Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa na betonowych filarach - jak dobrze zaizolować ?


Recommended Posts

Mam pytanie do szanownego grona forumowiczów.

 

Założyłem wątek w tym dziale gdyż w pierwotnym zamyśle miał to być domek choć trochę energooszczędny jednak się plany pokrzyżowały.

 

Jestem na etapie poprawy projektu fundamentowania na płycie posadowionej pośrednio na gruncie torfowym za pomocą betonowych "filarów". Na tym wykonana ma być płyta fundamentowa grubość 35cm nie izolowana od gruntu właśnie z powodu owych beczek/pali.

 

Z powodu trudnego terenu i wysokiej wody 0,7mppt projektant podjął decyzję o takim właśnie posadowieniu no i nici z "marzeń" o cieplutkiej płycie fundamentowej.

Niestety projektant nie jest też entuzjastą wszelakich izolacji i nie mam co liczyć na jego pomoc oraz wiedze w tym temacie.

 

Ponadto cały domek ma zostać wyniesiony na około 0.6m ponad poziom obecnego terenu aby w razie "W" nic go nie utopiło :)

Teren to łąka w dość sporym obniżeniu w stosunku do okolicznej zabudowy dlatego chcemy, aby sam domek był usytuowany na takim mini pagórku. I tutaj pytanie jaki material wykorzystać na sam nasyp, aby już na tym etapie zabezpieczyć się przed podciąganiem wody ??

 

Rzędna terenu to 5.9m n.p.m

Projektowany poziom terenu przy budynku 6,7m n.p.m.

Projektowany pozom zero budynku 7.2m n.p.m.

 

Chciałbym wykonać jak najlepszą izolację tego betonowca, aby nie był to wielki radiator przez który będzie uciekać całe ciepełko.

 

Na chwilę obecną na pewno ma być opaska po obwodzie wykonana z no właśnie z czego ?

Czy jeśli pozom terenu zostanie podniesiony to teoretycznie nie będzie tam wody więc czy mogę zastosować jakiś EPS czy musi być XPS ??

 

Na początku chciałem dać tez jakiś EPS pod sama płytę, ale nie wiem czy ma to jakiś większy sens skoro i tak będą te miejsca gdzie płyta będzie zazbrojona z tymi słupami.... Może wyłożyć ten nasyp na powierzchni jakąś folią, aby odciąć się choć trochę od wilgoci z gruntu ??

 

Kolejna sprawa to jak wykonać już izolacje na samej płycie ?

Dawać tam styropian, który jak czytałem w innym temacie będzie pocić się przy styku z płytą, czy może użyć perlitu ?? W całym domu ma byc ogrzewanie podłogowe na części mieszkalnej.

 

Problem nr 3 izolacja styku ścian z płytą... jak zabezpieczyć się, aby uniknąć mostków termicznych ?

Tutaj kilka opcji ceramika + perlit, bloczki isomur oraz polecane przez jednego z forumowiczów ytong energo 48 na dwie pierwsze warstwy....

 

Sprawa nr 4 - garaż.

Jako, iż lubię dłubać przy autach chciałbym aby podczas pracy nie grabiały mi ręce z zimna... i teraz nie wiem czy izolować i dać tam kaloryfer lub kilka pętli podłogówki czy nie izolować i tez dać np sam kaloryfer a może nie izolować i nic nie dawać, ale wtedy to już na pewno będzie chłodno. To samo pytanie tyczy się ściany dzielącej cześć mieszkalną od garażu.

 

No i to chyba jak na razie wszytki nękające mnie na ten czas rozterki. Prosiłbym zatem bardzo o jakieś koła ratunkowe w tej chyba dość kiepskiej sytuacji.

 

Poniżej kilka "rysuneczków" jak ten cały bałagan ma się przedstawiać. W wersji finalnej kanału w garażu nie będzie...

 

Podbudowę pod płytę można wykonać z piasku kopanego (pospółka), ponieważ nie jest to materiał który ma przenosić obciążenia płyty fundamentowej i domu. Płyta ma być wsparta na palach bądź mikropalach. Rozwiązanie tanie i praktyczne.

 

Nie widzę sensu izolować spodu płyty fundamentowej. Znacznie lepiej pod względem technicznym i ekonomicznym jest przenieść izolacje do wyższych partii budynku, czyli w postaci EPS grubości 20 cm jako izolację pod posadzkową. Aby "uszczelnić" przegrodę termiczną jaka powstaje na styku płyta fundamentowa/ściana, sugerujemy pewną sztuczkę którą z powodzeniem zastosowaliśmy już parokrotnie. Potrzebne są do tego dwa materiały:

- mata izolacyjna Aluthermo Quattro,

- bloczek szalunkowy Izodom 2000 o rdzeniu 20 cm i 15 cm.

Kiedy wybetonuje Pan płytę rozkładamy pas maty Aluthermo pod wszystkimi ścianami. Zastąpi nam ona izolację styropianem grubości od 15 do 20 cm. Na niej ustawiamy jedną warstwę bloczka szalunkowego Izodom 2000. Następnie betonujemy tą warstwę (można zastosować kermazytobeton). Beton równomiernie dociska matę nie powodując jej uszkodzenia. Można później bezpiecznie murować pozostałe ściany.

Bloczek Izodom ma 25 cm wysokości, i idealnie spasuje się z wysokością posadzki. Stworzy Pan coś na zasadzie ocieplonej ławy fundamentowej na której wzniesie Pan resztę ścian.

 

W naszej ocenie bardzo szybkie i stosunkowo tanie rozwiązanie, a parametry cieplne uzyska Pan lepsze jak po zastosowaniu jako warstwę startową bloczka Ytong. Grubość izolacji posadzkowej można oczywiście regulować grubością styropianu i jego klasą.

Edytowane przez Konto zawieszone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 170
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Aluthermo Quattro,
http://emotikona.pl/emotikony/pic/2smiejsie.gif

ja mam folię alu hiper termo Quattroporte ..

 

 

reszta się zgadza, dobrze Kolega napisał.. a ta folia to taka złota klamka.. tylko że nie złota, taki tombak... no cóż.. jak widać Kolega mocno techniczny też się złapał .. nieświadomie na dobry marketing.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Kiedy wybetonuje Pan płytę rozkładamy pas maty Aluthermo pod wszystkimi ścianami. Zastąpi nam ona izolację styropianem grubości od 15 do 20 cm...

:D:D:D. Dobry żart! Przemyśl kolego to co wypisujesz, bo będziesz tu pośmiewiskiem a nie pomocą.

Fajne sa tam badania. Mierzy się straty przez promieniowanie. Przewodnictwo jakoś ich nie interesuje.

 

Cytat ze strony Aluthermo:

gwarancją ubezpieczeniową objęty jest opór cieplny Aluthermo Quattro® na poziomie R=5,7m²K/W przy zachowaniu min. 2 cm przestrzeni powietrznej między izolacją a przegrodą.
Może napisz jak planujesz zachować tę przestrzeń powietrzną pod ścianą? Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:D:D:D. Dobry żart! Przemyśl kolego to co wypisujesz, bo będziesz tu pośmiewiskiem a nie pomocą.

Fajne sa tam badania. Mierzy się straty przez promieniowanie. Przewodnictwo jakoś ich nie interesuje.

 

Cytat ze strony Aluthermo:

Może napisz jak planujesz zachować tę przestrzeń powietrzną pod ścianą?

 

Słuszna uwaga, w obu przypadkach. Pominąłem niechcący jeden istotny element. Spód bloczka uzupełniamy 5 cm XPS Synthos 500 kPa. Słabo było zaznaczone na rysunku technicznym... Jak mi szef przedstawił, Aluthermo Quattro ma stanowić wsparcie w izolacji tej przegrody, nie jej podstawę.

 

We wtorek postaram się zamieścić projekt płyty którą będziemy wykonywać tą metodą w miejscowości Rokitnica. 42 mikropale fi 200 mm, płyta fundamentowa grubości 30 cm, opaska startowa wokół budynku.

 

Dzięki za uwagę. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga, w obu przypadkach. Pominąłem niechcący jeden istotny element. Spód bloczka uzupełniamy 5 cm XPS Synthos 500 kPa. Słabo było zaznaczone na rysunku technicznym... Jak mi szef przedstawił, Aluthermo Quattro ma stanowić wsparcie w izolacji tej przegrody, nie jej podstawę.

 

We wtorek postaram się zamieścić projekt płyty którą będziemy wykonywać tą metodą w miejscowości Rokitnica. 42 mikropale fi 200 mm, płyta fundamentowa grubości 30 cm, opaska startowa wokół budynku.

 

Dzięki za uwagę. ;)

500 kPa wystarczy pod ścianę? Chciałbym zobaczyć konstruktora, który się pod tym podpisze. Aluthermo nie ma w takiej aplikacji sensu, bo musi mieć pustkę. Nie da się tak zrobić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

500 kPa wystarczy pod ścianę? Chciałbym zobaczyć konstruktora, który się pod tym podpisze. Aluthermo nie ma w takiej aplikacji sensu, bo musi mieć pustkę. Nie da się tak zrobić.

 

Pozwoli Pan, że trochę to uporządkuję:

1. Konstruktor oblicza obciążenia przypadające na dany odcinek ściany, oraz stwierdza, czy 500 kPa nośności styroduru wystarczy do przeniesienia nacisku konstrukcji.

2. Jeżeli konstruktor stwierdza, że zastosowany materiał spełnia zadane wymogi, nie powinien mieć nic przeciwko aby taki rysunek i rozwiązanie zatwierdzić.

3. Rozwiązanie jest koncepcyjne, i dedykowane do pewnej grupy odbiorców. Mówimy o domach jednorodzinnych oraz lekkich konstrukcjach użytkowych i przemysłowych. Nie jest to rozwiązanie dostępne w hurtowni budowlanej czy markecie budowlanym, oraz wymaga przemyślenia przez Inwestora i Wykonawcę - głównie jaki efekt chce uzyskać.

4. Aluthermo stosując matę pod posadzkę nie zachowuje poduszki powietrznej, i uzyskuje dwojaki efekt:

a. warstwę izolacji termicznej - jaki jest to odpowiednik w stosunku do EPS nie wypowiem się, bo nie dysponuję tą wiedzą,

b. podkład refleksyjny pod ogrzewanie podłogowe.

5. Stwierdzenie "nie da się tak zrobić" w tym przypadku powinno brzmieć: "Technicznie jest to do wykonania, jednak jaki efekt chcecie tym uzyskać?"

6. Skontaktujemy się z Aluthermo aby wypowiedzieli się w tej kwestii. Skierujemy te pytanie również do osoby, która na potrzeby naszej firmy zajmuje się sprawami związanymi z termodynamiką budownictwa jednorodzinnego.

7. Zamieścimy rysunek planowanej realizacji wraz z miejscami obciążeń ścian na danym odcinku.

8. Nie upieramy się aby na siłę "przepychać" to rozwiązanie, nie będziemy też go bronić za wszelką cenę. Przyjęliśmy je jako alternatywę do eliminowania mostków termicznych, zastosowaliśmy rozwiązanie dwukrotnie, kiedy inwestycje zostaną zamknięte zaprosimy eksperta z kamerą termowizyjną aby potwierdził skuteczność tej metody. Jeżeli efekt finalny nie zaspokoi naszych oczekiwań, odstąpimy od tej metody.

 

Naszym zadaniem jest szukać metod, które mogą zaspokoić potrzeby klienta. Mamy za sobą kilkanaście realizacji gdzie rozwiązanie nadające się dla jednego klienta, nie nadawało się dla stu kolejnych. W przypadku tego jednego osiągnęliśmy zamierzony efekt, i uznaliśmy że możemy się koncepcją podzielić. Każda uwaga w tej kwestii jest dla nas ważna, a jeżeli niesie za sobą poparte rzetelnymi argumentami wnioski, jest tym bardziej godna zainteresowania.

 

Pozdrawiam i liczę na dalsze konstruktywne uwagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwoli Pan, że trochę to uporządkuję:

1. Konstruktor oblicza obciążenia przypadające na dany odcinek ściany, oraz stwierdza, czy 500 kPa nośności styroduru wystarczy do przeniesienia nacisku konstrukcji.

To nie jest kwestia dopuszczalnego naprężenia przy 10% odkształceniu izolacji a tego tyczy się podawany parametr 500 kPa a dopuszczalnego naprężenia długotrwałego powodującego nie większą niż 2% deformację. Czemu tak? Po przekroczeniu progu 2% deformacji rozpoczyna się w izolacji takiej jak XPS proces pełzania, czyli stopniowego deformowania rozciągniętego w czasie. Dlatego też dopuszczalne naprężenie długotrwałe jest wielokrotnie mniejsze niż te 500 kPa. W tym przypadku osiągnie pewnie jakieś 180 kPa albo mniej. Na pewno jest to zbyt mało pod murowaną ścianę nośną.

 

4. Aluthermo stosując matę pod posadzkę nie zachowuje poduszki powietrznej, i uzyskuje dwojaki efekt:

a. warstwę izolacji termicznej - jaki jest to odpowiednik w stosunku do EPS nie wypowiem się, bo nie dysponuję tą wiedzą,

b. podkład refleksyjny pod ogrzewanie podłogowe.

Pominąłeś najważniejszy aspekt. Finansowy.

Taki sam efekt czyli żaden da zwykła folia aluminiowa. Opór cieplny warstwy 5mm można spokojnie pominąć tym bardziej, że najpewniej ulegnie ona zgnieceniu.

 

Proponuję przejść na ty jak to jest w zwyczaju tego i innych forów.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
120tyś za fundamenty, masakra. Kosztowne studnie i prawie 2x grubsza płyta.

Miałem podobny problem ale na moje szczęście niżej woda gruntowa.

Wymieniałem grunt i radzę też Tobie o tym pomyśleć. Zrobiłem też to o czym pisze perm - lekki garaż oddylatowany od domu. Podejrzałem to u jednego dewelopera. Wyjście może być dowolnie

Wymiana gruntu kosztowała mnie kilkanaście tysięcy, jakbyś do tego dodał jakieś igłofiltry to i tak wyjdzie taniej niż studnie. Wiadomo, domy w pobliżu, obniżenie zwierciadła wody w torfach = 100% osiadanie, trzeba by sprawdzić zasięg leja depresji, choć ponoć wymieniają też grunt pod wodą. Trudny temat, bez geotechnika się nie obejdzie.

Materace, mhh specem nie jestem ale jak pod jednym rogiem jest torf a pod drugim piasek to co z nierównomiernościę osiadań? Posadowienie teoretycznie nie jest problemem - najlepiej pale. Gdybyśmy nie brali pod uwagę kosztów :(

Realnie myśląc: wymiana gruntu pod części mieszkalną + płyta i lekki garaż "przyklejony do domu. Nie wiem jaki widzisz problem z tym garażem.

No i badania gruntu, więcej tworów, przesunięcie domu o parę metrów może tu sporo zmienić. W razie czego zamienne PNB

 

Nie chce już kombinować i robić tej wymiany, przerabiałem temat i z tą woda gruntową nie ma co kombinować. Posadowie to na tych studniach/palach/beczkach i będzie OK. Taki ekonomiczniejszy system palowania :)

 

 

Prawdopodobnie znalazłem wykonawcę który zrobi mi płytę plus beczki za około 70tysi... Z czego 10 to robocizna. Cena dobra, ale za te materiały to nie wiem bo trochę mało... zobaczymy czy się uda w takiej kwocie...

 

Zastanawiam się ciągle nad tym garażem... Gdyby zrezygnować z płyty pod jego częścią to za sam beton na płytę odchodzi 7tysi, do tego stal no i brak studniobeczek..

 

Tylko jak później wykonać taki garaż na takim gruncie. Nie będą wystepowac jakieś różnice w wielkości osiadań ?? Posadzkę wykonać jako lekko zbrojona wylewkę na gruncie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podbudowę pod płytę można wykonać z piasku kopanego (pospółka), ponieważ nie jest to materiał który ma przenosić obciążenia płyty fundamentowej i domu. Płyta ma być wsparta na palach bądź mikropalach. Rozwiązanie tanie i praktyczne.

Podaj proszę cenę takiego palowania dla typowego domku jednorodzinnego. Konkretnie w PLN. Jeśli to taka rewelacja :) to zaczniemy stosować to w projektach w firmie.

O reszcie już Ci wyjaśnili. Najsłabszy Energo będzie z 20x mocniejszy od tego XPS - sprawdź dopuszczalne obciążenie długotrwałe a ne wytrzymałość i wtedy proponuj. Nie widziałem jeszcze, żeby zastosowali XPS jako materiał nośny poza podkładem pod płytę fundamentową

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Podaj proszę cenę takiego palowania dla typowego domku jednorodzinnego. Konkretnie w PLN. Jeśli to taka rewelacja :) to zaczniemy stosować to w projektach w firmie.

O reszcie już Ci wyjaśnili. Najsłabszy Energo będzie z 20x mocniejszy od tego XPS - sprawdź dopuszczalne obciążenie długotrwałe a ne wytrzymałość i wtedy proponuj. Nie widziałem jeszcze, żeby zastosowali XPS jako materiał nośny poza podkładem pod płytę fundamentową

 

Zrealizowaliśmy zadanie pod domek jednorodzinny o powierzchni 100 metrów kwadratowych.

Mikropale domek-page-001.jpg

 

Wykonanie pali SAS wraz z podbudową (budynek został posadowiony około metr ponad poziom terenu) - 42.000,00 PLN netto.

Wykonanie płyty fundamentowej grubości 20cm wraz z grzybkami punktowymi - 26.000,00 PLN netto.

Wraz z projektem zadanie zamknęło się w kwocie 76.000,00 PLN netto.

Szef uznał, że to za dużo. Pale CFA 400mm wyszłyby taniej i szybciej.

 

Co do bloczka TERMO uznaję Twoją rację. Nie jest to już nasz etap wykonania, jakkolwiek doradziliśmy klientowi właśnie ten kierunek. Dzięki za radę. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Witam ponownie :)

 

W końcu ruszylismy z tematem po bojach bankowych i ekipowych.

 

Wykonaliśmy pierwotny projekt, czyli płyta na 17 palach/studniach.

 

Na dzień dzisiejszy wylany jest chudy beton i od poniedziałku ma być kręcone zbrojenie,później 30cm betonu B30

 

Z tylu budynku, i od strony garażu wyszła nam całkiem niezła skarpa. Nie spodziewaliśmy się, że aż tak będzie duża różnica poziomów.

Kiedy zaznaczyliśmy to na beczkach nie dawało to jednak takiego obrazu jak już zasypane.

 

Kilka zdjęć.

z1n26ccl.jpg

BVl2ggol.jpg

HUjdGGwl.jpg

mBjRxzAl.jpg

wAEymLXl.jpg

ZpHbVtml.jpg

 

Mam nadzieję, że będzie się to wszystko trzymać kupy :D

 

Jak to teraz w miarę dobrze zaizolować, żeby miało to ręce i nogi ??

 

Na samą płytę dam chyba papę.

 

Pod posadzkę mamy w projekcie 20cm eps.

 

Ściany będą z YTONG ENERGO 24cm PP2/0,35 S+GT U=0,37 na to 20cm grafitowego styro.

 

Planuję też zrobić ocieplenie płyty po obwodzie 15-20cm Eps 200 lub Xps plus opaska pod kątem 45*. na długość płyty styropianowej. Akurat ociepli mi to skarpę od strony ogrodu :)

Edytowane przez _arek_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...