Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

taras całkowicie drewniany, podniesiony


boe666

Recommended Posts

Witam.

Proszę o radę, bo nigdzie nie mogę znaleść opinii/dyskusji na temat budowy tarasu 1m nad ziemią, całkowicie z drewna (konstrukcja).

Jestem inżynierem i pewne rzeczy potrafię sam zaprojektować i policzyć, jednakże nie jestem konstruktorem, stąd post na forum.

 

Taras 18m2 (6x3m) - 1 m nad ziemią. Koncepcja taka że stoi to na 10 fundamentach betonowych które są całkowicie w ziemi (50cm głębokość, średnica fi20cm). Następnie drewniane belki pionowo (9x9cm) - 10 sztuk i na to legary drewniane. Dla zachowania stabliności - skośne zastrzały drewniane.

taras_v61.jpgtaras_v62.jpgtaras_v63.png

 

Drewno C24 impregnowane ciśnieniowo.

 

Proszę o wskazówki czy nie zrobiłem jakiegoś poważnego błędu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestes inzynierem, a pytasz się o to księgowego, managera, informatyka itp, itd ?

 

Tez jestem inzynierem i widze, ze konstrukcja kompletnie niepotrzebna, bo wyciągnięcie tych fundamentow 90cm do gory bedzie szybsze i tańsze.

 

Wiem o tym jednakże wymóg (żona) jest taki aby całość była z drewna. Pytam na forum, gdyż zakładam że są tu ludzie z różnych branż m.in konstruktorzy lub praktycy w tym temacie.

 

Pozdrawiam i czekam na opinię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przeciez obijesz i tak boki jakimiś listwami drewnianymi i nie będzie żona widziała co tam jest. Jak dobrze pomyslisz to możesz tam jeszcze dorobić jakis otwierany otwór i mieć dodatkowy schowek np na materiały budowlane albo inne rzeczy którym woda i składowanie na zewnątrz nie szkodzi. Po budowie tego jest cała masa (dachówka, bloczki, papa, gres, płytki itp itd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem o tym jednakże wymóg (żona) jest taki aby całość była z drewna. Pytam na forum, gdyż zakładam że są tu ludzie z różnych branż m.in konstruktorzy lub praktycy w tym temacie.

 

Pozdrawiam i czekam na opinię.

 

Żony miewaja dziwne i mało racjonalne pomysly, ktore czasem po prostu trzeba poddac dyskusji.

Boki tarasu lepiej zabudować, niż eksponować tę kratownicę, a skoro będą zabudowane, to nie ma róznicy, czy tam będą betonowe slupki, czy drewniane stężenia.

Za to koszt bedzie robił różnicę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

my mamy metr nad ziemią o wielkości 5m x 5,5 m. Stoi to na 9 słupach betonowych ( zalaliśmy specjalne tuby do szalunków betonem i zazbroiliśmy - na kilkadziesiąt cm w głąb gruntu) . Na to poszły 3 belki stalowe, a potem jeszcze dla wzmocnienia konstrukcji pomiędzy słupy betonowe ( stoją po 3 w 3 rzędach) drewniane legary w kotwach wbijanych w ziemie i na to wszystko poprzeczne legary i dopiero deski. Trzyma się już ponad rok. A dookoła jest obudowane drewnem i obsadzone roślinami żeby nie było widać konstrukcji - czyli tak jak sugeruje fotohobby.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taras musi być drewniany, taki się żonie podoba a nie podoba się jej zabudowany na betonowych palach. Cóż taki jest cel, stąd też pytanie czy np. taka konstrukcja nie będzie powodować że całość będzie pływać na boki (ja np. dzieci będą po tym biegały) i czy w ogóle przekroje są dobrze dobrane. Dałem podwójny legar wzdłuż 45x145 z uwagi na dość duży rozstaw - czy może przesadziłem ? Słupki pionowe dałem 90x90 ale wydaje mi się że można by dać 100x100 - czy takie mogą być ? No i legary poprzeczne (6m) na końcach tarasu będą "wisieć" - jak ktoś stanie i oprze się o barierkę - to się nie będą uginać ? Może dać 50x100 (dłuższa w pionie) żeby to było stabilne ?

Proszę o rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest tak jak ze schodami - drewniane obłożone na szkielecie betonowym są stabilniejsze i nie trzeszczą nawet po latach. Takie drewniane samonośne, nawet zrobione bardzo dobrze, po czasie (a czasem nawet od początku) trzeszczą i hałasują przy chodzeniu.

Widze że argumenty o tym że słupów betonowych nie bedzie widać kompletnie do ciebie nie trafiają więc pewnie jest inna przyczyna niż widzimisię żony. Kobiety patrzą na wygląd a nie interesują ich techniczne detale, a u ciebie widziałaby tylko drzewo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No takie a nie inne cele są - nad ziemią tylko drewno.... Nie licząc "zastrzałów" skośnych oraz słupków pionowych - nie ma praktycznie różnicy jeśli chodzi o to co pytam i co mnie najbardziej nurtuje.... Pytanie czy mógłby ktoś coś doradzić - praktyka to praktyka, stąd na forum pytam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt tak nie buduje więc nie dziw się że nikt nie może pomóc. Nie podałeś żadnego argumentu dlaczego nie dawać słupów ponad ziemię oprócz tego że żonie się to nie podoba co zupełnie nie ma sensu bo widzieć tego nie będzie. To tak jakby powiedziała że nie chce wylewek betonowych pod panelami bo beton jest fuj.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ przecież pisałem że zabudowany taras nie wchodzi w grę. Czyli czy będzie tam drewno czy beton - zabudowa nie wchodzi w grę - musi być tzw. lekki, tj. ma być widać co jest pod spodem...

Ale niezależnie przecież czy będą to słupki betonowe czy słupki drewniane z zastrzałami - legary poziome są te same - więc prosiłem o opinie na temat przekroju tych legarów (wzdłużnych i poprzecznych) i nadal proszę o te wskazówki i opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nikt nie pomoże? Nie da wskazówki ?

 

Chcialeś porad praktykow, ale nikt tak nie robi... co do nawisów, to 50cm zmniejszyłbym do 30., na kazdej z krawedzi.

Ugiecie legarow można sobie wyliczyć, albo w watku o tarasach sprawdzic, jakie przekroje stosowano przy jakich rozstawach.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie które mnie bardzo nurtuje. Otóż nie do końca jestem przekonany do kotew typu "U" jeśli chodzi o słupki tarasowe. W sumie cały taras i wszystkie obciążenia poprzeczne i wzdłużne będą przenoszone przez 10 drutów zbrojeniowych- czyli momenty zginające... Czy to czasem nie jest nieprawidłowe ? Rozumiem jeśli ktoś osadza słupy pod zadaszenie tarasu w ten sposób ale cały taras na "szpilkach"? Czy stosuje się ew. jakieś podkładki na których stoi całą powierzchnią przekroju taki słup tarasowy ? takie U ale osadzone np. na 3 lub więcej szpilkach zbrojonych, lub kotwa zatapiana w betonie na "0" tak aby spodnia cześć słupa drewnianego de facto lezała na fundamencie ? Proszę o wskazówkę. Edytowane przez boe666
błąd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie które mnie bardzo nurtuje. Otóż nie do końca jestem przekonany do kotew typu "U" jeśli chodzi o słupki tarasowe. W sumie cały taras i wszystkie obciążenia poprzeczne i wzdłużne będą przenoszone przez 10 drutów zbrojeniowych- czyli momenty zginające... Czy to czasem nie jest nieprawidłowe ? Rozumiem jeśli ktoś osadza słupy pod zadaszenie tarasu w ten sposób ale cały taras na "szpilkach"? Czy stosuje się ew. jakieś podkładki na których stoi całą powierzchnią przekroju taki słup tarasowy ? takie U ale osadzone np. na 3 lub więcej szpilkach zbrojonych, lub kotwa zatapiana w betonie na "0" tak aby spodnia cześć słupa drewnianego de facto lezała na fundamencie ? Proszę o wskazówkę.

porownaj sobie- wytrzaymalosc na sciskanie drewna C24 to 24 MPa ( przy czym to wartosc z tabeli ktora sie redukuje innymi wspolczynnikami), najpodlejszej stali S235 Rp_0,2=235 MPa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówkę, jednakże nie mówimy o porównaniu belka drewniana 140x140 a słup stalowy pełny 140x140. Frapuje mnie pręt który zakotwiony w betonie wystaje na powiedzmy 1cm od fundamentu i na nim jest dopiero belka. W statycznym obciążeniu (nacisk) - np. podpora dachu po której nikt nie chodzi - ew. wiatr ją smaga - jednakże platforma po której biega dynamicznie człowiek (powiedzmy się spieszy - wpada na taras, gwałtownie zatrzymuje się i zmienia kierunek) - powoduje że owy pręt podlega momentowi zginającemu. Inaczej w takiej sytuacji pracuje stopa drewniana całkowicie stojąca na fundamencie a Pręt stalowy na ramieniu 1cm. I nie chodzi mi o chwilowe zgięcie a o efekt zmęczenia materiału (wielokrotne zginanie).

Rozumiem ze ten sposób montażu jest powszechnie stosowany i spełnia swoje zadania na wiele lat w przypadku tego typu tarasów ? Być może przesadzam - stąd wolałem zapytać na forum praktyków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...