Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Chłodny parter bardzo gorące poddasze


dremar

Recommended Posts

Kupiłem gotowy dom parterowy z użytkowym i ocieplonym poddaszem gdzie w letnie dni jest tam bardzo gorąco. Nie ma tam wentylacji a jedynie cztery okna dachowe. Natomiast na parterze jest chłodno a czasem wręcz zbyt chłodno. W związku z tym nasuwa mi się myśl czy nie można jakoś wykorzystać mocno nagrzanego powietrza z poddasza i skierować go na parter. Rożnica temperatur miedzy parterem a poddaszem jest znacząco odczuwalna.

Będę wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem gotowy dom parterowy z użytkowym i ocieplonym poddaszem gdzie w letnie dni jest tam bardzo gorąco. Nie ma tam wentylacji a jedynie cztery okna dachowe. Natomiast na parterze jest chłodno a czasem wręcz zbyt chłodno. W związku z tym nasuwa mi się myśl czy nie można jakoś wykorzystać mocno nagrzanego powietrza z poddasza i skierować go na parter. Rożnica temperatur miedzy parterem a poddaszem jest znacząco odczuwalna.

Będę wdzięczny za pomoc.

 

To chyba zupełnie normalne w takich domach z uzytkowym poddaszem. Nic na to nie poradzisz. Wietrzenie w dni kiedy na dworzu jest w okolicach 30stopni nic nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na parterze mam kominek i bezpośrednio przez strop jest rura do ogrzewania poddasza system DGP. To w zasadzie na okres zimowy ale może mógłbym pociągnąć drugą do mojego pomysłu. Pomyślałem o zamontowaniu jakiegoś wentylatora osiowego w tej rurze i bezpośrednie skierowanie jej na parter aby gorące letnie powietrze z poddasza przepompowywać na parter. Czyli zimą stosować jako dogrzewanie poddasza przez istniejący system DGP a latem nagrzane powietrze z góry kierować na parter.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem gotowy dom parterowy z użytkowym i ocieplonym poddaszem gdzie w letnie dni jest tam bardzo gorąco. Nie ma tam wentylacji a jedynie cztery okna dachowe. Natomiast na parterze jest chłodno a czasem wręcz zbyt chłodno. W związku z tym nasuwa mi się myśl czy nie można jakoś wykorzystać mocno nagrzanego powietrza z poddasza i skierować go na parter. Rożnica temperatur miedzy parterem a poddaszem jest znacząco odczuwalna.

Będę wdzięczny za pomoc.

 

W pierwszej kolejności założyć markizy przeciw słoneczne na okna dachowe...

Są gotowe rozwiązania dla danego modelu i producenta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej kolejności założyć markizy przeciw słoneczne na okna dachowe...

Są gotowe rozwiązania dla danego modelu i producenta...

A jeżeli jest to problem to można nawet zastosować folię refleksyjną oraz zadbać o to żeby pod "szklarnią" nie było bezpośrednio akumulujących materiałów (kamień, ceramika), najlepiej zastosować dywaniki lub wykładziny, możliwie mało absorbujące. NIE OTWIERAĆ w ciągu dnia! Do czasu stworzenia cyrkulacji wymuszonej, która jest dobrym pomysłem ( o ile mamy dobrą izolację dachu) zadbać poprzez zastosowanie kurtyn o ograniczenie naturalnej konwekcji z parteru na poddasze.

Pozdrav

SM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Markizy niewiele pomagają , ani zewnętrzne ani wewnętrzne. Mam wewnętrzne i gdy są zasłonięte działają jak grzejnik ścienny.

 

Folia również niewiele pomoże . Mam zewnętrzną folie 3M na 9 oknach (6m2 za 2 tysiaki ,sam materiał) prestige 70 ext . Efekt to obniżenie o jakieś 3 stopnie do analogicznych warunków na zewnątrz przed zamontowaniem.

 

Roleta zewnętrzna powinna być skuteczniejsza , jednak zwykle jej cena jest taka jak okna (w moim przypadku 1200/szt) . Nie znam nikogo kto ma i może potwierdzić , że jest to naprawdę skuteczne i warte swej ceny.

 

Ewentualnie rezygnacja z okien w dachu lub zakup klimatyzacji i paneli PV by ją nakarmić prądem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Markizy niewiele pomagają , ani zewnętrzne ani wewnętrzne. Mam wewnętrzne i gdy są zasłonięte działają jak grzejnik ścienny.

 

Folia również niewiele pomoże . Mam zewnętrzną folie 3M na 9 oknach (6m2 za 2 tysiaki ,sam materiał) prestige 70 ext . Efekt to obniżenie o jakieś 3 stopnie do analogicznych warunków na zewnątrz przed zamontowaniem.

 

Roleta zewnętrzna powinna być skuteczniejsza , jednak zwykle jej cena jest taka jak okna (w moim przypadku 1200/szt) . Nie znam nikogo kto ma i może potwierdzić , że jest to naprawdę skuteczne i warte swej ceny.

 

Ewentualnie rezygnacja z okien w dachu lub zakup klimatyzacji i paneli PV by ją nakarmić prądem.

 

Kolego najpierw to może pomieszkaj z tymi markizami zewnętrznymi...:yes:

 

Oczywiście trzeba mieć z tyłu głowy że takie rolety to nie chłodnica i co najwyżej pomagają ograniczyć nagrzewanie się wnętrza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może przegląd ocieplenia poddasza?

U mnie dom w stanie tzw. deweloperskim, na poddaszu piana o grubości ok 25 cm, folia alu i płyta GK, okna dachowe trójszybowe.

Przy zamkniętych oknach w te upalne dni temperatura nie przekracza 25 stC

 

Odpowiedzią jest "dom w stanie deweloperskim"...:yes:

Jak już pomieszkasz ze dwa lata to się zgłoś tutaj ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Markizy niewiele pomagają , ani zewnętrzne ani wewnętrzne. Mam wewnętrzne i gdy są zasłonięte działają jak grzejnik ścienny.

 

Folia również niewiele pomoże . Mam zewnętrzną folie 3M na 9 oknach (6m2 za 2 tysiaki ,sam materiał) prestige 70 ext . Efekt to obniżenie o jakieś 3 stopnie do analogicznych warunków na zewnątrz przed zamontowaniem.

 

Skoro folia obniża temperaturę w pomieszczeniu aż o 3 stopnie, to znaczy, że jest skuteczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 30cm pianki na poddaszu (plus 20cm wełny w poziomym stropie nad poddaszem). Cztery okna dachowe na południowej połaci, bez żadnych zasłon. Dom jeszcze niezamieszkały, jest już podłoga (bardziej się nagrzewa niż jasna wylewka anhydrytowa). Mimo WM ustawionej na wietrzenie 100% przez całą noc i minimum w dzień, na poddaszu jest 29-31 stopni. Po prostu całe ciepłe powietrze ucieka konwekcyjnie do góry, a tam jest jeszcze podgrzewane oknami. Wydaje mi się, że dobra izolacja pogarsza sprawę, bo nie pozwala się poddaszu wychłodzić w nocy. Mam przygotowaną instalację pod klimę, zastanawiam się, czy jej nie zamontować już teraz. Kosztuje to kilkanaście tysięcy niestety.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 30cm pianki na poddaszu (plus 20cm wełny w poziomym stropie nad poddaszem). Cztery okna dachowe na południowej połaci, bez żadnych zasłon. Dom jeszcze niezamieszkały, jest już podłoga (bardziej się nagrzewa niż jasna wylewka anhydrytowa). Mimo WM ustawionej na wietrzenie 100% przez całą noc i minimum w dzień, na poddaszu jest 29-31 stopni. Po prostu całe ciepłe powietrze ucieka konwekcyjnie do góry, a tam jest jeszcze podgrzewane oknami. Wydaje mi się, że dobra izolacja pogarsza sprawę, bo nie pozwala się poddaszu wychłodzić w nocy. Mam przygotowaną instalację pod klimę, zastanawiam się, czy jej nie zamontować już teraz. Kosztuje to kilkanaście tysięcy niestety.

 

ta WM w dzień z dozyskiem chłodu a w nocy z bypassem?

 

niestety prawda jest taka, że dobrze izolowany dom można bez problemu przegrzać słońcem, jeśli okna nie są czymś zasłonięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta WM w dzień z dozyskiem chłodu a w nocy z bypassem?

.

 

Tak, Thesslagreen Airpack, ma automatyczny bypass. Jeśli czerpnia jest chłodniejsza niż wywiew, to uruchamia się bypass (jest jeszcze kryterium minimalnej temperatury, rzecz jasna).

 

Można by jeszcze potestować większy cug w nocy. Po krótkim eksperymencie ze 100% obecnie jest chyba 70% - próbuję zasymulować warunki, w jakich będę mieszkał. Może trzeba jednak wrócić do 100%. Ale to wszystko to i tak mieszanie łyżeczką g..wna, jak dojdzie jeszcze ciepło bytowe (kuchnia, komputery, ludzie), to w upały i tak będzie klapa. Ponieważ okien raczej nie będę chciał otwierać (komary, uciążliwość tej operacji), to coraz bardziej przychylnym okiem patrzę na dokończenie tej klimy. Albo jakieś zasłony na okna dachowe, tylko że jeśli kupię takie skuteczne, to będzie to kosztować 1/3 klimatyzacji, a nadal to będzie upierdliwy półśrodek... Może czas poczuć się klasą średnią :) i zamiast robić norę z poddasza - wydać na klimę...

Edytowane przez samotnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, Thesslagreen Airpack, ma automatyczny bypass. Jeśli czerpnia jest chłodniejsza niż wywiew, to uruchamia się bypass (jest jeszcze kryterium minimalnej temperatury, rzecz jasna).

 

Można by jeszcze potestować większy cug w nocy. Po krótkim eksperymencie ze 100% obecnie jest chyba 70% - próbuję zasymulować warunki, w jakich będę mieszkał. Może trzeba jednak wrócić do 100%. Ale to wszystko to i tak mieszanie łyżeczką g..wna, jak dojdzie jeszcze ciepło bytowe (kuchnia, komputery, ludzie), to w upały i tak będzie klapa. Ponieważ okien raczej nie będę chciał otwierać (komary, uciążliwość tej operacji), to coraz bardziej przychylnym okiem patrzę na dokończenie tej klimy. Albo jakieś zasłony na okna dachowe, tylko że jeśli kupię takie skuteczne, to będzie to kosztować 1/3 klimatyzacji, a nadal to będzie upierdliwy półśrodek... Może czas poczuć się klasą średnią :) i zamiast robić norę z poddasza - wydać na klimę...

 

jak masz na to kase to warto. Nawet kilkanascie nocy w roku przespanych w chlodku gdy na dworze 24 powoduje ze warto:)

Edytowane przez brylekpl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a rano po chłodzeniu jakie masz temperatury? z czego dom jest wybudowany?

 

Rano (nie byłem jeszcze wcześniej niż o ósmej na budowie podczas tych upałów) jest 2-3 stopnie mniej na poddaszu, na dole bez zmian. Materiał ścian jest tutaj nieistotny, ale jest to porotherm + 20cm styropianu 0,033.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni forumowicze,

 

Czy w poddaszu ze skosem i jaskółkami (najwyższy punkt - 2,20m, najniższy - 0.60m, 2x jaskółka - 2.00m) o poniższych parametrach będzie siędało wytrzymać w lecie i zimie? Niestety jestem w temacie kompletnym laikiem, a rozważam zakup mieszkania z ostatnim piętrem + sypialnią na poddaszu. Niepewność co do warunków tam panujących w połączeniu z koniecznością użycia pieca dwufunkcyjnego w łazience przyprawia mnie o bezsenność... Poradzicie?

 

Ocieplenie: 15 cm plus 5 cm wełna mineralna

 

Dach kryty blachą stalową powlekaną na na rąbek stojący.

Warstwy od góry:

membrana strukturalna

deskowanie pełne

fola paroprzepuszczalna wiatroszczelna

warstwa krokwi kontrłata - wełna 15 cm

pod krokwią 5 cm wełny,

od spodu folia folia żółta paroprzepuszczalna,

na niej 2 x płyta ognioodporna GK.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...