Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zbrojenie podciągów w stropie


Recommended Posts

Witam

Mam pytanie jak powinno wyglądać zbrojenie podciągów w stropie. Wysokość podciągu 40cm. Jakie powinny być nakręcone wieńce. Opis zbrojenia w projekcie wygląda tak.

 

https://zapodaj.net/15f88da864517.png.html

podciag.jpg

 

Czy wiece powinny być skręcone tak jak tu:

W wersji A czy B? Czy może jeszcze jakoś inaczej?

 

https://zapodaj.net/c5bd82a36c981.png.html

podciag2.jpg

 

Proszę o podpowiedz

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten opis to nie bzdury. Żeby zrozumieć istotę sprawy trzeba odpowiedzieć na pytanie - jak zachowuje się belka (podciąg) obojętnie jaka stalowa, żelbetowa podparta w dwóch miejscach (może być więcej punktów podparcia) obciążona z góry? Oczywiście każda belka po obciążeniu z góry, będzie miała tendencję do uginania się, dół belki będzie rozciągany a góra ściskana. Największa siła rozciągająca będzie na samym dole belki a ściskająca na górze. Wystarczy spojrzeć na przekrój poprzeczny stalowego dwuteownika - już wiadomo dlaczego ma taki kształt.

Teraz już wiesz, że pręty zbrojenia powinny być rozmieszczone tak jak na rysunku A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Ani A ani B , zapytaj się konstruktora czy widzial fi 14 na budowie , to pierwsza sprawa , druga jezeli daje dolem 4 fi 14 to po co dawac dolem jeszcze pret montazowy , do czego on ma słuzyc ? Dolem powinny isc prety jednolite i niech Ci to przeliczy na fi 16,.

 

Najlepiej to by bylo tak dolem iles tam fi 16 gora w narozach montazowa fi 12 plus nad podporami dokladac pomiedzy te fi 12 iles tam fi 16, na boku belki nie dawaj juz zadnego zbrojenia -> belka jest za niska , takie boczne zbrojenie daje sie jak pamietam dla belek wyzszych od 600 mm.

 

Pręty rozdzielcze to strzemiona w tym przypadku i fi 8 w takich belkach rzadko sie stosuje, kazdy na budowie bedzie Ci mowil ze nie potrzeba, ale mow ze ma byc jak w projekcie i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacentyy - po pierwsze - najpierw piszesz "ani A ani B" a potem "na boku belki nie dawaj już żadnego zbrojenia" czyli jednak ma być tak jak na rysunku A. Przeczysz sam sobie.

Po drugie - dlaczego do zbrojenia konstrukcji żelbetowych nie wolno stosować prętów stalowych fi 14?

Po trzecie - uzasadnij dlaczego "dołem powinny iść pręty jednolite" a górą belki już nie?

Po czwarte - jeżeli jesteś takim specjalistą od zbrojeń to dlaczego piszesz "ileś tam fi 16"? Masz pole przekroju poprzecznego podciągu z zaznaczonym zbrojeniem z prętów fi 14 i fi 12, powiedz ile tych prętów fi 16 powinno być. Można to policzyć.

Pawel.30 - rób tak jak masz w projekcie. Ktoś to obliczył i się pod tym podpisał. Będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1

Nie przecze sam sobie bo na A sa fi 14 gora w narozach,a fi 14 gora maja byc tylko nad podpora czyli w rogach maja byc fi 12 montazowe a dorzuca sie nad podpora fi 14 pomiedzy te fi 12, kazdy rysunek i A i B jest nie do konca poprawny

Ad.2

Bo jest trudno dostepne , poza tym nie uzywa sie tego zbrojenia bo trudno odroznic od fi 12 i sie myli, w praktyce zazwyczaj uzywa sie fi 12 fi 16 fi 20, chociaz fi 10 tez bywa.

Ad.3

Przekroj zbroi sie od narozy, dolem zbrojenie musi byc dociagniete w ilus tam procentach do podpory, musi tez isc montazówka, tak wiec pret dolem w narozach jest i zarazem montazowka jak i zbrojeniem glownym, tak wiec bezsensu jest rozgraniczac dolem na rozne fi pretow,np jak z obliczen wychodzi 3 fi 16 dolem , to dwa prety ida w naroza jeden w srodek na dole oczywisice. Gora prety musza byc tylko nad podporami lub tam gdzie jest rozciaganie gora , w narozach jest zazwyczaj montazowka i dorzuca sie tylko pret do srodka góra.

Ad.4

 

No akurat jestem specjalista w tej dziedzinie, ale jakos nie mam obowiazku przeliczania komus zbrojenia na forum...

 

Koledze Pawel.30 daje tylko rady jak to sie robi fachowo , nie chce nie musi skorzystac

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się różnimy w ocenie. Ja uważam że rysunek A jest jak najbardziej poprawny a podciąg prawidłowo, zgodnie z projektem zazbrojony. Pręty zbrojeniowe ze stali żebrowanej fi 14 są dostępne. Tam gdzie budowałem dom nie było z tym żadnego problemu, używałem ich na swojej budowie. Argument że pręt fi 14 jest trudny do odróżnienia od pręta fi 12 jest śmieszny. Wzrokowo widać różnicę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Zgadzam sie ze pod wzgledem wytzrymalosciowym rys A jest poprawny, ale tak sie nie zbroi bo nie jest to ekonomiczne. Nie do konca opis konstruktora jest spojny , jak zreszta napisal wojtusp. Własciwie nie wiadomo o co do konca jemu chodzi. W przekroju przeslowym potrzeba zbrojenia dolem, a ze wzgledow wykonawczych gora potrzeba zbrojenia montazowego , tak wiec dla przekroju przeslowego czyli powiedzmy 2/3 dlugosci belki rysunek A nie jest poprawny.

Poprawnie by bylo 2 fi 10 lub 12 gora w rogach jako montazowki , a dolem jednolite zbrojenie ->w sensie te same srednice .

Z kolei w przekroju podporowym dolem dochodzą prety z przesla i je zostawiamy , a gora w narozach można zrobic na dwa sposoby: albo tylko zbrojenie wyliczone nad podporą czyli np 3 fi 14 i wtedy w narozach fi 14 i srodku i nic wiecej, albo drugi sposob w narozach gora prety montazowmi z przesla takiej srednicy jaka zastosowano i doatkowo dorzucone prety miedzy tymi montazowkami w celu niwelacji deficytu stali w tym miejscu.

 

 

I tak sie zbroi, to ze akurat u Ciebie na budowie nie miales problemu z fi 14 to nie znaczy, ze to co napisalem w poprzednim poscie bylo klamstwem.

Nie bede Cie przekonywac, za duzo juz siedze w budownictwie zeby udowadniac rzeczy dosyc oczywiste prawie każdemu inżynierowi.

Juz na studiach mnie uczyli aby unikac takich srednic jak fi 14 czy fi `18 .... no ale co tam lepiej wiesz od nas budowlancow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi,

Czyli rozumiem że zrobienie zbrojenia na całej długości podciągu tak jak w przekroju z rysunku A mimo że nie ekonomiczne to jest poprawne i nie zaszkodzi?

 

Podciąg wygląda tak:

- od jednej strony oparty na słupie żelbet 25x25 w ścianie - około 3,5 metra "wiszący" - słup żelbet 25x25 w środku domu - około 2,5 metra "wiszący" - 3 metry oparty na ścianie - słup żelbet 25x25 w ścianie

 

oraz drugi podciąg krzyżujący się pod kątem prostym na tym samym słupie żelbet w środku domu

i wygląda tak:

- słup żelbet 25x25 w ścianie - 3,5 metra - słup żelbet 25x25 w środku domu (krzyżuje się z pierwszym podciągiem) - 1,2 m - słup żelbet 25x25 w ścianie

 

 

 

 

Czy jak wsadze na dole strzemiona te 6 drutów to nie będzie za ciasno? Strzemiona mają szerokość 200 mm po zewnętrznej, odejmując po 8 mm z każdej strony zostaje już 184 mm, teraz dochodzi 4 druty fi 14 i 2 fi 12 czyli 80 mm to zostaje 104 mm co daje po około 20 mm betonu między prętami, podciąg ma szerokość 25cm to dochodzi jeszcze po 25 mm betonu z jednej i drugiej strony strzemiona. Czy to nie za mało?

 

Co do prętów to już mam na budowie fi 14, nie jest ich dużo ale różnica grubości jest zauważalna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawel.30

Beton jest kruchy. Pręty zbrojenia zatopione w betonie maja za zadanie zwiększyć odporność konstrukcji na zginanie. Dlatego zbrojenie musi przebiegać przez całą długość podciągu. Mało tego - zbrojenie podciągu powinno być połączone prętami zgiętymi w kształcie litery L ze zbrojeniem wieńca obwodowego stropu. Przynajmniej górne pręty jeżeli podciąg jest grubszy od wieńca. Dolne pręty podciągu możesz w ten sam sposób połączyć ze zbrojeniem słupów które masz w projekcie a na których podciąg się opiera. Oczywiście łączenie prętów L ze zbrojeniem za pomocą drutu wiązałkowego.

Nie będzie za ciasno. 25 mm. otuliny jak najbardziej prawidłowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi,

Czyli rozumiem że zrobienie zbrojenia na całej długości podciągu tak jak w przekroju z rysunku A mimo że nie ekonomiczne to jest poprawne i nie zaszkodzi?

 

Podciąg wygląda tak:

- od jednej strony oparty na słupie żelbet 25x25 w ścianie - około 3,5 metra "wiszący" - słup żelbet 25x25 w środku domu - około 2,5 metra "wiszący" - 3 metry oparty na ścianie - słup żelbet 25x25 w ścianie

 

oraz drugi podciąg krzyżujący się pod kątem prostym na tym samym słupie żelbet w środku domu

i wygląda tak:

- słup żelbet 25x25 w ścianie - 3,5 metra - słup żelbet 25x25 w środku domu (krzyżuje się z pierwszym podciągiem) - 1,2 m - słup żelbet 25x25 w ścianie

 

 

 

 

Czy jak wsadze na dole strzemiona te 6 drutów to nie będzie za ciasno? Strzemiona mają szerokość 200 mm po zewnętrznej, odejmując po 8 mm z każdej strony zostaje już 184 mm, teraz dochodzi 4 druty fi 14 i 2 fi 12 czyli 80 mm to zostaje 104 mm co daje po około 20 mm betonu między prętami, podciąg ma szerokość 25cm to dochodzi jeszcze po 25 mm betonu z jednej i drugiej strony strzemiona. Czy to nie za mało?

 

Co do prętów to już mam na budowie fi 14, nie jest ich dużo ale różnica grubości jest zauważalna

 

Zaszkodzić nie zaszkodzi ale nie do konca tak sie to robi, powinienes miec rysunek do tego zbrojenia, wiesz jak ulozyc strzemiona?

Konstruktor powienien zrobic przynajmniej jakis szkic....

Co do rozpoznawania fi 12 i fi 14 to jak polozysz obok siebie to rozpoznasz , ale raz Ci pokaze 14 a pozniej 12 to juz nie bedzie tak rozowo.

Zreszta obojetnie jezeli juz masz to fi 14 i nie bylo z tym klopotu zeby to dostac to dobrze....

 

 

 

Masz strop żelbetowy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...