Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Nowa wentylacja mechaniczna na już zamieszkanym poddaszu


Recommended Posts

Witam

Na wstępie chciałbym się gorąco przywitać, gdyż jest to mój pierwszy post na tym forum.

Od dłuższego czasu, wspólnie z żoną, przymierzamy się do zainstalowania na poddaszu, na którym do 7lat mieszkamy, wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

Głównym powodem takiej decyzji jest:

  • Duża wilgotność zimą sięgające 65-75%
  • Duża liczba mostków termicznych (brak odpowiedniej wiedzy na etapie budowy - niestety)
  • Permanentne uczucie zaduchu w mieszkaniu
  • Zauważalne zwiększenie liczby zachorowań w okresie zimowym nas jak i naszych dzieci

 

Duża wilgotność wysoko winduje nam temperaturę punktu rosy co przy mostkach termicznych i nie cudownych oknach powoduje wkraplanie się w wody na szybach, w narożnikach ścian jak i na źle ocieplonej ścianie szczytowej - konkretnie woda wykrapla się na łączeniu skosu sufitu ze ścianą szczytową. Oczywiście mokra zimna ścian/okno to miejsce do którego przykleja się kurz a to już droga w jedną stronę do grzyba. Poniżej kilka problemów z jakimi się borykamy

http://techrom.net.pl/images/poddasze/problem1.jpg

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/problem2.jpg

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/problem3.jpg

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/problem4.jpg

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/problem5.jpg

 

Temperatura jaką utrzymujemy w domu to 20stC, ogrzewamy dom (na dole jest inne mieszkanie) piecem na ekogroszek. Pomimo mostków na cały rok, czyli grzanie+woda zużywamy 3 tony ekogroszku (zdaje sobie sprawę ze po założeniu wentylacji zużycie wzrośnie). Sterowanie piecem realizuje termostat pokojowy. Powoduje to że grzejniki zimą są gorące w zależności od temperatury zewnętrznej od 30% do 60% czasu w ciągu doby. Pozostałą część stoją zimne co dodatkowo potęguje zalewanie okien.

Grzejniki nie mogą być dłuższy czas włączone gdyż w domu z gorąca nie idzie wysiedzieć pomimo tego że zasilane są wodą o temperaturze 45stC (piec pracuje na 60stC i nie chcę tej temperatury obniżać)

Wentylacja jaka jest obecnie to dwa wyciągi aluminiową rurą giętką do dachówek wentylacyjnych - nie działa to nic.

Na poddaszu mieszkają 2 osoby dorosłe i dwójka dzieci.

Na poddaszu nie ma ani gazu ani otwartych źródeł ognia (piec czy kominek), jest za to duże otwarte akwarium (pow 120cm x 60cm) w pokoju 2

 

Reasumując

Temperatury i sposobu grzania zmienić nie mogę, okna i mostki termiczne też już niestety zostaną.

Jedyny parametr na który mam wpływ a właściwie chciałbym mieć wpływ jest wilgotność w pomieszczeniu.

Chciałbym aby zimą w domu panowała wilgotność 40-45%. Przy tej wilgotności czujemy się dobrze oraz punkt rosy jest na tyle nisko że wszystkie moje mostki termiczne i okna przy temperaturze zewnętrznej -15stC pozostaną suche.

Przy temperaturze -20st C na zewnątrz powinno się tylko delikatnie wykroplić woda w narożniki w oknach, ale to już jestem w stanie zaakceptować :-)

 

i tu zaczyna się zasadnicza część mojego pytania.

 

 

Czy istnieje możliwość wykonania wentylacji mechaniczne na poddaszu użytkowym i czy możecie się wypowiedzieć zanim zlecę projekt jakiejś firmie czy jest to w moim wypadku wykonalne i czy będzie prawidłowo działało. A kto wie może się uda wspólnie zrobić jakieś założenia i bez projektu się obejdzie (choć nie będę się upierał na jego brak bo wentylacja tematem rzeką jest).

 

A więc przedstawię Wam moje poddasze:

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza.JPG

 

Powierzchnia jaka ma być wentylowana została zaznaczona niebieskim obszarem poniżej:

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_co_wentylowac.JPG

 

Poniższy obrazek pokazuje kubaturę mojego mieszkania, w sumie jest to 215m3

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_kubatura.JPG

 

Zapewne zauważyliście dziwnie podzielony pokój1 i pokój2. Jest to spowodowane tym że był to na razie jeden pokój, choć na etapie budowy przewidzieliśmy że najprawdopodobniej go podzielimy i tak obie części mają osobne okna, instalację elektryczną i CO. W zeszłym roku postawiliśmy kawałek ścianki, pełne podzielenie będzie miało miejsce pewnie za 6-8lat jak moje dzieciaczki podrosną najprawdopodobniej będzie wyglądało tak:

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_koncepcja_podzialu.JPG

 

Ale żeby nie było za fajnie teraz problem: Niestety poddasze jest zamieszkane i nie ma zbytnio gdzie ukryć instalacje, ratunkiem może być jedynie stryszek, który się nad nim znajduje. Stryszek jest ocieplony ale nie ogrzewany. Od początku zimy stale sprawdzam jego temperaturę.

  • Przy temperaturze zewnętrzne 0stC na stryszku jest +10stC
  • Przy temperaturze zewnętrzne -5stC na stryszku jest +5stC
  • Przy temperaturze zewnętrzne -10stC na stryszku jest +0stC
  • Przy temperaturze zewnętrzne -13stC na stryszku jest -1stC
  • Przy temperaturze zewnętrzne -16stC na stryszku jest -2stC
  • Przy temperaturze zewnętrzne -21stC na stryszku jest -3stC
  • Tej bardzo mroźnej zimy tylko w ciągu 4 dni na stryszku była temperatura poniżej ostC

Na stryszku jest:

  • Przewód elektryczny, który prowadzi do rozdzielni (nie podłączony) 3x1,5 (miało być oświetlenie)
  • Dostęp do rury kanalizacyjnej - przechodzi odpowietrzenie

O ile sam w sobie stryszek nie jest najgorszym miejscem na rozprowadzenie wentylacji bo kanały można jeszcze dodatkowo ocieplać o tyle nie obejmuje on całej powierzchni mieszkania.

Obraz poniżej pokazuje

  • Kolorem zielonym wskazany jest obszar do którego jest nieograniczony dostęp
  • Kolorem żółtym jest strefa do której dostęp jest niezwykle trudny ale jakimś cudem da się tam dostać - chciałbym aby był wykorzystany tylko w ostateczności
  • Kolorem czerwonym wskazany jest obszar do którego nie ma dostępu

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_mozliwosci.JPG

 

Ja wymyśliłem sobie że nawiewy i wywiewy będą wyglądały tak:

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_propozycja_nawiewy.JPG

 

Ale nie mam pojęcia czy wentylacja przy takim usytuowaniu kanałów będzie działać. Boje się że będzie sytuacja że pewne strefy będą bez wymiany powietrza.

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_strefa nie wentylowana.JPG

 

Mam nadzieje że moje obawy są bezzasadne, ale to już proszę o radę ekspertów.

 

Co do budżetu jest on elastyczny choć nie nieograniczony.

Jestem gotów zaakceptować:

  • Porządny rekuperator do 6000zł
  • Instalację do 3000zł
  • Ale wykonać chciałbym wszystko już własnoręcznie (Jest możliwy dostęp do sprzętu pomiarowego celem dokonania regulacji)

 

Jak myślicie czy w tych warunkach jest możliwość wykonania w pełni działającej wentylacji mechanicznej?

 

Wszystkim za poświęcenie swojego cennego czasu na rozwiązanie mojego problemu z góry dziękuje i pozdrawiam

Edytowane przez marcin_kicker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Naprawdę nikt nie ma takiego doświadczenia żeby stwierdzić że wentylacja przy nie idealnym usytuowaniu nawiewów i wywiewów będzie działać prawidłowo lub będzie jedynie wywaleniem tylko kasy w błoto?

 

Każda wentylacja która powoduje ruch powietrza będzie działała...;)

Sposób grzania mieszkania ma też wpływ na wykraplanie się pary , przy takim układzie temperatura powinna być regulowana przez głowice termostatyczne na grzejnikach a pompa obiegowa powinna pracować na okrągło a nie tylko wtedy jak termostat pokojowy ją załączy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda wentylacja która powoduje ruch powietrza będzie działała...;)

 

W takim razie czy ta wentylacja będzie powodowała ruch powietrza:

 

 

Ale nie mam pojęcia czy wentylacja przy takim usytuowaniu kanałów będzie działać. Boje się że będzie sytuacja że pewne strefy będą bez wymiany powietrza.

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_strefa nie wentylowana.JPG

 

Punkt rosy zależy od temperatury i wilgotności.

Przy obecnych warunkach w moim mieszkaniu skrapla się wszystko co ma mniej niż 13stC. Okno, które nie jest grzane przy -15stC na zewnatrz w mieszkaniu ma 9stC w narożnikach wiec jak łatwo stwierdzić jest mokre. Ale jezeli zejdę z wilgotności do 40% to punkt rosy wyniesie 8stC wiec jak łatwo się domyśleć okno będzie suchutkie mimo braku grzania.

 

Są dwie drogi aby na oknie nie wystąpiło wykroplenie się pary wodnej.

1) Obniżenie punktu rosy tak aby temperatura okna była od niego wyższa

2) Zostawienie punktu rosy bez zmian, ale ciągłe grzanie okna aby jego temperatura wzrosła i była ponad pozostawiony bez zmian punkt rosy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na niogrzewanym stryszku w tym wypadku lepiej zastosować rekuperator z wymiennikiem obrotowym czy przeciwpradowym. Jak patrzyłem za 6tys można już coś kupić porzadnego 300m3/h z wymiennikiem obrotowym. Ale czy to naprawdę będzie lepsze nie wiem. Przeraża mnie wizja zamarzniecia wymiennika
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na niogrzewanym stryszku w tym wypadku lepiej zastosować rekuperator z wymiennikiem obrotowym czy przeciwpradowym. Jak patrzyłem za 6tys można już coś kupić porzadnego 300m3/h z wymiennikiem obrotowym. Ale czy to naprawdę będzie lepsze nie wiem. Przeraża mnie wizja zamarzniecia wymiennika

 

Nie ma się co bać zamarzającego wymiennika.

Polecani nasi i zagraniczni producenci skutecznie sobie z tym radzą.

Obrotowych wymienników jest u nas mało.

Podejrzewam, że jedynym producentem który ma to w ofercie i nie każe sobie za centrale zapłacić kroci to JANGAZ.

 

Niezależnie od zastosowanego wymiennika, wszyscy producenci zalecają montaż centrali w pomieszczeniach, gdzie temperatura nie spada poniżej zera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie jaki wg. Was jest najlepszy rekuperator o wydajności do 300m3/h do 6÷7,5tys zł.

Chodzi o coś z czym nie będzie problemów, bedzie ciche(wiem że kanały wentylacyjne będą decydujące), filtry do tego nie będą kosztowały majątku i będzie miało dosyć rozbudowane sterowanie. Właściwie to nie wiem na co mam zwrócić uwage przy zakupie. Szukam na forum jakiegoś kompedium wiedzy w tym zakresie ale znajduje jedynie kłótnie, marketingowy bełkot.

Na wstępie polski producent jest preferowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie jaki wg. Was jest najlepszy rekuperator o wydajności do 300m3/h do 6÷7,5tys zł.

Chodzi o coś z czym nie będzie problemów, bedzie ciche(wiem że kanały wentylacyjne będą decydujące), filtry do tego nie będą kosztowały majątku i będzie miało dosyć rozbudowane sterowanie. Właściwie to nie wiem na co mam zwrócić uwage przy zakupie. Szukam na forum jakiegoś kompedium wiedzy w tym zakresie ale znajduje jedynie kłótnie, marketingowy bełkot.

Na wstępie polski producent jest preferowany.

 

Nie wiem do czego co to rozbudowane sterowanie centrali wentylacyjnej ...?

Ja osobiście polecam centralę wentylacyjną z wymiennikiem bezskroplinowym np naszego rodzimego Tywent-a o wydajności 300m3/h, jest bardzo prosta i niezawodna, nie problemu ze szronieniem czy zamarzaniem..., Ma dowolne położenie montażu i nie potrzebuje odprowadzenia skroplin...

Jest też dość tania ( ok 3500 zł ...)

Na nieogrzewany stryszek w sam raz ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma dowolne położenie montażu i nie potrzebuje odprowadzenia skroplin...

Jest też dość tania ( ok 3500 zł ...)

Na nieogrzewany stryszek w sam raz ...

O który konkretnie model Ci chodzi?

I jak z jego sprawnością?

Z jednej strony 3,5tys jest atrakcyjną ceną, ale nie chciał bym aby zimą w nocy w sypialni dmuchało mi zimnym powietrzem tylko dlatego że chciałem zaoszczędzić.

Z drugiej zaś strony płacić marżę 300% tylko za znaczek na obudowie też nie chcę.

Co do sterowania mam na myśli tylko lub aż wyświetlacz z temperaturą nawiewu, wywiewu, programatorem tygodniowym i jakaś tam funkcją szybkiego przewietrzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem do czego co to rozbudowane sterowanie centrali wentylacyjnej ...?

Ja osobiście polecam centralę wentylacyjną z wymiennikiem bezskroplinowym np naszego rodzimego Tywent-a o wydajności 300m3/h, jest bardzo prosta i niezawodna, nie problemu ze szronieniem czy zamarzaniem..., Ma dowolne położenie montażu i nie potrzebuje odprowadzenia skroplin...

Jest też dość tania ( ok 3500 zł ...)

Na nieogrzewany stryszek w sam raz ...

Cytat z dokumentacji producenta (importera):

Przy przetłaczaniu powietrza poniżej -10stC należy stosować nagrzewnice wstępne.

 

Osobiście polecasz, czyli miałeś to importowane cudo w rękach i ze 2 zimy przeżyło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat z dokumentacji producenta (importera):

 

 

Osobiście polecasz, czyli miałeś to importowane cudo w rękach i ze 2 zimy przeżyło?

 

Jak zwykle płakanie...:cool:

Ja te centrale znam z autopsji a nie tylko z ulotki reklamowej...:yes:

Nigdy nie miałem ani nie mam problemu z żadną jak do tej pory czego nie mogę powiedzieć o innych znacznie droższych i ( Polskich...:cool:)

 

Ja nikogo nie namawiam, każdy ma swój własny rozum i powinien go używać....

 

Najbardziej rozbraja mnie pytanie o sprawność...:D

Co z tego że według pięknej i kolorowej ulotki reklamowej jest ponad 90% w warunkach testowych ( o tym że to jest tylko sprawność temperaturowa to już nawet nie wspomnę...) skoro w normalnych warunkach sprawność całego systemu wentylacyjnego z wielką biedą osiąga 50-60% ...

Cała instalacja rozprowadzone po nieogrzewanej części domu raczej nie podnosi sprawności więc cokolwiek co byś do tych kanałów podłączył to i tak finalnie będzie tak sobie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie też od razu rzuciło mi się to w oczy. -10stC zimą się zdarza jednak czesto

 

A ta nagrzewnica to nakaz czy zalecenie ...?

Sprawdzałem swego czasu te wymienniki nawet po całej nocy z -30* i nie było na nich nawet śladu szronu pomimo że na wyrzutni była ujemna temperatura ...

Tak swoją drogą jaka super centrala pracuje z taką swoją super sprawnością że ma na wyrzutni ujemne temperatury i co się dzieje z kondensatem w takich warunkach...?

 

Mówiąc krótko chcesz bajery to płać a na samym końcu i tak wylądujesz w tym samym miejscu...:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle płakanie...:cool:

Ja te centrale znam z autopsji a nie tylko z ulotki reklamowej...:yes:

Nigdy nie miałem ani nie mam problemu z żadną jak do tej pory czego nie mogę powiedzieć o innych znacznie droższych i ( Polskich...:cool:)

 

Ja nikogo nie namawiam, każdy ma swój własny rozum i powinien go używać....

 

Najbardziej rozbraja mnie pytanie o sprawność...:D

Co z tego że według pięknej i kolorowej ulotki reklamowej jest ponad 90% w warunkach testowych ( o tym że to jest tylko sprawność temperaturowa to już nawet nie wspomnę...) skoro w normalnych warunkach sprawność całego systemu wentylacyjnego z wielką biedą osiąga 50-60% ...

Cała instalacja rozprowadzone po nieogrzewanej części domu raczej nie podnosi sprawności więc cokolwiek co byś do tych kanałów podłączył to i tak finalnie będzie tak sobie...

 

Nie rozumiem dlaczego rozbraja Cię pytanie o sprawność. Osobiście marzy mi sie ocieplić przewody, zrobić jakąś zabudowę na reku żeby osiągnąć te powiedzmy 75%. Ale żeby osiągnąć taki wynik w moich warunkach potrzeba naprawdę dobrego rekuperatora i stąd moje pytanie o sprawność.

Jangaz na swoich reku deklaruje w warunkach rzeczywistych od 72%, ale jak już wspominałem atrybut jakim jest cena Twojej propozycji jest ogromny. Próbuje się jedynie dowiedzieć czy nie jest to kosztem jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko spoko, ale za kawałek blachy, papierowy wymiennik i 2 wentylatory 3500 PLN?

Żadnych czujników temperatury, bypassu, a w DTR "producent" umieścił zdjęcie rekuperatora Mitsubishi.

Rzetelność "Polskiego biznesu" pełną gębą.

W chinach bardzo podobna do tej POLSKIEJ konstrukcji centrala kosztuje 2000 PLN z dostawą + kilka procent cła.

Do samochodu też lejesz olej z frytek, pomimo że producent zaleca lać ON?

 

Ja rozumiem, że wentylacja może być prosta i działać dobrze.

Ale montowanie chińskiego wymysłu, który dzisiaj jest, a jutro już nic do niej nie kupisz to rozwiązanie dobre dla "samorobów" i ludzi których pasją jest wieczne grzebanie wokół domu.

 

PS. Widzę jeden pozytyw. Zalecają solidne nagrzewnice od mojego lokalnego producenta.

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymyśliłem sobie że nawiewy i wywiewy będą wyglądały tak:

 

http://techrom.net.pl/images/poddasze/rzut_poddasza_propozycja_nawiewy.JPG

 

Teraz kilka pytań o nawiewy i przewody.

Najprościej dla mnie będzie zrobić wentylację na przewodach elastycznych ze skrzynkami rozdzielczymi i rozpreżnymi.

Jakiej firmy polecacie?

Czy w salonie powinien być nawiew czy wywiew?

Wg. mnie raczej nawiew ale czy tylko 2kanały wywiewne dadzą sobie radę żeby odebrać powietrze z całego poddasza?

Edytowane przez marcin_kicker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko spoko, ale za kawałek blachy, papierowy wymiennik i 2 wentylatory 3500 PLN?

Żadnych czujników temperatury, bypassu, a w DTR "producent" umieścił zdjęcie rekuperatora Mitsubishi.

Rzetelność "Polskiego biznesu" pełną gębą.

W chinach bardzo podobna do tej POLSKIEJ konstrukcji centrala kosztuje 2000 PLN z dostawą + kilka procent cła.

Do samochodu też lejesz olej z frytek, pomimo że producent zaleca lać ON?

 

Ja rozumiem, że wentylacja może być prosta i działać dobrze.

Ale montowanie chińskiego wymysłu, który dzisiaj jest, a jutro już nic do niej nie kupisz to rozwiązanie dobre dla "samorobów" i ludzi których pasją jest wieczne grzebanie wokół domu.

 

PS. Widzę jeden pozytyw. Zalecają solidne nagrzewnice od mojego lokalnego producenta.

 

Jak zwykle...

A czy ja komuś bronię montować jakąś drogą i wymyśloną centralę wentylacyjną....?

Każdy ma swój własny rozum który nawet do kibla ze sobą nosi więc powinien go używać ...

Do czego ci by pass , kolorowy wyświetlacz czy cała ta elektronika...?

 

W swoim życiu zamontowałem już kilkadziesiąt central wentylacyjnych a kilkanaście to nawet sam zrobiłem, w normalnej eksploatacji i tak różnicy nie zobaczysz ...

chcesz płacić to płać i jaraj się jakąś tam temperaturą czy ikonką na wyświetlaczu na którą po kilku miesiącach już nawet nie będziesz spoglądać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem dlaczego rozbraja Cię pytanie o sprawność. Osobiście marzy mi sie ocieplić przewody, zrobić jakąś zabudowę na reku żeby osiągnąć te powiedzmy 75%. Ale żeby osiągnąć taki wynik w moich warunkach potrzeba naprawdę dobrego rekuperatora i stąd moje pytanie o sprawność.

Jangaz na swoich reku deklaruje w warunkach rzeczywistych od 72%, ale jak już wspominałem atrybut jakim jest cena Twojej propozycji jest ogromny. Próbuje się jedynie dowiedzieć czy nie jest to kosztem jakości.

 

Podstawowym atrybutem wentylacji mechanicznej ma być niezawodność i idiotoodporność ...

Do sprawnego działania potrzebna jest obudowa, wymiennik , dwa wentylatory i dwa filtry, cała reszta to tylko sieczka marketingowa ...

Wygląd centrali nie ma znaczenia bo to nie mebel do salonu a montując ją na strychu i tak wyląduje w dość grubym ubranku ze styropianu czy innego materiału ...

Twoja kasa twój wybór...

Z mojego doświadczenia wiem że nie warto płacić za jakąś niby super wydajną wypasioną centralę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...