Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

pleśń i czarne przekwity na płycie OSB


tomasotom

Recommended Posts

Witam,

 

Przed zimą zdążyłem zrobić tynki, wylewki wszystko zostało zamknięte i ocieplone.

W połowie zimy zauważyłem że na płycie OSB którą pokryty jest dach ( płyta OSB , membrana , blacha) pojawiła się pleśń, grzyb.

Oczywiście przeszukałem internety i wszyscy piszą wietrzyć , więc zacząłem wietrzyć ale na moje oko rezultatów nie widać.

 

Jak z tym walczyć , poczekać jeszcze aż się bardziej ociepli , osuszy i pryskać czymś ?

 

W załączniku jak to wygląda

 

Help

 

Pozdrawiam

Tomek

15978285_579449222262792_2093319837_n.jpg

15995960_579448762262838_315837022_n.jpg

16112047_579448928929488_984833210_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To normalne zjawisko jak nie ma wentylacji. Wietrzenie usunie nadmiar pary wodnej zatrzyma proces rozwoju pleśni lecz jej nie usunie. Jak wszytko wyschnie należy usunąć wyschniętą pleśń np. szorstką szczotką (plamy i wżery pozostaną) i przemalować impregnatem do drewna opartym na związkach miedzi np. Kuprafungiem. Jak najszybciej wykonać wylot w kalenicy wycinając płyty po 5 cm na stronę i udrożnić wlot powietrza przy okapie. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... chce płożyć pianę 25 cm . W takim przypadku wszystkie te zabiegi będą zbędne.

Nie będą. Nie powinno się natryskiwać piany bezpośrednio na deski czy płytę OSB. Należy zamontować folię wysokoparoprzepuszczalną osuniętą o 2~3 cm od OSB i dopiero na nią stosować natrysk. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...
To normalne zjawisko jak nie ma wentylacji. Wietrzenie usunie nadmiar pary wodnej zatrzyma proces rozwoju pleśni lecz jej nie usunie. Jak wszytko wyschnie należy usunąć wyschniętą pleśń np. szorstką szczotką (plamy i wżery pozostaną) i przemalować impregnatem do drewna opartym na związkach miedzi np. Kuprafungiem. Jak najszybciej wykonać wylot w kalenicy wycinając płyty po 5 cm na stronę i udrożnić wlot powietrza przy okapie. Pozdrawiam.

Zgadzam się z Panem Andrzejem, ale chciałbym wrzuć swoje pięć groszy. Niestety też dopadła mnie taka sytuacja, że płyta OSB zakwitła pleśnią (grzybem) na poddaszu. Było to spowodowane parą wodną, którą w zbyt dużych ilościach na poddasze w zimie wrzucałem. Choć miałem dystanse między wełną a płytą OSB w postaci przyklejonych 4 cm pasków styropianowych to brak wlotu przy okapie i kalenicy spowodował brak wentylacji tej przestrzeni "dylatacyjnej". Zauważyłem, że pod paskami styropianu nie wytworzyła się pleśń, wiec istnieje duże prawdopodobieństwo, że pomimo że pianka PUR jest paroprzepuszczalna, natryskiwana bezpośrednio na OSB nie spowoduje, że tam się wytworzy pleśń. Tutaj można przeczytać potwierdzenie tej hipotezy http://ocieplenie-poddasza.com.pl/blog/czy-pianka-poliuretanowa-jest-paroprzepuszczalna

Jeżeli ktoś zastosuje wełnę tak jaka ja to trzeba dać membranę dachową, dylatację i zrobić wloty powietrza pod kalenicą i przy okapie dachu tak, żeby powietrze tam wentylowało tę przestrzeń dylatacyjną.

Po drugie czyszczenie szczotką drucianą tych wykwitów pleśni na OSB według mnie mija się z celem, bo tylko o wdychamy się tego grzyba a wyczyścić i tak do końca nie wyczyścimy. Według mnie wystarczy potraktować to impregnatem do drzewa w trochę mniejszych proporcjach i pomalować tę płytę OSB pędzlem tak, żeby wetrzeć to dobrze w pory płyty, ale nie opryskiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu to jest tak, że jak ktoś żyje z konkretnej usługi to za wszelką cenę będzie bronił swoich racji. Tyle tylko, że te racje są poparte domniemaniami autora tekstu. Tekst ten jest pisany na stronie firmowej, na której reklamuje on swoje usługi. Oczywiście może tam pisać co mu się rzewnie podoba. Skoro stosuje piankę przepuszczającą parę wodną to na jakiej podstawie twierdzi, że nie dojdzie w warstwie tej pianki do kondensacji pary wodnej? Na jakiej podstawie twierdzi, że para wodna wejdzie w warstwę pianki tylko na parę centymetrów? W przypadku gdy wewnątrz budynku będzie tempera np. +20*C a na zewnątrz -20*C to temperatura 0*C zawsze będzie w połowie grubości warstwy izolacji cieplnej:yes:. Oczywiście kondensat nie zaszkodzi ani piance ani wełnie mineralnej. Pogorszy się tylko ich izolacyjność. Wentylując warstwę izolacji cieplnej tak naprawdę chronimy konstrukcję:yes: i w pewnym stopniu poszycie.

Permanentne zawilgocenie drewna umożliwi ekspansję grzybów wywołujących proces murszenia (butwienia) drewna.

W Twoim przypadku pod paskami styropianu było OK bo styropian nie przepuszcza pary wodnej. W przypadku gdy warstwa izolacji cieplnej jest w przegrodzie z konstrukcją to ta przegroda musi być wentylowana. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie na dachu izolacji nakrokwiowej. W takim przypadku konstrukcja jest bezpieczna i wentylacja nie jest potrzebna. Proszę zwrócić uwagę na fakt, że płyty PIR renomowanych firm są obustronnie obłożone folią aluminiową właśnie po to aby uniemożliwić parze wodnej dostęp do wnętrza tej izolacji.

Drewno przed impregnacją należy oczyścić i trzeba to robić w masce i okularach ochronnych. Zwracam uwagę na fakt, że impregnuje się zdrowe drewno w celu uniemożliwienia grzybom dostępu do jego [powierzchni. Natomiast nie wiem czy impregnat niszczy grzyby? Pozdrawiam.

Edytowane przez Andrzej Wilhelmi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...