Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Fundament punktowy pod domek drewniany


borgus

Recommended Posts

Witam,

mam zamiar postawić domek drewniany o wymiarach mniej więcej 5x5m i poszukuję dobry rad jak taki fundament punktowy postawić pod taki domek, jakby mógł ktoś coś mądrego doradzić albo zapodać jakis tutorial dla laika. Czytałem że warto położyć pod gruntem domku folię budwlaną co by nie dostawała się wilgoć od podłogi, ale jak coś takiego zrobić czy wybrać wierzchnią warstwę gleby, rozłożyć folię na to postawić bloczki fundamentowe jeden na drugm jesli wymaga to złapania poziomu, potem przysypać całość piaskiem? Ogólnie to jak na tak wielu bloczkach złapać poziom? Czy pod bloczki dawać jakieś kruszywo, czy może podsypkę z cementem? Czy z czasem całość nie osiądzie jeśli będzie zbyt płytko wkopana?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to ma być domek całoroczny?

 

I tak i nie. Docelowo chciałoby się w takim domku w zimę czasem przespać, na wolnym, w święta czy coś w związku z tym docelowo też*bym chciał go lepiej ocieplić, na początku podłogę 10cm, z czasem dach 15cm i ściany 10cm z wełny drzewnej. A może kiedyś*nawet na stałe, przy ogrzewaniu jakąś kozą, dlatego od początku chciałbym maksymalnie dobrze to zacząć w rozwiązaniu które obrałem czyli domek drewniany na bloczkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście zrobił bym nie na bloczkach tylko normalnie wylewane betonowe pale. Wiercisz świdrem otwory poniżej strefy przemarzania (ok 1m głębokości), kupujesz jeden szalunek tubowy, tniesz go na odpowiednie odcinki. Szalunkiem tubowym wyznaczasz oczekiwany poziom nad poziomem terenu. Da radę to spokojnie wypoziomować. Zalewasz betonem. Nie ma problemu z poziomowaniem, z osiadaniem, itp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście zrobił bym nie na bloczkach tylko normalnie wylewane betonowe pale. Wiercisz świdrem otwory poniżej strefy przemarzania (ok 1m głębokości), kupujesz jeden szalunek tubowy, tniesz go na odpowiednie odcinki. Szalunkiem tubowym wyznaczasz oczekiwany poziom nad poziomem terenu. Da radę to spokojnie wypoziomować. Zalewasz betonem. Nie ma problemu z poziomowaniem, z osiadaniem, itp.

Myślałem o czymś takim, ale cena za 3m tubę 60zł w górę a bym potrzebował ze 30 takich, to przecież się nie kalkuluje, a gdzie jeszcze beton? Czy po zalaniem takiego szalunku można ją potem wyciągnąć i użyć gdzie indziej? Ogólnie wolałbym coś prostokątnego bo mozna by było ładnie taki fundament punkotwy czymś obić jakąś siatką czy coś, a takie walce to lipa? A co myślicie o wyłożeniu gruntu pod domkiem folią by wilgąc o nie przechodziła z gruntu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ile chcesz tych słupów wylać że potrzebujesz aż 30 3 metrowych tub ? Chyba że nie rozumiem co piszesz.

 

z 3 metrowej tuby uzyskasz 6 półmetrowych odcinków. Tuba nie musi być włożona do samego dna otworu, ona ma być formą / szalunkiem dla betonu ponad gruntem. W gruncie sam grunt będzie szalunkiem.

 

Zdemontować się tego nie da, trzeba przeciąć i zedrzeć (to jest z takiego grubego impregnowanego kartonu); gdybyś chciał coś demontowalnego pokombinował bym z pomarańczową rurą kanalizacyjną o odpowiedniej średnicy - można ją naciąć prostopadle do obwodu tak aby się rozchylała. Oczywiście w momencie zalewania betonem musi być związana mocnym sznurem / drutem aby beton jej nie rozpychał i nie uciekał tym rozcięciem.

 

Jeżeli preferujesz słupy prostopadłościenne nic prostszego, kup sklejkę szalunkową i zrób rozkładane szalunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Zdemontować się tego nie da, trzeba przeciąć i zedrzeć (to jest z takiego grubego impregnowanego kartonu); gdybyś chciał coś demontowalnego pokombinował bym z pomarańczową rurą kanalizacyjną o odpowiedniej średnicy - można ją naciąć prostopadle do obwodu tak aby się rozchylała. Oczywiście w momencie zalewania betonem musi być związana mocnym sznurem / drutem aby beton jej nie rozpychał i nie uciekał tym rozcięciem.

Z opisów dla takich tulei szalunkowych wynika że w środku jest jakiś materiał nieprzywieralny, więc może by się dało zdjąć? Rury kanalizacyjnej również nie dałoby się wyciągnąć po związaniu betonu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A trzeba ten karton zrywać czy może już zostać do czasu aż sam się rozleci?

Nie mam prądu na działce żeby samemu wykręcić beton w betoniarce do takich słupków czy zastosowanie gotowej zaprawy typu Atlas Extra 25kg mieszanej ręcznie, może wkrętarką, zda egzamin?

Edytowane przez borgus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A trzeba ten karton zrywać czy może już zostać do czasu aż sam się rozleci?

Nie mam prądu na działce żeby samemu wykręcić beton w betoniarce do takich słupków czy zastosowanie gotowej zaprawy typu Atlas Extra 25kg mieszanej ręcznie, może wkrętarką, zda egzamin?

 

Nie trzeba zrywać, sam się po czasie rozleci. Aczkolwiek ten karton nie wygląda zbyt ładnie więc gdyby miał zostać widoczny - lepiej go zerwać.

 

Nie, to się nie nadaje. To jest zaprawa tynkarska, sam piasek trochę cementu i dodatki napowietrzające. Beton to musi być kruszywo - żwir - piasek i cement.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam, czy jak zaleję te tuleje szlaunkowe betonem, które nie będą do samego dna otworu który będzie miał jakiś 1m, tylko jakieś 30cm pod gruntem, to czy beton nie wyprze tej tulei do góry i stracę całe wypoziomowanie? Oczywiście bym ją zasypał dookoła po szczyt ziemią, no ale czy to wystarczyłoby?

 

Z drugiej strony myślę też o stopach fundamentowych na których postawię bloczki fundamentowe. Czy taki gotowy beton Baumit Beton B20 25 kg na taką stopę o wymiarach 40x40 na 20cm wysokości się nada, bo taka stopa to chyba z betonu typu chudziak powinno się wykonywać, więc ze słabszego betonu? Ale nie mogę znaleźć takiego gotowego betonu typu chudziak.

Edytowane przez borgus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele zależy od podłoża. Jeżeli jest to piasek, to można fundament wylać na gruncie w postaci monolitycznej płyty - bez wchodzenia w ziemię. Usunięty humus można zastąpić piaskiem kopanym, jeżeli uznasz że jesteś zbyt nisko w stosunku do poziomu terenu.

 

Innym rozwiązaniem jest wykonanie podłogi na palach wykonanych z kantówek drewnianych, na których rozłożona będzie kratownica z drewna bądź płyt (odradzam OSB ze względu na zastosowaną chemię klejącą). Lekkie i szybkie rozwiązanie. Również konkurencyjne cenowo. Poza tym, umożliwia zastosowanie materiałów izolacyjnych w warstwie pod posadzkowej, których wcześniej nie bralibyśmy pod uwagę, jak np. styropian EPS, keramzyt, granulat styropianowy, spotkałem się też z koncepcją trocin.

 

Problem braku prądu można rozwiązać poprzez wypożyczenie na dzień-dwa agregatu. Nie musi to być agregat posiadający "siłę".

 

Nie za bardzo wiem, jak chcielibyście połączyć te pale. Nie widzę tego od strony konstrukcyjnej. Pal wymaga oczepu i płyty, mikropal natomiast jest narażony na dużą siłę przebicia która wymaga rozproszenia. borgus, jak chciałbyś wykonać warstwy posadzki w tym domu? W dużej mierze od tego zależy jak posadowisz budynek.

 

Pozdrawiam - Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest na zasadzie fundamentu punktowego czy co metr albo bloczki fundamentowe albo zalane betonem tuleje jako szalunek na metr głębokie, na to przychodzą podwaliny i legary a na legary właściwa podłoga.

 

Na tę chwilę chyba jestem skłonny do wykopania dziur 40x40x20 cm i zalać to betonem, a na to dać 3 bloczki fundamentowe tak by jeden był ponad gruntem, da to w sumie może 50cm pod ziemią i 10cmd na ziemią. Jakby to najlepiej zrobić? Czy taka stopa 40x40x20 będzie wystarczająca, czy może za gruba? Jakiego betonu do tego użyć? Suchy beton wystarczy? Czy taki gotowy beton Baumit B20 25 kg się nadaje? Co pod taką stopę betonową dać, czy trzeba jakieś kruszywo, piasek dla utwardzenia? Czy położyć tylko folię budowlaną żeby beton nie rozpływał się w grunt do dna i na boki szalunku z gruntu?

 

A czy wystarczyłoby gdyby tylko postawić taki fundament punktowy na 3-4 bloczkach fundamentowych na punkt, bez stopy z chudego betonu pod bloczkami?

Edytowane przez borgus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

z 3 metrowej tuby uzyskasz 6 półmetrowych odcinków. Tuba nie musi być włożona do samego dna otworu, ona ma być formą / szalunkiem dla betonu ponad gruntem. W gruncie sam grunt będzie szalunkiem.

A jakieś pomysły jak taką tubę ustabilizować, gdy mam zamiar dać ją na głębokość 20cm, a nad gruntem do 50cm. Niestety wybrałem humus wcześniej i teraz myślę by ją po prostu piaskiem po szczyt usypać by ustabilizować, będzie trzymać pion? Zastanawiam się też czy beton nie będzie wypychać takiej tuby po zalaniu betonem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...ciekaw jestem czy Ty już "budujesz", bo jakoś mielisz temat, a końkretów nima wiedz, że dom jaki by nie był to musi mieć solidne podstawy od tego zależy stabilność i trwałość konstrukcji, i pamiętaj, że końpletny laik raczej nie powinien się brać sam za taką robotę, no chyba że posłuchasz uważnie ludzi z doświadczeniem w danym temacie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...ciekaw jestem czy Ty już "budujesz", bo jakoś mielisz temat, a końkretów nima

Bo na narazie planuje i szukam różnych rozwiązań.

końpletny laik raczej nie powinien się brać sam za taką robotę

Gdyby tak ludzie podchodzili do tematu to nie byłoby cywilizacji. W życiu trzeba robić jak najwięcej samemu by być mniej zależnym od innych ludzi.

no chyba że posłuchasz uważnie ludzi z doświadczeniem w danym temacie.

Dlatego się pytam tutaj.

 

Tak poza tym, to czy takie słupy 20cm średnicy na metr głębokie wymagają zbrojenia, jeśli na punkt będzie max 200kg nacisku a beton mocny produkcyjny B25?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... szukaj dobrych rozwiązań bo te "różne" nie zawsze są dobre, ...też jestem zdania że wiele rzeczy można zrobić samemu jednakże korzystając z doświadczeń innych, (nie wskakuje się samemu do wody by się nauczyć pływać tylko korzysta z pomocy kogoś kto to potrafi tak jest rozsądniej, a na pewno bezpieczniej i to miałem na myśli), ...zawsze żelbeton jest lepszy niż beton, nawet skromne daje gwarancje że nie popęka i nie tylko nacisk ma wpływ na ewentualne pęknięcia, a do zbrojenia dobrze jest przymocować jakieś kotwy przed zalaniem bo to daje większe szanse że wichura domku nie zdmuchnie czy przesunie o kilka kroków dalej.

Pozdrawiam

ps. dobre zaplanowanie jest bardzo ważne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...