rafhi 24.04.2018 16:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Kwietnia 2018 (edytowane) Walczę z tą elektryką ale czasu nie ma Wrzucę wam moją rozpiskę jak sobie przemyślałem parter z obwodami, wszelkie uwagi i propozycje mile widziane bo sam do końca nie wiem czy tych obwodów nie za wiele mi wyszło a to tylko jedna kondygnacja... OBWODY A. Kuchnia 1. indukcja - 5x2,5mm2 2. zmywarka - 3x2,5 mm2 3. piekarnik - 5x2,5 mm2 4. mikrofala 5. ekspres 6 gniazda ogólne pod drobne sprzęt AGD - 3 szt. 7. Oświetelenie główne - 3x1,5mm2 - oraz wyciągnięcie zasilania pod oswietlenie szafek w kuchni 3 x 1,5mm2 B. SALON/JADALNIA 8. Gniazdka - wychodzi mi 12 szt (w tym 2 zewnętrzne na tarasie) / Co myślicie dzielić na 2 obowdy i łączyć z pokojem dolnym skoro norma mówi do 10 szt. na obwód ? - 3 x 2,5 mm2 9. Oświetlenie salonu i jadalni - ogólnie 3 strefy świetlne - 3 x 1,5 mm2 c. POKOJ DOLNY 10. Gniazdka - 4 szt./ tu opcja połączyc i rozdzielić to z pkt. 8 11. Oświetlenie pokoju + korytarz D. SCHODY 12. Oświetlnie schodów - podstopnie oraz jedna lampa wisząca E. DOLNA ŁAZIENKA/WIATROŁAP/KOTŁOWNIa 13. Gniazdka - ilość ok. 8 szt. 3 x 2,5 mm2 14. Oświetlenie dla 3 pomieszczeń + lampy zew. przed wejściem. 15. gniazdo siły pod pompę ciepła 3F - 5x2,5mm2 F. GARAŻ (pierwotnie zapomniałem o nim ) 16 gniazda ok. 4 szt - nie wiem jakie są silniki do bram ale myślę że w takim obwodzie nie trzeba chyba osobnego obwodu ? 17. Oświetlenie - to jeszcze do przemyślenia czy nie wrzucić to w nr. 14. Osobny obwód na alarm z doprowadzeniem przewodu pod okna do czujek otwarcia w planie. Oczywiście dochodzi też na dole internet pod tv i do pokoju dolnego. Edytowane 24 Kwietnia 2018 przez rafhi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Daniellos_ 25.04.2018 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2018 Czemu do piekarnika 5 żył? Moja PC jest 1F ale przy 3F jest pewnie podobnie tzn nie robisz gniazda tylko przewód wciągasz do obudowy i tam podłączasz do złącza. Pomyśl czy do garażu nie wrzucić malej rozdzielnicy, żeby nie latać do domu jak coś wyskoczy. Pociągnąć tam 5x2,5. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 25.04.2018 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2018 Nie pamiętam ile to kosztowało ale nie był to jakiś majątek... Do kuchni mam 5x4 i do PC mam 5x4 a i do dodatkowego gniazda w garażu też mam 5x4. Swoją drogą tak mylę że w kotłowni to i też mogło by być gniazdo siłowe Jakiś mały automacik bym mógł sobie tam postawić ... Tego kabla nigdy nie będę wymieniał. Kuchenką teoretycznie na 5x2,5 może działać ale wtedy dla zera wypada dać dwie żyły. Kuchenki (płyty indukcyjne) mają dwa niezależne inwertery wbudowane czyli wystarczają im 2 fazy więc na dobrą sprawę wystarczyły by 4 żyły ale zero powinno być 2x grubsze bo kuchenka nie działa na międzyfazowe napięcie (a przynajmniej standardowe płyty są na 2x230V). PC u mnie będzie minimum 9kW jak nie 12kW więc i do tego przewód rozsądny dałem bez szaleństw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafhi 27.04.2018 07:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2018 (edytowane) Nie pamiętam ile to kosztowało ale nie był to jakiś majątek... Do kuchni mam 5x4 i do PC mam 5x4 a i do dodatkowego gniazda w garażu też mam 5x4. Swoją drogą tak mylę że w kotłowni to i też mogło by być gniazdo siłowe Jakiś mały automacik bym mógł sobie tam postawić ... Tego kabla nigdy nie będę wymieniał. Kuchenką teoretycznie na 5x2,5 może działać ale wtedy dla zera wypada dać dwie żyły. Kuchenki (płyty indukcyjne) mają dwa niezależne inwertery wbudowane czyli wystarczają im 2 fazy więc na dobrą sprawę wystarczyły by 4 żyły ale zero powinno być 2x grubsze bo kuchenka nie działa na międzyfazowe napięcie (a przynajmniej standardowe płyty są na 2x230V). PC u mnie będzie minimum 9kW jak nie 12kW więc i do tego przewód rozsądny dałem bez szaleństw. Dzięki za rady - dało mi to do myślenia. W garażu pociągne jeszcze gniazdo 3f - może się przydać. Z tym przewodem 5 x 2,5 mm2 gdzieś kiedyś zaczytałem że spokojnie wystarcza do kuchni indukcyjnej... to też taki przewód zamówiłem i mam... teraz mnie trochę Karster wystraszyłeś no ale chyba zostając przy tym przewodzie nie popełnię jakiegoś błędu ? Edit: co do pompy nadal się zastanawiam czy 1 f czy 3 f - szukam rozsądnych argumentów za i przeciw... Edytowane 27 Kwietnia 2018 przez rafhi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 27.04.2018 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2018 Co do pc to nawet nie wiedziałem, ze są 1f. Jesli PC ma np cop 3 (dla grzania cwu to i tak zdaje sie dobry wynik) i moc nominalną 7kW to musi pobrać minimum (a pewnie są jakieś obiegówki, elektronika rownież z tego samego kabla zasilone) 7:3= 2,3kW z sieci. No fakt, jest jeszcze spory zapas. Z b16 na przewodzie 2,5mm2 można pobrać moc 3680W (cos fi 1, nie pamiętam czy cos(fi) uwzględniany jest przy doborze przewodów ale na moja logikę powinien być a wtedy max moc do pobrania spada razem z nim). Nie bacząc na detale, szybkie liczenie, cop3, 3,6kW z gniada da wynik ponad 10kW mocy grzewczej. Robi wrażenie faktycznie, czyli ze niby spoko. A co z dodatkowymi grzałkami?. PS. Nie popełniłeś błędu z indukcją, mam po prostu z zapasem co nie znaczy, ze na pewno lepiej no bo różnica w cenie jakaś była. Pozdrawiam Karol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 27.04.2018 10:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2018 Instrukcja-serwisowa-Aquarea-2017 Przygotowanie systemu do uruchomienia .2 1.1. Przed uruchomieniem systemu .2 1.2. Średnice przewodów, zasilanie i zabezpieczenia .6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 27.04.2018 11:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2018 Oo widzisz, a nie mógł byś skopiować kawałka tego tekstu? I wszystko stało by się jasne. PS. Na pewno błędęm nie jest położenie grubszego przewodu. Nigdy nie wiesz co tam bedzie za 5 czy 10 lat. A może postawią kilka atomowek 21wieku i grzanie prądem bedzie bardO tanie? albo założę PV to do kotłowni 100x łatwiej bedzie mi się podpiąć niż do rozdzielnicy. Chociaż akurat do rozdzielnicy od podłogi i aż na steop jest zapasowy, gruby peszel czy rura instalacyjna na "zaś". Pozdrawiam Karol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 27.04.2018 14:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2018 Za duże żeby umieścić na forum. Pierwszy link z googlehttp://netklima.pl/wp-content/uploads/2017/05/Instrukcja-serwisowa-Aquarea-2017.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Daniellos_ 30.04.2018 06:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2018 PC bywają 1F, ale tylko małej mocy. Jak bym miał wybór to i tak wziąłbym 3F, bo nie masz problemu z równomiernym obciążeniu faz. Szczegolnie, że np moja PC PW obciąża tylko w sezonie. Połóż tam 4mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafhi 12.05.2018 21:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2018 (edytowane) PC bywają 1F, ale tylko małej mocy. Jak bym miał wybór to i tak wziąłbym 3F, bo nie masz problemu z równomiernym obciążeniu faz. Szczegolnie, że np moja PC PW obciąża tylko w sezonie. Połóż tam 4mm. Dzięki. Położe te 4 mm. Aczkolwiek co do 3F rozumiem obciazenie faz ale generalnie niestety pompa na 3f kosztuje sporo więcej . No ale przygotować można. U mnie weekend majowy = elektryka. Wziąłem się ochoczo za pracę i nawet w miarę szybko poszło. W tydzień udało się rozprowadzić gniazda i punkty oświetleniowe. Robiłem to pierwszy raz więc mieszałem sposoby montażu od puszczania po podłogach w peszlach, klejeniu na suficie na goracy klej po uchwyty szybkiego montażu. Jakoś nie byłem przekonany do alu...ale być może bład - kiedyś trzeba sprawdzić. No i jeszcze na gips mozna łapać . Nie mogę powiedzieć że elektryka skończona bo brakuje jeszcze paru rzeczy. Po raz kolejny wychodzi u mnie zmiana koncepcji gniazdek i pkt. oświetleniowych - sporo ich się pojawiło w trakcie samej pracy... Do ogarnięcia została mi końcówka instalacji sat, monitoring CCTV no i nieszczęsna alarmówka. Oczywiście pojawiły się u mnie pewne dylematy np. SALON - instalacja TV - do salonu w peszlu puszczam 2 x koncentryk + skrętka a i też kanał wentylacyjny do ładnego zakrycia przewodów. Skrętkę dałem ze strychu, gdzie ma być rejestrator od kamer by puścić ją do TV - a na tym TV ma być możliwość podglądania online. Zrobiłem to by nie kupować długiego HDMI (powyżej 15 m to jakieś 120-140 zł) a i nie wiem czy by nie musiał być wzmacniacz do tego. Dodatkowo potrzebuje konwerter sygnału z HDMI na IP czyli coś chyba w ten deseń - choć cena trochę odstrasza ! http://www.dipol.com.pl/konwerter_sygnalu_hdmi_na_ip_przedluzacz_pilota_H3606.htm Zastanawiam się jak to u pozostałych forumowiczów zostało rozwiązane? ktoś ma podobne plany? KAMERY - skoro o kamerach - wytyczyłem punkty, gdzie się pojawią - wpadłem na pomysł że wyjdę skrętką w peszlu ze strychu nad murłatą - mam tam wolną przestrzeń ok. 20 cm do zabicia deskami.Następnie taki wystający peszel ukryłbym w ociepleniu... ? Co myślicie - czy może wiercić przez strop i niżej wyjść w punkt ? SCHODY - tutaj dylemat, zakupiłem przewód 2x0,75 mm2 - pod schodami będzie szafka połączeniowa z zasilaczem a w przyszłości każdy stopień podświetlany 1 m taśmą Led. Jakoś tak z rozpędu pojechałem jednym przewodem na pierwsze stopnie - zostawiając na każdy stopień "ucho" naddatku przewodu - a dziś mnie zastanawia czy sobie dodatkowej roboty nie zrobiłem z lutowaniem tej małej średnicy ?Czy nie lepiej byłoby prowadzić pojedynczo przewód do każdego stopnia kosztem zwiększonych metrów przewodu? Przy okazji usłyszałem że w moim sposobie montażu zasilanie jednym przewodem do taśm led ograniczać należy do 7 m by te ledy świeciły równo i intensywnie. PRZEWÓD 3 x 2,5 mm2 - zostało mi go 200 metrów. Trochę poszalałem z zamówieniem Z kolei zbrakło mi 3 x 1,5 mm2 - generalnie czytałem, że można 2,5 mm2 zastosować zamiennie na oświetlenie ale jestem ciekaw czy są jakieś przeciwwskazania czy można śmiało jechać tym przewodem ? ALARMÓWKA - z tym tematem jestem zielony, co prawda znam centralki satel i czujniki ruchu - takie wykorzystują u mnie w pracy serwisanci to nijak nie wiem poza tym że wiem gdzie te czujki dać (przewód do każdej czujki ydy 6 x 0,5 ?) co do takiego systemu dołożyć ? Generalnie mój pomysł na alarm to możliwość wykrycia ruchu osoby przez czujniki. Chciałbym także mieć możliwość zazbrojenia w czasie spania strefy np dolnej by mnie w nocy np nikt nie okradał ale nie wyobrażam sobie rozbrajać alarm gdy w nocy bedę schodził do kuchni... Przez chwilę myślałem o jakiś kontraktonach na okna ale to chyba słaby pomysł, później o jakiś czujkach zbicia szyby - tu może by po radiu to poszło ? Podpowiedzcie jakie "bajery" są najskuteczniejsze ? i jaki schemat działania alarmu przyjazny jest dla domowników ? ŻALUZJE elektryczne - ostatni mój dylemat to temat żaluzji - na bank nie będą one z braku kasy realizowane ale może warto doprowadzić jakiś przewód gdzieś na dole okna i pamiętać o nim że tam jest ? być może ten kontrakton tez by można dołożyć co by jakąś inteligencje wprowadzać.... Nie wiem nawet czy nie lepszym rozwiązaniem były by żaluzje fasadowe zamiast wew. z napędem - nowocześnie to wygląda i idealnie spasowałoby się z moją koncepcją nowoczesnej elewacji piętrowego domu. Nie wiem czy jeszcze o czymś niezapomniałem kładząc przewody, czy w coś jeszcze warto zainwestować przed tynkami by mieć więcej możliwości na przyszłość.... Edytowane 12 Maja 2018 przez rafhi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 13.05.2018 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2018 Przeciwwskazań do 2,5 mm2 nie widzę. Poza tym, że często ciężko już jest z 1,5 mm2 przy montażu oświetlenia ze względu na sztywność i brak miejsca do upchnięcia kabla. Ja ze względu na LED myślę nawet nad mniejszym przekrojem niż 1,5 mm2. To już nie te czasy gdzie na żyrandolu potrafiło wisieć prawie 1kW żarówek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 13.05.2018 22:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2018 Alarm to tema u mnie na czasie. Zamontowałem 12 x PIR + 3 x PIR+MW + manipulator + syrena no i skrzynkę dla centrali. W niej aku, zasilacz i 2x int-e. Do tego sprzedawca sprzedał mi int-iors, ktory nie jest obslugiowany z perfecty32 wrl + int-o, ktory przy docelowym int-o jest nadmiarowy i również nie obslugiwany. Obecie bawię (a czasami męczę) z konfiguracją tego na biurku. Zrobiłem sobie kabel usb-rs232 + podłączylem drugi z manipulatorów i coś programuję. Wszystko ma pełno blędów na kazdym kroku więc jest nieco ciężej. Do tego mam jeszcze 3 piloty zdalnego sterowania wiec takie zejscie w nocy na parter wcale nie musi oznaczac uciązliwego uzbrajania alarmu a jedynie nacisnięcie jednego klawisza pilota... PozdrawiamKarol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Daniellos_ 14.05.2018 09:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Maja 2018 Ja jestem już specem od listew LED Przewód 2x0.75 jaki zastosowałeś jest mało wygodny do lutowania do pasków LED, a u Ciebie będzie podwójnie, bo to ucho/pętla. Na tych schodach zrobiłbym jak u siebie w wiatrołapie. Cienkim przewodem (ja użyłem sieciowego, a można tez alarmowy) łapiesz np po 5 schodków i potem takie paczki po 5 zbierasz do 2x0,5 i te ciągniesz do miejsca zasilania. U mnie działa PC 1F to i u Ciebie będzie trzeba więcej pogłówkować z równomiernym rozłożeniem obciążenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafhi 16.05.2018 18:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Dzięki za rady a pytanko jaki przewód zasilający do przyłącza wzieliście ? zastanawiam się nad 16x4 ale to w alu.... więc nie wiem czy nie za mały ! Daniel miał bodajże 25x4 w alu. Czy może w miedz iść ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aiki 16.05.2018 18:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Ile masz metrów przyłącza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafhi 16.05.2018 21:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Ile masz metrów przyłącza? Będzie z 18-20 m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Daniellos_ 17.05.2018 04:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2018 Tak, u mnie 27m 4x25 YAKXS za 180pln. Alu trzeba o oczko większy przekrój od miedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karster 17.05.2018 06:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2018 Ja na ten przykład mam 4*10 Cu + 4x20 FeZn. Zdaje sie 21mb. Cena takiego kabla na allegro to wtedy niespełna 10zł. Jak dasz alu to policzy ile później zapłacisz za kostkę/ mostek do połączenia alu z cu (jeżeli o oszczędności chodzi). PozdrawiamKarol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aiki 17.05.2018 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2018 Przy tej długości to może warto miedź położyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inarian 23.05.2018 11:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2018 hej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.