Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Junkers + sterownik Euroster - pytanie


NaXoS

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 121
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Miałem wcześniej regulator pomieszczeń typu zał/wył euroster, teraz mam polską pogodówkę z zaworem mieszającym i mam jako takie porównanie.

 

Oszczędności nie powaliły mnie na kolana - trudno jest zauważyć te 10% w dwóch różnych sezonach grzewczych. Natomiast komfort cieplny zdecydowanie się poprawił. Zaznaczam, że był to ten sam kocioł, instalacja grzewcza i miejsce zainstalowania czujnika temp. wewnętrznej.

Celowo ustawiłem 21 stopni constans, bo spradza się to w przypadku dużej bezwładności instalacji i budynku. Wahania temperatury nie przekraczają 0.3 st.C nawet przy nagłym ochłodzeniu, wiatrach i odwilży. I ZA TO WŁAŚNIE LUBIĘ POGODÓWKĘ !

Grzejniki mają średnio 35-40 st. i są całe nagrzane, są małe ruchy konwekcyjne powietrza nad grzejnikiem - ściany mało się brudzą, pompa chodzi cały czas, ale na niższym biegu (mniejsze szumy).

Przy eurosterze nie da się ustawić tak dokładnie temp. pomieszczeń. Zanim zareagował czujnik wewnątrz pomieszczeń w domu było JUŻ za zimno, lub JESZCZE za ciepło, uderzenia gorącej wody powodowały dyskomfort (zwłaszcza w nocy) i większy ruch powietrza z lekkim przegrzaniem górnej części pomieszczenia.

 

Kocioł ma ustawioną stałą temperaturę 75 st. i zależnie od zapotrzebowania na ciepło włącza się częściej lub rzadziej (węglowy) lub I/II stopień (gazowy). Modulacja mocy - to inna sprawa - działa i z pogodówką i bez niej.

 

No cóż, ciężko wyliczyć zwrot zakupu regulatora pogodowego w domu jednorodzinnym wyposażonym w nowe, dobre instalacje, termostaty, grube izolacje i nie sądzę, aby w takim przypadku był potrzebny. Lepiej za te pieniążki kupić sterowane elektronicznie (temperaturowo i czasowo) głowice termostatyczne i w ogóle zrezygnować z centralnego termostatu - oszczędności będą większe. Pogodówka sprawdzi się przy większych instalacjach, lub (tak jak u mnie) przy dużej bezwładności cieplnej instalacji i budynku.

 

A komfort - jak to komfort - prawie zawsze kosztuje. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Radosny, nie bądź taki radosny tylko konkretnie powiedz proszę gdzie się mylimy i kto pisze bzdury na temat kotła kondensacyjnego. Od tego właśnie jest forum aby dzielić się informacjami.

 

Tomaszz , trochę nie rozumiem tego co piszesz, zawsze sądziłem że pogodówka steruje temperaturą czynnika grzewczego mierząc temp zewnętrzną, a Ty twierdzisz że masz ustawione na stałe temp 75 na kotle i 21 C (wewnątrz ???) jakoś mi to na pogodówkę nie wygląda, ale może się mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krispl, moje definicja pogodówki jest dokładnie taka sama, to nie jest nic magicznego.

 

Zastanawiam się na Twoim postem dotyczącym automatycznego dobierania stałej czasowej, może rzeczywiście to ma sens. Spróbuje kocioł ustawić na automatyczną regulację taktowania i zobaczę co z tego wyjdzie.

 

Z drugiej strony bardziej oszczędne wydaje mi się ustawienie histerezy temperaturowej, bo właściwie po co kocioł ma się włączać jeżeli spadek temp w układzie CO jest np tylko 5C w stosunku do temp zadanej a w domu jest jeszcze ciepło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomaszz - Ty po prostu masz slaba akumulacje ciepla w domu... Ja mam tylko sterownik pokojowy i nie zauwazam zadnych zmian temperatury - kociol sie wlacza jak temp. spadnie o 0,5C i wylacza jak wzrosnie o 0,5C. Tego nie jestem w stanie zauwazyc anie gdy jest cieplo ani w najwieksze mrozy. Mysle tez ze troche w komforcie przeszkadzala wysoka temp. grzejnikow (75C) dlatego ja ustawiam 60-65C co sprawia ze uklad zachowuje sie lagodniej. Co do oszczednosci ktorych nie zauwazyles - to kolejny dowod na to ze tak naprawde liczas sie dostarczone kWh i ze pogodowka niewiele (albo nic) nie zaoszczedzi.

 

D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Radosny, nie bądź taki radosny tylko konkretnie powiedz proszę gdzie się mylimy i kto pisze bzdury na temat kotła kondensacyjnego. Od tego właśnie jest forum aby dzielić się informacjami.

 

Tomaszz , trochę nie rozumiem tego co piszesz, zawsze sądziłem że pogodówka steruje temperaturą czynnika grzewczego mierząc temp zewnętrzną, a Ty twierdzisz że masz ustawione na stałe temp 75 na kotle i 21 C (wewnątrz ???) jakoś mi to na pogodówkę nie wygląda, ale może się mylę.

Pogodówka reguluje temp wody instalacyjnej tak, aby w pomieszczeniach było 21 st. - robi to z udziałem głownie czujnika na zewnątrz i małej korekcji z czujnika wewnątrz.

Mam 36- centymetrowe ściany ceramiczne (max) + ocieplenie 10 cm oraz ciężkie stalowe grzejniki + 300 l zładu. Ktoś mówił coś o małej akumulacyjności ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do dyskusji pokojówka-pogodówka moim zdaniem każdy z was ma rację i zarówno jej nie ma.

Otóż w domach i instalacjach o małej bezwładności zalecałbym regulator pokojowy dlatego że jest w stanie szybko reagować na zmiany temperatury wewnątrz domu niezależnie od temperatury na zewnątrz. Dzięki temu że mury mają małą akumulacyjność oddają ciepło szybko i równie szybko nagrzewają się od powietrza dzięki temu odnosimy wrażenie że temperatura jest stała. Na pewno wielu z was przytrafiło się takie zjawisko: Mimo że temperatura powietrza jest np 22 stC odnosi się wrażenie że jest dużo chłodniej, a np przy 18 stC jest wrażenie ze jest dużo cieplej. Taki jest skutek działania regulatora pokojowego w budynkach o dużej bezwładności cieplnej. Grzejniki szybko nagrzeją powietrze a mury przez długi okres pozostają zimne. Jak wiadomo to promieniowanie podczerwone ma decydujący wpływ na poczucie komfortu cieplnego.

Regulator pogodowy jest pozbawiony ww wad ale z kolei nadaje się do domów o dużej akumulacyjności cieplnej i przedewszystkim do sterowania ogrzewaniem podłogowym. Ponieważ taki typ ogrzewania nie reaguje szybko na zmiany temp. czynnika (wody) należy odpowiednio wcześniej zwiększyć lub zmniejszyć temperaturę aby pomieszczenia nie były nadmiernie wychładzane ani przegrzewane. Ponadto w ogrzewaniu podłogowym niemożna przekraczać max temperatury i zbyt szybko podłoga nie może się nagrzewać bo wylewka mogłaby popękać na wskutek naprężeń. Dzięki temu że przegrody mają w miarę stałą temp. odnosi się wrażenie większego komfortu mimo niższej temperatury powietrza.

Tak jak wcześniej został napisane kotły kondensacyjne mają największą sprawność przy niskiej temperaturze podgrzewu wody i małej mocy dlatego regulator pogodowy przyczynia się do mniejszego zużycia gazu przez to że cały czas utrzymuje parametry kotła na poziomie najbardziej optymalnym dla niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedi napisał:

To dlaczego napisałeś, że "Kocioł ma ustawioną stałą temperaturę 75 st." ?

 

Bedi przecież Tomaszz ma zawór mieszający. Na kotle ma ustawione 75 C, a zawór mieszający redukuje tę wartość (przez podmieszanie wody powrotnej do zasilającej) do aktualnie potrzebnej. Tak to sobie przynajmnniej wyobrażam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedi napisał:

To dlaczego napisałeś, że "Kocioł ma ustawioną stałą temperaturę 75 st." ?

 

Bedi przecież Tomaszz ma zawór mieszający. Na kotle ma ustawione 75 C, a zawór mieszający redukuje tę wartość (przez podmieszanie wody powrotnej do zasilającej) do aktualnie potrzebnej. Tak to sobie przynajmnniej wyobrażam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem w wypaku jeśli mamy sterowanie pogodowe a wewnątrz nie ma poważnych zakłóceń temperaturowych np. kominek silne kuchenki do gotowania, długie wietrzenie, to regulator poojowy jest zbędny.

 

Natomiast przydaje się jeśli np. lubimy cżesto wietrzyć pomieszczenia a wtedy regulator pokojowy dając sygnał analogowy ciagły do kotła tzn. zależny od różnicy temperatury w pomieszczniu od zadanej pozwoli pogodówce podnieść krzywą do góry i dodać na + temperatury wody lub odwrotnie kiedy w pomieszczeniu rozpalimy kominek wtedy pokojowy da sygnał na - czyli do obniżenia krzywej pogodowej.

 

Jest to najbardziej komfortowy sposób regulacji temperatury w pomieszczeniach. Przy takiej współpracy dwóch regulatorów gwarantuję że temperatura będzie bardzo stabilna.

 

 

Naxos !

 

Na czeskiej stronie http://www.junkers.cz znajdziesz instrukcje montażowe dla serwisu i tam widziałem schemty podłączeń regulatorów pokojowych.

Sprawdzę jak to wygląda. Podaj dokładny typ kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka miales tomaszz ustawiona histereze na sterowniku pokojowym ? Nie wierze ze przy takim budynku jestes w stanie odczuc histereze +/-0,5C...

 

D.

 

Było 0.5 stopnia, temp. "przechodziła" o 1-1.5 stopnia.

 

Na pewno wielu z was przytrafiło się takie zjawisko: Mimo że temperatura powietrza jest np 22 stC odnosi się wrażenie że jest dużo chłodniej, a np przy 18 stC jest wrażenie ze jest dużo cieplej. Taki jest skutek działania regulatora pokojowego w budynkach o dużej bezwładności cieplnej. Grzejniki szybko nagrzeją powietrze a mury przez długi okres pozostają zimne. Jak wiadomo to promieniowanie podczerwone ma decydujący wpływ na poczucie komfortu cieplnego.

Regulator pogodowy jest pozbawiony ww wad ale z kolei nadaje się do domów o dużej akumulacyjności cieplnej i przedewszystkim do sterowania ogrzewaniem podłogowym. Ponieważ taki typ ogrzewania nie reaguje szybko na zmiany temp. czynnika (wody) należy odpowiednio wcześniej zwiększyć lub zmniejszyć temperaturę aby pomieszczenia nie były nadmiernie wychładzane ani przegrzewane. Ponadto w ogrzewaniu podłogowym niemożna przekraczać max temperatury i zbyt szybko podłoga nie może się nagrzewać bo wylewka mogłaby popękać na wskutek naprężeń. Dzięki temu że przegrody mają w miarę stałą temp. odnosi się wrażenie większego komfortu mimo niższej temperatury powietrza.

O to chodzi, tak właśnie jest.

Moim zdaniem w wypaku jeśli mamy sterowanie pogodowe a wewnątrz nie ma poważnych zakłóceń temperaturowych np. kominek silne kuchenki do gotowania, długie wietrzenie, to regulator poojowy jest zbędny.

 

Natomiast przydaje się jeśli np. lubimy cżesto wietrzyć pomieszczenia a wtedy regulator pokojowy dając sygnał analogowy ciagły do kotła tzn. zależny od różnicy temperatury w pomieszczniu od zadanej pozwoli pogodówce podnieść krzywą do góry i dodać na + temperatury wody lub odwrotnie kiedy w pomieszczeniu rozpalimy kominek wtedy pokojowy da sygnał na - czyli do obniżenia krzywej pogodowej.

 

Jest to najbardziej komfortowy sposób regulacji temperatury w pomieszczeniach. Przy takiej współpracy dwóch regulatorów gwarantuję że temperatura będzie bardzo stabilna.

 

Czujnik wewnątrz pomieszczeń jest BARDZO potrzebny. Koryguje - jak sam to opisałeś - krzywą grzania. Takim bardzo istotnym "zakłóceniem" jest wiatr. Poza tym napalenie w kominku pozwala oszczędzać na opale, no i mogę ręcznie pokrętłem podciągać i obniżać krzywą grzania - zależnie od upodobań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu, regulatory Junkersa z tego co znalazłem typowo są podłączane trzema przewodami. Najnowsze rozwiązanie Junkersa to magistrala tranmisyjna o nazwie BUS czteroprzewodowa o znacznie większy możliwościach komunikacji między urządzeniami.

 

W kotle Junkersa typowy regulator jest podłączany na złączu o nazwie

"DC 24V"

 

Regulatory Junkersa są zasilane 24 V i dają sygnł regulacyjny ciągły napięciowy od 2,5 V do 24 V. Podłacza się taki regulator na złączu

DC 24V na trzy pierwsze piny o nazwach 1,2 i 4. Na 99 % mogę powiedzieć że te piny to: Masa, Zasilanie 24 V i Wejście sterujące 2,5-24V. Jak znajdę opis to postaram się te linie zidentyfikować dokładnie. Można też próbować je sprawdzać miernikiem samemu.

 

Euroster ma własne zasilanie, bateryjne, 3 V i niezależne odizolowane styki zwierająco-rozwierające Jeśli Junkers pracuje z pełną mocą przy 24 V na wejsćiu sterującym a nie pracuje przy zwarciu tego wejścia do masy (0 V) to można Eurostera podłączyć w ten sposób:

 

1. NO (normal otwarty) do 24 V

2. WS (środkowy wspólny) do wejścia sterującego w piecu 0/24 V

3. NZ (normal załączony) do masy

 

Po załączeniu się na funkcję "grzej" Euroster zewrze styki normalnie otwarte i poda na wejście sterujące Junkersa napięćie 24 V a po wyłaczeniu się wróci do położenia pierwotnego i poda na to wejsćie 0 V

(zewrze to wejśćie do masy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba koniecznie wiedzieć, w jaki sposób regulator daje sygnał do kotła.

Jeśli jest to sterowanie napięciowe, jak piszesz - problemu nie ma. Wystarczy rezystancyjny dzielnik napięcia.

Jednak sygnał napięciowy jest bardzo podatny na zakłócenia i nie sądzę(choć jest to możliwe) aby regulator działał w tym formacie. Prędzej wykorzystuje pętlę prądową - i tu też nie będzie problemów z podłączeniem eurostera; albo sygnał o regulowanej częstotliwości lub PWM lub jakieś bity danych - wtedy jest problem.

 

Najlepiej, aby ktoś, kto ma takie cuś podłączył miernik, oscyloskop i opowiedział. A może po prostu ktoś wie jak to działa.

Kwestia - czy komuś będzie się chciało (czyt. za darmo ?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że na wyjściu oryginalngo regulatora Junkersa jest napięcie od 2,5 do 24 V podaje instrukcja isntalacyjna która znalazłem na czeskiej stronie http://www.junkers.cz.

 

O tym czy regulacja jest bardziej prądowa czy napięciowa decyduje opór wenętrzny samego pieca. Jeśli oporność wejściową na wejsćiu sterującym wynosi np 1 KOhm to przez linię sterującą będzie płynął prąd od 2,5 mA do 25 mA. Takie sterowanie ma charakter prądowy.

 

Jeśli oporność jest natomiast bardzo duża to sterowanie jest typowo napięciowe a prąd w pętli sterujaćej bardzo mały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli natomiast sygnał 2,5-24 V nie steruje mocą pieca a jest to napięcie zależne od temperatury w pomieszczeniu np. 2,5 V odpowiada 6 st. C a 24 V odpowiadają 30 st. C to nie widzę mozłiwości współpracy regulatora Euroster z Junkersem.

 

Raczej jest tak, jak napisałeś poprzednio, że regulator steruje bezpośrednio mocą, bo jeśli byłoby inaczej programowanie czasowe musiałoby odbywać się w kotle, nie w regulatorze.

Jeśli - dajmy na to - wy analogowe regulatora byłoby na poziomie 10V zależne od temp. powietrza, to jak kocioł miałby obniżyć moc, aby przejść na temp. nocną. To musi mu powiedzieć regulator: a jak ma mu powiedzieć, skoro trzyma 10V ?

Jestem przekonany, że podłączenie opisane przez Ciebie poprzednio będzie poprawne. Łatwo to także sprawdzić "na żywca" zworką, podając 24 i 0 V na we kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...