Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No własnie o to mi chodziło że sa jakieś rożne rodzaje rurek właśnie stabi i jakieś zwykle.... Nie wiem na chwilę obecną nic o tym systemie, bo w sumie się w pex-a zagłębiłem....

 

Jeśli chodzi o ciśnienie robocze to na co patrzyć jakie wartości brać pod uwagę ?

 

Teraz dochodzi tez kwestia przekrojów rurek, bo tu już idziemy w tzw system trójnikowy ?? Czy nie trzeba stopniować średnic i na początek dawać jakieś większe a im bliżej podejścia do przyborów to dawać mniejsze ?? Np. główny "rurociąg" mógłbym jechać np PN20 a odgałęzienia dawać juz na PN16 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 507
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kurcze tylko te zgrzewanie w kazdym zgięciu, zakręcie, przejściu nad rurką itd. mnie denerwuje. Tak to rozwijamy pex-a i po robocie...

 

Przelicze sobie jeszcze dziś z ciekawości jaki będzie koszt na PP. Za 2 rozdzielacze, rurki, złączki wyszło mi około 1500zł.

 

Ten system zgrzewany na PP też ma jakieś "lepsze i gorsze" rurki ??

 

Z PP pewnie wyjdzie połowa tego, jeżeli kupisz wszystko na necie. Z drugiej strony znajdz jakąs strone z tanimi trójnikami KANa, zobacz czy mają kolanka itp i kup u nich wszystko. Policzyć możesz bardzo łatwo na kartce. Do tego kup sobie tanią ręczną zaciskarke na allegro albo pozycz od kogoś jak masz. Na zgrzewanie zejdzie Ci duuuuuużo czasu, a na zaciskane obstawiam jeden dzień ;) P.s w razie czego użyczę zgrzewarki do PP, będziesz miał mniej wydatków :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim subiektywnym zdaniem wszędzie na PN16 (jest to ciśnienie nominalne, nie myl z DN - średnicą nominalną). W bloku wielorodzinnym (>150 mieszkań) ciśnienie na wejściu do budynku to 4 bar (z sieci), a hydrofor podnosi do 6 bar. W domu jednorodzinnym na pewno nie będzie wyższe.

Rury stabilizowane (Stabi Al lub Stabi Glass) używa się do wyższych temperatur. Wkładka aluminiowa ma utrzymać rurę w jako takim niezmienionym kształcie (chodzi o wydłużanie termiczne). Osobiście chyba bym brał Glass, bo roboty mniej (nie trzeba temperować rur przed zgrzaniem) i są tańsze.

Co do średnic to też ciężki temat. Tak, należy stopniować. Główną nitkę rozpocząłbym taką średnicą jaką jest zrobione przyłącze wody. Podejścia do baterii robiłbym średnicą 16mm, ale do deszczownicy minimum 20mm. Inni mówią, że do zwykłych baterii 20mm, bo w 16mm słychać szumy.

 

EDIT: Sebcio dobrze mówi, zgrzewanie wiąże się z ciągłą wymianą kamieni (jeśli będą występowały więcej niż dwie średnice). Alupexa składasz na sucho, a potem lecisz i zaciskasz/zaprasowujesz.

Edytowane przez grzesio1712
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde tak patrzylem to gdzie by nie szukał to jedyne co zabija to cena ksztautki pex - kolanka do którego mocujemy baterie, w sumie tylko to potrzebuje 26szt x okolice 20zł. Najtaniej co znalazłem to kolanka Kisana za 17zł. Ogólnie ciężki temat żeby znaleźć wszystko w jednym miejscu. Kolanka z vavina to okolice 24zł szt. Kana jakoś nie znalazłem zbyt wiele chyba tylko 1 sklepik....

 

A ty Sebcio gdzie taką fajną zaciskarkę Rems-a dopadłeś ?? Gdybym miał chociaż zaciskare to już połowa sukcesu. Te ręczne jakoś mnie nie przekonują...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ty Sebcio gdzie taką fajną zaciskarkę Rems-a dopadłeś ?? Gdybym miał chociaż zaciskare to już połowa sukcesu. Te ręczne jakoś mnie nie przekonują...

 

Jeszcze w Marbudzie jak kiedyś prowadzili hydraulikę, już jej nie mają bo ktoś zaje... pożyczył na zawsze ;)

P.S. jeżel chcesz to moge Ci załatwić takie podejście za niecałe 21zł - to cena dla Ciebie :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tooo dziady kradzieje jedne !!!

 

Sebek dzięki za ofertę, wysłałem jedno zapytanie do hurt w ZS własnie o Kana zobaczmy co podeślą... Mają tam zaciskarki więc jak nie przesadzą z cenami to chyba wezmę ze względu na tą zaciskarkę....

 

Ale.... jeśli masz dostęp do Kana, to lepiej powiedz "wi fil kostet" rurka do podłogówki u Ciebie, bo to tez będę musiał za chwilę zakupić Może być PW :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz podejścia po wierzchu ścian? Do baterii ściennych stosuje się rozstaw 15cm, a do stojących 8 cm. Musisz dobrać taki rozstaw aby swobodnie wkręcić zaworek do wężyków baterii. Te rozstawy 8 cm w zupełności wystarczą. Gdzieś jeszcze widywałem rozstaw 10 cm. A jeśli chcesz tylko mocować podejścia w bruzdach to KAN ma w ofercie pojedyncze, więc i pewnie w hurtowniach znajdziesz jakieś chińskie pojedyncze płytki.

W budownictwie mieszkaniowym deweloperskim robiłem następujące rozstawy:

1. Prysznic/wanna - 15 cm

2. Umywalki - 8cm

3. Zlewozmywaki - 10cm (na pojedynczych płytkach)

 

A i jeszcze w ramach wyjaśnień, żebyś nie pomyślał sobie i inni czytelnicy to nie mam żadnych koneksji z tą firmą. Po prostu mam największe doświadczenie z materiałami tego producenta.

Edytowane przez grzesio1712
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie zaworki robię w bruzdach, ale tu precyzyjny rozstaw chyba nie ma aż takiego znaczenia, bo i tak idą wężyki do baterii ??

 

Czyli rozstaw zachować należy tylko np przy bateriach naściennych akurat w moim przypadku prysznic i wanna 15cm ??

 

Co do producenta to będzie Kisan, jego najtaniej udało mi się znaleźći i nie ma problemu z zakupem rurek na metry, tzn akurat w tym sklepie. Kana wszędzie min 50, 100m

Edytowane przez _arek_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko do ściennych precyzja jest zalecana, bo niby masz krzywki, ale może ucierpieć estetyka. I nie mówimy tu o żadnych bateriach termostatycznych podtynkowych, tylko o klasycznych ściennych.

W bruzdach nie jest potrzebna precyzja. Wymierz tak, żeby zaworki przy wkręcaniu nie zawadzały o siebie.

 

A co do Kisana, to chyba zdobył serca instalatorów. Bo co się nie pytam znajomych hydraulików to albo Kisan albo Herz.

Edytowane przez grzesio1712
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ grzesio1712, a jak wygląda sprawa podejść pod baterie podtynkowe (umywalkowe i prysznicowe)? Czy jest jakiś standard, czy muszę już wiedzieć jaka konkretna bateria będzie zastosowana (na razie po głowie chodzą mi po głowie czarne M&Z coś w stylu MZE04407)? Chciałbym kupić baterie i zaprawić je dopiero przed kafelkowaniem.

Czy możliwe jest wykonanie prac w takiej kolejności:

bruzdowanie pionowych podejść, ułożenie w murze tylko otuliny (zaprawienie rury w otulinie i wyciągnięcie rury) i ułożenie jakichś zatyczek w miejscu przyszłych baterii (np. papier, czy styropian), wykonanie tynków, przepuszczenie przewodów przez otulinę pozostawioną w murze i zaprawienie baterii

Czy to co wymyślam to czysta herezja?

 

@_arek_, przepraszam, że pytam o swoje sprawy w Twoim dzienniku, ale widzę, że toczy się dyskusja na temat podejść pod baterie i masz tu kilku ekspertów w tym temacie. BTW czy mógłbyś wrzucić kilka fotek z aktualnych etapów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie robiłem nigdy podejść pod baterie podtynkowe, bo jak już mówiłem głównie mam styczność z budownictwem mieszkaniowym. Osobiście robilbym podejście pod konkretny model baterii.

Nie nazwałbym tego herezja. Utrudnilbys sobie pracę i to bardzo. Otulina na rurę nie wchodzi jak w masło, więc podejrzewam, że jak będziesz wpychal rurę w otuline schowaną w bruździe to tynk się posypie.

A tak w ogóle to czemu chcesz rurki wyciągać ze ściany? Chcesz uniknąć niepotrzebnych łączników? Bo jeśli chodzi o baterie podtynkowe, to masz tą skrzynkę/kasetę i do tego fabryczną zaślepkę. A uzbrajasz dopiero jak skończysz brudną robotę, która mogłaby zniszczyć baterie.

Edytowane przez grzesio1712
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie chciałem zrobić instalację na rozdzielaczach, a jednym z argumentów, które mnie przekonują do tego sposobu, to brak łączeń w podłodze. Nie chciałbym robić instalacji przed tynkami, żeby tynkarze nie zniszczyli przewodów, dodatkowo wolałbym najpierw ułożyć styropian a dopiero potem wyciąć bruzdy pod rurki w styropianie (np. lutownicą, bruzdownicą, nożem termicznym, lub podobnym knifem).

Z drugiej strony przy podejściach pionowych wolałbym uniknąć naprawiania tynku. Jest jeszcze dodatkowy aspekt - może się pojawić kolizja z przewodami elektrycznymi a przed tynkowaniem było by to do ogarnięcia.

Jest jeszcze kwestia samych baterii - minimalna cena to około 300 PLN, natomiast górny poziom cenowy jest nieograniczony, dlatego wolałbym dokonać decyzji zakupowej w późniejszym terminie (może się okazać, że trzeba będzie przyoszczędzić i zamiast M&Z będzie Omnires, lub nawet Rea).

 

Powyższe powody może są słabe i nie uzasadniają wymyślania kwadratowych kół. Może po prostu warto zrobić normalnie instalację wod-kan po tynkach, tylko bruzdować z rozwagą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...