach. Na forum najprędzej usłyszysz tam "wełna + OSB, broń boże styropian, bo wszyscy tak budują" itp.

 

Przyznam ze sporo tam czytam watkow na tym forum, zeby zrozumiec idee tej szkieletowki.

Mozesz wyjasnic dlaczego nie chcesz uzywac zadnej folii? ani wiatroszczelnej jak i "paroszczelnej"? Podejrzewam ze masz zalozenie iz styropian malo zaabsorbuje wilgoci z powietrza, ale w sumie jest jeszcze drewno ktore juz jest na to bardziej czule. Ciekaw jestem Twoich przemyslen w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opór dyfuzyjny różnych materiałów Sd (czyli jak w stosunku do powietrza przepuszcza on parę wodną):

Wiatroizolacja: 0,01-0,02

Powietrze: 1

Wełna mineralna: 1

EPS 70: 18-50

Drewno: 50-60

OSB 12mm: 200 (Krono*)

Płyta kartonowo gipsowa: 10

Opóźniacz pary wodnej ("paroizolacja"): >10mln

 

Typowy szkielet od wewnątrz: karton gips, opóźniacz pary wodnej (folia paroizolacyjna), szkielet/wełna, OSB, folia wiatroizolacyjna, dodatkowe ocieplenie/poszycie.

W polskim klimacie różnica ciśnień*wynikająca z różnicy temperatur "wypycha" wilgoć od wewnątrz na zewnątrz (zazwyczaj na zewnątrz jest zimniej)

 

W tradycyjnym szkielecie folie stosujemy tylko po to aby ograniczyć ilości pary wodnej dostającej się do wełny mineralnej, bo ta pod wpływem wilgoci traci właściwości izolacyjne.

Ale skoro dajemy od zewnątrz OSB to zaczynamy blokować wypływ wilgoci, oczywiście jakieś tam przerwy między płytami powinny wystarczyć. Tylko że pozostaje kwestia bardzo-bardzo starannego wykonania paroizolacji oraz wiatroizolacji. A jak ktoś czegoś nie dopilnuje (gniazdka elektryczne, okolice okien, instalacje, jakieś obróbki zewnętrzne) to pojawia się tam za wiele (niewiele ale za wiele) wilgoci i mamy albo zawilgoconą wełnę (brak izolacji termicznej) albo skraplanie się wilgoci od wewnątrz na OSB, albo pleśń, albo zamarzające powierzchnie, albo wszystko na raz. Oczywiście takie przypadki mogą być małym odsetkiem, ale skoro można tak skomplikowaną tradycyjną technologię zastąpić czymś prostszym...

 

Drewno jeżeli go nie zablokujemy przy pomocy OSB z zewnątrz samo pozbędzie się wilgoci (tak wysycha na większości polskich dachów mokra tarcica :D)

 

Poczytaj także dyskusje na dole strony http://budujzdrewna.pl/technologia/izolacyjnosc-przegrod/warstwy-sciany-zewnetrznej odpowiedź autorytetu w tym temacie jest następująca "Nie bardzo rozumiem – po co wyważać otwarte drzwi? Technologia stosowana jest od lat na całym świecie i po co kombinować?"

 

Tylko że cały świat "szkieletowy" porusza się do przodu wraz z technologią albo doświadczeniami.

 

EPS ma takie właściwości że zarówno wpuści odrobinę wilgoci jak i ją wypuści czyli wbrew obiegowej opinii "oddycha" nawet lepiej od drewna (ale mi się anegdotka ułożyła :D tylko nie bijcie za te "oddychanie", bo wentylacja mechaniczna będzie).

 

Tutaj macie dokument o kondensacji wilgoci, zabezpieczeniu wełny styropianem itp

https://buildingscience.com/sites/default/files/migrate/pdf/GM_Guide_Insulating_Sheathing.pdf

The three wall sections were analyzed for the Chicago,

IL area with the exterior conditions based on the

average monthly temperatures for a one year cycle.

The first wall section, designed under the traditional

approach with wood sheathing, is at risk of condens

ation accumulation on the back of the wood sheathing

from the middle of November to the middle of Marc

h (this is shown by the segment of the temperature

profile that drops below the dewpoint of 40F for the inte

rior air). With the addition of 1 inch of insulating

sheathing, the time period of condensation potential

time is now from the middle of December to the

middle of February. The addition of 2 inches of insu

lating sheathing the temperature profile does not drop

below the dewpoint temperature, and therefore no longer

at risk. With 2 inches of insulating sheathing,

the wall assembly would not require an interior vapor

control layer or interior continuous air seal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostawca szyb zespolonych (pośrednik) twierdzi, że sklejenie dwóch pakietów razem jest niewykonalne i że w fabryce wyśmiali w ogóle taki pomysł bo trzeba kleju butylowego, który jest w beczkach 25l, bo trzeba czystej szyby, bo trzeba maszyn za milion, bo zaparuje... No i że nikt nie sprzeda mi ramek do szyb.

 

A chciałem takie wspaniałe pakiety od północy (może i absurdalne).

 

Znacie jakąś firmę gdzie można nabyć ramki do szyb zespolonych w ilościach detalicznych (12mb)?

Nie mogę znaleźć wątku na forum z kolegą, który sklejał dwa pakiety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcioc55, raczej coś innego miałem na myśli - dwa pakiety trzyszybowe razem dające pakiet szescioszybowy, siedmiokomorowy. Teoretycznie Uw poniżej 0,25W/m2k, czyli tyle co ściana z 13-14 cm styropianu grafitowego.

 

Czyli potrzebuję ramkę dystansowa taką samą jak jest między szybami w każdym pakiecie (ale najlepiej ciepłą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcioc55, raczej coś innego miałem na myśli - dwa pakiety trzyszybowe razem dające pakiet szescioszybowy, siedmiokomorowy. Teoretycznie Uw poniżej 0,25W/m2k, czyli tyle co ściana z 13-14 cm styropianu grafitowego.

 

Czyli potrzebuję ramkę dystansowa taką samą jak jest między szybami w każdym pakiecie (ale najlepiej ciepłą).

 

Aaa nie zczaiłem ;) Uw teoretycznie może być, ale taki pakiet byłby po pierwsze cholernie ciężki, po drugie co z innymi parametrami? Wpadało by przez niego mało światła, już przy pakiecie 4-szybowym jest widoczna różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ciężki... ja mam małe okna, od północy jedno ma 45 cm drugie 70 cm szerokości. Szersze ważyło by około 70kg.

 

Pakiety trzyszybowe jakie chcę zamówić mają przenikalność światła słonecznego ponad 70% (niektóre trzyszybowe mają 58%), czyli dwa razem dadzą około 50%. Nie jest źle.

 

Zresztą to jest domek na którym mogę takie właśnie rzeczy przetestować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zwróci się, bo różnica to chyba jakieś 16kWh rocznie na 1m2, przy grzejącym klimatyzatorze warte poniżej 3zł.

 

Ale jak będę budował kiedyś dom pasywny to takie doświadczenie może się przydać.

 

No tak, tylko że jak będziesz budował "normalny" dom to okna będą nie małe i tam koszty będą znacznie większe, zyski jeszcze mniejsze i wydaje mi sę że montaż takiego pakietu 7-szybowego np 3m^2 będzie niemożliwy/baaardzo trudny, nawet taki pakiet może się rozlecieć podczas montażu zwłaszcza robiony w domowych warunkach. Lepiej poeksperymentuj z wykorzystywaniem deszczówki, odzyskiwaniem ciepła z wody szarej itp, tańsza zabawa i pewnie przyniesie więcej zysków :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opór dyfuzyjny różnych materiałów Sd (czyli jak w stosunku do powietrza przepuszcza on parę wodną):

Wiatroizolacja: 0,01-0,02

Powietrze: 1

Wełna mineralna: 1

EPS 70: 18-50

Drewno: 50-60

OSB 12mm: 200 (Krono*)

Płyta kartonowo gipsowa: 10

Opóźniacz pary wodnej ("paroizolacja"): >10mln

 

Typowy szkielet od wewnątrz: karton gips, opóźniacz pary wodnej (folia paroizolacyjna), szkielet/wełna, OSB, folia wiatroizolacyjna, dodatkowe ocieplenie/poszycie.

W polskim klimacie różnica ciśnień*wynikająca z różnicy temperatur "wypycha" wilgoć od wewnątrz na zewnątrz (zazwyczaj na zewnątrz jest zimniej)

 

W tradycyjnym szkielecie folie stosujemy tylko po to aby ograniczyć ilości pary wodnej dostającej się do wełny mineralnej, bo ta pod wpływem wilgoci traci właściwości izolacyjne.

Ale skoro dajemy od zewnątrz OSB to zaczynamy blokować wypływ wilgoci, oczywiście jakieś tam przerwy między płytami powinny wystarczyć. Tylko że pozostaje kwestia bardzo-bardzo starannego wykonania paroizolacji oraz wiatroizolacji. A jak ktoś czegoś nie dopilnuje (gniazdka elektryczne, okolice okien, instalacje, jakieś obróbki zewnętrzne) to pojawia się tam za wiele (niewiele ale za wiele) wilgoci i mamy albo zawilgoconą wełnę (brak izolacji termicznej) albo skraplanie się wilgoci od wewnątrz na OSB, albo pleśń, albo zamarzające powierzchnie, albo wszystko na raz. Oczywiście takie przypadki mogą być małym odsetkiem, ale skoro można tak skomplikowaną tradycyjną technologię zastąpić czymś prostszym...

 

Drewno jeżeli go nie zablokujemy przy pomocy OSB z zewnątrz samo pozbędzie się wilgoci (tak wysycha na większości polskich dachów mokra tarcica :D)

 

Poczytaj także dyskusje na dole strony http://budujzdrewna.pl/technologia/izolacyjnosc-przegrod/warstwy-sciany-zewnetrznej odpowiedź autorytetu w tym temacie jest następująca "Nie bardzo rozumiem – po co wyważać otwarte drzwi? Technologia stosowana jest od lat na całym świecie i po co kombinować?"

 

Tylko że cały świat "szkieletowy" porusza się do przodu wraz z technologią albo doświadczeniami.

 

EPS ma takie właściwości że zarówno wpuści odrobinę wilgoci jak i ją wypuści czyli wbrew obiegowej opinii "oddycha" nawet lepiej od drewna (ale mi się anegdotka ułożyła :D tylko nie bijcie za te "oddychanie", bo wentylacja mechaniczna będzie).

 

Tutaj macie dokument o kondensacji wilgoci, zabezpieczeniu wełny styropianem itp

https://buildingscience.com/sites/default/files/migrate/pdf/GM_Guide_Insulating_Sheathing.pdf

 

 

Z tą opinią autorytetu to trochę przesadziłeś nie widzisz że on tylko chwali to co robi, napisz na jego forum że użyjesz styropianu a zjedzie cię na maxa ;) napisz wątek u niego to zostaniesz zbiczowany za ocieplenie styropianem albo PUR. A ja nie będę budował bo akcja nie wypaliła i zaczynam nowy projekt ale nie w temacie budowlanym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bloki mają po 2-3 mm brakujące wymiarze krawędzi po której cięli, jakby nie pomyśleli że gorący drut zjada 2 mm chociaż zaznaczałem to na rysunkach.

Drewno do 2 mm plus oczywiście jakieś sporadyczne ugięcia/skrecenia np jedna podwalina z deski 540cm jest skręcona co będzie widać na zdjęciu że ściany szczytowej które niedługo wkleję.

 

Ale co to jest 3 mm w budownictwie. Ogólnie to najbardziej dokładność cierpi na moim cięciu piłą elektryczną:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...