Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

XPS jak szalunek tracony - da radę?


kurtz

Recommended Posts

Mam zamiar wylewać lane fundamenty w gruncie, tylko z zewnętrznej strony chciałbym ocieplić fundament XPS, żeby nie trzeba było go odkopywać, wymysliłem, żeby do wystających nad ziemię szalunków przybić XPS - czy takie rozwiązanie zda egzamin?

 

Obawiam się , żeby podczas lania beton nie wypchnął mi tego ocieplecia.

 

Inne rozwiązanie to odkopać fundament po zalaniu i ocieplić, ale wtedy mam nierówną powierzchnię i ciężko będzie to wykonać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zamiar wylewać lane fundamenty w gruncie, tylko z zewnętrznej strony chciałbym ocieplić fundament XPS, żeby nie trzeba było go odkopywać, wymysliłem, żeby do wystających nad ziemię szalunków przybić XPS - czy takie rozwiązanie zda egzamin?

 

Obawiam się , żeby podczas lania beton nie wypchnął mi tego ocieplecia.

 

Inne rozwiązanie to odkopać fundament po zalaniu i ocieplić, ale wtedy mam nierówną powierzchnię i ciężko będzie to wykonać.

 

Jak chcesz wykonać hydroizolację tak wylanego fundamentu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się zrobić, od razu kołki w styropian i to zalać po przymocowaniu do szalunku. Kiedyś łączyliśmy styropian takimi pineskami z drutem. Pineska była plastykowa, miała oczko, przez to oczko przeciągało się drut, składało i przewlekało, koniec był przywiązywany do maty. Razem z deskami styropian służył jako szalunek do wylewania płyty nad parterem. Takie sprytne i tanie rozwiązanie.

Szkoda, ale nie mogę tego znaleźć w sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

 

Wykonujemy montaż XPS na kilka sposobów, i jest to uzależnione głównie od woli kierownika budowy.

 

1) Kołki przymocowane do zbrojenia obwodowego przed betonowaniem.

Przez ściankę płyty styroduru przepuszczamy łącznik termoizolacyjny (taki sam jak do montażu płyt styropianu do elewacji) długości 220 milimetrów. Aby nie wypadł podczas betonowania wiąże się go drutem 1,2 milimetra do prętów zbrojenia obwodowego. Beton wiąże łącznik wraz z całą konstrukcją zbrojenia. Unikamy tego rozwiązania ze względu na brak pewności czy po kołku izolacyjnym nie występuje migracja wody w głąb rdzenia płyty betonowej.

2) Montaż kołków termoizolacyjnych po betonowaniu.

Czasochłonne i niewygodne rozwiązanie, poza tym, nigdy nie wiadomo czy nie trafi się na pręt zbrojeniowy.

Odradzamy.

3) Klejenie XPS pianą poliuretanową po betonowaniu.

Uważamy, że jest to najprostsza metoda. W wielu przypadkach po betonowaniu styrodur jest związany z betonem, jeżeli jednak występują miejsca gdzie mamy obawy co do jakości łączenia można przykleić płytę (odchylając ją od ścianki betonu) klejem poliuretanowym. Wykonanie bardzo szybkie i tanie. W większości przypadków nie zużywamy więcej jak 1-2 puszki piany na płytę o obwodzie 50 metrów bieżących, a praca zajmuje do godziny czasu. Oczywiście, przed betonowaniem w dalszym ciągu należy wyprzeć szalunek.

4) XPS w gruncie.

Wykonywaliśmy płyty których punkt "0" znajdował się minimalnie nad poziomem gruntu. Napór ziemi na płytę XPS był na tyle duży, że dodatkowe klejenie bądź łączenie nie było wymagane.

 

Na sprawę proponuję spojrzeć w następujący sposób:

Jeżeli ma Pan zamiar docieplić płytę fundamentową w przyszłości i będzie musiał Pan wykonać wykop pod osadzenie płyty styroduru, to równie dobrze od razu można ją wyprzeć drewnem szalunkowym bądź obsypać ziemią. Drewno później można zdemontować, docieplenie pozostaje. Jeżeli nie wyrówna Pan krawędzi betonu, to - jak słusznie Pan zauważył - ciężko będzie przykleić do tego płytę XPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zamiar wylewać lane fundamenty w gruncie, tylko z zewnętrznej strony chciałbym ocieplić fundament XPS, żeby nie trzeba było go odkopywać, wymysliłem, żeby do wystających nad ziemię szalunków przybić XPS - czy takie rozwiązanie zda egzamin?

 

Obawiam się , żeby podczas lania beton nie wypchnął mi tego ocieplecia.

 

Inne rozwiązanie to odkopać fundament po zalaniu i ocieplić, ale wtedy mam nierówną powierzchnię i ciężko będzie to wykonać.

 

Moim zdaniem pomysł ciekawy - na pewno taniej i mniej roboty, tylko trzeba dobrze przymocować XPS do szalunku.

Rozumiem, że piwnic nie będziesz robił?

XPS tylko po zewnętrznej stronie, czy z obu stron?

Będziesz wylewał w folii?

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) Klejenie XPS pianą poliuretanową po betonowaniu.

Uważamy, że jest to najprostsza metoda. W wielu przypadkach po betonowaniu styrodur jest związany z betonem, jeżeli jednak występują miejsca gdzie mamy obawy co do jakości łączenia można przykleić płytę (odchylając ją od ścianki betonu) klejem poliuretanowym. Wykonanie bardzo szybkie i tanie. W większości przypadków nie zużywamy więcej jak 1-2 puszki piany na płytę o obwodzie 50 metrów bieżących, a praca zajmuje do godziny czasu. Oczywiście, przed betonowaniem w dalszym ciągu należy wyprzeć szalunek.

4) XPS w gruncie.

Wykonywaliśmy płyty których punkt "0" znajdował się minimalnie nad poziomem gruntu. Napór ziemi na płytę XPS był na tyle duży, że dodatkowe klejenie bądź łączenie nie było wymagane.

.

 

dzięki za rady, ale kładziecie XPS na całej wysokości lanych ścian fundamentowych w wykopie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem pomysł ciekawy - na pewno taniej i mniej roboty, tylko trzeba dobrze przymocować XPS do szalunku.

Rozumiem, że piwnic nie będziesz robił?

XPS tylko po zewnętrznej stronie, czy z obu stron?

Będziesz wylewał w folii?

 

 

bez piwnicy, właśnie zastanawiam sie nad folią, czy ma sens, ale raczej sobie daruje

 

Ew. może zrobić tak:

wpuścić szalunki z płyty OSB 0,5m pod poziom gruntu, potem to odkopać, rozszalować, pomalować jakąś izolacją przeciwilgociową i dopiero przykleić XPS do poziomu 0,5 ppt, następnie zasypać piaskiem..

Najlepiej zaizolować całą ścianę a nie tylko pół metra, ale to jakiś kompromis, całości nigdy się nie zaizoluje w 100%, zwłaszcza przy glinie to cięzko wykonać dobrą izolację pionową, która nic nie przepuści

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważałeś może zastosowanie betonu tzw. "wodoszczelnego"?

Teoretycznie rozwiązywało by to kwestię izolacji pionowej (niestety koszt +15 PLN na kubiku betonu więcej, może być więcej, jeśli dodatkowo musiałbyś zmienić klasę betonu). Sam XPS jest nienasiąkliwy, więc woda mu nie zaszkodzi, a pod mury pewnie i tak dasz izolację poziomą.

 

U siebie w ogóle zastanawiałem się czy dawać czarne mazidło na ścianę fundamentową garażu zrobioną z bloczków. Dla świętego spokoju dałem, ale z perspektywy czasu zastanawiam się, czy to nie były pieniądze i robota wyrzucone w błoto.

 

Szalunek z XPS chcesz dawać tylko po zewnętrznej stronie, czy po wewnętrznej też? Jeśli tylko po zewnętrznej, to nie boisz się, że szalunek z gliny po wewnętrznej stronie Ci się oberwie podczas betonowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważałeś może zastosowanie betonu tzw. "wodoszczelnego"?

Teoretycznie rozwiązywało by to kwestię izolacji pionowej (niestety koszt +15 PLN na kubiku betonu więcej, może być więcej, jeśli dodatkowo musiałbyś zmienić klasę betonu). Sam XPS jest nienasiąkliwy, więc woda mu nie zaszkodzi, a pod mury pewnie i tak dasz izolację poziomą.

 

U siebie w ogóle zastanawiałem się czy dawać czarne mazidło na ścianę fundamentową garażu zrobioną z bloczków. Dla świętego spokoju dałem, ale z perspektywy czasu zastanawiam się, czy to nie były pieniądze i robota wyrzucone w błoto.

 

Szalunek z XPS chcesz dawać tylko po zewnętrznej stronie, czy po wewnętrznej też? Jeśli tylko po zewnętrznej, to nie boisz się, że szalunek z gliny po wewnętrznej stronie Ci się oberwie podczas betonowania?

 

zapomniałem napisać, planuje B30 z dodatkami wodoszczelnymi, ale ta wodoszczelność to z tego co się dowiadywałem to tylko polepszenie własności betonu, jak go zanurzysz w wodzie to po jakimś czasie i tak nasiąknie, tylko bedzie to trwało duzo dłużej niż beton zwykły.

Co do oberwania to pogadam jutro z wykonawcą jakie on ma doświadczenia w temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalnie do wysokości płyty XPS - czyli 1,20 metra.

 

Prostszym rozwiązaniem (i dość atrakcyjnym pod względem finansowym) wykonania ściany żelbetowej wodoszczelnej jest wylanie betonu klasy C25/30 W-12 w szalunku traconym, np. Izodom 2000. Ściana o bardzo dobrym parametrze termicznym i bez konieczności wykonywania izolacji przeciw wodnych. Rozwiązanie sprawdzone przy wykonywaniu ścian fundamentowych piwnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt wykonania izolacji dwustronnej dysperbitem: 20,00 PLN netto za m2.

Koszt dodatku do betonu dzięki któremu uzyskuje współczynnik W-12: 15,00 PLN netto / 4 = 3,75 PLN netto.

 

Uważamy, że przy tak niskim koszcie dodatku do metra kwadratowego ściany jest to wydatek godny uwagi, jak również można stosować wymiennie z dysperbitem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maksymalnie do wysokości płyty XPS - czyli 1,20 metra.

 

Prostszym rozwiązaniem (i dość atrakcyjnym pod względem finansowym) wykonania ściany żelbetowej wodoszczelnej jest wylanie betonu klasy C25/30 W-12 w szalunku traconym, np. Izodom 2000. Ściana o bardzo dobrym parametrze termicznym i bez konieczności wykonywania izolacji przeciw wodnych. Rozwiązanie sprawdzone przy wykonywaniu ścian fundamentowych piwnic.

 

Mam problem z kupieniem betonu W12, wszędzie mają maks. W8, ale z tego co czytałem to nawet W12 nie jest do końca szczelny, ale pewnie na warunki mieszkaniowe to i tak za dobry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z kupieniem betonu W12, wszędzie mają maks. W8, ale z tego co czytałem to nawet W12 nie jest do końca szczelny, ale pewnie na warunki mieszkaniowe to i tak za dobry

 

Cytuję:

"Beton uznaje się za wodoszczelny, jeśli dla badanych próbek średnia maksymalna głębokość penetracji wody, mierzona na przełomach próbek, uzyskanych po ich rozłupaniu, nie jest większa od 3 cm dla betonów znajdujących się w środowisku silnie korozyjnym i 5 cm dla pozostałych betonów."

 

Określenie „W” oznacza wielkość ciśnienia słupa wody w MPa, oddziałującego na próbkę betonową o grubości 15 cm. W tych warunkach i przyjmując treść powyższego cytatu beton może w sposób kontrolowany "nasiąknąć" do grubości maksymalnie 3 bądź 5 centymetrów. W naszym odczuciu nic nie stoi na przeszkodzie aby zastosować mieszankę o parametrze W-8, ponieważ rzadko kiedy budynek znajduje się w warunkach posadowienia przekraczających ten parametr. Sugerujemy stosowanie betonów W12 ponieważ różnica cenowa w relacji do W8 jest bardzo niska - zaledwie parę złotych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...