matts 10.01.2017 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Witam, Jestem w trakcie budowy domu i właśnie przygotowuję się do wykonania instalacji CO + CWU. Do tej pory byłem przekonany, że jedynym rozsądnym wyborem (biorąc pod uwagę koszty inwestycji i późniejsze koszty eksploatacji) w mojej sytuacji będzie kocioł z podajnikiem. Chciałbym jednak poznać opinie fachowców jak w moim przypadku wyglądałyby koszty instalacji i eksploatacji pompy ciepła? W obu przypadkach chciałbym do zestawu zainstalować bufor ciepła ok. 500 L. Z wyliczeń "teoretycznych" wynika, że potrzebuję źródła o mocy ~10kW, a wskaźnik zapotrzebowania budynku na moc to ~50 W/m2 Powierzchnia użytkowa to 135 m2 - 100% podłogówka (ew. suszarka w łazience). Ściany 15 cm styropianu, dach 21 cm pianki, podłoga nad piwnicą 10 cm styropianu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 10.01.2017 12:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 .. Z wyliczeń "teoretycznych" wynika, że potrzebuję źródła o mocy ~10kW, a wskaźnik zapotrzebowania budynku na moc to ~50 W/m2 Powierzchnia użytkowa to 135 m2 - 100% podłogówka (ew. suszarka w łazience). Ściany 15 cm styropianu, dach 21 cm pianki, podłoga nad piwnicą 10 cm styropianu. Mozna cos wiecej o tym "wynikaniu" bo ze wskaznika 50W/m2 to wynikanie wcale nie jest takie oczywiste Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 10.01.2017 12:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 10 kW to przymiarka pod kocioł z podajnikiem. Przyjmuję, że jest to maksymalna moc potrzebna w najmroźniejszym dniu do ogrzania domu do temp. 23C + CWU dla 4 osób. Swoją drogą, zastanawiam się jak będzie wyglądała sprawność takiego kotła w przeciętny dzień zimy, kiedy na zewnątrz będzie +5C.Nie wiem jak wygląda w przypadku mocy pompy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 10.01.2017 16:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Tak jak pisałem, liczyłem to. Może nie jestem fachowcem, ale ogólne pojęcie mam. Zapotrzebowanie na moc CO wychodzi mi ok. 6,5 kW + 3 kW CWU. Zakładam z lekką górką, tak żeby przy mrozie -25C gdy 4 osoby będą brały prysznic nie było problemów. Proszę o fachową radę a nie pytania sprawdzające Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte_1* 10.01.2017 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Tak jak pisałem, liczyłem to. Może nie jestem fachowcem, ale ogólne pojęcie mam. Zapotrzebowanie na moc CO wychodzi mi ok. 6,5 kW + 3 kW CWU. Zakładam z lekką górką, tak żeby przy mrozie -25C gdy 4 osoby będą brały prysznic nie było problemów. Proszę o fachową radę a nie pytania sprawdzające przy podłogówce pomijałbym obliczanie CWU bo bezwład jest tak ogromny że żadne źródło ciepła nawet tego nie zauważy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 10.01.2017 18:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 przy podłogówce pomijałbym obliczanie CWU bo bezwład jest tak ogromny że żadne źródło ciepła nawet tego nie zauważy Podłogówki w moim domu będzie 1000m fi16, to wychodzi jakieś 100 litrów wody + do tego będzie bufor. Rozumiem że to wystarczająca bezwładność żeby pomijać cwu obliczanie cwu. W takim razie jaka PC nadawałaby się do tej instalacji? I jaki byłby koszt odpowiedniego urządzenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jacek6 10.01.2017 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Po co bufor do kotła na ekosyf ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jacek6 10.01.2017 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 po to, że kotły na paliwo stałe są kiepsko sterowalne (nie da się ich zgasić albo rozpalić w kilka sekund) i musi być zagwarantowany odbiór ciepła na wypadek gdy odbiorniki ciepła się odetną (zamkną zawory przygrzejnikowe, itp). Brak bufora może skutkować gotowaniem się instalacji. Miałem kocioł na ekosyf z bojlerem 100l i ten bojler, chociażby latem, był wystarczającym i jedynym buforem dla kotła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte_1* 10.01.2017 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 po to, że kotły na paliwo stałe są kiepsko sterowalne (nie da się ich zgasić albo rozpalić w kilka sekund) i musi być zagwarantowany odbiór ciepła na wypadek gdy odbiorniki ciepła się odetną (zamkną zawory przygrzejnikowe, itp). Brak bufora może skutkować gotowaniem się instalacji. podobna sytuacja występuje w kotłach gazowych o małym zładzie wodnym (kotły wiszące) tyle że tam kończy się taktowaniem, szczególnie w przypadkach gdy niedouczony instalator pomontuje elektrozawory na rozdzielaczach. dodałbym do tego że niektóre zasypowce dolnego spalania spełniają normy kotłów 5 klasy , chodzą na maxa a co za tym idzie ekologicznie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k1krzysztof 10.01.2017 21:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 chłopie ,--nowa chałupa ,100% podłogówka dobrze docieplone -- nie zastanawiaj sie nad inną opcją niż pompa ciepła powietrzna / będzie taniej / a jak masz kaskę / może być kredyt / to dołożysz z 3-4 kw paneli na dach i prąd bedzie gratis nie tylko na pompę ale też na cele bytowe/ odpowiednia umowa z Z-E / . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Konto usunięte_1* 10.01.2017 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 chłopie , --nowa chałupa ,100% podłogówka dobrze docieplone -- nie zastanawiaj sie nad inną opcją niż pompa ciepła powietrzna / będzie taniej / a jak masz kaskę / może być kredyt / to dołożysz z 3-4 kw paneli na dach i prąd bedzie gratis nie tylko na pompę ale też na cele bytowe/ odpowiednia umowa z Z-E / . Nowy dom hm trochę kasy poszło , do tego luzik PC za 30 patyków hm drobnostka dorzucić kilka paneli za 25 tys , bogaty ten kraj nawet nie wiedziałem i to z takim luzikiem powiedziane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 11.01.2017 07:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 chłopie , nie zastanawiaj sie nad inną opcją niż pompa ciepła powietrzna / będzie taniej / a jak masz kaskę / może być kredyt / to dołożysz z 3-4 kw paneli na dach i prąd bedzie gratis nie tylko na pompę ale też na cele bytowe/ odpowiednia umowa z Z-E / . Rozumiem, że mam ci uwierzyć na słowo że powietrzna pompa będzie tańsza. Co do kasy/kredytu to jest to sprawa drugorzędna, no bo skoro pompa tak bardzo miałaby się opłacić to rozumiem że zwrot z inwestycji osiągnę po kilku latach. Więc nie miałbym problemu, żeby się zadłużyć. Nikt jednak do tej pory nie przekonał mnie na liczbach że warto. Niestety nie podzielam filozofii - zapłać za panele 25 K to będziesz miał prąd gratis. W dzisiejszych uwarunkowaniach prawnych inwestycja w panele dla prosumentów nigdy się nie zwróci. Nie jest to tylko moje zdanie ale liczył to również pan Wiśniewski z IEO- można sobie wygooglować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cactus 11.01.2017 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Pompa też raczej ci sie nie zwróci, a jeśli nawet to za jakieś 15 lat (nie wiadomo czy tyle pochodzi bez większej awarii). Chodzi o to że nawet jak cie to wyjdzie przez te 15 lat 2 czy 3 tys więcej to jest to warte tyle bo oszczedzisz mase czasu na palenie, wożenie opału, czyszczenie kotła i jego okolic i co najważniejsze nie smrodzisz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 11.01.2017 07:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Miałem kocioł na ekosyf z bojlerem 100l i ten bojler, chociażby latem, był wystarczającym i jedynym buforem dla kotła. Jaki to był kocioł i ile wody było w instalacji, poza bojlerem 100L? Rozumiem, że latem kocioł pracował tylko na cele cwu i nie było problemów. Chociaż zimą kocioł pewnie pracował na innym zakresie temperatur niż latem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mate166gmail.com 11.01.2017 07:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Czasami widzę dziwne podejście, że coś sie musi przy budowie domu komuś zwrócić. Serio ? A piec na ekogroszek Ci się zwróci ? Nie... bo nie dość że wydasz kasę na piec + opał musisz kupić to jeszcze będziesz zapierdzielał i ładował worki. Ok zgodzę się, że możesz brać to pod uwagę jako najtańsza forma ogrzewania, ale ona też Ci się nigdy nie zwróci. To samo bedzie z PC PW. Też Ci się nie zwróci - co najwyżej w dłuższym terminie czasu możesz dojść do poziomu zero (czyli ceny pieca + opału przez X lat), ale masz czyste ciepło w domu. Jak Ci dobrze zainstalują to ustawiasz i zapominasz. Oczywiscie zakup jest droższy niż pieca, ale może (oczywiście nie musi bo nie mamy żadnych danych żeby to policzyć) rachunki roczne wyjdą Ci niższe niż przy paleniu groszkiem, a latem grzania grzałką CWU. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 11.01.2017 08:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Pompa też raczej ci sie nie zwróci, a jeśli nawet to za jakieś 15 lat (nie wiadomo czy tyle pochodzi bez większej awarii). Chodzi o to że nawet jak cie to wyjdzie przez te 15 lat 2 czy 3 tys więcej to jest to warte tyle bo oszczedzisz mase czasu na palenie, wożenie opału, czyszczenie kotła i jego okolic i co najważniejsze nie smrodzisz. Jeżeli to byłaby kwestia 2-3 tysięcy zł to dłużej bym się nie zastanawiał. Obawiam się, że koszt wykonania gruntowej PC będzie się wahał w moim przypadku w granicach 35 K. Do tego roczny koszt eksploatacji szacuję na 900 zł (13 MWh - roczne zapotrzebowanie netto, sprawność PC 1 do 4, cena prądu 0,3 zł/kwh). Czyli w ciągu 10 lat na ogrzewanie wydałem 35+9=44 tys - tj. 4,4 tys na rok. Zakładam optymistycznie, że dopiero po 10 latach pompa będzie do wymiany - kolejny wydatek ok. 20 K. Zakładam też że sama pompa da radę nawet takiej temperaturze jak mamy teraz, czyli przez tydzień średniodobowo -10C. Dogrzewania w kominku nie biorę pod uwagę, bo to się mija z celem i rodzi kolejne koszty. W przypadku kotła z podajnikiem 5 klasy inwestycja 9 tys(7 piec+2 komin)+18 tys opał (3 tony*600 zł*10 lat)=27 tys - tj. 2,7 tys na rok. Po 10 latach wymiana pieca za 7 tys. Dla uproszczenia pomijam koszty serwisu i pracy własnej. Miejsce na kocioł i opał również bo zrobiłbym je tak czy inaczej. Wynika z tego, że póki co pompa ciepła mi się nie opłaca (chyba że ktoś da mi dotację 10 tys.). Może z PC jest teraz jak z pierwszymi telefonami komórkowymi - trzeba odczekać kilka lat aż stanieją i będą sprawniejsze i wtedy zainwestować? A nie kupować na hura bo jest taka moda. Proszę o komentarz do założeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 11.01.2017 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 J W przypadku kotła z podajnikiem 5 klasy inwestycja 9 tys(7 piec+2 komin) ... Proszę o komentarz do założeń. Mozesz podac który typ kotła z V klasą kosztuje z robocizną i kosztem wszystkich kształtek 7000 zł? Tak na szybko to kształtki ok 1500 zł plus pompki, robocizna conajmniej 1000 jak nie wiecej. Pozostaje koszt samego kotła ok 4000-4500 zł, kotła V klasy. Chyba musisz sie zając sprzedazą takich kotłów w takich cenach, zrobisz interes zycia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
matts 11.01.2017 09:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Mozesz podac który typ kotła z V klasą kosztuje z robocizną i kosztem wszystkich kształtek 7000 zł? Tak na szybko to kształtki ok 1500 zł plus pompki, robocizna conajmniej 1000 jak nie wiecej. To fakt, że moje założenia bardziej pasują do kotła 3 klasy a nie 5. Możemy przyjąć 10 tys za kocioł z kształtkami i robocizną. Pompki będą potrzebne tak czy inaczej więc pomijam. Na ogólny rachunek nie ma to jednak większego wpływu. Rozumiem, że założenia dla PC są twoim zdaniem OK? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jacek6 11.01.2017 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Jaki to był kocioł i ile wody było w instalacji, poza bojlerem 100L? Rozumiem, że latem kocioł pracował tylko na cele cwu i nie było problemów. Chociaż zimą kocioł pewnie pracował na innym zakresie temperatur niż latem. Kocioł stary Ekocentr (ten nowy to inny właściciel) 25kW, chodził na zasypie 150kg w lecie 5-6 tygodni, bojler w piwnicy przy samym kotle, więc pracującej wody niewiele. Instalacja z miedzi 22mm i po 3m rozjazd na 18mm i potem do grzejników 15mm, więc ogólnie wody nie za wiele. Grzał tylko CWU bez żadnych problemów przez 10 czy 11 lat. Ustawienie na lato 58 st, zawór 4 drogowy żeby powrót miał jaką znośną temperaturę. na zimę max które widział to 70 st, zwykle zimą 65 st. Teraz jadę na gazie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cactus 11.01.2017 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Jeżeli to byłaby kwestia 2-3 tysięcy zł to dłużej bym się nie zastanawiał. Obawiam się, że koszt wykonania gruntowej PC będzie się wahał w moim przypadku w granicach 35 K. a na co ci gruntowa. Dziś mało kto już takie montuje. To się na pewno nie zwraca. Masz 130m, masz podlogówkę, kupujesz pompe PW i za 22-23tyś masz źródło ciepła i nierozkopaną działkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.