Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Droga powiatowa. MPZP:

Obiekty budowlane na terenie zabudowy skupionej należy

posadawiać w odległości nie mniejszej niż 5,00m od granicy pasa drogowego, poza

terenem zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 20,00m od krawędzi jezdni.

 

Dzwoniłem do Starostwa - nikt nigdy nie patrzył czy jest to teren zabudowany (wyznaczony przez znak drogowy). Czyli mapa pokazuje że działka jest na Terenie ZABUDOWY MPZP więc obowiązuje 5m od granicy działki Czyli ok 8m od krawędzi jezdni.

 

Chyba za bardzo kombinuje. W Starostwie powiedziano mi że nieprzekraczalna linia zabudowy jest na mapie i za nią można robić co się chce (co prawda biegnie tam kabel telekomunikacyjny i trzeba się odsunąć ok 8m. Ale to akurat OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z różnych wpisów prawniczych itp wywnioskowałem, żę :

Jeżeli działka leży na danym tereni i jest stworzony MPZP - a działka ta oznaczona jest jako teren ZABUDOWY to stosuje się do niej przepisy o odległościach dla danej zabudowy. Ale jeżeli na planie z MPZP są działki które nie zostały zaznaczone jako teren ZABUDOWY - to do nich stosuje się przepisy o odległościach dla terenu poza ZABUDOWĄ. Nie ma to w żadnym przypadku powiązania z obszarem zabudowanym bądź niezabudowanym których początek i koniec oznaczone są znakami D-42 i D-43 - nikogo te znaki nie interesują.

Edytowane przez Karwos00
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo jeszcze dodam wyrok NSA

 

http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iv-sa-wa-1223-10,uzgodnienia_w_sprawach_z_zakresu_zagospodarowania_przestrzennego,2fe548f.html

 

A szczególnie część uzasadnienia:

 

Sąd podziela stanowisko strony skarżącej, iż dokonując wykładni pojęcia "teren zabudowy", o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, należy odwołać się do definicji legalnej zawartej w § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu teren zabudowy to teren leżący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury, lub obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

 

 

 

Trafnie zauważyła skarżąca, iż teren zabudowy określony w w/w rozporządzeniu oznacza również obszary, w których zabudowa powstanie w przyszłości, jeżeli zostały przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

 

W ocenie Sądu błędne jest stanowisko Generalnego Dyrektora DKiA zaprezentowane w zaskarżonym postanowieniu, iż przy określaniu charakteru danego terenu w celu ustalenia wymaganej minimalnej odległości obiektów budowlanych lokalizowanych przy drogach publicznych wynikającej z art. 43 ust. ustawy o drogach publicznych, należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181), a w szczególności załącznika nr 1 pkt 5. 2. 48. 2 " Ustalenie granic obszaru zabudowanego". W tym miejscu zasadnym jest wskazać, iż wymienione powyżej rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art.7 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r- Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.), która zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. Jest oczywistym, że powyższy zakres przedmiotowy tej ustawy wymaga uwzględnienia stanu istniejącego, a tym samym definicja "obszaru zabudowanego", na którą powołał się organ ma inne znaczenie niż pojęcie "terenu zabudowy" w rozumieniu art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

Słusznie podniesiono w skardze, że obszary zabudowane na gruncie przepisów w/w ustawy - Prawo o ruchu drogowym odzwierciedlają stan faktyczny w terenie, wymagający odpowiedniego oznaczenia znakami drogowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ... ale przecież Ty masz zamiar budować DOM ( ? ) a nie autostradę, czy drogę publiczną ! , tym samym nie można powoływać się na wyrok NSA i rozporządzenie, które w § 2 ma brzmienie: "Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, budowie oraz przebudowie dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także przy projektowaniu i budowie urządzeń niezwiązanych z drogami publicznymi, sytuowanych w ich pasach drogowych".

- za bardzo się wgłębiasz w temat " terenu zabudowy ", którego definicja została przywołana w rozporządzeniu o drogach kompletnie w innym celu !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak Sąd jasno wskazuje co oznacza zwrot TEREN ZABUDOWY - i nijak on się ma do TERENU ZABUDOWANEGO (wytyczonego znakami drogowymi ) podczas określania odległości budynku od drogi.

 

Ja się nie wgłębiam w temat tylko szukam wykładni - ja już wiem co trzeba w odniesieniu do swojej sprawy. Ale szukając znalazłem masę interpretacji gdzie sami prawnicy się gubią i określają teren zabudowy mianem terenu zabudowanego wyznaczonego przez znak D-42

 

 

To samo dotyczy np ogrodzenia działki sąsiadującej z drogą gminną bądź powiatową. Wg różnych urzędów inaczej interpretowane - co też będę ustalał w odniesieniu do w.w. działki - dokładnie chodzi o 2 przypadki:

 

1. Kupuję działkę - działka pusta i chcę ją ogrodzić - wg przepisów literalnie - ogrodzenie mimo że mogę postawić bez zgłaszania ( do 2,2m) to jako, że będzie to jedyny obiekt architektury na pustej działce - muszę go wybudować 8m od pasa drogowego - czyli 8m wgłębi działki

2. Kupuję działkę, buduję bądź zaczynam budowę i wtedy robię ogrodzenie - może stać w granicy działki - bo jest to obiekt małej architektury na działce zabudowanej.

 

Takie durne przepisy w polsce są i jest masa przykładów jak ludzi mają z tym problem - bo nagle po zbudowaniu ogrodzenia zarządca drogi żąda przesunięcia ogrodzenia - prawnicy radzą przed budową ogrodzenia sprawdzenie jak przepisy interpretują na danym terenie - chore zjawiska.

 

A problem terenu ZABUDOWY przewija się w necie dość często - jak się tak w to człowiek zagłębi.

 

Odpowiedz mi proszę na 1 pytanie - skoro nie można powoływać się na W.w wyrok.

 

Posiadając działkę w TERENIE ZABUDOWY określonym w MPZP która położona jest obok drogi powiatowej poza TERENEM ZABUDOWANYM oznaczonym znakiem D-43 - w jakiej odległości od pasa drogowego lub jezdni można wybudować budynek - 8 czy 20m?

 

Tak brzmi MPZP w odniesieniu do działki :

 

Obiekty budowlane na terenie zabudowy skupionej należy

posadawiać w odległości nie mniejszej niż 5,00m od granicy pasa drogowego, poza

terenem zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 20,00m od krawędzi jezdni.

Edytowane przez Karwos00
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- jeżeli działka położona jest na " TERENIE ZABUDOWY ", to i 100% działek na tym terenie może być niezabudowanych, a dalej będzie to TEREN ZABUDOWY ponieważ tak określa Uchwalony Plan Miejscowy !

- tym samym obowiązuje Cię " minimum 5m " ( wynikające z zapisów Planu Miejscowego ) od granicy pasa drogowego + minimalne odległości wynikające z Rozporządzenia o drogach tj. 8m od drogi powiatowej, a od gminnej 6m.

Edytowane przez ŁUKASZ ŁADZIŃSKI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dopiero dzisiaj dostałem taką odpowiedź od zarządcy drogi. Co w gminie nie było takie pewne.

Dzięki za odpowiedź.

Zarządca określił to tak - jak jest MPZP to oni nawet nie dostaną informacji co kto i jak tam buduje. Gdyby nie było MPZP i byłoby to poza obszarem zabudowanym - za znakiem D-43 to obowiązywałaby odległość 20m od krawędzi jezdni, lub 8 w obszarze obowiązywania znaku D-42 - a to określali by przed wydaniem warunków zabudowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ten znak widzę, że mocno Ci " miesza "...

- o jakich Ty piszesz Warunkach Zabudowy ? jeśli jest PM to występujesz do Urzędu o wydanie Wypisu i Wyrysu z Planu Miejscowego.

- od Zarządcy drogi co najwyżej możesz dostać Zapewnienie i Warunki Techniczne ( w tym lokalizacji ) zjazdu drogowego z drogi publicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...