Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Indywidualny na płycie


Recommended Posts

Długo zastanawiałem się nad założeniem dziennika. Zaglądając często do innych dzienników zauważyłem, że forumowicze bardzo często podsuwają ciekawe pomysły. Głównie ze względu na to postanowiłem założyć dziennik budowy jak najszybciej. Mam nadzieję, że dzięki Wam uda mi się uniknąć błędów / błędnych decyzji podczas dalszej budowy.

 

Aktualnie jestem na etapie poziomu "0" - wykonana płyta fundamentowa pod częścią mieszkalną oraz fundamenty tradycyjne pod częścią garażowo - kotłownianą.

 

Poniżej w miarę aktualny stan:

http://imgur.com/kZAlogD.jpg

 

W miarę czasu i możliwości będę wrzucał zdjęcia z poszczególnych etapów budowy, które miały miejsce do tej pory. Większość prac przeprowadzona samodzielnie lub z nieocenioną pomocą rodziny.

 

Założenia projektowe:

dom z wjazdem od południowego-wschodu

garaż z kotłownią oddyletowany od części mieszkalnej

poddasze do wykorzystania / wykończenia w momencie, kiedy pojawią się dzieci

projekt robiony pod II kategorię szkód górniczych (aktualnie szkód brak, żadna kopalnia nie otrzymała jeszcze koncesji na złoże pod działką)

dom w miarę ciepły, ale nie pasywny

 

Poniżej aktualne rysunki. Rozmieszczenie przyborów w łazience zmieni się nieco - nie mam jeszcze finalnej koncepcji, kuchnia jeszcze też do sprecyzowania.

EDIT: Aby zobaczyć pliki w większej rozdzielczości / zobaczyć więcej szczegółów:

kursor na obrazek -> prawy klawisz myszy -> pokaż obraz -> lupa "+"

http://imgur.com/oeJXIJM.png

http://imgur.com/LNeAcxo.png

http://imgur.com/DbfmWBy.png

http://imgur.com/xqyT7MM.png

http://imgur.com/WCTj4xq.png

Generalnie dom wyszedł nieco za duży, ale na razie wykończony i użytkowany będzie tylko parter.

 

Chcąc skorzystać z programu MDM (obliczenie VAT na materiały budowlane) muszę zmniejszyć powierzchnię użytkową do 100 m2, tak więc poddasze stanie się strychem do późniejszego zagospodarowania - zgodnie z prawdą (ze względu na ograniczenia finansowe nie będziemy mieszkać na poddaszu).

 

Aby zmniejszyć powierzchnię użytkową muszę złożyć projekt zamienny. Przy okazji projektu zamiennego chciałem usunąć komin w ścianie szczytowej i zrobić wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną a rurę turbo z kotła gazowego puścić przez ścianę zewnętrzną albo po elewacji.

 

Zastanawiam się również nad zrobieniem GGWC pod drenażem rozsączającym oczyszczone ścieki z biologicznej oczyszczalnie ścieków (podejrzewam, że tej instalacji nie muszę zawierać z projekcie zamiennym). Jestem jeszcze na takim etapie, że jestem w stanie zrobić przepusty przez ścianę fundamentową garażu / kotłowni (nie wylałem jeszcze podłogi na gruncie, jest tylko zagęszczony piasek).

 

Czy moglibyście podpowiedzieć co można by przy okazji dopracować?

 

EDIT: Po problemach technicznych udało się załadować zdjęcia.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 391
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jedną ze zmian do projektu zamiennego będzie usunięcie komina ze ściany szczytowej. Zastanawiam się nad trzema wariantami poprowadzenia rury "turbo" z kotła gazowego:

1) Poprowadzenie rury "turbo" po elewacji ponad dach i montaż kratek wentylacyjnych w garażu i kotłowni

fb4a3e8ad7f61719gen.png

2) Wyprowadzenie boczne rury "turbo" i montaż kratek wentylacyjnych w garażu i kotłowni

41054d271faad095gen.png

3) Poprowadzenie rury turbo ponad dach i obudowanie jej kształtkami kominowymi. Komin zaczynałby się od stropu kotłowni, dodatkowo umieścił bym w nim kanały wentylacyjne dla kotłowni i garażu

5767b7dce160b671gen.png

 

Co o tym myślicie?

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolejnego samoroba :) co do turbo komina to też zależy jaką moc będziesz miał kotła - bo to regulują przepisy czy można iść przez ścianę czy nie, ale raczej nie przekroczysz mocy więc ja bym robił przez ścianę, taniej, szybciej.

 

Chcąc skorzystać z programu MDM (obliczenie VAT na materiały budowlane) muszę zmniejszyć powierzchnię użytkową do 100 m2, tak więc poddasze stanie się strychem do późniejszego zagospodarowania - zgodnie z prawdą (ze względu na ograniczenia finansowe nie będziemy mieszkać na poddaszu).

 

Aby zmniejszyć powierzchnię użytkową muszę złożyć projekt zamienny. Przy okazji projektu zamiennego chciałem usunąć komin w ścianie szczytowej i zrobić wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną a rurę turbo z kotła gazowego puścić przez ścianę zewnętrzną albo po elewacji.

 

 

Powiedz czemu musisz zrobić projekt zamienny? obecny rzut parteru ma więcej niż 100m^2? Czy urząd się czepia poddasza, bo wg mniej jeżeli na projekcie będą schody a na górze odpowiednie wysokości to i tak urzędnik może to zakwestionować.

Ja 31 grudnia złożyłem wniosek o VZM-1 w urzedzie i zobaczymy co bedzie. U mnie niejednoznaczną sytuacją jest to że w projekcie i PnB mam wpisane 104 m^2 pow. użytkowej ale już z kotłownią, wg niektórych norm kotłownia nie zalicza się do powierzchni użytkowej, tutaj mogą być kłopoty ale jestem przygotowany na walkę z urzędem :rolleyes:

 

EDIT: dojrzałem i w ogóle masz dziwnie na projekcie, masz wpisane i garaż i kotłownię do pow. użytkowej. Co ciekawe wg którejś z norm pralnia też się nie zalicza do pow. użytkowej ;)

Edytowane przez sebcioc55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcioc55 dzięki za odpowiedź.

W kwestii kotła, moc na pewno będzie poniżej 21 kW. Wg programu Thermo moc źródła ciepła wychodzi ok. 10 kW przy wentylacji grawitacyjnej. Będę zmieniał na wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, więc powinno być jeszcze mniej (ale pewnie i tak nie znajdę mniejszego kotła kondensacyjnego niż 10 kW). Przeszkodą przejścia przez ścianę jest wymóg odległości wylotu rury od terenu - min, 2.5m. Kotłownia będzie miała 2.2 wysokości i nie wyrobię chyba przez ścianę. Musiałbym zrobić wylot na poziomie tarasu.

Zastanawiałem się przez moment nad opcją 3) ponieważ załatwiło by to problem wentylacji kotłowni i garażu. W przypadku barku komina musiałbym jakoś tą wentylację ogarnąć, a nie chciałbym tych pomieszczeń podpinać pod reku.

 

Jeśli chodzi o MDM , to przede wszystkim życzę powodzenia ze skarbówką! Z tego co kojarzę pomieszczenia pomocnicze jak garaż kotłownia czy nawet spiżarka nie wliczają się w powierzchnię użytkową.

Otrzymałem informację od architekta, że urzędnicy patrzą głównie na powierzchnię i charakter pomieszczeń opisanych projekcie.

Na razie na rzucie parteru jest wpisana powierzchnia niecałe 130 m2, tylko, że wliczony jest garaż, kotłownia oraz wiatrołap, który jest tak naprawdę przeszkloną werandą / ogrodem zimowym. Po odliczeniu garażu i kotłowni powierzchnia jest już poniżej 100 m2.

 

EDIT: Masz rację, architekt dziwnie włączył powierzchnię kotłowni i garażu do pow. użytkowej.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainspirowany dziennikiem @Daniellos_ postanowiłem wykonać samodzielnie rekuperator. Rekuperator będzie umieszczony w kotłowni. Czerpnia i wyrzutnia najprawdopodobniej na elewacji północno-wschodniej lub północno-zachodniej. Na razie zbieram elementy potrzebne do instalacji i myślę nad projektem.

Dałem troszkę ponieść wodze fantazji i na obecnym etapie mam następujące założenia:

Wydajność (zima-lato) 120-500 m3/h

Wentylatory EC

Wymiennik przeciwprądowy PET lub entalpiczny celulozowy (wtedy bez GGWC)

Przeciwdziałanie szronienia wymiennika: GGWC (dodatkowo latem jako chłodnica wstępna)

Chłodnica / nagrzewnica GGWC: 3 chłodnice samochodowe (najtańsze nowe) szeregowo w przeciwprądzie

Sterownik: wykonany i zaprogramowany samodzielnie

Sterowanie poprzez zadanie: rzeczywistego przepływu powietrza (regulacja obrotów wentylatora vs. strata ciśnienia na przepustnicy), stężenie CO2 (zwiększenie wydajności przy zwiększonym stężeniu), temperaturę glikolu GGWC i temperaturę zewnętrzną (włączanie i wyłączenie pompki)

 

Będę starał się monitorować koszty.

Póki co zakupiłem:

wentylatory EC EBM papst K3G190-RG19-01 2x400 PLN

przepustnice soczewkowe IRIS 250 2x80 PLN

czujniki różnicy ciśnienia OMRON D6F-PH0505AD3 2x112PLN

Mam również ofertę na wymiennik ciepła Klingenburg GS-K 25 / 450 w cenie 124 EUR Netto.

Z własnych zapasów posiadam troszkę elektroniki, m. in. mikrokontrolery AVR (kiedyś się interesowałem), czujniki SHT11, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robię przymiarkę do zmiany sposobu ogrzewania -> pompa ciepła gruntowa lub powietrze-woda.

Zrobiłem symulację w programie Arkadia Termo i wyszły mi dosyć dziwne / mało prawdopodobne wyniki. Wziąłem pod uwagę, że garaż i kotłownia nie będą ogrzewane (tzn oddyletowany garaż wraz z kotłownią będą ogrzewane stratami ciepła od domu i ciepłem gruntu). Zmieniłem również sposób wentylacji z grawitacyjnej na wentylację z odzyskiem ciepła.

Wymagana moc źródła ciepła spadła z ponad 10 kW (co wydawało mi się i tak niedoszacowane) na nieco poniżej 6 kW (5,66 kW).

Boję się, że wyniki są zbyt optymistyczne, szczególnie, że dom nie będzie demonem pasywności: 10 cm XPS pod płytą, 10 cm EPS na płycie, ściana z silikatów ocieplona 15 cm EPS (w programie zasymulowałem lambdę 0.36, chcę dać troszkę lepszy styro), w miarę dobre okna - Uw 0,9 W/m2*K, 24 cm wełny po dachem.

Czy Waszym zdaniem jest to prawdopodobne? Z tego co widzę to ludzie dają po 30 cm styropianu na ścianę 50 cm wełny na dach i mają podobne wyniki.

00f4d5642483de28.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Planuję murowanie ścian i mam zagwozdkę co do łączenia ścian z bloczków silikatowych z rdzeniami / słupami żelbetowymi.

Rdzeni w projekcie jest sporo, występują albo w narożnikach, albo w środku ściany (łączą ścianę konstrukcyjną zewnętrzną z wewnętrzną).

Zastanawiam się nad 3 opcjami:

70dd32a7c33fe628med.png

Opcja nr 1 kusi zmniejszeniem ilości docinanych bloczków, ale za to będzie więcej szalowania.

Dochodzi jeszcze kwestia samego betonowania rdzeni. Boję się troszkę naporu betonu przy zalewaniu rdzeni razem ze stropem i zastanawiam się, czy nie zalewać ich stopniowo (np. po 1m) ręcznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi też na mój chlopski rozum też sie wydaje, że opcja 2 jest najsolidniejsza oraz wygodna. Tak samo u siebie będę słup w fundamecie zatapiał (wg projektu) chociaż widziałem jak ludzie robią takie słupy w fundamentach na gładko czyli opcja 1. Dobrze to się będzie wowczas trzymało? Mnie to nie przekonuje ale ja się nie znam ;-)

 

Pozdrawiam

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie!

Utwierdziliście mnie w przekonaniu, żeby zastosować z opcję nr 2.

Teraz jeszcze będę musiał wymyślić albo podpatrzyć u kogoś solidne szalunki (szczególnie narożne i takie gdzie łączą się ściany konstrukcyjne zewnętrzne z wewnętrznymi).

 

Na razie znalazłem coś takiego:

ale konstrukcja mnie do końca nie przekonuje.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko masz w dzienniku sadysty.

Dzięki za podpowiedź. Obawiam się, że u Sadysty nie było jednak rdzeni / słupów żelbetowych a jedynie wieńce. Mimo wszystko sprawdzę jeszcze raz.

Jeśli chodzi o szalowanie, to mam jakieś drobne doświadczenia z wieńcem fundamentowym garażu, ale tam słupy w rogach miały ledwo 90 cm wysokości. Przy ścianach to będzie prawie 3 m, więc podejrzewam, że znacznie większe parcie betonu i boję się, że to będzie newralgiczny punkt.

0414423cba4a05de.jpg

52a0ffd5257d6bb2.jpg

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ja bym proponował raczej wersję pierwszą lub drugą ale z mniejszymi wcięciami. Gęsty beton będzie miał problem z wypełnieniem tych zagłębień. No chyba, że wykonawca będzie się cackał z każdym rdzeniem starannie go wibrując.

 

Szalunek na prostym odcinku ściany takiego rdzenia jest bardzo prosty i wystarczy go gęsto poskręcać prętami gwintowanymi (fi6) z dużymi podkładkami i jeszcze kawałkami desek oprócz podkładek. Szalunek może być nawet z desek "calówek. Najważniejsze są ściągi.

 

Szalunek takiego rdzenia narożnego to już większa trudność i trzeba kombinować.

 

Pozdrawiam

Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady, pokombinuję z kątownikami i śrubami, albo tak jak radzi Anonim zaleję na raty (wtedy nie będę potrzebował pancernych szalunków).

 

Regius, wszystkie zdjęcia niedostępne...

Znalazłem przyczynę ... transfer miesięczny na portalu fotosik.pl się wyczerpał. Muszę przenieść zdjęcia z inne miejsce.

 

EDIT: Na razie zapłaciłem haracz. Szukam innego hostingu zdjęć bez limitu transferu lub darmowego serwera ftp.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...