Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ANONIMowa STODOŁA - DIY


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 878
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 2 weeks później...
Gość grend
Mozesz cos napisać konkretnego o montazu pokrycia dachowego - na co zwrócić uwage, co robic przy zgieciu arkusza 2,5 metra bo robiłeś to przez drewno ?błędy, problemy wentylacja itp . Gasior masz w powietrzu czy mocowałes do łat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej grend ja się trzymałem instrukcji ruukki kropka w kropkę ona jest naprawdę dobrze napisana. U mnie wszystko książkowo wykonane. Najlepiej zrób tak przeczytaj tą instrukcję ze dwa razy i wtedy zadaj mi konkretne pytanie postara się odpowiedzieć.

 

Ogólnie warto zwrócić uwagę na pierwszy arkusz ( ustawienie go według trójkąta prostokątnego) jak jest równo to potem arkusz zapinasz wkręty według instrukcji i heja tak do końca ostatni przycinasz 2,5/3cm za długo i zaginasz ( wszystko jest na rysunkach w instrukcji). Ja zaginałem tak deska arkusz deska na to siadał brat a ja gumowym młotkiem zaginałem arkusz centymetr po centymetrze (3razy) 5min i gotowe (arkusz 3.6m). Potem na dach arkusz i łata na łatę wiatrownica i koniec. Błędów nie odnotowałem bo wszystko z instrukcją w ręku robione. Problemów brak bo dach równy łaty szerokie i brak obróbek kominowych koszowych itp. Najbardziej się umęczyłem przy cięciu wzdłurznym ostatnich arkuszy ( mało wygodna czynność 15/20min. minimum) .

Wentylacja? o co pytasz jeśli o kratkę to montujesz ją na samym poczarku przed pasem nadrynnowym zszywkami ( masz dokładne foto parę postów wcześniej)

Gąsior montowany do listwy podgąsiorowej a ona montowana do arkusza blach ( nie wolno do łat!). W samej kalenicy nie dajesz łat ostania u mnie jest jakies 25/30cm od szczytu (patrz instrukcja ruukki)

Przeczytaj instukcję i wszystko będzie jasne a jak nie to wtedy dawaj konkretne pytanie to postaram się pomóc. :yes:

 

Powodzenia

 

Jak zwykle się rozpisałem8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już jestem to zamieszczę trochę fotek zrobionych przez moją Ż w święta.

 

http://i.imgur.com/S2JS5V5.jpg

 

http://i.imgur.com/mSVPoLK.jpg

 

http://i.imgur.com/k7mEKVN.jpg

 

http://i.imgur.com/f2jK69o.jpg

 

http://i.imgur.com/biuzNDp.jpg

 

 

 

Ps. Zakupy zrobione jutro walczę z MOWO znaczy się WF:D. (trzymać kciuki za pogodę)

 

 

http://i.imgur.com/RhOARTS.jpg

 

No chociaż raz krótko i zwięźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie blachy na dachu: czy wystąpiło jakieś pofalowanie powierzchni? Czytałem, że blacha płaska lubi się "falować" przy układaniu... tym mniej im dach bardziej równy i precyzyjniej wykonany, ale zawsze. A tu na zdjęciach wygląda wszystko super gładko.

PS. Pisałem o tym już jakiś czas temu, ale powtórzę: dzięki za ten dziennik - ten dach to moja inspiracja :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Mam pytanie odnośnie blachy na dachu: czy wystąpiło jakieś pofalowanie powierzchni? Czytałem, że blacha płaska lubi się "falować" przy układaniu... tym mniej im dach bardziej równy i precyzyjniej wykonany, ale zawsze. A tu na zdjęciach wygląda wszystko super gładko.

PS. Pisałem o tym już jakiś czas temu, ale powtórzę: dzięki za ten dziennik - ten dach to moja inspiracja :)

 

Trzeba czekac minimum 2 sezony aby to ocenic jak wyszło. Ja widziałem 2 "gładkie" dachy a widziałem chyba ze 40

 

 

widze ze jestes z Poznania - jezeli zaczynasz sie budowac i chcesz wiedieć co kupić i gdzie kupić za rozsadne pieniadze to pisz na priv - bo odpowiedzi moga być fascynujace :)

Edytowane przez grend
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemandero wszystkim! Mam dużo nowego staffu ale po kolei.

 

Co do Blachy na dziś wszystko tak samo jak wcześniej żadnych uwag. Pewnie jak coś ma się pojawić to raczej po Lecie jak blacha dostanie trochę temperatury, ale jestem spokojny.

 

Moja spostrzeżenia (osobiste prywatne) pewnie ludzie o ruukki się ucieszą. Emabsowanie, mikroprzetłoczenie czy jak je tam zwał (z tego co wiem ma to na razie ruukki) to żadna ściema marketingowa a coś co naprawdę działa.Tu widać o czym mowa.http://i.imgur.com/PTPDPZb.jpg

Dokładnie działa na to czego wszyscy się boją przy rąbku czyli wszelakim falowaniom zgięciom niedoskonałościom blachy. To trochę tak jak weźmiemy sobie kartkę papieru A3 równą prostą i będziemy trzymać za dwa rogi zawsze się jakieś fale porobią. Co innego jak ową kartkę pierwsze złożymy w kulkę a potem rozłożymy wyprostujemy dłonią parę razy i wtedy będziemy trzymać za dwa rogi, efekt jakiejkolwiek fali nie zobaczysz. Niby przetłoczenia wzdłużne na rąbku u większości producentów mają efekt falowania wyeliminować ale jak widać w różnych wątkach na tym forum różnie z tym jest.

Podsumowując. Gdy bym drugi raz miał brać rąbek priorytetem było by embasowanie a grubość powłoki była by dla mnie nie istotna czy to jest. (np. w ruukki z tego co kojarzę jest tak zwykły poliester, potem purex(taki mam) i najbardziej wypasiony pural matt. Teraz miał bym to gdzieś.

 

Ps. żeby nie było że jestem tak stronniczy co do firmy to Pruszyński też zrobił swój patent (chyba się to nazywa mikrofala) ma również eliminować efekt falowania co potwierdzam bo mam taki dach w swojej okolicy naprawdę duży dach i wszystko oki.

 

Na pewno po roku warto by mi zadać to samo pytanie może coś się zmieni.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez the_anonim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż WF

 

Zaczynamy od linków do filmików bo tak najłatwiej:

 

 

 

Po filmikach wszystko powinna być jasne ale coś na skrobię żeby nie było:P

 

Prace rozpoczęte w sobotę, działam (niestety) sam, plan zrobić doły ram. Doły okien 4x3m i 2x1,6m kontówka przekrój 10x10cm każda w jednym kawałku pod każde okno.

 

Co było Mi niezbędne (ściąga):

 

http://i.imgur.com/0Ph2Ahc.jpg

 

Kilka słów wstępu u mnie doły są 6cm (wysokość parapetu xps-a) niżej niż góra płyty tak aby postawione okno było na Zero płyty.

 

Procedura w przypadku robienia tego samemu:

 

1.Poziomowanie kantówki tak aby była do zaznaczonej na płycie kreski 6cm poniżej góry płyty.

 

http://i.imgur.com/95G6AwS.jpg

 

2.Jak już się udało obracamy kantówkę i nakładany klej na powierzchnię która idzie do płyty. Dwa ściegi.

 

http://i.imgur.com/FIwHwmY.jpg

 

3.Obracamy kantówkę do płyty i przyklejamy kantówka leży na deseczkach w miarę pozioma (odchyłka 0,5cm nie jest problemem) sugerujemy się kreską na płycie. Teraz młotowiertarka wiertło fi 6 i jazda przez kantówkę w beton (w kantówce przed rozpoczęciem prac nawiercone są dziury fi 7 w 3m kantówkach robiłem 5 dziur w 1,6m 3szt). Pierwszy wkręt montażowy.

 

http://i.imgur.com/h1jKXmg.jpg

 

4.Teraz dopiero długa łata 2,5m plus mała 1,2 (długiej nie ufam) na kantówkę. I przenoszę się na drugie koniec ramy jak jest poziom (powinien być tak jak narysowana kreska na płycie) jak jest ok to wiercę daję wkręta i kantówka jest już samonośna.

 

http://i.imgur.com/2YRJnrw.jpg

 

5.Teraz pozostałe trzy otwory i praca skończona

 

http://i.imgur.com/wKuCGBz.jpg

 

 

 

I pewnie gdybym był sprzedawcą tego systemu na tym bym zakończył i powiedział że żyli długo i szczęśliwie:D. No ale bystre oko wypatrzy na pierwszym zdjęciu szlifierkę z tarczą do betonu i strug elektryczny, wiec o co kaman?

Otóż relacja która jest wyżej jest z ostatniego okna (Hs-a) które było idealnie przygotowane czyli bok płyty nie mała żadnych mankamentów i kantówka 3m przylegała po całości ładnie. Niestety w pozostałych 5 oknach było różnie a to jakiś brzuch a to szczelina albo nie ma konta 90stopni między góra płyty a bokiem. Tak że nikt przy MOWO czy WF nie wspomina o tym aby jak ważna jest ta powierzchnia, na filmikach oczywiście jest wszystko super idealnie a jak. U mnie szlifierka kątowa z tarcza*do betonu była najczęściej używanym narzędziem czasem wspomagałem się strugiem gdy uznałem że to lepsze wyjście.

 

Tak to wyglądało często po 30min korekty powierzchni

 

http://i.imgur.com/jB0YfED.jpg

 

Gap w niektórych miejscach dochodzi 8mm ale jest szczelnie dzięki trochę większemu nakładowi kleju.

 

http://i.imgur.com/pQmo8ts.jpg

 

U mnie oczywiście utrudnieniem były długości kantówki dochodzące do 3,2m. Nie bez powodu MOWO czy WF ma długość 1,2 co pozwala na delikatne "oszukanie" powierzchni przy takiej długości. Ale uznałem że wolę trochę się namęczyć a mieć jeden BARDZO solidny kawałek belki niż trzy krótsze.

 

Ostatecznie wszystko jest git praca własna to 6 godzin zrobione około 15/16mb dołów sobota zaliczona.

 

Zużycie kleju na doły to 4 tuby i 1/3 piątej. Statystycznie coś koło 4mb z tuby, w info o iso chemie jest niby 5mb (to są dwie ścieżki 2x5mb) i jest to prawdą ja sobie na doły nie szczędziłem no i moja kantówka trochę większa:D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż WF cd.

 

Boki

 

Poniedziałek po pracy to czas boków ramy. Zabawy części dalsza DUŻO DUŻO lżejsza.

 

Na początku primer na BK niech sobie wysycha.

 

Beleczki przygotowane. Przekroje różne 10x10cm 7,5x10 i takie o przekroju trapezu prostokątnego (dobrze że jest wujek gogle:D) 8x12cm

 

skład zestawu przyborów do zabawy taki sam tylko wypadła szlifierka do betonu a w zamian pojawiła się packa do szlifowania BK i pojawiła się ukośnica.

 

W związku że w sobotę się przyłożyłem się do roboty (po raz kolejny napiszę że warto bo to procentuje na późniejszych etapach zawsze) wszystko jak idealnie z poziomie a wiec ściągamy wymiar okna plus szczeliny na taśmę rozprężną plus próg z xps-a i wychdzi że boki mają mieć 221cm. No to tniemy.

 

http://i.imgur.com/s1hpbXU.jpg

 

Przykładamy do ściany ewentualna korekta jakiegoś bloczka pacą i jest git potem druga strona okna to samo. Następnie dalmierz złapanie odległości belek od siebie, poziomnica, ołówkiem na ścianie zaznaczyć jak leci belka i mamy wszystko.

 

Potem klej na belkę i do ściany, łapiemy poziom, wkrętarka i przykręcamy wkrętami a że to BK to robota leci szybko.

Co ważne klej jest na tyle gęsty że po przyklejeniu do ściany możemy sobie zostawić belkę i nigdzie się nie przemieści.

 

Zdjęć brak go goniłem z robotą, ale tu nie ma co więcej pisać.

 

Aha co ważne, nie obyło się bez baboli więc warto napisać tym co są przed:)

 

http://i.imgur.com/CsWFe2z.jpg

 

Jak widać płyta jest szerzej niż ściana. U mnie jest tak przy dwóch oknach tych mniejszych 1,6m. Przy murowaniu tak pokazywał sznurek wiec trzeba był się tego trzymać, po prostu albo burta płyty była źle zmierzona albo na odcinku paru metrów wybrzuszyło płytę. Zdarza się, każdemu zwłaszcza jak robi się płytę pierwszy raz w życiu:) Nie był to dla mnie wielki problem bo tu zastosowałem belki 10x10cm czyli de facto dla ramy zostało 7,5/8cm czyli gra. Szczegóły z jednego etapu rzutują potem na kolejne więc warto się przykładać, ale i tak wszystkich nie ominiemy:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż WF cd

 

Góra

 

Co by tu napisać. Belki tak jak wcześniej w jednym kawałku. Przekroje 10x10cm plus trapez prostokątny 8x12cm. Wielkie podziękowania dla Bartka który mi zacinał więźbę bo zabrakło mi dwóch kawałków nad małe okna, szybki tel. i za 30min miałem dwa kawałki 10x10cm KVH. Chyba nie pisałem w końcu gdzie wykonywałem więźbę

 

http://tatarczuch.pl/

 

Polecam

 

Wracając do tematu. W związku z tym że mamy boki równe a dół ramy trzyma poziom wystarczyło wrzucić belkę na górę sprawdzić czy jest poziom (a był wszędzie) to bierzemy klej i kleimy. Trochę więcej roboty niż z bokami bo tu mamy wieniec z B30 wiec młotowiertarka była niezbędna. Standardowo coś tam czasem trzeba było przytrzeć szlifierką do betonu bądź strugiem w kantówce ale nie było tego dużo.

 

Efekt :

http://i.imgur.com/81Plzyh.jpg

 

http://i.imgur.com/Xgs9gsQ.jpg

 

http://i.imgur.com/6S9y1i8.jpg

 

http://i.imgur.com/OW2ppth.jpg

 

 

Oczywiście zadziałało prawo Murphy'ego i na ostatniej belce wiertło klękło

 

 

http://i.imgur.com/K1YfZkr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprawione oko "kota obserwatora" zauważy że jedno okno nie ma ram bocznych i górnych. To jest jeden z dwóch HS (drugie jest na wschodniej ścianie). Jest tak ponieważ montaż tego okna jest trochę inny. Chyba już co nieco wspominałem. Hs który ma 22cm szerokości jest montowany w połowie (11cm) bezpośrednio na PF i w połowie na parapecie z xps-a który opiera się na kantówce 10x10cm

 

Wizualizacja wszystko wyjaśnia:

fiolet- Hs

niebieski- parapet XPS

brązowy - kantówka 10x10cm

Różowy- XPS PF

 

http://i.imgur.com/dUzLv7W.png

 

Jest to pewien kompromis. Postawienie 22cm na kantówce (z czego by nie była) budziło moje obawy. A że mój Hs to Schuco Thermoslide który ma próg wysokości 4,5 cm było to dla akceptowalne bez pchania się w aluminium(próg np. 2cm). Dla porównania Veka 7cm Drutex 6cm reszty nie pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz może krótkie (albo i nie:D) podsumowanie i przemyślenia itp. czyli mięsko na koniec.

 

Koszta:

Klej poszło 11 tub - 35,6zł/szt (wydajność dokłanie 4mb u mnie 43mb)

Wkręty do montażu 100sz (zostało około 30szt) - 88zł

Dostawa tego - 24zł

Drewno BSH - darmo (pozostałość po dachu)

Drewno KVH - 70zł (na górę na małymi oknami)

Primer - darmo (prezent od ekipy okniarzy) standardowo 55zł

Dwa wiertła - 15zł

Praca własna - BEZCENNE

 

Suma:

~600zł

 

Plus

 

taśma rozpręźne ISO BLOC ONE 5-30mm - 940zł (42mb)

ciepłe parapety - 200zł (18mb):cool:

 

Daje nam sumę za "Anonimowe WF":

1740zł:cool:

 

to jest 31zł mb montaż "anonimowego WF" (u mnie jest 56mb montażu)

 

Wiem że nie wszyscy mają swoje kantówki dlatego moja sugestia kupujcie drewno KVH (bo taniej a równie dobrze) w przekroju 10x10 ja na pewno drugi raz bym robił (siła takiego przekroju jest mega)

 

Wczoraj liczyliśmy z chłopakami od okien ile to kosztuje oryginalnie zrobione przez firmę wszystko, na szybko wyszło nam 9k ale widzę że dokładnie licząc wyszło by coś koło 8400zł (150zł/mb) dla mojego domu.

 

Konkluzja była prosta montuje się to tak rzadko gdyż orygnalne WF nigdy się nie zwróci zwłaszcza przy ciepłych nisko energetycznych domach które zużywają mało energii na CO. Prościej i taniej jest wysunąć okno o max 2/3cm na zwykłych kotwach (gęściej obsadzonych) niż kupować taki oryginalny system. Niestety pewne rzeczy nie mają uzasadnienia ekonomicznego ale z drugiej strony fajnie że są:)

 

Pewnie o wielu rzeczach nie napisałem bądź zapomniałem, wyjdzie z czasem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lecimy dalej.

Ale wcześniej rozwiązanie zagadki najmodniejszego koloru okien na 2017. Wszyscy tu używają łaciny tej bardziej polskiej wiec ja też chciałem trochę tej bardziej klasycznej:D. A że jakoś nazwa ALBA nie bardzo mi się podobało a łacina to bardzo giętki język no to jest ALBUS.;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż Okien

 

Najpierw szybki opis co w końcu u mnie wylądowało:

Po około dwóch tygodniach doktoryzowania się moje serce zapałało do profili okiennych Schuco Si82 i Hs-ów na profilu Thermoslide (czyli niejako Si82 też)

Okna są de facto od dwóch producentów. Hs-y są z firmy Awilux na szybkach Sunenergy +. Natomiast Balkony i Fixy są od Jezierskiego na szybie firmy efektor ExC (extra clear). Obie szyby mają parametry Lt 74 g 53 Ug 0,5 na ciepłych ramkach 4/18/4/18/4 (jest jedno duże szklenie 6/14/6/14/6). Dlaczego kombinacja z dwoma firmami bo okazuje się że Hs-y są tańsze o 10% w Awiluxie natomiast "klasyczne" okna u Jezierskiego wychodzą lepiej (nieznacznie ale jednak). Skąd taka różnica na Hs-ach trudno powiedzieć zwłaszcza że pracują dokładnie na tych samych maszynach, najprawdopodobniej wynika to z doświadczenia Awiluxa co do Hs-ów (podobno montują ich najwięcej w PL) dzięki temu pewnie składają je szybciej i roboczo godzina wychodzi lepiej na Hs-ach.

 

Co się u mnie pojawiło.:

Wymiary są dla ułatwienia zaokrąglone:

Balkon 3x2,15m (drzwi balkonowe 80cm reszta fix w ramie 220cm i tu są szyby 6mm)

Balkon 1,6x2,15m (drzwi balk. 80cm, fix w ramie 80cm) mamy dwa takie okna

Fix 3x2,15m ( słupek w środku czyli szyba szerokość 148cm x2)

Hs-y 3x2,15

 

Kolor oczywiście najmodniejszy jak wiadomo:cool: z gadżetów okna balkonowe dostały ukryte zawiasy w mojej opinii warto bo nośność zwiększa się ze 100kg do 130kg max i co ważniejsze efekt jest super a koszta w moim przypadku 200zł na wszystkie 3 okna po za tym okna standard bez żadnych udziwnień.

 

Środa godzina 10 rano pojawiło się takie auto u mnie.

 

http://i.imgur.com/rtPyRTO.jpg

 

Szybkie rozłożenie okien po domu:

 

http://i.imgur.com/i3Fb8Ca.jpg

 

http://i.imgur.com/xMGMFNS.jpg

 

http://i.imgur.com/SBYas1F.jpg

 

 

Pierwsze szybka obczajka jak im przygotowałem ramy drewniane i czy wszystko gra. Jest info że gitara więc zaczynają montaż

 

http://i.imgur.com/qNo0BNQ.jpg

 

Na pierwszy rzut poszły Hs-y czyli to czego się najbardziej bałem bo stawiamy je w połowie na PF i musi być równo jak stół a i reszta wymiarów musi się zgadzać.

 

Pierwsze przykręcenie ciepłego parapetu potem taśmy rozprężne po obwodzie

 

http://i.imgur.com/3E0m2LZ.jpg

 

cztery takie taśmy lekko ponad 1k zł

 

http://i.imgur.com/tEKIuDY.jpg

 

Potem pianka do styro na belkę drewnianą sylikon z kiszki na próg Hs-a gdzie będzie się opierał na PF i wstawiamy ramę w otwór.

 

UFFF...... pasuje wszystko.

 

Potem kolejny Hs i podobna historia.

 

A potem to już z górki bo reszta już typowo w ramy drewniane, a że ktoś się przyłożył:cool: do ich konstrukcji to poszło sprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to wyglada. Ale brakuje zdjec okien juz zamontowanych :)

Zdjęcia za raz będą, wczoraj już nie miałem już sił wrócić.

 

Bedziesz je jakos oslanial?

Najlepiej było by lecieć z ociepleniem niestety kasa mnie trzyma, więc tymczasowo myślę przykleję jakieś 12/15cm byle jakiego styro wokół belek żeby drzewo osłonić potem to wyleci bo pewnie nikt mi nie sprzeda 20cm grafitu takiego jak chcę w liczbie 5 paczek.

 

Okapu nie ma, rolety raczej nie wejdą pod elewacje? Jak to chcesz rozwiazac?

Liczę na pomysły od was bo jeszcze tematu żaluzji fasadowych nie zgłębiałem, ale u mnie żaluzje nie muszą się chować pod elewację (pamiętam w twoim dzienniku że u Ciebie to był priorytet dla mnie widoczne skrzynki są ok). Tak na szybko myślę aby dać np. 15cm XPS-a(PIR-u) nad belkę i do tego jakąś skrzynkę hand made z MFP(zaluzja w środku) i ładna blacha z zewnątrz. W takim układzie pewnie skrzynka by wystawała z 5cm. Na pewno jest nad czym po debatować na forum:yes:

 

BTW: czemu te niektore belki sa trapezowe? To utrudni klejenie styropianu.

 

To była belka na kleszcze 12x8(jak dobrze pamiętam) trochę było mi szkoda dawać ją w jednym kawałku(kasa) więc ją tak przeciąłem że wyszedł trapez (8x10) i zamiast 8mb miałem 16mb ramy:D Na pewno będę kupował gilotynę do styro więc to raczej nie będzie problem;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to efekt końcowy. Bo już chyba wszystko opisane.

 

(Kropiło cały dzień więc zdjęcia trochę z du..p)

 

Małe okno (1,6x2,15m) narazie sama rama

 

http://i.imgur.com/NAmSVqG.jpg

 

Po lewej HS bez ramy po prawej Fix (oba 3x2,15m)

 

http://i.imgur.com/E2yOyg1.jpg

 

HS na wschodniej ścianie (3,1x2,15m)

 

http://i.imgur.com/fg0qMVG.jpg

 

Południowa ściana

 

http://i.imgur.com/O4fyyvc.jpg

 

Standardowe zdjęcie z mojego budynku gospodarczego

 

http://i.imgur.com/XBoF60F.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...