Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam.

Mam pomysł na modernizacje, który chciałbym skonsultować z praktykami.

Kocioł CO z podajnikiem, do tego tylko jedna pompka na wylocie z kotła (zamontowana w ramce z zaworem zwrotnym, instalacja ma możliwość pracy grawitacyjnej) z tego wylot na zbiornik CWU i na dom. Zamontuję zawory termostatyczne przed grzejnikami. Trzymając na wylocie z kotła ok. 55 stopni wystarczy mi to na CWU i zarazem podgrzeje powrót, a zawory termostatyczne utrzymają temperaturę w domu żeby go nie przegrzać. Aktualnie przy temperaturach na zewnątrz 0 do -5 wystarczy mi na utrzymanie wewnątrz 22 stopni 45 stopni na kotle przez pół doby.

Czy zawory termostatyczne pracują na tyle skutecznie, żeby takie rozwiązanie się sprawdziło?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/228786-czy-tak-zbudowana-instalacja-co-b%C4%99dzie-dobrze-pracowa%C4%87/
Udostępnij na innych stronach

45* na kotle ? za parę lat kocioł będzie do remontu. Zrobiłem ten sam błąd. Jak kupiłem pierwszy piec z podajnikiem w 2004r to też mi się wydawało , że będę sobie na kotle trzymał temperaturę około 35-40*C bo przy ciągłym paleniu więcej nie potrzeba , aby nie było za gorąco i będzie ok. Po 8 latach , kocioł zaczął mi cieknąć i musiałem kupić drugi taki sam a ten stoi i czeka na remont. Tak wyglądała moja kotłownia przed przeróbką.

http://motoimage.pl/gky_uploads/2017/04/1493276908-420-x-315px-DSCF0377.JPG

Dla kotła na paliwo stałe najlepszą temperaturą pracy jest 65*-70*C. Teraz mam przerobioną instalację w kotłowni tak , że dołożyłem zawór 4-drogowy i na kotle mam stałą temp. 65-70*C a na grzejniki reguluję sobie odpowiednio zaworem , czyli mogę puścić np. 35*C lub mniej albo więcej w zależności jak jest na polu i ile potrzeba w domu. Teraz kocioł jest odpowiednio wygrzany , nie poci się a wiec i nie rdzewieje. Przemyśl to jeszcze.Tak wygląda teraz podłączenie pieca i CWU po przeróbce.

http://motoimage.pl/gky_uploads/2017/04/1493277128-430-x-323px-DSCF0392.JPG

http://motoimage.pl/gky_uploads/2017/04/1493277187-440-x-330px-DSCF0393.JPG

Odnośnie zniszczenia kotła to użytkuje go w taki sposób od 1999 roku. Swoje już pożył i czas na zmianę. A masz założone zawory termostatyczne? Sprawdza się to rozwiązanie w sezonie grzejąc tylko na CWU?
alf323

Ja mam dokładnie tak jak opisujesz wykonana instalacje czyli tylko jedna pompa z zaworem róznicowym dla grawitacji która zasila na grzejniki i CWU .CWU rowniez działa u mnie na grawitacji czyli moge nawet wyłaczyc pompe i układ dziala.Na grzejnikach mam głowice termostatyczne ,Mam nawet teraz ustawione na 55st link na dole do kotłowni.:D

Odnośnie zniszczenia kotła to użytkuje go w taki sposób od 1999 roku. Swoje już pożył i czas na zmianę. A masz założone zawory termostatyczne? Sprawdza się to rozwiązanie w sezonie grzejąc tylko na CWU?

Witam, co do zaworów termostatycznych przy grzejnikach to nie mam ich zamontowanych. Miałem w zamiarze ich montowanie , ale po rozmowach z fachowcami odradzono mi wydawanie kasy na nie, zresztą w przypadku zwykłych nowych zaworów które mam , głowice można w każdej chwili podpiąć do nich.. Zawór 4 drogowy spełnia zadanie głowic termostatycznych , ustawiasz sobie na nim przelot wody gorącej z kotła tak, aby mieć odpowiednią temperaturę wody puszczoną na dom . W pomieszczeniach mało używanych gdzie nie potrzebna ci jest taka temperatura jak wszędzie, można trochę przykręcić na zwykłym zaworze, więc to żaden problem.

Na pytanie co mi reguluje temperaturę w domu powiem tak :) termometr na ścianie :) . Jak wiesz kocioł z podajnikiem nie wymaga doglądania i ustawione parametry na nim są raczej stałe a wiec i temperatura w grzejnikach jest tak samo stała , a przez to i temperatura pomieszczeń nie ma zbytnich wahań. Na kotłach zasypowych sytuacja wyglądała by może inaczej , bo temp. wody w kotle ma wahania w zależności od tego jak się pali , czy nie wygasa itp.

Co do ogrzewania w lecie np. samego CWU to zwróć uwagę , że w instalacji mam zamontowane zawory na zasilaniu i na powrocie oraz przed zaworem różnicowym i koło pompy , które na lato są zamykane, oczywiście nie wszystkie tylko na zasilaniu i powrocie, ale wiadomo , że zamknięcie któregokolwiek z nich powoduje odcięcie zasilania na grzejniki , co z kolei powoduje , że woda z pieca idzie tylko i wyłącznie na pompkę i zbiornik CWU , piec nie pracuje wtedy zbyt często.

 

http://motoimage.pl/gky_uploads/2017/04/1493377975-450-x-338px-DSCF0395.JPG

 

http://motoimage.pl/gky_uploads/2017/04/1493380323-480-x-360px-DSCF0399.JPG

 

Co do pytania o siłownik , to faktycznie , na razie nie mam go zamontowanego, głównie może dlatego, że nie posiadam w domu czujnika pokojowego. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, to siłownik można w każdej chwili dokupić i założyć. Może w przyszłości założę ale jak na razie stwierdzam , że nie jest mi zbytnio konieczny a z praktyki wiem , że czym wszystko prostsze i mniej zmechanizowane to jest bardziej bezawaryjne. Zawór 4 drogowy nie wymaga przynajmniej u mnie ciągłych regulacji a więc jak od czasu do czasu trzeba zmniejszyć temp. w domu, to nie jest problemem zrobić to w każdej chwili ręcznie.

Edytowane przez jammo
Rurka miedziana podciągnięta jest bezpośrednio do naczynia wzbiorczego (przelewowego) ..Przedtem miałem naczynie umieszczone na przedłużeniu rury zasilającej z pionu na piętrze. Zakładając zawór 4- drogowy musiałem przerobić tę rurkę do naczynia zbiorczego i umiejscowić ją tak , aby nie była wpięta do instalacji tylko szła bezpośrednio z kotła do naczynia co zabezpiecza kocioł przed rozsadzeniem , w przypadku, gdyby ktoś nieopacznie zamknął całkowicie zawór 4-drogowy i jakimś cudem temperatura wody wzrosłaby tak, aby zagotować wodę ( np. awaria sterownika) , wtedy para z kotła ma bezpośrednie ujście do naczynia. W kotle z podajnikiem , taka sytuacja jest mało prawdopodobna aby zagotowało wodę , dlatego , że temperatura jest sterowana przez komputer , no ale lepiej dmuchać na zimne i zrobić dobrze, czyli tak jak powinno być fachowo, no i mieć spokojny sen :)
  • 2 months później...
Kupiłem zestawy termostatyczne honeywell VTL320DA15 które zamontuję w domu przy każdym grzejniku (żeberka aluminiowe). W suszarni w piwnicy mam założonego kolosa z żeberkami żeliwnymi 25 sztuk, dolot 3/4 cala. Mogę przerobić i założyć taki sam 1/2 cala jak w domu, tylko obawiam się że tam będzie zbyt mały przepływ. Poradźcie jaki zawór termostatyczny do niego założyć?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...